Gå til innhold

OL-sjef ut mot spill


Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som sier "Ja takk, begge deler"?

 

Idrett er en nydelig ting å drive med for flere grunner. Det kan være sosialt, morsomt, spennende, krevende og/eller utfordrende. Prøve og slå sin egen tid på 60m eller 3mila, komme i fysisk form, kjenne en hard treningsøkt på kroppen, pumpe jern og prate med kompiser imellom pausene, jogge med noen og konkurere mellom hverandre.

 

Klart, du finner jo det stikk motsatte i idretten også, spes. i ung alder. Du blir asosial fordi du ikke er god i idretten, og de andre ler av deg/mobber deg. Du greier aldri å slå den andre i klassen, og føler det går bare rævva. Det blir kjedelig å tape hele tiden, eller du blir rett og slett for god, og får ikke utfordring lengre.

 

Samme gjelder no med spill. Uansett hva folk sier om WoW, det er en sosial greie det også. Du spiller med andre, gjør noe sammen, tar utfordringer, kommer deg videre og man prater sammen (chat/voice). Det kan være krevende (reaksjon/finger-koordinasjon/du må tenke for å løse en gåte osv.), det er definitivt morsomt, spennende og utfordrende.

 

Om du ender opp med å bli overvektig, mister venner, går ned i karakterer på skolen, går ut mindre, blir lat osv. så er det din egen feil, du er på ingen måte låst til maskinen, du kan selv velge å slå av spillet når som helst og gjøre andre ting. Det er ikke spillet sin feil at du ikke greier å ha kontroll over deg selv. Om du driver med idrett så burde du i så fall ha lært kontroll, med tanke på overtrening, skader osv.

 

Selv så liker jeg begge deler. Jeg har aktivt spilt WoW, Lineage 2 og går inn til studie i spilldesign til høsten om jeg kommer inn, fordi det er noe jeg elsker å gjøre. Jeg har vært en aktiv PC-spiller siden jeg var 8 år gammel. Jeg driver også med airsoft, jogging, vektløfting, kondisjonstrening, sykling og går lange turer. Jeg har gode venner både online og offline, folk jeg snakker med hver dag. Ikke alt må være svart-hvitt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nå er jo det ett av hovedproblemene til idrett/sport kontra spill syns nå jeg. Spill baserer seg i stor grad på å være gøy i en eller annen form, mens for min egen del forsvant interessen for lag fotball vekk når jaget om å vinne koste hva det koste ville. Å vinne er artig det, for all del, men det er langt fra derfor jeg startet å spille på det lokale junior laget. Derimot ble det grunnen til at jeg sluttet og heller spiller litt med kamerater når og da.

Lenke til kommentar
Ikke bland leger opp i dette

Les originalartikkelen. Rogge er lege. Han snakker om de helsemessige virkningene av et stillesittende liv.

Greit, Rogge er lege, men det bryr jeg meg likevel fint lite om. Han sier at man ikke oppnår noe i TV-spill, og det er feil.

Lenke til kommentar
Han sier at man ikke oppnår noe i TV-spill, og det er feil.

 

Hva er det man oppnår i sport som er så fantastisk mye bedre enn i TV-spill?

 

Penger? I Asiatiske land tjener man bedre på å vær proff i Wc3 enn å ha en vanlig jobb.

Berømmelse? Starcraft har neste blitt den nye folke"sporten" i Korea.

 

Så hva er det? Helse? Hvem sier at en dataspiller ikke kan ha god helse?

Lenke til kommentar
Ikke bland leger opp i dette

Les originalartikkelen. Rogge er lege. Han snakker om de helsemessige virkningene av et stillesittende liv.

Greit, Rogge er lege, men det bryr jeg meg likevel fint lite om. Han sier at man ikke oppnår noe i TV-spill, og det er feil.

Jeg snakket om vinklingen i gamer.nos artikkel, og her har en del nyanser i originalartikkelen enten falt ut eller blitt utydelige. Hele poenget er at Rogge innser at det skjer en forgubbingsprosess i idretten, og at de nå må tenkte annerledes. Rogge er for gammel til å vite noe særlig om dataspill, noe han også innser selv. Når han sier du ikke oppnår noe, er dette en uttalelse som kommer med sterke forbehold om at dette ikke er hans område. Derimot er han lege, og føler seg dermed kvalifisert til å mene at folk ikke bør sitte for mye inne foran en skjerm.

 

Rogges utsagn handler egentlig ikke så mye om spill, noe gamer.nos journalister er mer enn smarte nok til å skjønne. De vinkler den derfor om, slik at folket her skal få anledning til å hisse seg opp over hvor dum og uvitende og arrogant han er. Dette bryr du deg fint lite om, og når jeg kjenner etter, merker jeg at jeg egentlig bryr meg fint lite selv også, så samme kan det være.

