Gå til innhold

OL-sjef ut mot spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
– Sport lar deg lykkes med noe. Du oppnår ikke noe i et TV-spill. Du får ikke ekte suksess.

Det kan mildt sagt diskuteres hva som er så mye ektere med suksessen å slå klassen på 60-meter. Det er nøyaktig sånne uttalelser som det der som virker mot sin hensikt. Jeg er helt enig i at veldig mange kunne ha godt av å bytte ut mye av spillinga med sport, men dissing på falskt grunnlag lokker ingen. Det verste er at det virker som om Rogge tror det han sier der selv, noe som betyr at han ikke er i posisjon til å angripe problemet på riktig måte. Enten det er fordi han er for dum eller fordi han ikke har tenkt hardt nok.

Lenke til kommentar

Tja. Det virkes som om Rogge mener kommersiell suksess her. Men er enig at uttalelsen bryter med OL som arena for amatørsport.

 

Jeg er helt enig med Rogge når han sier at man lykkes og oppnår noe man ikke kan i et spill...men det er idrettsglede og selvrealisering jeg snakker om. Ikke suksess.

Lenke til kommentar
– Sport lar deg lykkes med noe. Du oppnår ikke noe i et TV-spill. Du får ikke ekte suksess.

Det kan mildt sagt diskuteres hva som er så mye ektere med suksessen å slå klassen på 60-meter. Det er nøyaktig sånne uttalelser som det der som virker mot sin hensikt. Jeg er helt enig i at veldig mange kunne ha godt av å bytte ut mye av spillinga med sport, men dissing på falskt grunnlag lokker ingen. Det verste er at det virker som om Rogge tror det han sier der selv, noe som betyr at han ikke er i posisjon til å angripe problemet på riktig måte. Enten det er fordi han er for dum eller fordi han ikke har tenkt hardt nok.

 

Helt enig.

 

Bare fordi man selv ikke liker PC-spill, betyr det ikke at alla andre heller ikke gjør det.

 

Jeg liker f.eks ikke å mekke bil, men jeg skjønner at andre kan føle det som å lykkes hvis man klarer å få liv i et gammelt vrak.

 

Rogge bør også se igjennom OL-sportene før han disser PC/TV-spill. Kan man egentlig kalle leirdueskyting en sport? Hvis han mener at man ikke kan føle suksess i PC-spill, så mener han også at man ikke kan føle suksess i leirdueskyting.

 

Jeg mener selvfølgelig at man kan føle suksess i leirdueskyting, men ingen skal komme å påstå at det er en sport man må være i veldig god form for å drive med på toppnivå.

 

Det store problemet til OL er sportene som er med. De appelerer ikke til unge. I friidrett er så og si alle gode utøvere dopet (viser det seg i ettertid). Enkelte sporter er for langdryge (maraton, kappgang f.eks) og enkelte sporter har andre mesterskap som er viktigere. De fleste sykklister synes f.eks det er viktigere med Tour de France enn OL.

 

Hvis de hadde fått inn noen nye sporter som er populære blant ungdom hadde det hjulpet mye. Jeg ville i allefall blitt glad om MMA (som i f.eks UFC) hadde blitt med.

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått dette rett,

Rogge vil ha flere TV-tittere blant ungdommer, og dermed så angriper han pc og tv-spill?

Hvilken ekte suksess oppnår jeg med å se OL på TV? Han sier jo at utøverne er i midten av 20 årene så det virker som det finnes ungdommer der?

 

Og kommer man med dette til å se slutten på OL spillene på pc og konsoll? Tror ikke det, siden jeg mener å tro at de fortsatt selger godt. Oh noes, det er jo markedsføring det ja.

 

Selv om det var et poeng satt på spissen tror jeg ikke "crazy" ungdom med rosa hår og posebukser [sic] er rett vei å gå. Tar ikke mange årene før man er out of tuch med de som er yngre enn seg uansett.

 

Noen idretter er mer populære enn andre, hånda i været alle som har sett et helt maraton på TV. (åpner meg for hugg fra alle maratonelskerne som nå kommer med argumentene sine)

 

Personlig synes jeg noe sport er artig å se på TV, noe er artig å se live, og det aller meste ser ikke jeg på. </5cent>

Lenke til kommentar

Tja, kan ikke si at jeg er uenige med dere her. Det er allt for mye doping i idretten som den er. Det virker som de norske er rene, og det er jo forsåvidt svært bra.

