Gå til innhold

Intervju: Arbeidsmarkedet for IT-folk - del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Står ingenting om jobbsituasjonen i Trondheim. Her er det fint lite jobber å få innen IT. Og de jobbene man KAN få er systemutviklere og programmering. Hva med oss som har praktisk utdannelse innen serverdrift? Nei, det finnes det lite jobb å få innen. I Oslo er situasjonen annerledes, der er det langt lettere å få jobb. Men i Trondheim er del en del store firmaer som kjøper opp mindre bedrifter. Dermed ender de store opp med å bli enda større og dermed sitte sentralt og styre nettverkene til hundrevis av kunder. Uheldig utvikling mener mange.

Lenke til kommentar
Står ingenting om jobbsituasjonen i Trondheim. Her er det fint lite jobber å få innen IT. Og de jobbene man KAN få er systemutviklere og programmering. Hva med oss som har praktisk utdannelse innen serverdrift? Nei, det finnes det lite jobb å få innen. I Oslo er situasjonen annerledes, der er det langt lettere å få jobb. Men i Trondheim er del en del store firmaer som kjøper opp mindre bedrifter. Dermed ender de store opp med å bli enda større og dermed sitte sentralt og styre nettverkene til hundrevis av kunder. Uheldig utvikling mener mange.

Se på nav.no, nok av driftstillinger i trheim.

Lenke til kommentar

Rimelig nøytrale svar fra et rekrutteringsfirma. Tviler på at de har peil på data, og er kun ute etter å sile ut topp 5% som de kan skumme fløte på.

 

- Studer it, helst mer enn master... øh

- Ha riktig profil

 

chees. Idiotkommentarer. 3års høyskole gir deg god jobb. Flere masters er bullshit utdanninger, og de over må du til utlandet for å skaffe.

 

Min erfaring er at behovet for folk er stort, men veldig kresent. De er mer opptatt av "personlig profil" enn kompetanse siden den suger jevnt over, og kompetanse er noe du får ved å jobbe uansett.

3års med å lage java webapps, er fortsatt 3år. Antagelig kan du noe da, og det holder.

 

Gode karakterer fra skole er alltid en bonus, men det er til syvende og sist hvor godt man kommer over ens på intervju som teller. Det å kunne svare for seg og være ydmyk.

 

Så er det viktig at du ikke har problemer/sykdommer(hei jeg har problem med ryggen og kommer dessverre til suge sykelønnspenger av dere), patetisk bakgrunn etc(it support for familiemedlemmer, it drift på blomsterbutikken på hjørnet). Folk dumper deg om foto av deg suger(kjønnshårsbart f.eks). Ikke ha religiøse meninger(Linux er best, og jeg skal konvertere alt ditt til linux, bare vent). Ikke er flaggbærer for en sak("Hei jeg er en homofil gutt på 28år").

 

Skal du utdanne deg, så ta noe ordentlig. Ikke halvt år med it-systemer på universitetet + kveldskurs i nettverk. Sånt ser for "¤"¤ ut på cv'en. Sikt for noe ordentlig, eller finn et annet yrke. Det er få med rævva bakgrunn som er flinke, og enda mindre som blir gitt en sjangs. Flinke folk tar bachelor de og.

 

Kle deg ok, gjerne det man kan anta vil bli godtatt innunder "dress code". Ikke dress nødvendigvis, men ok og pent. Ikke dyp utringning, med mindre sjefen vil ha en puppebabe på kontoret da. Har man sære klesstiler som "blitz" så toner man ned. Husk at kul klesstil ofte er noe mellom kjedelig streit og helt frika. Et ben i begge leirer.

 

Innen it så har man programmerere, og driftere. It support er helt kurrant, men trenger ikke utdannelse. Designere bør ha talent.

 

Skal man bli programmerer, så bli en programmerer. Om det er java/C#/c++/whatever skal ikke du bry deg om. Språk er ikke en viktig preferanse for en programmerer. Gjerne vær sinnsykt dyktig på et språk eller 2, men det er evnen til å lære seg nye ting som er viktigst. Samme kan jeg si om teknologier/platformer/rammeverk/etc.

 

Siste råd: De første intervjuene suger alltid, så ta de som læring, gjerne drit deg ut for å sjekke reaksjon. Når du kommer inn i det så går det fort greit.

Lenke til kommentar
Interessant lesning :) Tenker på å studere informatikk, så dette var opplysende.

Før du bestemmer deg, ta en titt på datateknikk også. Mye morro og masse utfordringer selv om det ikke er like samfunnsrettet som informatikk.

Lenke til kommentar

Vil påstå dette er en naturlig trend. Spesielt med tanke på alle de litt eldre som fikk sin utdannelse innenfor elektronikk o.l. som har en del erfaring og lett kan gli inn i slike stillinger. Men er helt enig i at dette er en veldig trist trend også, spesielt for oss unge.

Er glad jeg ikke gikk IKT/drift i min tid.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er med jobb innen IT i praksis, men i håndtverkeryrket kastes jobbene etter folk.

1/3 av arbeidsstokken vår er innleide romenere..

 

Er umulig å få tak i tenkinkre/konsulenter på østlandet vertfall, er vel ikke så mye arbeidsinvandring vetfall i markedet jeg jobber da(SMB)

 

tore-: sikker på at det ikke var hvor bedriften holdt til som gjorde forskjellen? Skal ikke langt utenfor Oslo før lønningene stuper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
tosifret lottogevinst

Liten feil i artikkelen?

Tror de mente syvsifret :p

 

Eventuellt en spøk for de som har vunnet _mer_ enn 60kr i lotto, som jeg uheldigvis ikke har.. :-)

 

Det er et veldig godt arbeidsmarked for tida ja. MEN, selv om det er mange jobber der ute, så skal det sies at det er veldig mange lavt betalte og dårlige it jobber også..

Det vet jeg alt om, siden jeg har søkt jobber de siste månedene, og fikk til slutt en jeg var veldig fornøyd med..men utdanning har veldig mye å si også.

Er litt uenig i at man må ha master eller høyere. En bachelor innen IT kommer man også veldig langt med idag, dog jeg kan jo være enig i at det er synd hvis vi ligger mye lavere enn mange andre land. Vi burde vel egentlig ligge mye høyere med et så bra utdanningssystem som vi har..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg skal si meg enig med det. Veldig bra innlegg. Dog det med at karakterene ikke har noe å si stemmer ikke alltid, og det kan jeg si utfra egen erfaring også. I veldig mange sammenhenger kan det ha lite å si, for det kommer jo an på hvilken type stilling det er snakk om. Men det er da utvilsomt at du havner høyere i bunken om arbeidsgiver ser etter faglig kompetanse også i tillegg til personlige egenskaper. Karakterer kan jo fortelle andre ting om en person også, til en viss grad ihvertfall. Hvor seriøst man tar oppgaver, engasjement osv..

Jeg gikk ut som ingeniør i sommer, og det er mange i klassen min som enda ikke har fått jobb enda markedet aldri har vært bedre..og det var vel ikke de som fikk de beste resultatene heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...