Gå til innhold

Enkeltmannsforetak - Spørsmål om moms


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi sitter her og har lest noen av de andre trådene angående dette, men blir ikke kjempemye klokere dessverre.


AKTUELT

En kollega har startet en nettbutikk som selger momspliktige varer (treningstøy osv.). Hun anslo at hun ville tjene under 50.000 i 2017 på salgene, men salget ble på nærmere 150.000.

!.gif SPØRSMÅLET !.gif

 

Jeg poengtere ovenfor henne vedrørende moms-frigrensen på 50.000 i kalenderåret, men at man deretter må registrere seg i merverdiregisteret etter dette (hvis jeg har forstått det riktig).

Spørsmålet er bare:

- Hvordan går man fram for å gjøre dette? Og hvordan løser hun dette ift skatten 2017? For det er vel slik at momsen over 50.000 skal tilbakebetales på et vis etter at firmaet hennes har blitt MVA-registrert? Og kan noen si et estimat på hvor mye som da skal etterbetales - er det 25% av 150.000 eller av 100.000?

På forhånd stor takk for hjelpen til alle flinke folk her inne som svarer og hjelper til. Setter virkelig pris på det.

Ha en fortsatt fin kveld videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hun krevd inn moms da (er mva spesifisert på faktura/kontantnota/kvittering)? Eller er alle 150k solgt uten mva? Uansett er det ikke gjort på rett måte. Anbefaler uansett å ta kontakt med Skatteetaten og legge frem saken. De har garantert vært borti dette tidligere. Har hun krevd inn moms fra første krone vil Skatteetaten sannsynligvis godta at hun bare betaler inn all momsen på første oppgjør etter at hun er blitt registrert. Moms er statens penger, som du krever inn på vegne av dem. Man kan ikke kreve inn moms fra kjøper uten å betale den videre til staten (selv ikke under 50k). Har hun ikke krevd inn noe som helst er jeg mer usikker på hva de mener.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Har hun krevd inn moms da (er mva spesifisert på faktura/kontantnota/kvittering)? Eller er alle 150k solgt uten mva? Uansett er det ikke gjort på rett måte. Anbefaler uansett å ta kontakt med Skatteetaten og legge frem saken. De har garantert vært borti dette tidligere. Har hun krevd inn moms fra første krone vil Skatteetaten sannsynligvis godta at hun bare betaler inn all momsen på første oppgjør etter at hun er blitt registrert. Moms er statens penger, som du krever inn på vegne av dem. Man kan ikke kreve inn moms fra kjøper uten å betale den videre til staten (selv ikke under 50k). Har hun ikke krevd inn noe som helst er jeg mer usikker på hva de mener.

Tusen takk for godt og informativt svar, Brulejus.

 

Hun har ikke krevd inn moms på de 150.000. Hun trodde dette var noe som kun var gjeldende på de 100.000 etter 50.000, men slik er det altså ikke?

 

Har du noen tanker om hvordan dette løses videre?

Lenke til kommentar

 

Har hun krevd inn moms da (er mva spesifisert på faktura/kontantnota/kvittering)? Eller er alle 150k solgt uten mva? Uansett er det ikke gjort på rett måte. Anbefaler uansett å ta kontakt med Skatteetaten og legge frem saken. De har garantert vært borti dette tidligere. Har hun krevd inn moms fra første krone vil Skatteetaten sannsynligvis godta at hun bare betaler inn all momsen på første oppgjør etter at hun er blitt registrert. Moms er statens penger, som du krever inn på vegne av dem. Man kan ikke kreve inn moms fra kjøper uten å betale den videre til staten (selv ikke under 50k). Har hun ikke krevd inn noe som helst er jeg mer usikker på hva de mener.

Tusen takk for godt og informativt svar, Brulejus.

 

Hun har ikke krevd inn moms på de 150.000. Hun trodde dette var noe som kun var gjeldende på de 100.000 etter 50.000, men slik er det altså ikke?

 

Har du noen tanker om hvordan dette løses videre?

 

 

Ville som sagt kontaktet Skatteetaten. I verste fall vil de kreve at hun betaler inn 25% moms på all omsetningen over 50k (dvs 25% av 100k). Det er egentlig hennes oppgave å kreve inn momsen i etterkant når hun har blitt mva-registrert. Å gjøre dette mot privatpersoner er i utgangspunktet umulig (hvorfor skulle de ønske å plutselig betale en ekstra regning på 25% mange måneder etterpå?). Da de heller ikke ble gjort oppmerksom på det ved kjøpstidspunkt er det nok tvilsomt om det er lovlig heller. Mot bedrifter er det lettere, da de som er mva-registrert og i de fleste tilfeller får igjen denne momsen uansett. Er hun heldig får hun en avtale med Skatteetaten hvor hun slipper billigere unna pga "uvitenhet", selv om jeg ikke aner hvordan de praktiserer det. Tar hun ikke kontakt er det bare å betale inn de 25k på første oppgjør etter at hun er registrert, så er saken ute av verden.

