Gå til innhold

Mot tusen personer i gruppesøksmål mot barnevernet!


Anbefalte innlegg

Her var det mange emner som kunne/burde gripes fatt i. Ett er problemstillingen hvorvidt folk stort sett er fornøyd med barnevernet. For det første er det vel irrelevant å måle hvor mange som er fornøyd med å få gratis barnehageplass eller leksehjelp til sine barn opp mot tvangs-sprengningene av familier som barnevernet står for, som gjør barna om mulig enda mere ulykkelige enn det gjør foreldrene, og som barnevernet tviholder på å fortsette med. Det dreier seg ikke om tilfeldige, uheldige feil, det er sentrum i barnevernets beskjeftigelse og de innrømmer aldri at en eneste konkret sak er feil bedømt og argumentert fra deres side. Det finnes mengder av dokumentasjon om dette, den kan ikke gjentas over tusener av sider her. Arild Holta har ganske riktig brukt tid og krefter i flere år på å prøve å bringe ut informasjon om barnevernets skadelige virksomhet, men flere av debattantene her ønsker jo ikke å begynne å sette seg inn i det, skjønner jeg, men heller bruke energi på å uttale seg nedlatende om Holta? Det er ingen god fremgangsmåte for å skaffe seg kunnskap om et alvorlig samfunnsonde som ødelegger livet for faktisk mange tusen mennesker.

 

Men de som etterlyser dokumentasjon, bør være oppmerksom på at myndighetenes "opplysninger" og avisenes gjengivelse av dem er fullstendig udokumentert! Begynn med å snakke med barnevernsofre, hør deres historie, les saksdokumentene som barnevernet selv har produsert i disse sakene, så er dokumentasjonen der: Barnevernet lyver, de gjør det bevisst, de er opplært til det i sin utdannelse, og de gjør det også i retten og i de dokumenter de fremlegger for retten. Jeg har selv vært sakkyndig vitne i barnevernssaker et halvt dusin ganger.

 

Men i tillegg kan spørsmålet om hvor mange som er tilfreds kontra hvor mange som er utilfreds, også undersøkes fra en annen synsvinkel: Hva slags statistisk grunnlag eller utvalg er brukt? Hvordan er spørsmålene stillet? KVTL argumenterer med de mange som er fornøyd med barnevernet, og henviser til spørre-undersøkelser om dette:

 

Et interessant sitat fra forskning.no
Tilliten til barnevernet er større hos de som har fått hjelp enn i befolkningen for øvrig. Forsker tror det kan skyldes en negativ mytedannelse i media.

Kilde: http://www.forskning.no/Artikler/2005/november/1129882320.4

 

De av oss som har innsikt i barnevernets mindre lyse sider kjenner naturligvis til slike undersøkelser og tellinger. For et par år siden refererte jeg til en slik fra Sørlandet. Der sto det å lese at de spurte kun omfattet mennesker som ikke hadde vært utsatt for tvang fra barnevernet, se klargjøring i

Er prosenter relevante?

Fornøyd med barnevernet?

(P4 har fjernet de underliggende artiklene om rapporten, muligens med hensikt – hva vet jeg? – men den lar seg nok lokalisere av dem som uten å undersøke sakene er oppsatt på å tro alt myndighetene sier og mistro alt barnevernsofrene sier.)

 

Denne undersøkelsen kom Venstre-politiker Borghild Tenden, Akershus, med overfor meg; hun mente at den var bevis på at politikere "leste om barnevern", mens jeg vil hevde at de knapt leser noe av relevans og utstyrer seg med skylapper. Jeg har omtalt samtalen med Tenden flere ganger, blant annet slik:

Aktive medlemmer av politiske partier i særdeleshet burde gå inn i dette feltet. De har altfor lett for å tro at når det brukes et økende antall milliarder på barnevern, betyr det at velferden til "de svakeste" øker. Det er ikke tilfelle, pengene fordeler seg på uvirksomme og skadelige tiltak. Politikere tror også jevnlig at når saksmengden øker, skyldes det at foreldre blir økende uansvarlige, voldelige, rusede og umulige. Dette hevdes igjen og igjen fra systemet selv, men det er ikke tilfelle. Begge deler skyldes at barnevernet trapper opp sine aksjoner mot familier i strid både med barns beste og med flere artikler i Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjon. Dette gjør de i ren egeninteresse. De er skolet i en forvrengt oppfatning av menneskene og livet og har intet positivt å bidra med, derfor utfolder de sitt næringsvett på denne måten.

