Gå til innhold

ASUS PW5D2 Premium


SebRam

Anbefalte innlegg

Kjøpte dette kortet for noen få dager siden.

 

Ville bare gi de som kanskje har tenkt å kjøpe dette kortet en liten tilbakemelding.

 

Installeringen gikk greit, manualen er fin, oversiktlig bios, flott TV-kort bundle om du vil ha med det (koster ekstra selvfølgelig) - MEN:

 

Til dette hovedkortet kjøpte jeg i tillegg en Swiftech heatpipe (CPU kjøler) og en 80mm Silen-X vifte. Rett etter første startup var jeg interessert i temperaturene, alt virker greit, bortsett fra temperaturen på cpu. Idle ligger faktisk temperaturen på hele 55 -> 60 grader, elendig resultat. I load kommer den helt opp i 75 grader.

 

Luftsirkulasjon er ingen unnskyldning på problemene, det er rett og slett ASUS' "fantastiske" Stack Cool 2 patent som forårsaker disse temperaturene. Stack Cool 2 er et ekstra lag under kretskortet som visst nok skal lede varme fra kortet bedre, noe som også gjør hele kortet litt tykkere. Det er her problemet oppstår. På grunn av at dette gjør hovedkortet litt tykkere, vil omtrent alle prosessorkjølere få problemer med kontakten med prosessor-socket'en, og vil dermed oppnå elendige temperaturer.

 

Litt merkelig ettersom ASUS påstår at Stack Cool kan faktisk bedre temperaturen med hele 20 grader. 20 grader pluss da isåfall?

 

Til en overklokker vil jeg fraråde til å kjøpe dette hovedkortet på grunn av temperaturproblemer. Hadde aldri trodd at min gamle Shuttle faktisk gir dobbelt så lave temperaturer som ASUS PW5D2 Premium.

 

Bortsett fra dette er hovedkortet helt greit, men akkurat dette problemet trekker forferdelig ned, med tanke på at de fleste som kjøper et slikt hovedkort til den prisen gjerne vil overklokke litt, og ikke minst med tanke på at jeg faktisk kjøpte kjøling til en verdi av 700,- ekstra til absolutt ingen nytte...

 

Det er så vidt jeg tør å la pc'en stå på for lenge, med tanke på prosessorens levetid og faktumet av hva den faktisk tåler. Rett og slett elendig, og selvfølgelig er jeg meget skuffet :cry:

Endret av SebRam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøleren er nok riktig montert ja. Det eneste jeg kan komme på er at disse mutterne som er festet til hovedkortet ikke er 100 % skrudd fast (hadde ikke tang til å holde fest mutter, så måtte bruke noe annet)

 

Det er en Swiftech heatsink til socket 775 (www.swiftnets.com)

 

Prosessor? Intel Pentium 4 - 3.4 Ghz (32 bit versjonen)

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal beskylde Asus og P5WD2 eller fraråde overklokking.

Det er faktisk dette HK som benyttes i mange tester, og da særlig til ekstrem overklokking.

 

Benytter selv P5WD2 til en Pentium D820 klokket til 3,5Ghz og har hatt stabil drift i mange uker.

 

Med Thermaltake Big Typhoon CPU-Kjøler er idle temp 45-48 grader og ved "normal stress" kortvarig over 50-60 grader. Kan nå 63 grader v/ekstrem stress (Benchmark test.) men dette er også godt innenfor anbefalt temp, dvs ca 70 grader.

(Alle temp målt v/romtemp 23-25 grader.)

 

Skaff deg en skikkelig kjøler og sett den skikkelig fast, så går det meget bedre.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du har valgt en vifte med for lite flow. High end kjøler og stille vifter er ikke alltid en bra kombinasjon.

 

Hvis du kikker på tomshardware.com har de teste mange high end kjølere med rolige vifter (din bl.a.) og resultatene ble ikke alltid bra.

 

Skal se om jeg finner testen.