 

Men jeg mener fortsatt at idrett (merk: ikke sport) gjør noe svært positivt med både selvbilde og kropp som ikke mye annet kan. (Forskning viser dette helt klart men jeg gidder ikke finne noen kilder på nett nå:p)

 

Nei, jeg mener ikke pumping av biceps i treningsstudio. Det har ingen helsegevinst. Jeg tenker på allsidig aktivitet på et nivå man er konfortabel med.

 

Kort sagt får man bedre utholdenhet, styrke, motorikk og ikke minst blir man mer opplagt. Heia idrett sier nå jeg.

 

Synd at vår alles kjære rogges klarer å klusse det til med en slik uttalelse!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Med fare for å få huden full her, så må jeg si meg enig med Rogge (Selv om han med fordel antakeligvis kunne uttalt seg litt anderledes). Ifjor gikk jeg til det skrittet og kastet bort alt som heter dataspilling, da jeg følte at det egentlig ga meg null og niks (selv om xbox'en prøver å overbevise meg noe annet med achievements). Og jeg har ikke savnet spill et sekund..

 

(Dog jeg hadde et ørlite tilbakefall med gtaIV :p)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
– Sport lar deg lykkes med noe. Du oppnår ikke noe i et TV-spill. Du får ikke ekte suksess.

Hahaha, det er det beste jeg har hørt på lenge.

Bare jeg som tenkte E-Sport med en gang jeg så denne artikkelen?

Altså, får man ikke følelsen av at man lykkes med noe når man vinner kamper i ligaer cuper osv?

Rogge, ta deg en bolle.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217
Jeg er helt enig med Rogge når han sier at man lykkes og oppnår noe man ikke kan i et spill...men det er idrettsglede og selvrealisering jeg snakker om. Ikke suksess.

Altså, spill som World of Warcraft er jo bygget på at de som spiller det skal få en helt sinnsyk overdose av progresjon og følelsen av framgang. Jeg vil si at disse kan erstatte idrettsglede og selvrealisering ganske lett.

Men folk er forskjellig.

Lenke til kommentar
– Sport lar deg lykkes med noe. Du oppnår ikke noe i et TV-spill. Du får ikke ekte suksess.

Hahaha, det er det beste jeg har hørt på lenge.

Bare jeg som tenkte E-Sport med en gang jeg så denne artikkelen?

Altså, får man ikke følelsen av at man lykkes med noe når man vinner kamper i ligaer cuper osv?

Rogge, ta deg en bolle.

Ta deg en bolle selv og les innlegget til Fragment, innlegg nr.7. Endret av mandela
Lenke til kommentar
Altså, spill som World of Warcraft er jo bygget på at de som spiller det skal få en helt sinnsyk overdose av progresjon og følelsen av framgang. Jeg vil si at disse kan erstatte idrettsglede og selvrealisering ganske lett.

Men folk er forskjellig.

 

Tja, etter en tid med WoW så forsvinner denne sinssyke progresjonen, og da blir det kjedelig. Snakker selvfølgelig av egen erfaring. I tillegg kan ikke WoW gi den samme følelsen av å feile og vokse på det som man kan i f.eks. idrett. Grunnen til dette er at man kjenner det på en helt annen måte på selve kroppen. Selvfølgelig kan man feile og vokse på det i WoW også, men jeg tror ikke at du kan ta med det videre og vokse på det som en person. Grunnen er at det går ikke inn på et menneske på samme måte som hvis man har trent bra en vinter og ser frem til en sesong der man kan utfordre sine egne rekorder for så å få en skade som setter deg ute av spill og gjør all treningen "bortkastet". Et spill kan aldri komme så langt under huden på et menneske. Det er denne skuffelsen jeg snakker om at man vokser av.

 

Samtidlig så har man en helt annen gruppesammenheng i idrett enn i spill. Selvfølgelig er det sosialt å sitte sammen med noen venner, ta seg en øll og spille konsollspill. Nei, jeg sier ikke det er sosialt å spille WoW eller andre spill over nettet. Du har kanskje ventrilo som gjør at du kan snakke med de, men noen form for interaksjon med dem har du ikke.

