Gå til innhold

Oppgradere fra en Intel i5 2500K: Skylake eller 4690/4790k? Noen tips?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en i5 2500k professor i snart 4 år. Etter å ha kjøpt en nytt GTX 980 skjermkort i fjor høst begynte jeg å merke at den noe aldrende prosessoren satte begrensninger på ytelsen i noen CPU-krevende spill som GTA V og Assassin's Creed: Unity, og jeg vil derfor oppgradere. Spørsmålet er da hvilken prosessor som er best (og gir mest for pengene). 

 

Det står mellom i5 4690k/i7 4790k eller en av de nye Skylake-prosessorene. Spørsmålet mitt er da: hvilken bør jeg velge? Hovedkort må uansett også oppgraderes, så da lurer jeg også på om hva slags hovedkort de forskjellige prosessorene krever, og prisen for disse? Jeg vil helst ikke betale noe særlig mer enn 5000 kr tilsammen for prosessor og hovedkort. 

 

Her er det kun ytelse i spill som gjelder, og målet er å kunne kjøre alle spill på ultra settings i 1080p med ca. 60 fps, alt fra Assassin's: Creed Syndicate og The Witcher 3 til Total War: Rome II, men også med tanke på enda krevende spill som kommer de neste 2-3 årene. 

 

På forhånd takk for hjelpen :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rådet er for deg enten overklokke eller gå for LGA 2011-03 i så fall.

Det er ikke særlig vits å oppgradere med mindre du skal selge det du har nå.

 

GTA V tar i bruk 8 kjerne så der bør man vurdere

Intel Core i7 5960X om du får den til halv pris på bruktmarkedet.

 

Jeg har sett det mange steder; hva er LGA 2011-03 (og tilsvarende betegnelser)? 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en i5 2500k professor i snart 4 år.

 

Du får mest for pengene ved å overklokke den du har (krever da en god nok kjøler og litt kunnskap fra din side). Siden du har bare 5000 kr å bruke, så kan bruktmarkedet være stedet for deg. Skal du satse mer penger, så er et hovedkort basert på 2011-3 sokkelen, X99 chipset (som f.eks Asus X99-S eller X99-Deluxe), en 5820K CPU og 16GB DDR4 minne veien å gå. Kommer an på deg.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/783615/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6600k

 

https://www.komplett.no/product/823787/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i7-5820k

 

En av disse er vel det det står mellom egentlig, selvfølgelig kan man sette opp HK og RAM selv men du får hvertfall ca pris du må betale. Jeg hadde glatt gått for i7 5820K pakken, det er en overklokkingsvennlig CPU og 6-kjerner 12-strenger er ganske mye bedre enn 4-kjerner 4-strenger som du har i i5'en. Definitivt verdt de 1.700,- ekstra.

 

At man trenger 16GB RAM er egentlig litt usant da 8GB holder lenge så sant man ikke har veldig masse skit oppe samtidig. RAM er også det enkleste å oppgradere i ettertid.

Lenke til kommentar

At man trenger 16GB RAM er egentlig litt usant da 8GB holder lenge så sant man ikke har veldig masse skit oppe samtidig. RAM er også det enkleste å oppgradere i ettertid.

 

Han skal jo oppgradere maskina si da, og 16GB RAM er ganske standard i 2015 vil jeg si. Han trenger ikke dyre brikker heller. Bare DDR4 2133 fra Crucial ellerno.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/783615/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6600k

 

https://www.komplett.no/product/823787/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i7-5820k

 

En av disse er vel det det står mellom egentlig, selvfølgelig kan man sette opp HK og RAM selv men du får hvertfall ca pris du må betale. Jeg hadde glatt gått for i7 5820K pakken, det er en overklokkingsvennlig CPU og 6-kjerner 12-strenger er ganske mye bedre enn 4-kjerner 4-strenger som du har i i5'en. Definitivt verdt de 1.700,- ekstra.

 

At man trenger 16GB RAM er egentlig litt usant da 8GB holder lenge så sant man ikke har veldig masse skit oppe samtidig. RAM er også det enkleste å oppgradere i ettertid.

 

Så det er bedre med en sekskjerners prosessor som i7-5820k med 3,3 ghz enn enn fire kjerner som i7 4790 med 4,0 ghz? Også hvis man ikke skal overklokke noe særlig? Mener å ha lest et eller flere steder at flere spill sliter med å utnytte alle seks kjernene, og at det da går ut over ytelsen. 