Lenke til kommentar

Takk igjen for godt og informativt svar. 

 

Du har helt rett i at det vil bli helt uaktuelt å begynne å etterkreve inn 25% mva. Det ville tatt seg ut.. ;) og som du sier så tviler jeg også på om det kan være lovlig.

 

 

Så, konkrete tiltak blir dermed:

A) Registrere hennes selskap i MVA-registeret.

 

og deretter:

 

B) Enten bite i det sure eplet og bare betale 25% på første oppgjør etter at hun er registrert. PS - Da vil hun ikke ha noen måte å hente inn det "tapet" på, eller?

C) Forhøre seg med Skatteetaten om man kan finne en annen formildende løsning på det.

Er det slik du ville gått fram, Brulejus?

Igjen, takk for oppklarende svar.



 

 

Endret av Resolver2009
Lenke til kommentar

Etter at hun er mva-registrert kan hun få tilbake moms på ting hun har kjøpt inn fra starten av (så lenge de ikke er videresolgt uten mva), dette gjelder også ting som ikke er solgt (PC, konvolutter, frimerker, tjenester etc). Om dette også gjelder de produktene som hun har videresolgt uten moms over 50k, men likevel betaler inn mva på første oppgjør vet jeg ikke, men jeg vil tro det. Dette forutsetter selvsagt at det er moms ved kjøp av disse varene som hun har betalt. Det er definitivt verdt å sjekke ut. For å få alt riktig i vil jeg tro at det muligens må lages faktura (etterfakturering) på hvert enkelt av disse mva-beløpene, som hun "betaler" til seg selv. Men dette er bare synsing.

Endret av Brulejus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg poengtere ovenfor henne vedrørende moms-frigrensen på 50.000 i kalenderåret, men at man deretter må registrere seg i merverdiregisteret etter dette (hvis jeg har forstått det riktig).

Det finnes ikke en "moms-frigrense på 50.000 i kalenderåret".

 

Er det betalt merverdiavgift i Norge på varene som er videresolgt?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg poengtere ovenfor henne vedrørende moms-frigrensen på 50.000 i kalenderåret, men at man deretter må registrere seg i merverdiregisteret etter dette (hvis jeg har forstått det riktig).

Det finnes ikke en "moms-frigrense på 50.000 i kalenderåret".

 

 

 

 

Men det finnes en 12 måneders 50.000 grense. Mva loven §2-1(1):

 

"Næringsdrivende og offentlig virksomhet skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50.000 kroner i en periode på tolv måneder."

 

Det er altså først når omsetningen overstiger 50 000 i en tolv måneders periode at en har plikt til å mva registrere seg.  

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vi sitter her og har lest noen av de andre trådene angående dette, men blir ikke kjempemye klokere dessverre.

 

 

AKTUELT

 

En kollega har startet en nettbutikk som selger momspliktige varer (treningstøy osv.). Hun anslo at hun ville tjene under 50.000 i 2017 på salgene, men salget ble på nærmere 150.000.

 

!.gif SPØRSMÅLET !.gif

 

Jeg poengtere ovenfor henne vedrørende moms-frigrensen på 50.000 i kalenderåret, men at man deretter må registrere seg i merverdiregisteret etter dette (hvis jeg har forstått det riktig).

 

Spørsmålet er bare:

 

- Hvordan går man fram for å gjøre dette? Og hvordan løser hun dette ift skatten 2017? For det er vel slik at momsen over 50.000 skal tilbakebetales på et vis etter at firmaet hennes har blitt MVA-registrert? Og kan noen si et estimat på hvor mye som da skal etterbetales - er det 25% av 150.000 eller av 100.000?

 

På forhånd stor takk for hjelpen til alle flinke folk her inne som svarer og hjelper til. Setter virkelig pris på det.

 

Ha en fortsatt fin kveld videre.

 

 

 

Hun må sende inn "samordnet registermelding" og få virksomheten mva registrert. Hun vil da bli mva registrert med virkning fra og med den terminen hvor omsetningen bikket 50 000. Hun må deretter sende inn mva oppgaver hvor omsetningen over 50 000 innrapporteres. Hun vil måtte betale 25% utgående mva av dette. Men, hun vil også få fradrag for inngående mva på varer/kostnader påløpt i samme periode. På visse vilkår vil hun også kunne få fradrag for mva på varer etc kjøpt inn før mva registreringstidspunktet.

