Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Noen som kjenner denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=119449

 

Har den kodehjul eller er den selvlærende?

Denne er nok dedikert til spesielle systemer. Ett lite Google-søk ga bl.a denne informasjonen:

 

  • Slim line key chain remote control designed to work with the TotalGuard, HomeGuard, SafeGuard, SC9000 or SC2800 Security Systems that we sell.

REF:

http://www.uk-automation.co.uk/marmitek-key-chain-remote-for-security-systems-p-1156.html

http://www.marmitek.com/en/catalogus/product.php?product=235

Lenke til kommentar

Noen som kjenner denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=119449

 

Har den kodehjul eller er den selvlærende?

Denne er nok dedikert til spesielle systemer. Ett lite Google-søk ga bl.a denne informasjonen:

 

  • Slim line key chain remote control designed to work with the TotalGuard, HomeGuard, SafeGuard, SC9000 or SC2800 Security Systems that we sell.

REF:

http://www.uk-automation.co.uk/marmitek-key-chain-remote-for-security-systems-p-1156.html

http://www.marmitek.com/en/catalogus/product.php?product=235

 

 

Men det står også: "Slim keychain remote for control of X10 security systems"

 

Burde den ikke da fungere mot RFXCOMs homeeasy/nexa-mottaker?

Lenke til kommentar

Som denne, muligens?

 

189431_200_200.jpg

 

 

 

Jeg har handlet noen LED-lenker, så jeg får finne det ut...

 

EDIT: Sukk. Den transformatoren gir ut vekselspenning. Fungerer dermed glimrende til eksempelvis 12V halogen, men til LED var det ikke noe særlig...

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

 

jeg lurer på om jeg skal fyre i gang et automasjonsprosjekt på hytta... Saken er den at det ligger en gammel jolle der, og den har en tendens til å fylles med vann når det regner. Moren min må stadig inn til hytta i ens ærend for å øse jollen, og dette er et stadig tilbakevendende tema og kilde til irritasjon for henne.

 

Jeg må kjøpe en elektrisk lensepumpe, men hvordan den skal styres det vet jeg ikke. Lensepumper finnes i 12v, 24v og 220v. Samme for meg hva som velges, så lenge den gjør jobben..

 

Jeg lurer på om det er noen her inne som kan peke meg litt i riktig retning og kanskje anbefale hva jeg bør gjøre.

 

-jens

Lenke til kommentar

Her finnes det jo en haug med forskjellige løsninger allerede, og jeg tror ikke jeg ville brukt et typisk "hjemmeautomasjonsanlegg" for å styre en lensepumpe.

 

Lensepumper finnes jo som du allerede har nevnt i alle farger og fasonger, og slik det ser ut for meg så gir forutsetningene dine egentlig hvilken løsning du bør velge (hvilken prisklasse, strømtype, etc). Det finnes jo til og med "automatiske selvlensere" om det er bølger nok. :)

Lenke til kommentar

Bert har nok gitt deg den enkleste løsningen, ja.

 

 

Meg bekjent er det ingen temperaturfølere som kan legges "direkte på påstøpet" slik de vanlige følerne er (og det er strengt tatt heller ikke nødvendig, på vårt bad bruker vi lufttemperaturen og personlig mener jeg det er bedre). Digimax TS10 er jo en termostat som kan gjøre det du vil (jeg har den ikke selv, men vurderer å skaffe meg den). Den måler lufttemperaturen i rommet, og sender på/av signal avhengig av hva du har satt termostaten i.

 

HomeSeer skal støtte denne uten problemer, og det gjør sikkert de fleste andre programmer også.