Lenke til kommentar

 

https://www.komplett.no/product/783615/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6600k

 

https://www.komplett.no/product/823787/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-core-i7-5820k

 

En av disse er vel det det står mellom egentlig, selvfølgelig kan man sette opp HK og RAM selv men du får hvertfall ca pris du må betale. Jeg hadde glatt gått for i7 5820K pakken, det er en overklokkingsvennlig CPU og 6-kjerner 12-strenger er ganske mye bedre enn 4-kjerner 4-strenger som du har i i5'en. Definitivt verdt de 1.700,- ekstra.

 

At man trenger 16GB RAM er egentlig litt usant da 8GB holder lenge så sant man ikke har veldig masse skit oppe samtidig. RAM er også det enkleste å oppgradere i ettertid.

 

 

Så det er bedre med en sekskjerners prosessor som i7-5820k med 3,3 ghz enn enn fire kjerner som i7 4790 med 4,0 ghz? Også hvis man ikke skal overklokke noe særlig? Mener å ha lest et eller flere steder at flere spill sliter med å utnytte alle seks kjernene, og at det da går ut over ytelsen.

Har 5820k, og ikke merket at spill sliter med å bruke 6 kjerner (med unntak av Minecraft som kun støtter 2). Etter Windows 10 så er arbeidfordelingen godt fordelt mellom de 6 kjernene (monitorerer med MSI afterburner). I tillegg vil DX12 optimalizere for flere kjerner så 5820k er mer fremtidsrettet enn både 4790k og 6700k. I tillegg lar 5820k seg lett overklokke til lik hastihet som 4970k, og det på stock voltage bare man har god nok kjøling. Min kjører på stock voltage med 4.3Ghz, så milt sagt vil jeg påstå at 5820k er ett langt bedre kjøp enn 4790k ;)

Kan sies at ytelsen på 5820k også var meget god på stock speed, så alt i alt et beist av en CPU for spilling uavhengig om du overclocker eller ikke :D

Lenke til kommentar

At man trenger 16GB RAM er egentlig litt usant da 8GB holder lenge så sant man ikke har veldig masse skit oppe samtidig. RAM er også det enkleste å oppgradere i ettertid.

Vel, både GTA V og Arkham Knight bruker alene litt over 9gb RAM når jeg kjører alt på ultra, så vil vel ikke akuratt si at behovet for 16gb ikke kan være der. Men selvsagt kommer jo helt ann på hvilke innstillinger man spiller på.

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At man trenger 16GB RAM er egentlig litt usant da 8GB holder lenge så sant man ikke har veldig masse skit oppe samtidig. RAM er også det enkleste å oppgradere i ettertid.

Vel, både GTA V og Arkham Knight bruker alene litt over 9gb RAM når jeg kjører alt på ultra, så vil vel ikke akuratt si at behovet for 16gb ikke kan være der. Men selvsagt kommer jo helt ann på hvilke innstillinger man spiller på.

 

 

Dere prater som om DDR4 ram skal være ekstremt dyrt:

Jeg ser ikke problemet der, det er heller hovedkort + CPU som koster tør jeg påstå.

Godt mulig i7 5960X ville ødlagt budsjettet men det er vertfall blandt de få prosessorene som er fremtidrettet.

 

5820k er kun bra i dag, men skal man oppgradere koster det mye, da en slik prosessor ny koster 4000 kr.

Hadde man kjøpt den brukt til mellom 2000-3000 kr som eksempel er det mere lønnsomt og heller oppgradere til 6960x senere.

Lenke til kommentar

Så det er bedre med en sekskjerners prosessor som i7-5820k med 3,3 ghz enn enn fire kjerner som i7 4790 med 4,0 ghz? Også hvis man ikke skal overklokke noe særlig? Mener å ha lest et eller flere steder at flere spill sliter med å utnytte alle seks kjernene, og at det da går ut over ytelsen. 

 

Altså per i dag så er spill fortsatt optimalisert mest for rask singel tråd ytelse. Så en i7 4790K eller nye Skylake 6700K vil di deg bedre ytelse i de fleste spill hvis du ikke skal overklokke. Skal du overklokke, så er det ingen tvil om at en 5820K vil være et bedre kjøp for fremtiden.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

At man trenger 16GB RAM er egentlig litt usant da 8GB holder lenge så sant man ikke har veldig masse skit oppe samtidig. RAM er også det enkleste å oppgradere i ettertid.

 

Han skal jo oppgradere maskina si da, og 16GB RAM er ganske standard i 2015 vil jeg si. Han trenger ikke dyre brikker heller. Bare DDR4 2133 fra Crucial ellerno.

