Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnparalyse :/


Emily1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, klarte nå nettopp å endelig våkne (på ordentlig!) av nok en søvnparalyse. Fulgte flere av tipsene her, gikk ikke helt etter planen og det verste er at jeg husker hver minste detalj, noe jeg gjerne skulle vært foruten. faen. Da jeg våknet på ordentlig lå jeg faktisk på siden.

Nå Kommer jeg til å ligge litt våken før jeg tør å sove igjen. Sånn, da var den loggføringen gjort, takk for meg.

Lenke til kommentar

Hehe, dokumentar om søvn paralyse for noen mnd siden og var redd for å sove på ryggen i ukesvis etterpå :p

Snakket med flere venner om det etterpå og flere bekreftet at de hadde opplevd det. Det mest creepy var noen uker etterpå da jeg nesten hadde glemt det og jeg og exen (som jeg aldri hadde nevnt det for) skulle se på skrekkfilm og hun fortalte om sin opplevelse av det. Hun visste ikke hva det var men ifra beskrivelsen var det opplagt at det var søvnparalyse.

Det føltes nesten som om noen el noe ville hindre meg i å glemme det.... :D

 

Forøvrig er ikke 6% så veldig lite, det vil jo si at i snitt er det en elev per skoleklasse ca som opplever det.

 

Hvis du vil se noe skikkelig creepy anbefaler jeg den dokumentaren. Tror den heter nightmare, finnes på iTunes.

Endret av audunk
Lenke til kommentar

Dette har jeg opplevd, da lå jeg oppe på det gamle rommet mitt. Var vel i sommerferien om jeg ikke tar helt feil! Da sovnet jeg sånn i 8 tiden på kvelden fordi jeg var i overkant trøtt, sov i noen timer til jeg våkna igjen da 1-2 på natta, slo på pcen og var innom noen sider å sjekka før jeg ville legge meg igjen. Når jeg da var innom facebook, fikk jeg tilfeldigvis se at en hadde hatt dette selv denne natta for første gang, og jeg visste ikke hva dette var, så da søkte jeg opp på wikipedia og fant ut av det.. Tenkte ikke så mye over det, og hadde da lyst til å sove igjen, da var klokka nesten 3 når jeg la meg igjen, ingen bombe at jeg skulle også få det, når jeg fikk det vet jeg ikke! Men jeg våkna og alt var svart, fikk ikke rørt på meg eller noen ting, føltes ut som jeg var pressa langt ned i senga, og når jeg da prøvde å reise meg opp, kjente det ut som jeg hadde tatt 1000 situps og at jeg ikke greide å komme meg noen plass, heldigvis så varte ikke dette så lenge for meg som jeg husker, var rolig og alt gikk bra. Da jeg våknet sånn i 9 tiden på morgen, husker jeg alt helt detaljer som det akkurat skulle ha skjedd.

Gikk ned til mamma og pappa, da fortalte jeg om det som hadde skjedd og spurte de om forskjellige ting som om de hadde hatt det eller lignende. Det som er det verste, er at jeg leste om en som hadde akkurat hatt det på facebook den natta i sommerferien, og da selv få det samme natt er litt karma.. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en periode i sommer der det skjedde så å si hver natt, noen ganger flere ganger hver natt også. Det var helt jævlig i begynnelsen, men etter en uke cirka, var det ikke like skummelt lenger. Siden da har den skjedd cirka en gang i måneden, og det er ikke skummelt lenger, kun ubehagelig. Vet ikke hvorfor jeg får det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, klarte nå nettopp å endelig våkne (på ordentlig!) av nok en søvnparalyse. Fulgte flere av tipsene her, gikk ikke helt etter planen og det verste er at jeg husker hver minste detalj, noe jeg gjerne skulle vært foruten. faen. Da jeg våknet på ordentlig lå jeg faktisk på siden.

Nå Kommer jeg til å ligge litt våken før jeg tør å sove igjen. Sånn, da var den loggføringen gjort, takk for meg.

hva så du?

Lenke til kommentar

Dette har jeg hatt flere ganger i uka de siste 3-4 årene. Ufattelig ekkelt, og jeg får panikk hver gang, selv om jeg VET at jeg kommer meg ut av det etter noen minutter.