Som dessverre typisk eksempel på tøv fra politikerhold kan jeg vise til en samtale jeg hadde med Venstres Borghild Tenden. Hun forsikret meg at politikerne leste flittig. Men hva? Jo, det var tydeligvis alle systemets egne skjønnmalende rapporter over sin virksomhet. Blant annet fremhevet hun en rapport som uttalte at 90% av et utvalg mennesker som hadde vært i befatning med barnevernet, var fornøyd med de ytelser de fikk. Jeg kunne fortelle henne at dette må dreie seg om en undersøkelse fra Sørlandet jeg kjenner til, og at denne undersøkelsen bevisst har utelatt alle tvangssaker. Til dette hadde hun ingen reaksjon. Bortsett fra at hun mente at vi var å bebreide som "ikke kom til politikerne hvis det skulle være noen saker som ikke fikk korrekt behandling". Nå er det så at de fleste barnevernsofre skriver en strøm av brever med nødsskrik til politikere på alle nivåer, men med få unntak møter bastant avvisning. Dette kjente hun ikke til. (Fasade og virkelighet i barnevernet (2).

 

Et nyere, tilsvarende eksempel finner vi referert til her: Få klager til fylkesmannen. Her fremgår det at denne undersøkelsen har omfattet rørende emner som dette: "– Klagene til fylkesmannen gjelder saker der for eksempel foreldrene føler seg respektløst behandlet, får lite informasjon eller manglende oppfølging. Det er for eksempel foreldre som klager fordi de mener å ha krav på flere timer barnehageplass enn det de har fått tildelt som barnevernstiltak ...". Kommentert av meg og andre: Falskspill i Helgeland Arbeiderblad.

 

Ser man på Kvalitetskartlegging av kommunale tjenester. Brukerhåndbok for barneverntjenesten, finner man den samme behendige unnvikelsen av tragediene og tilsløringen av at de er unntatt:

 

3.0 Målgrupper

Målgruppen for brukerundersøkelsen noe avgrenset og er som følger:

• Foreldre/foresatte til barn under frivillige tiltak i barnevernet. Alle barn til og med 18 år .

• Barn og ungdom over 12 år som er under frivillige tiltak i barnevernet. I utgangspunktet gjelder undersøkelsen barn fra og med 12 år til og med 18 år, men nettverk som ønsker å spørre ungdom over 18 år kan gjøre dette.

 

Allikevel står det under:

Målgruppen for kartlegging av målt kvalitet er alle brukere av barnevernet.

Man spør altså bare de "frivillige" men pretenderer at det gjelder for alle?

  

Marianne Haslev Skånland

Bergen

Endret av Marianne_Sk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man ser fortvilte gråtende barn som blir mishandlet av det offentlige - små barn som slost og kjemper for å bli hos mamma. Forferdelig!

 

Vitner ikke dette om en sterk overvurdering av små barns evne til å vurdere hva som er best for dem selv. Klart det finnes mange barn som gjerne vil bo hos mammaen sin, og alikevel kan ethvert oppegående menneske forstå at det ikke er noe heldig situasjon. Fra et barns perspektiv kan såkalte dårlige foreldre oppleves som bedre enn gode foreldre. Netopp fordi gode foreldre setter grenser, og ikke lar barna gjøre som de vil. For at foreldre skal være dårlige til å ta seg av barn trenger de ikke nødvendigvis å gjøre ting som er ondskapsfullt mot barna, eller ting som får barna til å misslike dem. Hva med foreldre som lar barn sitte oppe hele natten å se tegnefilm, lar barna sitt å spille tv-spill hele dagen, aldri tar med barna ut i naturen, gir barna alt de har lyst på, lar barna selv få velge hva de vil spise osv. De fleste av oss vil si at dette er dårlig foreldre, alikevel vil mange barn ønske seg slike foreldre, i hvertfall de barna som ikke har dem. Mens de som har slike foreldre vet jo ikke om noe annet.

