Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Det ville ikke vært i FrP's interesse. Men med den oppslutningen som MdG har, så ville de kunnet være med på å danne et blågrønt flertall. Jeg vet ikke om man en gang hadde hatt behov for å ha med FrP, eller ha FrPs støtte engang. Noen som vet noe om det?

 

Sett bort fra navnet er MdG et temmelig blodrødt parti så jeg kan ikke se for meg dem i en blå regjering, spesielt ikke om frp er med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett bort fra navnet er MdG et temmelig blodrødt parti så jeg kan ikke se for meg dem i en blå regjering, spesielt ikke om frp er med.

De påstår selv at de er blokkuavhengige. Og vil samarbeide med den regjeringen de kan få igjennom mest miljøpolitikk, og det er per dags dato en blågrønn regjering.

Med MdG så trenger vi sannsynligvis ikke FrP for å få flertall heller.

 

Det kunne vel ha blitt en blågrønn regjering som ser slik ut:

Venstre, MdG, KrF og Høyre...? Disse blir da store til sammen? MdG har jo nesten like stor oppslutning som Venstre jo. Til sammen så blir de jo kunne danne flertall? Altså MdG + Venstre, blir over 10% +- i følge dagens meningsmålinger.

 

http://politisk.tv2.no/spesial/partibarometeret/

 

At de er er blodrødt parti er jeg litt uenig i egentlig. På noen punkter så er de vel kanskje det, men på andre så er de ikke det. Det samme kan man jo også si om FrP.. På noen punkter er FrP blodrøde også.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok MDG og Venstre kunne samarbeidet godt sammen, men jeg tviler derimot på at MDG kunne regjert med Høyre.

Hmm. Det må da være mulig med noen kompromisser her? =)

Hva er de største uenighetene mellom Høyre og MdG? Ja, Høyre er konservativt, og konservative dyrker frem gammeldags moral og er ekstremt stivbeinte i sosiale spørsmål, men de vil jo kunne samarbeide om noe?

Lenke til kommentar

De påstår selv at de er blokkuavhengige. Og vil samarbeide med den regjeringen de kan få igjennom mest miljøpolitikk, og det er per dags dato en blågrønn regjering.

Med MdG så trenger vi sannsynligvis ikke FrP for å få flertall heller.

 

Det kunne vel ha blitt en blågrønn regjering som ser slik ut:

Venstre, MdG, KrF og Høyre...? Disse blir da store til sammen? MdG har jo nesten like stor oppslutning som Venstre jo. Til sammen så blir de jo kunne danne flertall? Altså MdG + Venstre, blir over 10% +- i følge dagens meningsmålinger.

 

http://politisk.tv2.no/spesial/partibarometeret/

 

At de er er blodrødt parti er jeg litt uenig i egentlig. På noen punkter så er de vel kanskje det, men på andre så er de ikke det. Det samme kan man jo også si om FrP.. På noen punkter er FrP blodrøde også.

 

Jeg tror svarene på det du lurer på finnes i de to siste bloggpostene fra Jan Bojer Vindheim: http://vindheim.wordpress.com/ - jeg kunne oppsummert her, men tenker du greier å fange essensen i det sjøl mens jeg nyter en is på verandaen heller

Lenke til kommentar

Fortsetter å klø meg i hodet over de siste dagers valgkamp:

 

SV kaller i dag inn til pressekonferanse for å fortelle hvor dårlig de gjør det på målingene

 

De siste ukene har det virket som AP og Høyre har konkurrert om å få inn flest mulige "politiske selvmål". Tenker på Jagland, Grete Knudsens bok, egenandeler, surr med formueskatt og lederskapsdebatt. Nå har tydeligvis SV meldt seg på. Hvor smart er det å skape ekstra oppmerksomhet om dårlig oppslutning?

 

Styrer PR og kommunikasjonsekspertene i økt grad det politiske ordskiftet? Kanskje det, men i så fall virker det ikke som de har kommet hjem fra ferie..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor smart er det å skape ekstra oppmerksomhet om dårlig oppslutning?

Muligens ett desperat forsøk på å få sine velgere som ville sitte hjemme i protest mot hva SV har vært med på i regjeringen til å ombestemme seg.