 

 

Ellers kan du gjøre som jeg gjør i stua. Bruk en temperaturføler (RFXCOM, Oregon Scientific, whatever) og kjør et lite script. Kopier det følgende inn i en fil som du f.eks. kaller "Heating_Timer.vb" og lagrer i \Scripts katalogen):

    Private WithEvents tmr As Timers.Timer
   Private Const devMaster As String = "A1"
   Private Const devOven As String = "E1"
   Private Const devTemperature As String = "^2"
   Private Const devThermostat As String = "Q10"
   Private bolIsRunning as Boolean = False

   'A1 - Master control
   'E1 - The actual control
   '^2 - The actual temperature in the room
   'Q10 - The thermostat temperature

   Public Sub Main(ByVal p_params As String)
       If hs.IsOn(devMaster) Then
           If bolIsRunning = False Then Start(Nothing)
       Else
           Stopp(Nothing)
       End If
   End Sub

   Public Sub Start(ByVal p_params As String)
       tmr = New Timers.Timer
       tmr.Interval = 1000 * 60 * 15 '15 minutes * 60 seconds pr minute * 1000 milliseconds pr second
       tmr.AutoReset = True

       tmr.Start()
       bolIsRunning = True

       hs.WriteLog("Heating Timer", "Timer has started")
       CheckTemp()
   End Sub

   Public Sub Stopp(ByVal p_params As String)
     Try
       tmr.Stop()
       tmr.Close()
       tmr.Dispose()

       bolIsRunning = False
       hs.ExecX10NoLog(devOven, "off")

       hs.WriteLog("Heating Timer", "Timer has been stopped and the heating turned off")
     Catch ex as Exception
     End Try
   End Sub

   Public Sub Elapsed(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Timers.ElapsedEventArgs) Handles tmr.Elapsed
       'hs.WriteLog("Heating Timer", "Timer has elapsed")
       CheckTemp()
   End Sub

   Private Sub CheckTemp()
       Dim temperature As Single = hs.DeviceValue(devTemperature) / 10
       Dim tmpHigh As Single = hs.DeviceValue(devThermostat) / 10
       Dim tmpLow As Single = tmpHigh - 0.5

       If temperature <= tmpLow Then
           hs.ExecX10NoLog(devOven, "on") 'Turns on the heater
           hs.WriteLog("Heating Timer", "Heating ON  - Temp: " & Math.Round(temperature, 1) & "°C - Termostat: " & tmpHigh & "°C")

       ElseIf temperature > tmpHigh Then
           hs.ExecX10NoLog(devOven, "off") 'Turns off the heater
           hs.WriteLog("Heating Timer", "Heating OFF - Temp: " & Math.Round(temperature, 1) & "°C - Termostat: " & tmpHigh & "°C")

       Else
           hs.WriteLog("Heating Timer", "Heating status unchanged - Temp: " & Math.Round(temperature, 1) & "°C - Termostat: " & tmpHigh & "°C")
       End If

       If hs.IsOff(devMaster) Then 
           hs.Writelog("Heating Timer", "This should NEVER has happened")
           Stopp(Nothing)
       End if
   End Sub

 

... og det du trenger å stille er i de øverste linjene:

 

devMaster er en virtuell device som bestemmer om varmen skal stå på eller ikke.

devOven er device'n til varmekilden, ovnen i stua i mitt tilfelle.

devTemperature er adressen til temperaturføleren

devThermostat er en virtuell device hvor du setter den ønskede temperaturen.

 

 

devThermostat blir også tøffere om du setter på knapper på den, f.eks. slik:

post-13975-1277301261,7215_thumb.png

 

 

 

Det kan gjøres med dette scriptet (lagre den som f.eks. "Min_termostat.vb" i \Scripts katalogen).