Lenke til kommentar

  

Jo visst har modin rett i at det er best for barn å ha foreldre som er fornuftige oppdragere. Men forferdelighetene som rammer et barn som blir fratatt sine egne foreldre, er av en slik art, av et slikt omfang, og har slike konsekvenser at det fremfor alt er dette som må unngås. Man oppnår heller intet i oppdragelsen hvis barnet er fratatt de eneste de stort sett lar seg oppdra av fordi barna og foreldrene har gjensidig kjærlighet til hverandre.

 

Her er forskningsresultatene entydige: Det går statistisk sett meget ille med barn som tvinges til å vokse opp borte fra sine egne foreldre, både hva angår, helse, utdannelse, kriminalitet, stoffmisbruk, generell asosialitet. Man må regne med barnets følelser for sin egen familie. Disse følelsene er dypere enn noe annet bånd. De er kjent under navnet kjærlighet og lengsel. De kan nok være uuttrykte, men er meget dype, og barnet skades sterkt ved at disse følelsene skjendes og bagatelliseres.

 

Marianne Haslev Skånland

  

PS: Skal en debatt være meningsfylt, må debattanter sette seg inn i det saklige emnet for debatten. Ettersom det i diskusjonen her etterlyses dokumentasjon, kan jeg gjerne gi referanser til forskningslitteratur. Men erfaringen fra andre diskusjoner er at hvis man gjør det, blir disse dels ignorert, dels kastet skitt på, dels "tolket" av bedrevitere uten at bedreviterne leser dem men allikevel behager snusfornuftig å "vite" at de er "useriøse". I så fall er det bortkastet tid og plass, så ??

 

  

Lenke til kommentar
Marianne_sk:

 

Men de som etterlyser dokumentasjon, bør være oppmerksom på at myndighetenes "opplysninger" og avisenes gjengivelse av dem er fullstendig udokumentert!

 

Marianne_sk:

Barnevernet lyver, de gjør det bevisst, de er opplært til det i sin utdannelse, og de gjør det også i retten og i de dokumenter de fremlegger for retten.

 

Har du belegg for slike påstander, da mener jeg seriøse kilder.

 

Det at man på høyere utdanning bevisst lærer seg å vitne falsk og falsifisere dokumenter, tar jeg med en stor klype salt.

 

 

Når det gjelder brukerundersøkelser er det en stor grunn til at man ikke tar med tvangssaker, dette er jo en selvfølge etter min mening. Selvfølgelig vil personer som har blitt utsatt for tvang av det offentlige hevde at de har blitt dårlig behandlet.

 

Som oftest er det med god grunn at barnevernet blander seg inn i forholdet foreldreog barn, og det at barnevernet er en nyttig organisasjon som jobber for barnets beste er heller ikke å komme bort i fra.

 

Som alt annet kan barnevernet som sagt forbedre seg, ingenting er perfekt i denne verden. Men det hjelper lite å argumentere med ord som "barnefjernere" og at man ikke viser til noen seriøse kilder.

Lenke til kommentar
Skal en debatt være meningsfylt, må debattanter sette seg inn i det saklige emnet for debatten. Ettersom det i diskusjonen her etterlyses dokumentasjon, kan jeg gjerne gi referanser til forskningslitteratur.

 

Problemet er at objektivt og kvalitetssikret forskningslitteratur er mangelvare her i Norge. Barnevernet og disse etatene gjemmer seg bak taushetsplikten, både godt og vondt. Regelverket og handlingsmønster for barnevernet er "gammeldags og firekantig" og mangler dynamisk utvikling.

 

Her på landet settes nyutdannede sosionomer på krevende jobber uten erfaring fra slike saker. I verste fall blir saksbehandlig ren bingo for mange. Ingen overraskelse at de "lettere" sakene blir prioritert foran de tunge. Relativt store ressurser brukes på en "lett" sak og noen tunge får lite oppmerksomhet.

