Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldres inntekt går utover meg på lånekassen! What to do?


Anbefalte innlegg

Jeg er en 20 år gammel jente som går siste året på Vg3, jeg har flyttet hjemmenfra pga for lite tilbud på det jeg studerer. Og bor nå ganske langt vekke fra mine foreldre. Nok til å få reisestipend og bostipend.

Men pga mine foreldres inntekt har jeg ikke rett på grunnstipend og jeg får heller ikke ta opp lån.

 

Jeg har en husleie på 4300 i måneden + størm og skal ha mat, busskort osv.

Jeg får 3900 i måneden av lånekassen. Da mangler jeg ganske mye på å få betalt leilighet osv. Jeg har også vært heldig å funnet meg en av de "billige" leilighetene. Hadde eg skulle hatt dårlig standard og bodd med mange andre hadde eg sikkert måtte ut med mer. Siden det er så dyrt sted å leie.

Hadde klart meg hadde jeg fått grunnstipend og tatt opp lån.

Jeg har ikke så tid til å jobbe så masse, hvertfall ikke nok til å dekke utgiftene.

 

Foreldrene mine tjener over 700 000 og har god formue på noen milioner. Har jeg som 20 åring på videregående rett og få penger av de?

Jeg har jo valgt å flytte hjemenfra fordi jeg ikke vil velge den dårlige skolen jeg er fra.

 

Eller kan jeg på noen annen måte få hjelp? I fjor tjente jeg over 100 000 og har betalt skatt, så da har jeg vel kanskje rett på sosialstøtte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om du har rett på penger fra familien, men med den lønninga syns jeg godt du kunne fått noen tusenlapper i måneden ja.

 

Lånekassen er ikke rettferdig, noen får tisenvis av kroner dem ikke har brukt for, andre får ikke en dritt.

 

Men et tips kan jo være å dele leiligheten din med noen og splitte prisen i to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ute av topic. Jeg er enig med Dj. F.eks, jeg fikk 2000 i stipend greie, mange av vennene mine fikk 22 tusen! alle av oss bor hjemme og trenger ikke å betale en dritt, vi får bruk for kanskje 4000 maks! til utstyr, hva med de andre 15 tusenene? med de kan de gå og bruke på hva de vil, klær osv. Dårlig opplegg :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har foreldrene dine en samlet inntekt på 380 000 i året og en nettoformue på 0 kr ville du fortsatt ikke fått noe mer, bare så det er sagt.

 

Beløpet du har fått er rett og slett det man får når man flytter for å studere. Man skal ha foreldre som tjener uvanlig lite (evt. skilte foreldre) om man skal få noe ekstra.

 

http://www.lanekassen.no/templates/Page____5780.aspx

Masse tall.

Lenke til kommentar

Spesielt. Gjelder de samme regler for studielån både for de som går vgs og de som studerer ved enten høyskole eller universitet?

 

EDIT: Tok en rask titt og det virker som det kun er vgs der det kan oppstå plunder. Jeg synes det er litt spesielt ved tanke på jentas alder og det faktum at hun ikke bor sammen med sine foreldre. Underholdsplikten er noe som i utgangspunktet bare gjelder frem til barnet er myndig, altså 18 år. Så rettslig sett er en jente på 20 år stående på egne bein.

 

På en annen side omtales utdanning som en del av fostringsplikten, jf. bl. § 68. Her er det en god del tolking inne i bildet, men av naturlig forståelse og for enkelthetsskyld er det nok så rimelig å anta at dekking av utgifter til vgs må regnes som "vanlig".

 

Det finnes en dom der retten har tatt lovens § 68, andre ledd, opp til prøve. Dette gjaldt da en jusstudent på omlag 20år som mente at det var rett og rimelig at hans velstående far dekket hans studentutgifter, som en del av den lovpålagte fostringsplikten. Nå husker jeg ikke om det var en plenums eller dissens-dom, men jusstudenten fikk i hvert fall ikke medhold.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har rett på penger fra familien, men med den lønninga syns jeg godt du kunne fått noen tusenlapper i måneden ja.

 

Lånekassen er ikke rettferdig, noen får tisenvis av kroner dem ikke har brukt for, andre får ikke en dritt.

 

Men et tips kan jo være å dele leiligheten din med noen og splitte prisen i to.

 

Har bare et soverom og har flyttet til et nytt sted, og ville ikke dele med random.

Lenke til kommentar

Ja, reglene er bare sånn, så jeg kan ikke endre noe i forhold til lånekassen.

 

Men lurer på om jeg har noe rett på å få bostøtte fra kommunen eller om jeg kan kreve penger fra foreldre.

Vil helst unngå å kreve fra mine foreldre, men om dette er siste utvei så gjør jeg heller det enn å måtte jobbe livet av meg ved siden av studiene.

 

På tide å endre reglene i lånekassen syns jeg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har rett på penger fra familien, men med den lønninga syns jeg godt du kunne fått noen tusenlapper i måneden ja.

 

Lånekassen er ikke rettferdig, noen får tisenvis av kroner dem ikke har brukt for, andre får ikke en dritt.

 

Men et tips kan jo være å dele leiligheten din med noen og splitte prisen i to.

 

Har bare et soverom og har flyttet til et nytt sted, og ville ikke dele med random.

Er desverre ikke altid man får det som man vil, skal i militæret snart og må dele soverom med minst 6 andre randoms.

 

Så syns nå godt du kan dele med en random om du må.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har rett på penger fra familien, men med den lønninga syns jeg godt du kunne fått noen tusenlapper i måneden ja.

 

Lånekassen er ikke rettferdig, noen får tisenvis av kroner dem ikke har brukt for, andre får ikke en dritt.

 

Men et tips kan jo være å dele leiligheten din med noen og splitte prisen i to.

 

Har bare et soverom og har flyttet til et nytt sted, og ville ikke dele med random.

Er desverre ikke altid man får det som man vil, skal i militæret snart og må dele soverom med minst 6 andre randoms.

 

Så syns nå godt du kan dele med en random om du må.

 

Mener du at jeg må dele sengen min med en random kanskje? Er det det du mener? Har som sagt bare 1 soverom!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...