 

Selv i individuelle idretter er det utrolig mye mer sosial kontakt enn i spill. Ta f.eks. et friidrettsstevne. Der drar man sammen med klubben sin og konkurerer sammen med dem. Du heier og lagmoralen er bra. På kvelden samles kanskje folket i en av hyttene (hvis det er overnatting) og spiller kort, brettspill eller bare koser seg sammen og snakker.

 

Så nei, jeg er helt uenig med deg at dataspill i det hele tatt kan nærme seg idrett som motivatør for fremgang og selvrealisering over en viss tidsperiode. Og da har jeg ikke tatt med det sosiale aspektet i dette siste avsnittet. Hadde jeg det hadde det vært natt og dag. Selvfølgelig er folk forskjellige, men jeg snakker på generelt grunnlag her.

 

Synd at det er få som oppdager dette...

 

 

EDIT: La til tekst i første avsnitt (brun tekst for å markere endringene)

Endret av Fragment
Lenke til kommentar
Altså, spill som World of Warcraft er jo bygget på at de som spiller det skal få en helt sinnsyk overdose av progresjon og følelsen av framgang. Jeg vil si at disse kan erstatte idrettsglede og selvrealisering ganske lett.

Men folk er forskjellig.

 

Tja, etter en tid med WoW så forsvinner denne sinssyke progresjonen, og da blir det kjedelig. Snakker selvfølgelig av egen erfaring. I tillegg kan ikke WoW gi den samme følelsen av å feile og vokse på det som man kan i f.eks. idrett. Grunnen til dette er at man kjenner det på en helt annen måte på selve kroppen. Selvfølgelig kan man feile og vokse på det i WoW også, men jeg tror ikke at du kan ta med det videre og vokse på det som en person.

 

Samtidlig så har man en helt annen gruppesammenheng i idrett enn i spill. Selvfølgelig er det sosialt å sitte sammen med noen venner, ta seg en øll og spille konsollspill. Nei, jeg sier ikke det er sosialt å spille WoW eller andre spill over nettet. Du har kanskje ventrilo som gjør at du kan snakke med de, men noen form for interaksjon med dem har du ikke.

 

Selv i individuelle idretter er det utrolig mye mer sosial kontakt enn i spill. Ta f.eks. et friidrettsstevne. Der drar man sammen med klubben sin og konkurerer sammen med dem. Du heier og lagmoralen er bra. På kvelden samles kanskje folket i en av hyttene (hvis det er overnatting) og spiller kort, brettspill eller bare koser seg sammen og snakker.

 

Så nei, jeg er helt uenig med deg at dataspill i det hele tatt kan nærme seg idrett som motivatør for fremgang og selvrealisering over en viss tidsperiode. Og da har jeg ikke tatt med det sosiale aspektet i dette siste avsnittet. Hadde jeg det hadde det vært natt og dag. Selvfølgelig er folk forskjellige, men jeg snakker på generelt grunnlag her.

 

Synd at det er få som oppdager dette...

 

Vel..

 

fra 14 til 18 kastet jeg slegge, diskos og støtte kule.

jeg fikk medaljer, fremgang i teknikk, styrke, spenst, motorikk, økt selvtilitt, mer energi, bekjentskaper og en ny sosial arena.

 

når jeg flytta for å gå på skole, og samtidig ble introdusert for world of warcraft fikk jeg:

epixx, dålig rygg, overvekt, stygghøyt fravær fra skole, dålige karakterer og mindre venner.

 

så sånn rent personlig er jeg tilbøyelig til å være enig med Rogge.

Lenke til kommentar

Ligger vel like mye hard arbeid bak verdensmesterene i cs, starcraft, wc3 osv som i idrett, og det de får igjen ved og vinne wcg er ikke ekte??

 

Derimot er det nok sannt at en del hadde trengt og komme seg ut og røre litt mer på seg en de allerede gjør :)

 

Mener også at e-sport bør stille på lik linje med "sporter" som: sjakk, poker, leirdueskyting osv

Endret av Matmoms
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ekte å vinne e-sport. Men det omfavner så få, og minner jeg rett så er vel Jonathan "Fatality" Wendel på et strengt kostholds- og treningsprogram?

 

Men du mistforstår måten jeg bruker ekte på. Jeg snakker ikke om suksess-ekte, men om ekte som i selvrealisering. Det ligger på et mye dypere plan.

Endret av Fragment
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...