Gjennomtrekk av personale er også et problem, nye saksbehandlere kommer og går som vinter og sommer. Slik er det i allefall her i kommunene

 

Heldigvis har vi også dyktige og flinke folk til disse jobbene men de er mindretall etter min mening og erfaring.

 

:)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Morsomt at du sammenligner barnevernet med mordere, arildholta.

Så det var det du trodde jeg gjorde, når jeg illustrerte et prinsipp. Du skjønner altså ikke dette med prinsipiell tenkning. Det er imidlertid ikke så veldig vanskelig, så det er bare å lære seg.

 

Som flere sier så savner vi skikkelig fakta og belegg for påstandene dine. Du hevder du har såkalte vitner, men det er bare en side av en sak. Barnevernet har ikke anledning til å forsvare seg, og det vet du like godt som oss. De har taushetsplikt....

 

Foreldrene og advokatene for barnevernets anklager skriftlig. De har rett på det i følge loven. Dermed kan også pressen og vi som arbeider med materien få tilgang til barefjernernes subjektive beskyldninger.

 

Det er bare du som er et overforenklet bilde av situasjonen. Det skader ikke at du forholder deg til det, og slutter å spre myter.

 

At ikke barnevernets versjon er tilgjengelig, er en myte skapt av barnevernet gjennom media.

Lenke til kommentar
...Han fremfører såkalte "beviser" som er annen håndsartikkler på hjemmesidene hans, han har få eller ingen objektive beviser som er sterke.

 

Med dine forsøk på å bortforklare får du sikkert ikke noe ut av siden http://opprop.r-b-v.net/sjokk. Du bryr deg jo ikke om vitner som forteller at de har opplevet fryktelige ting. Andre vil derimot ha stort utbytte av den dokumentasjonen.

 

...som nevnt av andre i tråden, han har tendenser til å bli veldig useriøs.

 

Bare det at han sammenligner barnevernet med mordere viser seriøsiteten av innlegget hans.

 

Nei, dette var et eksempel på at "logikken" din ikke har bearbeidet dette. Du har kun gjort en assosiasjon. Det er slik man "beviser" i det såkalte barnevernet.

 

Hvis man vil ha endringer i systemet så er ihvertfall ikke dette veien å gå.

 

Å nå tusenvis av mennesker, er nok en nødvendighet for å komme videre.

 

...Jobber selv i den private delen av barnevernet,...

 

Det er tusenvis av mennesker som tjener penger på dette. De produserer argumenter for levebrødet sitt. For å sitere en historisk figur: "De har magen sin som gud." (Paulus)

Lenke til kommentar
Vent nå litt.

 

Er altså flere av "kildene" i åpningsinnlegget rett og slett bare fra artikler skrevet av trådstarter, fra trådstarters egen side?

 

Det er nok dessverre slik situasjonen akkurat nå er, og selv om vi har etterspurt dokumentasjon og kilder i post etter post så har vi ikke sett noe til dette.

 

arildholta:

 

Det er bare du som er et overforenklet bilde av situasjonen. Det skader ikke at du forholder deg til det, og slutter å spre myter.

 

Jeg sprer ikke myter, jeg bare er ute etter litt mer faktagrunnlag enn det du klarer å komme med. Eneste man får er henvisninger til dine egne innlegg.

 

arildholta:

 

At ikke barnevernets versjon er tilgjengelig, er en myte skapt av barnevernet gjennom media.

 

Vel, igjen vil jeg gjerne ha belegg for at du mener avisene sprer myter om dette. Barnevernsloven § 6-7 er da ganske klar på dette punkt. Men hvis du vil ha mer håndfast dokumentasjon på at det ikke er en myte kan jeg gjerne sitere fra NOU 2000: 12 Barnevernet i Norge for deg:

 

Barnevernloven pålegger barnevernet en svært streng taushetsplikt, hvor unntak kun kan gjøres etter samtykke, eller der det er nødvendig av hensyn til barnevernets eget arbeid. Bestemmelsen er strengere enn den vanlige forvaltningsmessige taushetsplikten, hensett til den særlige personfølsomheten som vil ligge i barnevernets informasjon om en familie.

