Gå til innhold

Lærerstreiken - Hva vil konsenkvensene bli


Anbefalte innlegg

På tide og få i gang en diskusjon rundt den ulmende konflikten som nærmer seg kokepunktet.

 

Som kjent har lønnsforhandlingene mellom KS og lærerene i år vært av det sterke slaget med mange harde ord som har nærmest haglet gjennom veggene. For et par dager tilbake var forhandlingslederen for lærerene i nyhetene og snakket om det siste tilbudet som "høl i haue!", og det setter jo lista for hva status er.

 

Spørsmålet blir jo hva som vil skje med de tusner av oss som er avgangselever fra blant annet videregående i år. Etter å ha lest nyheter, samt snakket med en rekke lærere er jeg enda usikker.

 

Noen melder om ingen eksamen, andre melder om at terminkarakteren blir eksamenskarakteren. Mens andre igjen ikke vet helt hva det blir til siden vi skal ha eksamen som følge av lovverket.

 

Det spørs jo og hvordan vitnemålet skal bli ferdig hvis alle er i streik. Og da har man det gående. For vil man da måtte bruke 1.terminskarakterene som opptaksgrunlag på offentlige høyskoler og universiteter? Eller vil det rett og slett ende i noe så drastisk som at opptaket for de elevene det gjelder blir droppet?

 

Sistnevnte vil forøvrig garantert sørge for ganske mange "interresante" reaksjoner her i landet.

 

Jeg burde vel strengt tatt være glad for å eventuelt slippe eksamen, men ikke når det råder kaos i saken. :hrm:

 

tror årets lønnsoppgjør ender med lærerstreik.

Uenige om eksamen under streik

Eksamen kan bli avblåst

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KS har sagt at skriftlig eksamen vil finne sted, men om streiken trekker ut så vil det ikke bli sensur på disse eksamenene, altså ingen eksamenskarakter. Muntligeksamen vil ikke kunne finne sted ved en eventuell lærerstreik. Om streiken trekker ut så vil 1. termin karakterene bli satt som standpunkt.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke 2. termin?

6050544[/snapback]

Man vil vel at heldagsprøver skal være en del av vurderingsgrunnlaget?

 

Jeg synes i allefall synd på elevene om 1. termin skal brukes som vurderingsgrunnlag. Det er ikke å stikke under en stol at ikke alle elever jobber 110% om høsten og at lærerne som regel trekker tvilstilfeller nedover fremfor oppover til 1. termin.

Lenke til kommentar
Tja, lærerne på skolen vår sier bare at vi ikke får eksamen, men vet ikke hvordan det skjer med karakterer hvis et blir streik. Jeg blir egentlig fornøyd hvis jeg får 1. terminskarakterene mine på kortet, ettersom de er bedre enn det jeg mest sannsynlig får nå.

6049512[/snapback]

 

Er vel ikke så usannsynlig at man får et "midlertidig" vitnemål som man bruker til å søke med, og så får man det endelige i posten i løpet av sommeren eller litt utpå høsten.

 

Forøvrig: Hva er det de hovedsaklig streiker for? Har hørt at det har noe med at Clemet-reformen sier at de må sitte å gjøre kontorarbeid etc. på skolen til kl 16, mens det på mange skoler faktisk ikke finnes kontorer etc. for dette, da det alltid har vært trad. for at dette gjøres hjemme...

Lenke til kommentar

Jeg lurer selv på hva som vil skje om det blir streik.

 

Den 24. mai er dagen da meldingen kom skriftlige trekkfag skal komme på min skole.

 

Lærerene vet heller ikke hva som skal skje. Noen sier at terminkarakterer blir stående, andre sier elevene må ta opp igjen eksamen, og én sier at eksamen vil gå som normalt, siden skoleledelsen ikke skal streike.

 

Jeg er fortsatt like forvirret :ermm:

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke 2. termin?

6050544[/snapback]

Fordi det da ikke vil være lærere (ukjent hvor mange) som kan sette standpunktkarakterene siden de tross alt er i streik.