Lenke til kommentar
Tror ikke du skal beskylde Asus og P5WD2 eller fraråde overklokking.

Det er faktisk dette HK som benyttes i mange tester, og da særlig til ekstrem overklokking.

 

Benytter selv P5WD2 til en Pentium D820 klokket til 3,5Ghz og har hatt stabil drift i mange uker.

 

Med  Thermaltake Big Typhoon CPU-Kjøler er idle temp 45-48 grader og ved "normal stress" kortvarig over 50-60 grader. Kan nå 63 grader v/ekstrem stress (Benchmark test.) men dette er også godt innenfor anbefalt temp, dvs ca 70 grader.

(Alle temp målt v/romtemp 23-25 grader.)

 

Skaff deg en skikkelig kjøler og sett den skikkelig fast, så går det meget bedre.

5188619[/snapback]

 

Den Swiftech kjøleren er en av de beste luftkjølerne på markedet :)

 

Jeg har forresten også lest om en med Thermaltake XP-90 heatsinken installert. Load? 75 grader.

Lenke til kommentar
Moderator må inn å stenge denne tråden pga. Feil opplysninger fra trå starter.

5190503[/snapback]

 

Vel denne testen beviser noe helt annet:

http://hi-techreviews.com/nuke/mcx775/mc775_Page1.htm

 

Dessuten, til deg som mener dette er feil-informasjon, ta en titt på dette:

 

Friends,

 

I applied the best of your suggestions

to another round of fastener "locking"

and I posted the excellent results

in a separate thread here entitled:

 

"new HSF steps reduce 120 to 100 F."

 

Here's my "take" on this whole situation:

 

(1)  the LGA socket is populated with

775 "spring-loaded" pins:  see detailed

photos from Intel's website at the URL

in the thread above;

 

(2)  if you will notice, the "load plate"

requires a fair amount of pressure

to secure it in place;  this pressure

is required to overcome the aggregate

resistance of those 775 individual "springs";

 

(3)  even with the load plate installed,

these 775 individual "springs" still have

a certain amount of flex in them;

 

(4)  the amount of pressure which the

heatsink makes against the top surface

of the CPU DIRECTLY affects the

amount of heat dissipation it can perform;

 

(5)  the extra thickness caused by the

Stack Cool 2 layer is doing something

to interfere with the design for the male

ends of the 4 fasteners;  I can't see it

up close without removing my motherboard

(which I don't want to do, just yet:  I will

have to remove it, if/when I switch to a

Zalman CNPS9500 or Thermalright XP-90c

-- to secure the required backing plate);

 

(6)  in 3 different sessions, I have succeeded

in securing the fasteners better each time, where

"better" means greater downward pressure

from the heatsink contact with the CPU;

PC Probe II reported improvements from

140 F. to 120 F. to ~100 F. now, with nothing

else except re-locking the 4 fasteners while

pressing down firmly on the fan housing;

 

(7)  if you read my other thread, you'll find

that I am not removing the heatsink now;

I am merely pressing down with my thumb

at a place on the fan housing that is

immediately above each pin;  then,

I use a screwdriver to turn the fastener head

1/4 turn counter-clockwise (to unlock it),

and then I press down on the screwdriver

before turning back 1/4 turn clockwise (to lock it);

finally, I release the pressure from my thumb;

 

(8)  IF my diagnosis is correct, one solution

which ASUS should consider is to refrain

from adding the Stack Cool 2 layer in

a radius of small circles on the underside

of the 4 motherboard holes for these fasteners

(creating shallow "cylinder" shapes,

so the male ends meet a PCB that

has a standard, expected thickness there).

 

 

I hope this helps.

 

 

Sincerely yours,

/s/ Paul Andrew Mitchell

Webmaster, Supreme Law Library

5190503[/snapback]

 

Dette betyr blant annet at stock-kjøleren til Intel-prosessorene ikke vil låse seg skikkelig til socket, og dette vil da skape kontakt-problemer fra prosessor til heatsink.