 

Du bryr deg jo ikke om vitner som forteller at de har opplevet fryktelige ting. Andre vil derimot ha stort utbytte av den dokumentasjonen.

 

Igjen fra din egen nettside, og ikke noe særlig kildemessig vekt.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Vent nå litt.

 

Er altså flere av "kildene" i åpningsinnlegget rett og slett bare fra artikler skrevet av trådstarter, fra trådstarters egen side?

Det er nok dessverre slik situasjonen akkurat nå er dessverre, og selv om vi har etterspurt dokumentasjon og kilder i post etter post så har vi ikke sett noe til dette.

 

Seriøst? Er det nå jeg skal le?

 

TRÅDSTARTER: Å presentere deg selv og din EGEN side som kilde i et innlegg du har på et debattforum er noe av det mer idiotiske jeg har sett her på en stund. Uansett om du har rett eller ei!

Lenke til kommentar
Man ser fortvilte gråtende barn som blir mishandlet av det offentlige - små barn som slost og kjemper for å bli hos mamma. Forferdelig!

 

Vitner ikke dette om en sterk overvurdering av små barns evne til å vurdere hva som er best for dem selv...

 

Det vitner om en forferdelig traumatisk opplevelse, som ikke går skikkelig over, før fangenskapen opphører. For det er fangenskap å bli tatt mot sin vilje ut av en naturlig situasjon. Begrepet "fangenskap" kan forsvares både historisk, antropologisk og ideologisk. Man må være klar over at idéen om å ta barn fra foreldre er i størrelsesorden en historisk parantes. Det er et avvik som man omtrent bare finner i den vestlige kultur, med Norden som verstinger.

 

 

Kilde for sitat:

http://www.barnasrett.no/sverre_kvilhaug/h...rnets_beste.pdf

Innlegget tar opp forholdet mellom begrepet ”barnets beste” og empirisk forskning som belyser dette kriteriet. Forfatteren drøfter hva som burde være innholdet av den rettslige standarden, i lys av foreliggende forskning. Særlig tematiseres materiale knyttet til atskillelse foreldre og barn, og hvordan slik viten bør integreres i de rettslige beslutningsprosessene knyttet til omsorgsovertakelse. Av Sverre Kvilhaug, advokat. Publisert i Kritisk Juss 2007 (33) s 111 – 132, utgitt av Rettspolitisk Forening. (15.10.07)

 

...Har du belegg for slike påstander, da mener jeg seriøse kilder...

 

Når du oppdager at Skånland er en kilde, så har det hensikt å diskutere seriøst.

Lenke til kommentar
 Her er forskningsresultatene entydige: Det går statistisk sett meget ille med barn som tvinges til å vokse opp borte fra sine egne foreldre, både hva angår, helse, utdannelse, kriminalitet, stoffmisbruk, generell asosialitet. Man må regne med barnets følelser for sin egen familie. Disse følelsene er dypere enn noe annet bånd. De er kjent under navnet kjærlighet og lengsel. De kan nok være uuttrykte, men er meget dype, og barnet skades sterkt ved at disse følelsene skjendes og bagatelliseres.

 

Mener du nå barn som ikke ahr foredrefigurer, eller mener du bar generelt som ikke vokser opp med sine biologiske foreldre, adoptivbarn feks?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
arildholta:

 

Det er bare du som er et overforenklet bilde av situasjonen. Det skader ikke at du forholder deg til det, og slutter å spre myter.

 

Jeg sprer ikke myter, jeg bare er ute etter litt mer faktagrunnlag enn det du klarer å komme med. Eneste man får er henvisninger til dine egne innlegg.

 

En myte er en myte. Også om mytesprederen fornekter dette.