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Vi sitter her og har lest noen av de andre trådene angående dette, men blir ikke kjempemye klokere dessverre.

 

 

AKTUELT

 

En kollega har startet en nettbutikk som selger momspliktige varer (treningstøy osv.). Hun anslo at hun ville tjene under 50.000 i 2017 på salgene, men salget ble på nærmere 150.000.

 

!.gif SPØRSMÅLET !.gif

 

Jeg poengtere ovenfor henne vedrørende moms-frigrensen på 50.000 i kalenderåret, men at man deretter må registrere seg i merverdiregisteret etter dette (hvis jeg har forstått det riktig).

 

Spørsmålet er bare:

 

- Hvordan går man fram for å gjøre dette? Og hvordan løser hun dette ift skatten 2017? For det er vel slik at momsen over 50.000 skal tilbakebetales på et vis etter at firmaet hennes har blitt MVA-registrert? Og kan noen si et estimat på hvor mye som da skal etterbetales - er det 25% av 150.000 eller av 100.000?

 

På forhånd stor takk for hjelpen til alle flinke folk her inne som svarer og hjelper til. Setter virkelig pris på det.

 

Ha en fortsatt fin kveld videre.

 

 

 

Hun må sende inn "samordnet registermelding" og få virksomheten mva registrert. Hun vil da bli mva registrert med virkning fra og med den terminen hvor omsetningen bikket 50 000. Hun må deretter sende inn mva oppgaver hvor omsetningen over 50 000 innrapporteres. Hun vil måtte betale 25% utgående mva av dette. Men, hun vil også få fradrag for inngående mva på varer/kostnader påløpt i samme periode. På visse vilkår vil hun også kunne få fradrag for mva på varer etc kjøpt inn før mva registreringstidspunktet.

 

Takk for mange gode og oppklarende svar, folkens. Setter virkelig pris på at det er så mange flink folk med så mye god kunnskap her inne! Tommel opp.

 

1) "Er det betalt merverdiavgift på varene som er videresolgt i Norge?"

 

Angående dette spørsmålet. Er det i forhold til innkjøp før salg? 

For her tror jeg - såvidt meg bekjent - at noen av varene er kjøpt inn fra utlandet og de fleste andre fra Norge. Slik at på flere av varene er det ikke betalt merverdiavgift (tror jeg).

 

Hvordan påvirker de kjøpene fra Sverige o.l. utenlandskjøp det hele? Og kompliserer dette det hele ytterligere?

 

 

2) MVA OPPGAVER

 

Takk for oppklarende opplysninger, Olanotsodunk. Er disse MVA oppgavene noe man vil få tilgang på som MVA-registrert?

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg poengtere ovenfor henne vedrørende moms-frigrensen på 50.000 i kalenderåret, men at man deretter må registrere seg i merverdiregisteret etter dette (hvis jeg har forstått det riktig).

Det finnes ikke en "moms-frigrense på 50.000 i kalenderåret".

 

Er det betalt merverdiavgift i Norge på varene som er videresolgt?

 

Takk for svar. Greit å få oppklart dette med feilinformasjonen om at det er en "moms-frigrene på 50.000 i kalenderåret".

 

Ang. spørsmålet ditt om betalt merverdiavgift i Norge på varene som er videresolgt

Jeg tror dessverre det er en rekke varer det ikke er betalt MVA på før videresalg - slik som visse innkjøp hun har gjort i Sverige. Dette er vel kanskje ikke spesielt smart, eller? Hvordan påvirker dette situasjonen slik du ser det?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar

La oss si at det er kjøpt inn varer for 20000 fra utlandet som ikke er kjøpt med norsk mva og varer for 60000 som er kjøpt med norsk mva spesifisert på faktura/kvittering.

 

Dette er videresolgt for 150000 uten at det er spesifisert mva.

 

La oss si at varer for 10000 fra utlandet (ikke betalt norsk mva) og 20000 fra Norge (betalt inkl. norsk mva) utgjør de første 50000 i omsetning i firmaet.

 

De første "50000" i omsetning er allerede i orden siden firmaet ikke skal registreres i mvaregisteret før grensen er passert og det skal ikke spesifiseres mva på faktura/kvittering.

 

De første 10000 i varekjøp fra utlandet er ikke i orden, norsk mva skulle vært betalt. Det er et unntak her og det er dersom varer har blitt tilsendt fra utlandet og sendingens verdi inkl. frakt er under 350 kroner.

 

Det salget som bryter 50000 kroner grensen skal det betales mva på, men man har ikke lov til spesifisere det på fakturaen/kvittering før man faktisk er mva registrert. Slik jeg har blitt forklart skal man da enten etterfakturere mva (brukes mot bedriftkunder som er mva registrert) eller beregne mva i etterkant og betale inn denne når mva registrering er godkjent.