Lenke til kommentar

Det beviser kun at noen har skrevet en artikkel om en test.

Et bevis er noe mer krevende enn som så.

 

Som ved mange (alle?) slike tester finnes det mulighet for feil og man bør nok vurdere resultater fra flere kilder når dette er mulig.

 

 

Mht. pinnene på Intel boxe-kjøler er også min erfaring at disse kanskje ikke alltid er helt å stole på. Foretrekker derfor kjølere som festes med skruer.

Lenke til kommentar

Har oppdatert bios'en ja! ;)

 

Swiftech kjøleren funker veldig dårlige for meg crusade, og den er strammet så godt som mulig. Artic Silver 5 er også påsmurt.

 

crusade: Det er 14dBA utgaven :(

 

Forstår ikke hvorfor jeg har så dårlige temperaturer, har jo ikke gjort noe feil =/

Lenke til kommentar

Med swiftech kjøleren, som jo og kjem veldig bra ut på testen det er linket til over, og 14dba vifta som flytter godt med luft er det merkelig dette..

 

Blir kjøleren skikkelig varm? Om CPUen er opp mot 70-80 grader så skal du brenne deg noke seriøst når du tar på kjøleren.. Om kjøleren er lunken eller at du klarer å holde fingrene på den så er den nok under 50 grader...og varmen blir ikkje overført ført fra cpu og til kjøleren.. da er det mest sannsynlig kontaktproblemer..

 

Om kjøleren er steike varm..så er nok vifta for liten.. (Skreiv du ka CPU du bruker?)

 

 

Er det varmt i kabinettet ditt, er lufta som kjem ut veldig varm? Du skriv at det ikkje er feil med sirkulasjonen.. er det sånn å forstå at kabinettet er kjøligt og greit?

Endret av crusade
Lenke til kommentar
Med swiftech kjøleren, som jo og kjem veldig bra ut på testen det er linket til over, og 14dba vifta som flytter godt med luft er det merkelig dette..

 

Blir kjøleren skikkelig varm? Om CPUen er opp mot 70-80 grader så skal du brenne deg noke seriøst når du tar på kjøleren.. Om kjøleren er lunken eller at du klarer å holde fingrene på den så er den nok under 50 grader...og varmen blir ikkje overført ført fra cpu og til kjøleren.. da er det mest sannsynlig kontaktproblemer..

 

Om kjøleren er steike varm..så er nok vifta for liten.. (Skreiv du ka CPU du bruker?)

 

 

Er det varmt i kabinettet ditt, er lufta som kjem ut veldig varm? Du skriv at det ikkje er feil med sirkulasjonen.. er det sånn å forstå at kabinettet er kjøligt og greit?

5203381[/snapback]

 

Kjøleren er ikke veldig varm nei, og det med kontaktproblemer er nok riktig. Men jeg har strammet skruene så godt det lar seg gjøre, så jeg mistenker at skruene rett og slett er for korte.

 

Jeg har en Intel Pentium 4 - 3.4 ghz (32bit versjonen) - Det kommer helt halvlunka luft ut fra kabinettet, normal temperatur kan jeg tenke meg. Systemtempen er på 45 grader, og den er kun kjølt med en kjøleribbe, så det er helt sikkert nok luftflyt.

 

Ganske sikker på at det er skruene som ikke passer helt.

 

* EDIT*

 

Og for å styrke budskapet mitt enda litt mer, Thermalright måtte faktisk endre på sin festemetode for XP-120 og XP-90 pga. Stack Cool 2.

 

"Intel P4 socket T (LGA775) Platform

 

With a customized LGA 775 adapter kit, XP-90 can be installed on a Intel Pentium 4 socket T motherboard. So far, we have not found any board that is not compatible with XP-90. (Some Asus socket T motherboards such as ASUS P5AD2 Premium may have mechanical issues due to Stack Cool module on back of motherboards. Please check with Thermalright resellers for new version LGA 775 adapter kit before you place your order.) We would appreciate if you could report them to here."

Endret av SebRam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...