 

Faktagrunnlag kan du sette deg inn selv. Jeg kaster ikke bort tid på folk som kjemper for å undergrave fakta. Det er de andre jeg henvender meg til. Du kan starte med å lese denne boken:

Atskillelse barn og foreldre

INTERNASJONAL FORSKNING VISER AT ATSKILLELSE BARN OG FORELDRE KAN GI LANGSIKTIGE PSYKISKE SKADEVIRKNINGER

ISBN 82-303-0532-3

 

Forskning av svært høy kvalitet, som ikke lar seg bortforklare ved hjelp av annet enn selvbedrag:

De canadiske psykologene Martin Daly og Margo Wilson er to forskere som arbeider med evolusjonspsykologi (evolusjonsbiologisk basert psykologi). De er velorientert i moderne forskning kanskje særlig innen etologi og sosiobiologi, og i biologiens og psykologiens faghistorie. Deler av Daly og Wilsons forskning er av stor betydning for å belyse hvorfor og hvordan norsk barnevern og barneverns-relatert psykologi er på ville veier.

http://www.mhskanland.net/page64/page65/page5/page5.html

 

arildholta:

 

At ikke barnevernets versjon er tilgjengelig, er en myte skapt av barnevernet gjennom media.

 

Vel, igjen vil jeg gjerne ha belegg for at du mener avisene sprer myter om dette. Barnevernsloven § 6-7 er da ganske klar på dette punkt. Men hvis du vil ha mer håndfast dokumentasjon på at det ikke er en myte kan jeg gjerne sitere fra NOU 2000: 12 Barnevernet i Norge for deg:

 

Barnevernloven pålegger barnevernet en svært streng taushetsplikt, hvor unntak kun kan gjøres etter samtykke, eller der det er nødvendig av hensyn til barnevernets eget arbeid. Bestemmelsen er strengere enn den vanlige forvaltningsmessige taushetsplikten, hensett til den særlige personfølsomheten som vil ligge i barnevernets informasjon om en familie.

 

Hvorfor skaffer du deg ikke slik dokumentasjon selv, om du er engasjert i dette. Eller er du kun engasjert i å forsvare det såkalte barnevernet.

 

Det er jo kjent at det såkalte barnevernet ikke vil ut med dokumentene sine, og kommer med en mengde undskyldninger for å slippe å dele ut sakspapirene.

 

Likevel er det lovfestet rett til å få ut dokumenter. Det gjelder leger, psykiatri, barnevern - i prinsipp alt. Hadde du satt deg inn i sidene du kaller useriøse, så hadde du oppdaget en mengde mennesker som sitter med saksdokumentene. Flere har til og med lagt de ut på nett.

 

Du setter deg altså ikke inn i ting du uttaler deg delvis om politisk korrekt om.

 

 

Du bryr deg jo ikke om vitner som forteller at de har opplevet fryktelige ting. Andre vil derimot ha stort utbytte av den dokumentasjonen.

 

Igjen fra din egen nettside, og ikke noe særlig kildemessig vekt.

 

Jeg siterer ikke bare egen side. Halvsannheter hjelper sikkert på saken din, om det er mange som skriker ut slike.

At du avfeier en side som er full av vitner, er veldig tøvete.

Hvilke av professorene som uttaler seg på min side, er mest useriøse?

Lenke til kommentar

For å se det på en annen side så er vel et problem hos barnevernet at de faktisk mangler tilstrekklig hjemmler til å kunne hjelpe barna. Hvis foreldrene sier nei til hjelp, er det ikke så mye de kan gjøre hvis foreldrene setter seg til motverge som de gjorde i YouTube videoen som trådstarter linket til.

 

Kilde: http://www.ht.no/incoming/article90136.ece

 

– Når familien ikke ønsker hjelp, må ansatte i barnevernet ofte slippe saken. Selv om bekymringen for barnet er stor, er barnevernet avhengig av at noen melder saken på nytt før tiltak kan settes inn. I mellomtiden kan barnet ha fått det mye verre, sier Saasen.

 

Barnevernet har to muligheter når foreldre ikke vil ta imot hjelp: å henlegge saken, eller å overta omsorgen for barnet. Randi Saasen mener det bør finnes en middelvei.

 

Fylkesnemnda kan riktignok pålegge tilsyn i hjemmet, men da må vilkårene for omsorgsovertakelse være til stede. Dette gjøres svært sjelden.

 

Så kanskje det å gi barnevernet mer hjemmler til inngripen enn det de har i dag kunne vært en mer fruktbar vei å gå. Hvis foreldrene i dfag nekter å samarbeide så er det lite man kan gjøre.