 

Klart deres andre problem ser ut til å være MdG, og derfor trekkes naturværnkortet sterkt frem av Partiledelsen.

 

Tipper SV ledelsen nok angrer på at de ikke har satt eliminasjon av sperregrensa som krav for å støtte regjeringen når de hadde muligheten.

Lenke til kommentar

Står i flere aviser at Høyre går kraftig tilbake på siste meningsmåling, muligens grunnet Andre Ocktay Dahl(stortingsrepresentant for Høyre) sine uttalelser rundt 22.juli og Jens' lederegenskaper. Han skal blant annet ha sagt at Norge ville vært bedre forberedt på 22.juli med Erna Solberg som statsminister, og at Solberg ville håndtert situasjonen bedre enn Stoltenberg.

 

Kan Høyre ha ødelagt for seg selv? Hvis de har det kan det være en mulighet for at Stoltenberg får 4 nye år. Alt kan jo skje og resultatene kan enten være forventet, eller overraskende. Jeg har tro på at den rød-grønne regjeringen kan få en ny periode, selv om mye peker i den andre retningen.

 

- http://www.dagbladet.no/2013/08/17/nyheter/samfunn/valg13/innenriks/politikk/28745999/

- http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2013/artikkel.php?artid=10106288

- http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/ekspertpanelet/Ekspertpanelet-advarer-mot-22-juli-som-valgkampsak-7283139.html

- http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Jens-plutselig-like-popular-som-Erna-7283274.html#.UhEFt5L8E5Y

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan Høyre ha ødelagt for seg selv?

 

Høyre har kommet med bemerkesesverdig mange merkelige utspill i løpet av valgkampen så man skulle nesten tro de ønsket å gjøre det, men jeg tror fortsatt at Erna blir den neste statsministeren. Det største hinderet for en borgerlig regjering er nok som vanlig frp.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Det er snakk om én måling. Det kan være en "tilfeldighet". Hvis de kommende fra andre galluper viser samme trend er det verre for Høyre.

 

Den målingen har jo heller ikke fanget opp framgangen til MDG.

 

Edit: Merket meg at Solberg tok seg kritikken ad notam i dagens valgsending på TV2, mens Stoltenberg mente at han bare stilte helt relevante spørsmål om det borgerlige prosjekt.

 

Geir

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Jeg tror svarene på det du lurer på finnes i de to siste bloggpostene fra Jan Bojer Vindheim: http://vindheim.wordpress.com/ - jeg kunne oppsummert her, men tenker du greier å fange essensen i det sjøl mens jeg nyter en is på verandaen heller

Jeg tror vel kanskje at MDG har mest å vinne på å være fløyuavhengig, og sånn sett har valgt en fornuftig strategi. De tar stemmer fra både den ene og andre siden, og ville nok for eksempel tape en god del av de stemmene de tar fra SV om de garanterte for en borgerlig regjering.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Venstre er utrolig "Bra i test". Hadde de bare vektlagt personvern litt mer så tror jeg de hadde vunnet mye. Slik det er nå så er Venstre et parti som synes at "personvern er en bra ting", og det gjør de til det eneste partiet som er representert i dag som mener dette. På forrige valg så tapte Venstre fordi de utelukket samarbeid med FRP. Denne gang så taper de fordi de neglisjerer personvern og alle stemmene de kunne fått havner hos Piratpartiet istedet. Mao. verken Piratpartiet eller Venstre ender opp som vinnere.

Lenke til kommentar

Frp ved Per Sandberg tallfestar innvandringskutt:

http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article738673.ece

Ifølge Sandbergs beregninger, som han vil legge fram for partiet tirsdag, skal antall innvandrere fra andre land enn Europa kuttes fra vel 35.000 i året til 14.600.

 

 

Etter mi meining er dette for tamt. Det blir då ikkje færre innvandrarar med dette! 14 600 må reduserast til 0, og helst til negative tal i praksis, når ein inkluderer heimsendingar. Eg tykkjer han Christian Tybring-Gjedde må på bana her. Ikkje-vestlege innvandrarar må få to val. Enten assimilering, eller repatriering. På den måten sikrar me på best mogeleg måte interessane til det opphavlege folket. Innvandrarar må velja, enten vestleg kultur og levesett, eller samisk om dei ynskjer det. Eller tilbake til opphavslandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...