 

Luzifer: Det snakkes om 19.mai, som er en fredag.

 

kyrsjo: Tar jeg ikke helt feil så har det kommet krav om at de må være minst X timer i uken på skolen, istedet for å kunne sitte hjemme med prøveretting etc. Noe som ikke har blitt tatt bra imot.

Lenke til kommentar

En annen viktig ting for streiken er at KS vil fjerne kompetanselønn. Noe som for meg er helt absurd, men ikke merkelig ettersom de fleste i KS er SV-ere (bare for å dra inn litt politikk). At en lektor med 6-7 års høyere utdanning skal ha samme minimumslønn som en adjunkt eller allmennlærer med 4 års høyere utdanning er latterlig. Dette fører kun til at de som har lektorkompetanse med mange års utdannelse finner seg jobb i industrien, mens skolen sitter igjen med mindre faglig kompetanse og gjerne også de med mindre engasjement for faget.

Det andre er selvfølgelig (som nevnt) kravet om flere timer PÅ skolen og flere undervisningstimer. De vil også at tre uker av sommerferien skal gjøres om til arbeidsuker (hvis ikke jeg forstod helt feil).

 

KS gjør læreryrket mye mindre attraktivt enn det er, og det fører ganske logisk til at unge søker seg andre veier. Det er iallfall ingen av de aller beste studentene som velger læreryrket med disse vilkårene.

Endret av simes
Lenke til kommentar

Vil angående eksamenskarakter er ikke det så vanskelig. Enten får man eksamen hvis ikke sensor er i streik, men hvis sensor er i streik vil man få eksamen.

 

Altså man kan risikere at elever som kom opp i fag x ikke får eksamen, mens elever som kom opp i y skal ha eksamen. (Har selv vært borti noe lignende). Dette gjelder spesielt for muntlig eksamen.

 

Når det gjelder karakterene blir disse satt på vurderingsgrunnlaget de har på dere i løpet av semesteret.

 

Som elever vil dere nok ikke ha noe å frykte for søknadsprosessen. Antar at samordnaopptak vil ha full kontroll hvis det skulle ramme for mange elever.

 

Problemet er at lærerene ikke vil ha fast arbeidstid og klager på dårlig lønn (den har vi vel ikke hørt før :!:

 

Ser nå at KS mener at eksamen skal fullføres som normalt:

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114991

 

:thumbup:

 

Vel har selv eksamen i Jur 2011 30 mai, og hovedeksamen i Jur 2000 vil foregå i november/ desember..

Lenke til kommentar

Jeg kan jobbe ekstra mye, så personlig har jeg ikke noe i mot at lærerne streiker. :D

Men kan forstå problemstillingen til folk, hvis dette året faktisk betydde noe for meg => :(

 

Men siden dette året er -"down the drain, uansett så plager ikke dette meg noe. :w00t::D

Endret av chills
Lenke til kommentar

Med mindre jeg er på bærtur:

Lærerene er ansatt i kommunene og ikke i staten. Kommunene har ikke penger whatsoever, og derfor så kan ikke lærerene oppnå en dritt.

Valget blir liksom å drite enda mer i eldre, eller prøve å la vær.

 

Eneste de kan prøve på er å bli ansatt på et plan der det er staten som betaler lønna.

 

Men i utgangspunktet enig at lærere generelt i alle system er for dårlig betalte og behandlet, men samtidig er mange lærere totalt udugelige.

Få et system som lønner bedre slik at skolen kan konkurrere om å skaffe seg flinke folk, og samtidig gjør det langt lettere å sparke udugelige lønnsmotakere.

Lenke til kommentar
Jeg har tydeligvis gått glipp av noe i denne debatten. Hva har forandret seg slik at lærerne plutselig skal ha så mye høyere lønn? Eller får de mindre nå enn de gjorde før?

6052492[/snapback]

 

Nei, det er heller at alle skal ned på laveste minstelønnsnivå. Der er ufattelig av KS å foreslå dette. Det er ikke uten grunn at lærerne er sinte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...