 

Og i følge ssb så er det ikke mange som har fått omsorgsovertakelse:

 

arna er under barnevernets omsorg; de fleste i fosterhjem. Antallet omsorgsovertakelser har imidlertid vært svært stabilt de siste 50 årene (ca. 5 000), mens antall barn med forebyggende tiltak har økt kraftig.

 

Kilde: http://www.ssb.no/vis/vis/emner/00/norge/omsorg/main.html

 

Edit:

 

arildholta: Det å dra diskusjonen ned på personangrepsnivå bare fordi man etterspørr litt mer seriøse og uavhengige kilder fra deg, er alldeles tåpelig.

 

Det å sitere fra en side man selv styrer, er ikke kildemessig sterkt. Ihvertfall ikke en side der man skriver med store bokstaver "barnefjernere".

 

Jeg har ikke spredd noen myter, jeg har ihvertfall belegg for mine svar.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
For å se det på en annen side så er vel et problem hos barnevernet at de faktisk mangler tilstrekklig hjemmler til å kunne hjelpe barna. Hvis foreldrene sier nei til hjelp, er det ikke så mye de kan gjøre hvis foreldrene setter seg til motverge som de gjorde i YouTube videoen som trådstarter linket til.

 

Kilde: http://www.ht.no/incoming/article90136.ece

 

– Når familien ikke ønsker hjelp, må ansatte i barnevernet ofte slippe saken. Selv om bekymringen for barnet er stor, er barnevernet avhengig av at noen melder saken på nytt før tiltak kan settes inn. I mellomtiden kan barnet ha fått det mye verre, sier Saasen.

 

Barnevernet har to muligheter når foreldre ikke vil ta imot hjelp: å henlegge saken, eller å overta omsorgen for barnet. Randi Saasen mener det bør finnes en middelvei.

 

Fylkesnemnda kan riktignok pålegge tilsyn i hjemmet, men da må vilkårene for omsorgsovertakelse være til stede. Dette gjøres svært sjelden.

 

At man argumenterer ved hjelp av frykt, for å innføre mer av Storebror-ser-deg-samfunnet, er ikke nytt.

 

Og: Hvorfor øke noe som ikke fungerer?!

 

 

Så kanskje det å gi barnevernet mer hjemmler til inngripen enn det de har i dag kunne vært en mer fruktbar vei å gå. Hvis foreldrene i dfag nekter å samarbeide så er det lite man kan gjøre.

 

Og i følge ssb så er det ikke mange som har fått omsorgsovertakelse:

 

arna er under barnevernets omsorg; de fleste i fosterhjem. Antallet omsorgsovertakelser har imidlertid vært svært stabilt de siste 50 årene (ca. 5 000), mens antall barn med forebyggende tiltak har økt kraftig.

 

Kilde: http://www.ssb.no/vis/vis/emner/00/norge/omsorg/main.html

 

Har du ikke fått med deg de gamle barnefjernskandalene? Stikkord: Barnehjem. En god dansk side: http://www.radiogodhavn.dk

 

Edit:

 

arildholta: Det å dra diskusjonen ned på personangrepsnivå bare fordi man etterspørr litt mer seriøse og uavhengige kilder fra deg, er alldeles tåpelig.

...

 

"aldeles tåpelig" er personangrep. Personangrep finner jeg normalt uproblematisk om det ikke er oppfordring til brevbomber, som jeg opplevde på SOL. Det er nemlig kona som åpner posten...

 

Det er sikkert noen som tenker over dobbelmoralen.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du tro på evolusjonspsykologi om du ikke tror på evolusjon? :!: Eller hvordan kan du tro på psykologi? Du forkaster jo all vitenskap som strider mot din religiøse tro. Om det kom vitenskaplige undersøkelser som tyder på at barnevernet er bra, så ville du forkastet det før du hadde lest rapporten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Man ser fortvilte gråtende barn som blir mishandlet av det offentlige - små barn som slost og kjemper for å bli hos mamma. Forferdelig!