 

Kan få det både under oppvåkning og innsoving. Noen ganger får jeg det fordi jeg har sovet lite natta før, eller fordi jeg har sovet litt på ettermiddagen. Andre ganger vet jeg ikke hvorfor jeg får det.

 

Har enda ikke greid å finne en måte å komme meg raskere ut av det på. Jeg prøver bare med all min makt å bevege hele kroppen. Kanskje jeg skal prøve forslaget over her med å trekke pusten dypt? Problemet er vel at jeg aldri greier å roe meg ned nok til at jeg greier å tenke at jeg skal prøve det, og at det alltid vil ordne seg uansett.



Anonymous poster hash: 05139...66f
Lenke til kommentar

Det er ikke noe spesielt jeg ser, jeg får bare panikk fordi jeg ikke har kontroll over kroppen, og selv om jeg vet at det alltid går over, så tenker jeg likevel at hva om jeg aldri greier å bevege meg igjen?

 

Veldig vanskelig å forklare og forsvare den tanken siden det alltid går over, men jeg greier ikke å fokusere på det når jeg ligger i halvsøvne og ikke kan bevege meg.



Anonymous poster hash: 05139...66f
Lenke til kommentar

Sånn eegentlig, så er det et meget interessant fenomen som er ganske så interessant å oppleve. Det du må huske å tenke hele tiden om det skjer deg, er " jeg vet at jeg i dette øyeblikk opplever en søvnparalyse, som er normalt og ingenting å være redd for. Jeg må ikke kjempe imot og få panikk, for da blir det verre. Ligge helt i ro, kanskje prøve å bevege noen kroppsdeler. Men det vil gå over snart. "

 

Bare ikke få panikk er det smarteste tror jeg.

Fortell oss den dagen det skjer deg da, Bork Laser!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så et program om søvnproblemer og der var det ei jente som hadde det hver natt. Samme scenario, ei utgammel kjerring med mord i blikket siger over gulvet og setter seg skrevs over på brystet hennes.

 

Stakkars jente.

søk opp old hag syndrom. det e dritekkelt. det som går igjen er at det er ei gammel, forfalt kjerring som setter seg på brystet. det er helt forferdelig, har opplevd det. andre gangen da jeg ble rammet av søvnparalyse og denne skikkelsen dukket opp igjen, klarte jeg å overtale meg selv at dette var en drøm og hun forsvant heldigvis. jeg gjorde om paralysen til noe positivt og fikk evnen til å flyge rundt i rommet. spesielt!

Lenke til kommentar

en kveld fikk jeg det. det tordnet og regner utendørs. jeg fikk en følelse av at noen lodne armer strekte seg over meg. jeg begynte plutselig ukontrollert å lage en creepy nynning........så brøt jeg ut av paralysen.

 

gikk opp på kjøkkenet, tok et glass cola og sa "dette må jeg putte i min neste horror-fortelling"

jeg savner den kvelden. så atmosfærisk og eventyrlig

Lenke til kommentar

Hadde søvnparalyse ganske hyppig en stund, men har ikke hatt det på noen år nå.

Min oppfatning er at man går hopper over innsovningsfasen og går for fort på en noe dypere søvn,

slik at man oppfatter drømmen med åpne øyne og helt lammet kropp.

 

Min opplevelse var at jeg hadde massiv "flimring" i øynene og en merkelig følelse i kroppen.

Ble tung på en måte, men var fortsatt våken. Jeg så også folk ute i stuen, i en vinkel som egentlig var fysisk umulig å se inn i stuen på. Enkelte ganger hadde jeg også en følelse av at "noe" (spøkelseslignende skikkelse) slo meg i magen gjentatte ganger, ikke hardt, men ubehagelig.

 

Snodige greier, men klarte å tvinge meg ut av paralysen etter hvert.

Etter jeg begynte med en pusteteknikk jeg ble tipset om har dette sluttet å oppstå.

Det går ut på å prøve å slappe av i hver eneste muskel i kroppen, og puste 4-5 ganger så dypt som man overhodet klarer, både på innpust og utpust. Rolig, og behersket.

Plutselig våkner jeg, etter ei god natts søvn også har jeg ikke merket noe til noe :-)
Det er ganske behagelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...