Gå til innhold

Intel-ansatte hopper over Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil Windows 7 egentlig bli mindre maskinvarekrevende enn Vista

Det tviler jeg på. Microsoft har jo sagt at Windows 7 vil bygge på samme kjerne som Vista. Evt. optimaliseringer blir isåfall marginale. Microsoft har heller ikke hatt en historie der de har vært flinke til å optimalisere koden og ressursbruken, så det er vel ingenting som tyder på at de plutselig skulle bli flinke med dette nå.

 

og kan en eventuell manglende programvarekompatibilitet føre til at kundene må "starte på nytt" og istedet går over til Mac OS X eller Linux-desktops?

Jeg tror trenden vi ser nå, med at folk hopper over til OS X og Linux, vil fortsette og øke i intensitet hvis Windows 7 blir en skuffelse. Men i og med at Windows 7 vil ha samme kjerne som Vista, vil det antagelig ikke oppstå like mye inkompatibilitet med programvare og drivere som vi så med innføringen av Vista.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Samtlige pcer jeg har prøvd som har hatt vista forhåndsinstallert har vært tilnærmet ubrukelige. De 4-5 pcene jeg har installert selv med Vista har fungert knallbra.

 

Er det på tide at produsentene ikke bundler med alt slags crap snart? Det er en grunn til at programvare som pc-decrapifier kommer til livs.

Lenke til kommentar
Får håpe at dette får bedriftene til å komme over til Linux :grin:
Dette har vi sagt i 10 år og vi kommer sikkert til å si det 10 år til :D

 

 

Men i og med at Windows 7 vil ha samme kjerne som Vista, vil det antagelig ikke oppstå like mye inkompatibilitet med programvare og drivere som vi så med innføringen av Vista.
Jeg trodde Windows 7 kommer med minikjernen på 45MB eller hva det nå er?
Lenke til kommentar
Vil Windows 7 egentlig bli mindre maskinvarekrevende enn Vista

Det tviler jeg på. Microsoft har jo sagt at Windows 7 vil bygge på samme kjerne som Vista. Evt. optimaliseringer blir isåfall marginale. Microsoft har heller ikke hatt en historie der de har vært flinke til å optimalisere koden og ressursbruken, så det er vel ingenting som tyder på at de plutselig skulle bli flinke med dette nå.

 

 

Nja, hvis maskinvarekraften fortsetter i stigende takt, vil Windows 7 oppleves som "bedre" når den kommer ut. Maskiner som har vært merket "ready for vista" men slettes ikke har vært det må kunne sies å ta mye av skylden for den kjeften vista har fått.

 

I tillegg vil det være utviklet nok av drivere for vista som fint kan brukes til windows 7, så man vil ikke se den samme klagingen.

 

Nå er ikke jeg vistabruker, men de fleste av de som jeg ser fortsetter å bruke vista etter de første ~3 månedene er i aller høyeste grad godt fornøyd med vista. Personlig har jeg stort sett kun negative erfaringer med vista, og har smilt stort når jeg har satt windows xp installplaten i for å kvitte meg med "faenskapet".

Lenke til kommentar
Får håpe at dette får bedriftene til å komme over til Linux :grin:
Dette har vi sagt i 10 år og vi kommer sikkert til å si det 10 år til :D

 

 

Men i og med at Windows 7 vil ha samme kjerne som Vista, vil det antagelig ikke oppstå like mye inkompatibilitet med programvare og drivere som vi så med innføringen av Vista.
Jeg trodde Windows 7 kommer med minikjernen på 45MB eller hva det nå er?

 

45 mb når den ikke er loaded da ? husk vi har alt annet crap itilegg, PREinstalled HP DV6xxx laptop bruker 880 MB ram etter første boot, ikke noe kjører, OMFG WTF OMGZ EEEK, install linux.

ahhh 130 mb minneforbruk, 190 når man har installert ALT man finner av desktop effects :p ikoner og masse jall.

 

:D

Lenke til kommentar

Microsoft har såvidt jeg har fått med meg sagt at "Windows 7" vil ha en videreutviklet versjon av kernelen i Vista som er... Med mindre de omstrukturerer kernel og gjør den vesentlig mer modulær tror jeg ikke det er grunn til å være videre optimistisk på Windows' vegne.

 

Bedrifter vil i tiden fremover bli vesentlig mer bevisst på å ikke binde seg til Microsoft. Det skyldes usikkerhet i hvorvidt neste versjon faktisk blir et bedre OS, og at konkurransen fra Linux og tildels OSX blir sterkere. Jeg sier tildels OSX fordi Apple foreløpig foretrekker å være i en High-end nisje og det medfører for høy pris. I tillegg vil ikke bedrifter eksponere seg for bindinger som de har hatt dårlige erfaringer med hos Microsoft.

