Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnparalyse :/


Emily1

Anbefalte innlegg

Tror jeg opplevde min første søvnparalyse i natt. Samt et mareritt som jeg husker i detalj. Våkner og det første jeg tenker er at han duden fra "The Conjuring" sitter oppå klesskapet med det creepy smilet sitt og er på vei til hoppe på meg. I søvnparalysen våkner jeg og hører et langt suselyd samt en fornemmelse av noen i rommet. Klarer å åpne et øye men resten av kroppen er helt lammet. Gråter inni meg men ikke en lyd kommer ut. Så utrolig skremmende, har følt meg småredd i hele dag :/

 

Er det noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lYlo5C

Opplevde noe lignende for en stund siden. Ble helt lammet i kroppen samtidig som jeg så en skikkelse kom inn i rommet mitt. Fikk en sånn drømmelyd som det er på film, og en rar følelse i kroppen etterpå. Forferdelig ekkelt:S

Lenke til kommentar

Hvorfor får man det da? Jeg mener, måtte det ta hele 19 år for å oppleve noe slik? Og hvor utbredt er dette fenomenet, hvor gammel er man vanligvis når det skjer? Noen tips for hva jeg kan gjøre neste gang det skjer?

 

 

Opplevde noe lignende for en stund siden. Ble helt lammet i kroppen samtidig som jeg så en skikkelse kom inn i rommet mitt. Fikk en sånn drømmelyd som det er på film, og en rar følelse i kroppen etterpå. Forferdelig ekkelt:S

Hvor gammel var du?

Lenke til kommentar

Jeg var 16 da det skjedde:) tror egentlig grunnen til at det skjedde var fordi jeg hadde lest utrolig mye om det før jeg la meg..

Fack! hva tror du jeg har gjort etter å ha lest denne tråden?

 

Jeg har opplevd å være våken i en drøm og ikke klare å våkne, og jeg er bevisst over at jeg drømmer. er vel ikke helt det samme, men ganske fælt når du prøver å våkne, men klarer ikke å åpne øynene.

 

opplevde det mest da jeg var liten.

Endret av toffensko
Lenke til kommentar

Hvorfor får man det da? Jeg mener, måtte det ta hele 19 år for å oppleve noe slik? Og hvor utbredt er dette fenomenet, hvor gammel er man vanligvis når det skjer? Noen tips for hva jeg kan gjøre neste gang det skjer?

Ca. 6% av befolkningen opplever dette. Det kan ha flere årsaker. Det kan skyldes alt fra stress til narkolepsi eller rusbruk. Wikipedia skriver at 36% av de som opplever søvnparalyse får det for første gang i alderen 25-44 år.

Det er ikke sikkert du kommer til å oppleve det igjen. Det kan være en isolert hendelse. Men hvis det skjer igjen så prøv å tenk gjennom hvilke "triggere" det kan ha hatt. Har det vært mye stress? Har du brukt noen medikamenter du ikke pleier? Matvarer?

For min del kan jeg ikke si jeg har sett et mønster. Jeg har opplevd det i stressende perioder og rolige perioder. Jeg har fått det når jeg har brukt medisiner og når jeg ikke har det. Det virker som det er veldig mange årsaker det kan skyldes. Selve søvnparalysen er vel mer et symptom enn selve lidelsen. På samme måte som feber er et symptom på forkjølelse, men kan like gjerne skyldes blodforgiftning eller lungebetennelse.

Noen sier det hjelper dem å prøve å konsentrere seg om å bevege på en lilletå eller en lillefinger og så "jobbe seg oppover". Personlig trenger jeg en ytre stimuli for å våkne skikkelig opp. Kan ligge sånn til vekkerklokka ringer. Eller jeg bare glir inn i søvnen igjen.

 

Jeg opplevde det for første gang da jeg var sånn 27 eller 28.

Jeg prøver bare å tenke at det kommer til å gå over. Det går alltid over. Det som er freaky er det at drøm og virkelighet på en måte smelter sammen. Jeg veit at jeg ligger på rommet. Men skyggene på veggen, de "veit" jeg er ute etter meg. Jeg har lært meg et triks som fungerer for meg for å finne ut om jeg er "våken" eller ikke, Jeg prøver ganske enkelt å løfte armen. Da opplever jeg at jeg både ser at den løfter seg samtidig som jeg ser den ligger der. Kan ikke helt forklare det, men da klarer jeg å bli sikker på at jeg bare har søvnparalyse igjen. Det betrygger meg litt for da veit jeg at det ekle jeg opplever ikke er ekte. Det er bare midlertidig ubehag.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Fack! hva tror du jeg har gjort etter å ha lest denne tråden?

 

Jeg har opplevd å være våken i en drøm og ikke klare å våkne, og jeg er bevisst over at jeg drømmer. er vel ikke helt det samme, men ganske fælt når du prøver å våkne, men klarer ikke å åpne øynene.

 

opplevde det mest da jeg var liten.

 

Hahah, jeg tror jeg vet om noen som kommer til å oppleve søvnparalyse inatt:)))

Neida, tror ikke du kommer til å oppleve det, kan jo være en tilfeldighet at det hendte med meg. Det med at du ikke klarte å åpne øynene kan være en slags søvnparalyse i og med at det skjedde med meg når jeg fikk det.

