Gå til innhold

Windows 10 skal tilby oppdaterings­pauser og bedre søvn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt at MS, ihvertfall litt, innser at dette med omstarter er et problem, til tross for mange folk som proklamerer at dette er helt uproblematisk oppførsel... Men de går ikke langt nok, skulle vært enkelt å slå av tvungen omstart, ferdig med det. Å utsette det er ikke noen fullgod løsning alltid.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt at MS, ihvertfall litt, innser at dette med omstarter er et problem, til tross for mange folk som proklamerer at dette er helt uproblematisk oppførsel..

 

Merkelig at det det er de operativsystemene med sterkest finansiell ryggrad som er dårligst implementert og trenger restart i hytt og pine. Et skikkelig operativsystem skal kunne håndtere oppdateringer av alle systemkomponenter foruten en minimal kjerne uten omstart. Hverken Apple eller Microsoft har stort å skryte av på dette området.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

Godt at MS, ihvertfall litt, innser at dette med omstarter er et problem, til tross for mange folk som proklamerer at dette er helt uproblematisk oppførsel..

 

Merkelig at det det er de operativsystemene med sterkest finansiell ryggrad som er dårligst implementert og trenger restart i hytt og pine. Et skikkelig operativsystem skal kunne håndtere oppdateringer av alle systemkomponenter foruten en minimal kjerne uten omstart. Hverken Apple eller Microsoft har stort å skryte av på dette området.

Det kan være en rekke andre ting enn selve os'et som er avhengige av de modulene som oppdateres som er utenfor MS eller apple sin kontroll.

 

F.eks. kan man tenke at en Windows service bruker noen funksjoner i en dll som blir oppgradert. Derfor er nok restarting et nødvendig onde, for å sikre at alle eksterne programmer (som man vet om og ikke vet om) får en mulighet til å avsluttes på ordentlig måte og at oppgraderinger kan skje uten at disse er lastet og når oppgraderingen er ferdig, så vil igjen Os'et laste alle andre applikasjoner.

 

Tror nok det ville skape langt flere uheldige situasjoner om funksjonalitet 3.parts programmer er avhengige av like plutselig er utilgjengelig mens man oppdaterer.

 

er på en måte greiere at pc-en må rebootes enn at f.eks. programmer du bruker til å tegne med ikke får lagret bildet og krasjer fordi et eller annet system komponent holdt på å bli oppgradert.

Lenke til kommentar

 

 

Godt at MS, ihvertfall litt, innser at dette med omstarter er et problem, til tross for mange folk som proklamerer at dette er helt uproblematisk oppførsel..

Merkelig at det det er de operativsystemene med sterkest finansiell ryggrad som er dårligst implementert og trenger restart i hytt og pine. Et skikkelig operativsystem skal kunne håndtere oppdateringer av alle systemkomponenter foruten en minimal kjerne uten omstart. Hverken Apple eller Microsoft har stort å skryte av på dette området.

Det kan være en rekke andre ting enn selve os'et som er avhengige av de modulene som oppdateres som er utenfor MS eller apple sin kontroll.

 

F.eks. kan man tenke at en Windows service bruker noen funksjoner i en dll som blir oppgradert. Derfor er nok restarting et nødvendig onde, for å sikre at alle eksterne programmer (som man vet om og ikke vet om) får en mulighet til å avsluttes på ordentlig måte og at oppgraderinger kan skje uten at disse er lastet og når oppgraderingen er ferdig, så vil igjen Os'et laste alle andre applikasjoner.

 

Tror nok det ville skape langt flere uheldige situasjoner om funksjonalitet 3.parts programmer er avhengige av like plutselig er utilgjengelig mens man oppdaterer.

 

er på en måte greiere at pc-en må rebootes enn at f.eks. programmer du bruker til å tegne med ikke får lagret bildet og krasjer fordi et eller annet system komponent holdt på å bli oppgradert.

 

Er enig i at ikke alle omstarter er et onde, men et skikkelig system for administrasjon av programvare vil ivareta avhengigheter. På en arbeidsstasjon er det f.eks ikke urimelig at man må logge av og på igjen hvis underliggende programvare oppdateres. Problemet med MacOS og Windows er at de alt for ofte velger omstart. Sammenliknet med enkelte andre operativsystemer er det ikke urimelig å anta at mellom 80 og 90% av omstartene burde vært unngått. Spesielt for servere er det ille. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd å måtte restarte windows bare fordi en tjeneste som web, smtp eller liknende er oppdatert. Slikt virker meningsløst for de av oss som har tiår av erfaring med andre flerbruker-systemer.

Lenke til kommentar

Er det virkelig *så* mye blåskjerm i Windows 10 at det hindrer produksjon av melatonin? Imponerende. Jeg ville trodd søvnproblemene kom av frykt for reboot under neste dags powerpoint-presentasjon ... jaja. Kanskje bedre å fikse feilene enn å pynte på feilmeldingen?

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Hverken Apple eller Microsoft har stort å skryte av på dette området.

 

Må innrømme at jeg ikke er særlig plaget av dette på Mac. Det hender oppdateringer krever en omstart, men da får man en advarsel før man begynner å installere den.

 

Ubuntu-serveren melder om "this update requires restart" rett som det er når jeg logger inn. Det kommer vel an på hvilket oppdateringsregime man velger også. Uansett er det da bare å restarte på et tidspunkt det passer å gjøre det. Oppfatter det ikke som veldig mye mindre vanskelig å forholde seg til enn macOS.

Lenke til kommentar

Jeg mener Microsoft kan gjøre oppdateringer av Windows mye bedre. Oftere oppdateringer, mindre oppdateringer, få en slutt på oppdateringer som henger Windows Update, og få løst opp designflokene sånn at man kan oppdatere en og annen DLL-fil uten å gjøre en så stor deal av det. Men så mener jeg også at Google kan gjøre oppdateringer av Android mye bedre. Ta makten tilbake fra kjipe OEMer. Når det er sagt, så er det ingen av disse som tar så store chunker av livet mitt som når vi skal oppdatere versjon av Debian på jobb. :-g Ser ikke fram til å danse med endrede SELinux-regler et par dager i løpet av den neste måneden en gang.

Lenke til kommentar

 

Fikk en cummulative innstallert i dag (KB3213986), men build er fortsatt lavere enn det artikkelen sikter til:

 

 

Version 1607 (OS Build 14393.693)

 

 

Jeg har forstått det slik at det enda er en god stund til Creators Update kommer. Eller for å være spesifikk, er den forventet i april. Pluss eventuelle forsinkelser. 

 

http://www.howtogeek.com/278132/whats-new-in-windows-10s-creators-update/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...