 

Vitner ikke dette om en sterk overvurdering av små barns evne til å vurdere hva som er best for dem selv. Klart det finnes mange barn som gjerne vil bo hos mammaen sin, og alikevel kan ethvert oppegående menneske forstå at det ikke er noe heldig situasjon. Fra et barns perspektiv kan såkalte dårlige foreldre oppleves som bedre enn gode foreldre. Netopp fordi gode foreldre setter grenser, og ikke lar barna gjøre som de vil. For at foreldre skal være dårlige til å ta seg av barn trenger de ikke nødvendigvis å gjøre ting som er ondskapsfullt mot barna, eller ting som får barna til å misslike dem. Hva med foreldre som lar barn sitte oppe hele natten å se tegnefilm, lar barna sitt å spille tv-spill hele dagen, aldri tar med barna ut i naturen, gir barna alt de har lyst på, lar barna selv få velge hva de vil spise osv. De fleste av oss vil si at dette er dårlig foreldre, alikevel vil mange barn ønske seg slike foreldre, i hvertfall de barna som ikke har dem. Mens de som har slike foreldre vet jo ikke om noe annet.

 

Jeg mener du kanskje undervurderer barns evne til å vite hva som er best for dem. Etter min erfaring så klarer de veldig presist å treffe spikeren på hodet. Jeg har den formeningen at barn som i utgangspunktet ikke har opplevd grensesetting faktisk ønsker den velkommen. Ikke bestandig som en refleks, men i ettertid når man får reflektert over hendelsene. Det at de som er utagerende faktisk føler det som trygt å oppleve at en voksen er i stand til å stoppe dem, har jeg opplevd i de relativt få gangene man har måtte sette hardt mot hardt.

 

Jeg tror at hvis vi som jobber operativt med barna samtidig fikk lov til å "behandle" hele familien, ville forenkle måloppnåelsen.

 

:)

 

snip!

 

Jeg ønsker å stille et enkelt spørsmål til deg!

 

Hva er det som får deg til å bli så overbevist om at systemet er ondsinnet, fordi det betyr at folkene som faktisk jobber der er ondsinnede?

Lenke til kommentar

Selvsagt tviler jeg ikke på at barn opplever grensesetting som positivt, jeg har selv jobbet med barn så det vet jeg. Men jeg er usikker på om et barn som blir tatt fra moren sin på grunn av mangelfull grensetting, vil tenke: "disse snille menneskene tar meg vekk til mitt eget beste og jeg trenger derfor ikke bli sur". Vi kan vel være enige om at det finnes mange tilfeller der barn ønsker å være hos foreldrene sine, men hvor det alikevel ikke er heldig, og at man derfor må regne med barn som protesterer å må tvinges avgårde av barnevernet. Men de fleste barna vil nok i ettertid få det bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Selvsagt tviler jeg ikke på at barn opplever grensesetting som positivt, jeg har selv jobbet med barn så det vet jeg. Men jeg er usikker på om et barn som blir tatt fra moren sin på grunn av mangelfull grensetting, vil tenke: "disse snille menneskene tar meg vekk til mitt eget beste og jeg trenger derfor ikke bli sur". Vi kan vel være enige om at det finnes mange tilfeller der barn ønsker å være hos foreldrene sine, men hvor det alikevel ikke er heldig, og at man derfor må regne med barn som protesterer å må tvinges avgårde av barnevernet. Men de fleste barna vil nok i ettertid få det bedre.

 

Sannsynligvis og naturligvis vil det barnet oppfatte det som negativt uannsett, fordi igjen uannsett hvor elendig foreldrene har skjøttet sin oppgave, så er fremdeles blodet tykkere enn vann, og et barn som opplever at grensesetting foregår ved hjelp av slag og spark

vil da oppfatte det som trygt at akkurat den prosedyren blir fulgt.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle litt om hvor grensen går når det gjelder det med taushetsplikten?

 

Jeg vet ikke. men mener det skulle være mulig å nevne flere saker uten at man innblander navn/bosted etc. på personer innblandet i saken, eller? Litt enig i at det er litt vrient å diskutere saken når man ikke får høre begge sider av saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...