 

Økosystemet for Linux/OpenSource utvikler seg jevnt og trutt. Sun's oppkjøp av MySQL, Nokias oppkjøp av Trolltech/Symbian og Google's satsing på Linux/OpenSource medfører at svært mange brukere vil komme i kontakt med dette økosystemet. Det kan fort medføre at barriærer som "vanskelig", "kompatibilitetsproblemer" og "dårlige brukergrensesnitt" vil bli brutt ned - fordi alle disse aktørene nødvendigvis må levere bra produkter for å tjene penger.

 

Virtualisering vil bare øke de neste årene og tynnklientløsninger hvor man anvender f.eks en linuxkernel med et forenklet brukergrensesnitt som bare ivaretar de funksjoner som er nødvendig vil spise seg inn på flere områder.

 

En annen utvikling som taler mot Microsoft er den nye trenden med små bærbare. Mange av disse er relativt fornøyelige leketøy for øyeblikket, men det varer ikke lenge. Bedrifter er opptatt av bunnlinjen. De som har medarbeidere med forholdsvis enkle behov som å lese/skrive Epost samt logge inn på bedriftens systemer vil hurtig se nytten i enkle og gode maskiner som gir dem akkurat det - til en billig penge.

 

På skrivebordet vil KDE 4 bli interessant fordi KDE vil kunne kjøre på "alle" platformer. Det vil gi bedrifter mulighet til å forenkle administrasjon og opplæring, og det skulle ikke forbause meg om KDE 4 i kombinasjon med tynnklient og en meget optimalisert Linuxkernel vil bli et rasjonelt alternativ for svært mange bedrifter.

 

Microsoft vil få mye å bryne seg på fremover.

Lenke til kommentar
Intel-ansatte hopper over Vista

Til tross for det velkjente "Wintel"-kjennemerket er heller ikke Intel-ansatte spesielt begeistret for Windows Vista.

Dere får det til å virke som om OS er noe de ansatte bestemmer individuelt. Det er nok Intel sentralt som bestemmer dette. Driftsavdelinga har nok det sterkeste ordet, men også økonomiavdelinga, de ulike utviklingsavdelingene og ledelsen bestemmer nok i samråd hva de skal gjøre og hvilke avdelinger som skal få være prøvekaniner. Avdelingene står sikkert ganske fritt til å kjøpe inn Vista til spesielle formål. F.eks driverutvikling.

 

Forøvrig er ikke Intels avgjørelse noen overraskelse. De føyer seg bare inn i rekken av store selskaper som ikke ser seg tjent med Vista.

Lenke til kommentar
Men i og med at Windows 7 vil ha samme kjerne som Vista, vil det antagelig ikke oppstå like mye inkompatibilitet med programvare og drivere som vi så med innføringen av Vista.
Jeg trodde Windows 7 kommer med minikjernen på 45MB eller hva det nå er?

Nei, de har avkreftet det ryktet og presisert at Vista-kjernen blir videreført i Windows 7. Det er det vi må forholde oss til nå, men de kan jo ombestemme seg selvsagt. Spørsmålet er bare om de da blir ferdig til lansering i 2010, hvilket jeg isåfall tviler sterkt på.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg vistabruker, men de fleste av de som jeg ser fortsetter å bruke vista etter de første ~3 månedene er i aller høyeste grad godt fornøyd med vista. Personlig har jeg stort sett kun negative erfaringer med vista, og har smilt stort når jeg har satt windows xp installplaten i for å kvitte meg med "faenskapet".

 

Er det egentlig slik? For å ta utgangspunkt i meg selv, jeg gikk tilbake til XP etter ca 1.5 år med vista. Nå er vista og XP omtrent på linje med hverandre, så man kunne jo tenke at jeg ville fortsette med vista. Men det betyr ikke at jeg hadde vært "i aller høyeste grad fornyd", tidshorisonten og ressursene som er lagt ned gjør Vista il en skuffelse selv om det er noe bedre enn XP, de burde fått til så mye mer på den tiden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Får håpe at dette får bedriftene til å komme over til Linux :grin:
Dette har vi sagt i 10 år og vi kommer sikkert til å si det 10 år til :D

Det interessante er at markedsandelene for Linux på desktop har omtrent doblet seg siden Vista ble lansert. Det skyldes nok ikke bare at Vista har vært skuffende for svært mange (om man følger med på den generelle innstillingen til Vista på nettet) men også at Linux har blitt langt mer brukervennlig og bedre for hvermansen med Ubuntu i spissen for den trenden.

 

Men i og med at Windows 7 vil ha samme kjerne som Vista, vil det antagelig ikke oppstå like mye inkompatibilitet med programvare og drivere som vi så med innføringen av Vista.
Jeg trodde Windows 7 kommer med minikjernen på 45MB eller hva det nå er?

Vista-kjernen er vel mye mindre enn det? Synes jeg har hørt snakk om noen få MB. Vær obs på å skille på kjernen og resten av fyllmassen til OS-et. Jo mer W7 omtales i media jo mer kommer det frem at investorene ønsker mye hyppigere lanseringer med mindre endringer enn mellom XP og Vista. Videre sier Microsoft at de skal satse på økt kompatibilitet med forrige Windowsutgave (les: Vista) og derfor beholde Vista-kjernen. Minwin-kjernen skyves ut i tid. WinFS, som opprinnelig skulle komme i Vista, blir også skjøvet ut i tid og kommer ikke med W7 en gang.