 

 

At 16GB RAM er standart i 2015 er et dårlig argument. Det kommer an på bruken, skriv heller noe som det nedenfor :)

 

 

At man trenger 16GB RAM er egentlig litt usant da 8GB holder lenge så sant man ikke har veldig masse skit oppe samtidig. RAM er også det enkleste å oppgradere i ettertid.

Vel, både GTA V og Arkham Knight bruker alene litt over 9gb RAM når jeg kjører alt på ultra, så vil vel ikke akuratt si at behovet for 16gb ikke kan være der. Men selvsagt kommer jo helt ann på hvilke innstillinger man spiller på.

 

 

 

Angående 5820K så går jeg utifra at man overklokker den hvis man merker at det trengs, det var det jeg tok som utgangspunkt. Ellers så er det bedre med høyere MHz selvfølgelig. Husk også at Windows er god på å fordele kraft over kjernene og trådene så man vil få bedre ytelse hvis man gjør masse ting samtidig hvis det man driver med ikke makser MHz'ene.

 

Tar jeg utgangspunkt i 0 overklokking og lite multitasking så er en CPU med høyere klokkefrekvens bedre selv med færre kjerner.

 

Tror muligens dette har blitt litt surrete for TS nå, men 4790K er vel den man heller mot? Husk da at 4790K er på 1150 plattformen som er "utdatert". Overklokking har også blitt så enkelt at selv bestemor kan gjøre det.

 

Hva tenker du TS?

Lenke til kommentar

At 16GB RAM er standart i 2015 er et dårlig argument. Det kommer an på bruken, skriv heller noe som det nedenfor :)

 

Jada man kan klare seg med 8GB RAM enda hvis man er en gamer. Det vil komme spill fremover som gjør at det begynner å bli litt knapt, og det er alltids kjekt å ha litt RAM som Windows kan bruke som cache. 16GB er ikke bortkastet uansett åssen du snur på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde ikke å snu på det og prøvde ikke på noen måte å si at 16GB er bortkastet, ikke legg ord i munnen på meg. Jeg påpekte at det er et dårlig argument å si at noe er standard uten å utdype da er det lettere for TS å forstå ting rundt temaet. Jeg sa også at det er enkelt å oppgradere RAM så hvis man vil spare noen kroner til å begynne med så er det greit å bare ta 8GB og vente til man har noen hundrelapper til å kjøpe 8GB til.

 

Edit; Leif :)

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde ikke å snu på det og prøvde ikke på noen måte å si at 16GB er bortkastet, ikke legg ord i munnen på meg. Jeg påpekte at det er et dårlig argument å si at noe er standard uten å utdype da er det lettere for TS å forstå ting rundt temaet. Jeg sa også at det er enkelt å oppgradere RAM så hvis man vil spare noen kroner til å begynne med så er det greit å bare ta 8GB og vente til man har noen hundrelapper til å kjøpe 8GB til.

 

Edit; Leif :)

 

Ok sorry, det var ikke meningen. Hvis han skal gjøre som du anbefaler da, så bør han være obs på å kjøpe like brikker senere hvis han skal øke til 16GB. For stabilitetens skyld fungerer det best med like RAM brikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere prater som om DDR4 ram skal være ekstremt dyrt:

Jeg ser ikke problemet der, det er heller hovedkort + CPU som koster tør jeg påstå.

Godt mulig i7 5960X ville ødlagt budsjettet men det er vertfall blandt de få prosessorene som er fremtidrettet.

 

5820k er kun bra i dag, men skal man oppgradere koster det mye, da en slik prosessor ny koster 4000 kr.

Hadde man kjøpt den brukt til mellom 2000-3000 kr som eksempel er det mere lønnsomt og heller oppgradere til 6960x senere.

Vel, da får du lese innlegget mitt nøyere, har vel strengt tatt ikke kommentert at DDR4 er dyrt. Til sammenligning er jeg klar over at prisene på DDR4 er på linje med DDR3, så aner ikke hvorfor du prøver å lage ett poeng av det.

 

Enig at 5960X er en rå prosessor, men husk at den koster nesten 3 ganger så mye som 1 5820k, alle har ikke råd til prosessorer for over 10K. Så er nok ikke så mye dyrere og bytte ut en 5820k om noen år enn å kjøpe en 5960x i dag. Uansett er den største forskjellen mellom disse antall kjerner og PCI-lines. Men for dagens "standard" så vil nok 5820k vare en god stund om primær bruken er gaming og om man holder seg til kun 1-2 skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...