 

Et lite tips til de som er redde for søvnparalysr: jeg har lest at det er større sjanse for å få det om man sover på ryggen, så om du er veldig redd anbefaler jeg dere å kigge på magen ;) liker å tro at det funker

Lenke til kommentar

Fine svar :)

Jeg tror det kanskje var fordi:

1. Jeg leste om små skilpadder og firfisler i Kina som ble brukt som nøkkelringer, pakka inni en bitteliten pose med litt vann slik at de dør etter to måneder + en video om dyremishandling.
2. Jeg spiste is og pommes frites før jeg la meg.

 

Et familiemedlem av meg opplevde det i 20-årene. Vedkommende hadde da et monster på brystet sitt. Kanskje det er arvelig?

 

Et lite tips til de som er redde for søvnparalysr: jeg har lest at det er større sjanse for å få det om man sover på ryggen, så om du er veldig redd anbefaler jeg dere å kigge på magen ;) liker å tro at det funker

Hva med på siden? Synes det er meget ubehagelig å ligge på magen :p


Kun 6% altså... wow, det er lite.

Lenke til kommentar

Et familiemedlem av meg opplevde det i 20-årene. Vedkommende hadde da et monster på brystet sitt. Kanskje det er arvelig?

Det aner jeg ikke. Jeg er den eneste i familien min som jeg vet om som opplever det.

 

 

Hva med på siden? Synes det er meget ubehagelig å ligge på magen :p

Wikipedia nevner kun det å sove på ryggen så siden er antagelig greit.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Fine svar :)

Jeg tror det kanskje var fordi:

1. Jeg leste om små skilpadder og firfisler i Kina som ble brukt som nøkkelringer, pakka inni en bitteliten pose med litt vann slik at de dør etter to måneder + en video om dyremishandling.

2. Jeg spiste is og pommes frites før jeg la meg.

 

Et familiemedlem av meg opplevde det i 20-årene. Vedkommende hadde da et monster på brystet sitt. Kanskje det er arvelig?

 

 

 

 

Hva med på siden? Synes det er meget ubehagelig å ligge på magen :p

Kun 6% altså... wow, det er lite.

Haha, det går nok fint å ligge på siden også føler meg bare ekstra trygg på magen selvom det er betydlig vanskeligere å sovne

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar

Det er vel 6 % som opplever det jevnlig. De fleste vil oppleve det før eller senere i livet. Jeg har opplevd det flere ganger, spesielt hyppig for noen år siden, da jeg var rundt 19 eller 20 år. Første gangen trodde jeg at jeg var død, for jeg kunne ikke bevege meg, høre/kjenne hjerterytmen eller merke at/om jeg pustet. Jeg skrek alt jeg kunne, uten at det kom noen lyder. Til slutt, eller en stund med "kamp" våknet jeg med høy puls og svette. Etter dette har jeg opplevd det i varierende styrke, men jeg er ikke lenger redd, da jeg vet det ikke er farlig. Det kan likevel være skremmende siden alt av nerver og sanser blir fucket opp, så man både ser, hører og føler ting som ikke er tilstede.

 

Søvnparalyse er kort og greit at du er bevisst, men ikke har kontakt med resten av kroppen. Alle sansene styrer på med sitt. Det er heldigvis ikke farlig, men helt naturlig, og det skjer hver gang du sovner for å hindre at du beveger deg når du drømmer. Det som kan være ubehagelig er når det skjer før har begynt/etter du er ferdig å drømme, og du er bevisst.

 

 

 

Søvnparalyse er også et viktig redskap hvis man driver med bevisst drømming

Lenke til kommentar

Det er vel 6 % som opplever det jevnlig. De fleste vil oppleve det før eller senere i livet. Jeg har opplevd det flere ganger, spesielt hyppig for noen år siden, da jeg var rundt 19 eller 20 år. Første gangen trodde jeg at jeg var død, for jeg kunne ikke bevege meg, høre/kjenne hjerterytmen eller merke at/om jeg pustet. Jeg skrek alt jeg kunne, uten at det kom noen lyder. Til slutt, eller en stund med "kamp" våknet jeg med høy puls og svette. Etter dette har jeg opplevd det i varierende styrke, men jeg er ikke lenger redd, da jeg vet det ikke er farlig. Det kan likevel være skremmende siden alt av nerver og sanser blir fucket opp, så man både ser, hører og føler ting som ikke er tilstede.

 

Søvnparalyse er kort og greit at du er bevisst, men ikke har kontakt med resten av kroppen. Alle sansene styrer på med sitt. Det er heldigvis ikke farlig, men helt naturlig, og det skjer hver gang du sovner for å hindre at du beveger deg når du drømmer. Det som kan være ubehagelig er når det skjer før har begynt/etter du er ferdig å drømme, og du er bevisst.

 

 

 

 

Søvnparalyse er også et viktig redskap hvis man driver med bevisst drømming

Utrolig interessant lesing. Takk! :O Første innlegg lest, nå fortsetter jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...