 

 

blir litt som å bite hånda som mater deg det her...

Tvert i mot. Hvorfor skal hvermansen gidde å kjøpe ny PC (med OS) hvis de ikke får mer ytelse* på den enn sin gamle PC (med OS-et som alltid har vært der)?

 

(* Ytelse siden vi snakker om Intel og biting av hånda som mater den. Andre egenskaper kommer selvsagt i tillegg.)

Lenke til kommentar
blir litt som å bite hånda som mater deg det her...

 

Skal dra noen argumenter som Simen1 ikke tok fram:

1. Koblingen mellom Intel og Microsoft er klart svekket de siste årene.

2. Intel ser nok emerging markets og små bærbare som interessant og lukrativt marked og hvor vekstpotensialet er størst. Atom er et eksempel på dette.

 

Ellers så forundrer det meg ikke at Intel hopper over Vista. Vista er en verdiløs oppgradering for bedrifter.

Lenke til kommentar
Samtlige pcer jeg har prøvd som har hatt vista forhåndsinstallert har vært tilnærmet ubrukelige. De 4-5 pcene jeg har installert selv med Vista har fungert knallbra.

 

Er det på tide at produsentene ikke bundler med alt slags crap snart? Det er en grunn til at programvare som pc-decrapifier kommer til livs.

Jeg har opplevd det samme. En pc med grei maskinvare og standard vistaversjon fungerer utmerket. De som kommer fabrikkinnstallert med alt mulig ekstra søppel er merkbart tregere. Værstingen har vært norton. Best hastighet med clean windows og nod32 :)

Pc-Decrapifier er et glimrende tiltak!

Lenke til kommentar
blir litt som å bite hånda som mater deg det her...

 

Skal dra noen argumenter som Simen1 ikke tok fram:

1. Koblingen mellom Intel og Microsoft er klart svekket de siste årene.

2. Intel ser nok emerging markets og små bærbare som interessant og lukrativt marked og hvor vekstpotensialet er størst. Atom er et eksempel på dette.

 

Ellers så forundrer det meg ikke at Intel hopper over Vista. Vista er en verdiløs oppgradering for bedrifter.

 

Kan jo nevnes at Intel har gjort utrolig mye bra for Linux de siste årene. De er stor pådriver innen grafikk ved sin åpenkildekode driver som er veldig rask med å ta i bruk nye teknologier. Powertop må heller ikke glemmes!

Lenke til kommentar
Samtlige pcer jeg har prøvd som har hatt vista forhåndsinstallert har vært tilnærmet ubrukelige. De 4-5 pcene jeg har installert selv med Vista har fungert knallbra.

 

Er det på tide at produsentene ikke bundler med alt slags crap snart? Det er en grunn til at programvare som pc-decrapifier kommer til livs.

Når Windows 7 kommer ut til de store PC-leverandørene som Acer, HP og Dell osv, SKAL standardversjonen av operativsystemet komme ut på en EGEN plate, som med Windows XP, slik at man selv kan velge hva som skal installeres når OPERATIVSYSTEMET har blitt installert, samt en selvstendig plate med drivere og programvare.

 

For den egendefinerte forhåndsinstallerte versjonen som PC-leverandørene har mikset og trikset på der alt av CRAP installeres etterpå at selve operativsystemet har blitt installert, skulle aldri ha kommet til verden.

 

Greit med drivere og sånt, men det er ikke nødvendig at alt av programvare som PC-leverandørene har bestemt, skal installeres.

 

Det er brukeren SELV som skal bestemme hva slags programmer som skal installeres og ikke installeres.

 

Det kunne iallefall vært spørsmål under installasjonen om du vil installere f.eks. Norton Antivirus eller Microsoft Office 2007 Home and Student Trial osv osv...

 

(Dette har jeg opplevd med min bærbare, siden jeg fikk den ifjor sommer.)

 

For selv installerte jeg en helt vanlig versjon av Windows Vista med SP1 og siste oppdateringer på en PC den 22.06.08 der alt gikk som bare det. Rask og effektiv med 3.4 i rating. Funket som bare det.

 

(Spesifikasjoner:

- 150 GB hdd

- 1 gb ram

- Radeon x1300 grafikk

- Amd sempron prosessor med litt under 1.7 ghz

- Alt-i-alt kostet pc'en ca 4000 kr ny i september 2006)

 

Så den forhåndsinstalleringen av et operativsystem bør virkelig gjøres noe med, slik at ikke Pc'en sluker seg selv ned i dassen.

 

EDIT: For det ender bare opp med at brukeren selv må ta fatt på å avinstallere alt av unødvendig crap.

Endret av RevelleR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...