    Sub MainButtons(ByVal pDevice As String)
       Try
           Dim myScript As String
           hs.DeviceButtonRemove(pDevice, "Up")
           myScript = "Min_termostat.vb(""Up"",""" & pDevice & """)"
           hs.DeviceButtonAdd(pDevice, myScript, "Up")

           hs.DeviceButtonRemove(pDevice, "Down")
           myScript = "Min_termostat.vb(""Down"",""" & pDevice & """)"
           hs.DeviceButtonAdd(pDevice, myScript, "Down")

           hs.WriteLog("Min_termostat.vb", "Initiering avsluttet")
       Catch ex As Exception
           hs.WriteLog("Min_termostat.vb", "Error = " & ex.Message)
       End Try
   End Sub

   Sub SetValue(ByVal input As String)
Dim pDevice as String = input.Split("|")(0)
       Dim newval As Single = input.Split("|")(1)
       hs.SetDeviceValue(pDevice, newval * 10)
       hs.SetDeviceString(pDevice, newval.ToString("F1") & "°C")
hs.WriteLog("Min_termostat", "Ny verdi på ovn er " & hs.DeviceString(pDevice))
   End Sub

   Sub Main(ByVal pDevice As String)
       Dim newval As Integer = 240
       hs.SetDeviceValue(pDevice, newval)
       hs.SetDeviceString(pDevice, newval / 10 & "°C")
       hs.WriteLog("Min_termostat.vb", "Initiering avsluttet")
   End Sub

   Sub Up(ByVal pDevice As String)
       Dim oldval As Single = hs.DeviceValue(pDevice) / 10
       Dim newval As Single = oldval + 0.5
       hs.SetDeviceValue(pDevice, newval * 10)
       hs.SetDeviceString(pDevice, newval.ToString("F1") & "°C")

   End Sub

   Sub Down(ByVal pDevice As String)
       Dim oldval As Single = hs.DeviceValue(pDevice) / 10
       Dim newval As Single = oldval - 0.5
       hs.SetDeviceValue(pDevice, newval * 10)
       hs.SetDeviceString(pDevice, newval.ToString("F1") & "°C")
   End Sub

 

Lenke til kommentar

Takk for et meget informativt svar, Moskus!

 

Jeg vurderer om jeg skal ha en vanlig termostat i tillegg som jeg stiller litt høyere enn normal temperatur for å sikre at ikke varmekablene går bananas om serveren skulle ta kvelden mens jeg er borte.

 

I tillegg vurderer jeg også vanlige brytere for lys med Nexa LWMR-210 eller lignende slik at jeg også der har mulighet til å manuelt overstyre reléet.

 

Hvilke brytere bruker man med Nexa LWMR-210? Er det bare f.eks. å benytte standard Elko RS16 med impulsfjær?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer om jeg skal ha en vanlig termostat i tillegg som jeg stiller litt høyere enn normal temperatur for å sikre at ikke varmekablene går bananas om serveren skulle ta kvelden mens jeg er borte.

Det er sikkert ingen dum idé. :)

 

Når det er sagt har jeg ikke hatt noen problemer med å styre ovnen min som over de siste (nesten) to årene. Men nå stoler jeg på HomeSeer-maskinen min også, jeg vet den fungerer, den har hardware som er stabil og stabile drivere, samtidig som jeg ikke laster altfor mye unødvendig drit inn på den (selv om den kjører WHS, HomeSeer, SageTV, Weather Display (for værstasjonen), FTP, etc, etc).

 

 

Hvis jeg likevel skulle brukt en termostat hadde jeg nok i hovedsak prøvd å klare meg kun med den. Skulle ikke det gjøre jobben, kan man støtte seg på scripts senere.

 

 

I tillegg vurderer jeg også vanlige brytere for lys med Nexa LWMR-210 eller lignende slik at jeg også der har mulighet til å manuelt overstyre reléet.

Bare husk at mottakerne (for montasje eller plugin) kan håndtere opptil 6(!) forskjellige sendere, der en av dem kan være en RFXCOM-sender, og en annen kan være en trådløs bryter montert ved siden / på utsiden av mottakeren. Mottakerne med kodehjul er enda enklere, de gir blaffen i hva som sender et på- eller av-signal, så lenge det er på "deres" adresse. :)

 

 

 

Hvilke brytere bruker man med Nexa LWMR-210? Er det bare f.eks. å benytte standard Elko RS16 med impulsfjær?

Jepp. :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...