 

Dersom salget som bryter 50000 kroners grensen er på kr 2000 skal mva utgjøre kr 400 (1600*0,25=400 evt. 2000*0.2=400). La oss si at omsetningen inntil dette var på 49000.

 

Kalkyle over mva:

 

(150000-49000) * 0,2 = 20200

+ 10000 * 0,25 = 2500 (første 10000 i innkjøp av varer som det ikke er betalt norsk mva på)

- 40000 * 0,2 = 8000 (varer innkjøpt i Norge inkl mva og feilaktig videresolgt uten spesifisert mva)

Sum = 14700 (skyldig mva)

 

 

Her er det ikke usannsynlig at noen (feks. skattetaten) er uenig med meg og de mener at det skal beregnes slik:

 

(150000-49000) * 0,25 = 25250

+ 10000 * 0,25 = 2500 (første 10000 i innkjøp av varer som det ikke er betalt norsk mva på)

- 40000 * 0,2 = 8000 (varer innkjøpt i Norge inkl mva og feilaktig videresolgt uten spesifisert mva)

Sum = 19750 (skyldig mva)

 

 

 

Sett evt. inn egne tall for å beregne hva skyldig mva kan dreie seg om i firmaet.

 

 

Opprett korrekt regnskap der mva er korrekt spesifisert. Regnskapsprogrammet skal kunne gi nøyaktig tall.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

La oss si at det er kjøpt inn varer for 20000 fra utlandet som ikke er kjøpt med norsk mva og varer for 60000 som er kjøpt med norsk mva spesifisert på faktura/kvittering.

 

Dette er videresolgt for 150000 uten at det er spesifisert mva.

 

La oss si at varer for 10000 fra utlandet (ikke betalt norsk mva) og 20000 fra Norge (betalt inkl. norsk mva) utgjør de første 50000 i omsetning i firmaet.

 

De første "50000" i omsetning er allerede i orden siden firmaet ikke skal registreres i mvaregisteret før grensen er passert og det skal ikke spesifiseres mva på faktura/kvittering.

 

De første 10000 i varekjøp fra utlandet er ikke i orden, norsk mva skulle vært betalt. Det er et unntak her og det er dersom varer har blitt tilsendt fra utlandet og sendingens verdi inkl. frakt er under 350 kroner.

 

Det salget som bryter 50000 kroner grensen skal det betales mva på, men man har ikke lov til spesifisere det på fakturaen/kvittering før man faktisk er mva registrert. Slik jeg har blitt forklart skal man da enten etterfakturere mva (brukes mot bedriftkunder som er mva registrert) eller beregne mva i etterkant og betale inn denne når mva registrering er godkjent.

 

Dersom salget som bryter 50000 kroners grensen er på kr 2000 skal mva utgjøre kr 400 (1600*0,25=400 evt. 2000*0.2=400). La oss si at omsetningen inntil dette var på 49000.

 

Kalkyle over mva:

 

(150000-49000) * 0,2 = 20200

+ 10000 * 0,25 = 2500 (første 10000 i innkjøp av varer som det ikke er betalt norsk mva på)

- 40000 * 0,2 = 8000 (varer innkjøpt i Norge inkl mva og feilaktig videresolgt uten spesifisert mva)

Sum = 14700 (skyldig mva)

 

 

Her er det ikke usannsynlig at noen (feks. skattetaten) er uenig med meg og de mener at det skal beregnes slik:

 

(150000-49000) * 0,25 = 25250

+ 10000 * 0,25 = 2500 (første 10000 i innkjøp av varer som det ikke er betalt norsk mva på)

- 40000 * 0,2 = 8000 (varer innkjøpt i Norge inkl mva og feilaktig videresolgt uten spesifisert mva)

Sum = 19750 (skyldig mva)

 

 

 

Sett evt. inn egne tall for å beregne hva skyldig mva kan dreie seg om i firmaet.

 

 

Opprett korrekt regnskap der mva er korrekt spesifisert. Regnskapsprogrammet skal kunne gi nøyaktig tall.

Setter stor pris på dine oppklarende forklaringer, @Mobile999. Det at du også viser det med tall gjør det hele betraktelig lettere å få oversikt over situasjonen. 

 

Tusen hjertelig takk!

 

Skal videreformidle snarest og be henne rydde opp i det hele.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fra 1.1.2017 gjelder for øvrig strengere krav for små virksomheter (<1mill omsetning) - nå skal du ha tomånederstermin i minst ett år før du kan få årstermin. Dette påvirker renten hun må betale på omsetningen hun ikke har innberettet - hvis hun kunne fått årstermin er ikke avgiftsbeløpet skyldig til innbetaling før i mars 2018.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...