Lenke til kommentar
Han sier at man ikke oppnår noe i TV-spill, og det er feil.

 

Hva er det man oppnår i sport som er så fantastisk mye bedre enn i TV-spill?

 

Penger? I Asiatiske land tjener man bedre på å vær proff i Wc3 enn å ha en vanlig jobb.

Berømmelse? Starcraft har neste blitt den nye folke"sporten" i Korea.

 

Så hva er det? Helse? Hvem sier at en dataspiller ikke kan ha god helse?

 

Les hva jeg skriver, så skjønner du hvor mitt fokus ligger iallefall. Snakker ikke om suksess...

Lenke til kommentar

Jeg springer 3000-meter på 10:14, bare så det er sagt. Skal jeg ikke skal la meg provosere av argumenter fra en gammel gubbe med ett verdensbilde datert til attenhundreogbrødmangel? Jeg tror jeg feirer selvhøytideligheten til Rogge og mange andre i denne tråden med en god runde PACMAN.

 

Det er ikke sosialt, ei heller kommer til å hjelpe meg å springe på 10:13. Men Allah, hvor jævlig gøy det er :D

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det ekte å vinne e-sport. Men det omfavner så få

Det omfavner færre å vinne OL i en sport.

 

Snakker generelt i idrett her. Ikke bare OL. Snakker mer om klubbmesterskap, kretsmesterskap og andre mesterskap som omfavner den brede delen av pyramiden

Spilt fotball i 6 år og CS i 3 år. I løpet av den tiden deltok jeg i minst 10 ganger så mange cup-er i CS sammenlignet med fotballkarrieren.

 

 

Jeg springer 3000-meter på 10:14, bare så det er sagt. Skal jeg ikke skal la meg provosere av argumenter fra en gammel gubbe med ett verdensbilde datert til attenhundreogbrødmangel? Jeg tror jeg feirer selvhøytideligheten til Rogge og mange andre i denne tråden med en god runde PACMAN.

 

Det er ikke sosialt, ei heller kommer til å hjelpe meg å springe på 10:13. Men Allah, hvor jævlig gøy det er :D

Dette er diskusjon.no, her diskuterer vi.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

lalalalala...

 

Les hva jeg skriver, så skjønner du hvor mitt fokus ligger iallefall. Snakker ikke om suksess...

Hver gang jeg quoter noen så føler du deg truffet..?

 

Du oppnår ikke noe i et TV-spill.

Det er dette jeg sikter till ved innlegget mitt.

 

Du oppnår ingenting når en hel spillverden kjenner aliaset ditt.

/ironi av

Lenke til kommentar
Jeg springer 3000-meter på 10:14, bare så det er sagt. Skal jeg ikke skal la meg provosere av argumenter fra en gammel gubbe med ett verdensbilde datert til attenhundreogbrødmangel? Jeg tror jeg feirer selvhøytideligheten til Rogge og mange andre i denne tråden med en god runde PACMAN.
Ja, for synet ditt er så mye bedre :!: => svart & hvitt. Å henge seg opp i et sitat og droppe helheten i artikkelen er veldig modent, not! Bare ta og se rundt deg, ungdom blir stadig mer feite og manglende fysisk aktivitet er en av hovedgrunnene til det.
Lenke til kommentar
Men du mistforstår måten jeg bruker ekte på. Jeg snakker ikke om suksess-ekte, men om ekte som i selvrealisering. Det ligger på et mye dypere plan.

Huh? Mener du nå at du har fasitsvaret på selvrealisering? Hver enkelt må da få lov til å bestemme hva som er selvrealisering for dem. For noen ligger det i konkuransen med seg selv og andre innen idrett, sette seg mål og oppnå dem.

For andre igjen kan selvrealisering være noe helt annet. Og jeg tror ikke Rogge tenker på suksess innen amatøridrettnår han uttaler seg. Drittlei selvhøytidelige uttalelset om spill vs. idrett (både fra spillere og idrettsutøver)

 

 

Det sier jeg så absolutt ikke. Det finnes ikke noe fasitsvar. Noen liker faktisk å gå tur for å oppnå selvrealisering. For noen er det å vinne jr.nm. Jeg sier heller ikke noe om at spill er et fantastisk underholdningsmedium. Det jeg sier er at spill aldri kan erstatte fysisk aktivitet på akkurat dette planet. WoW kan aldri bli "real life".

 

Ja, noen driver med e-sport som gjør dette til real life. Men de fleste av oss gjør ikke det. Sånn sett kan man heller ikke sammenligne "amatøridrett" og gaming siden "real life" har mye mer ved seg enn gaming.

 

Jada, kall meg gjerne selvhøytidelig, men dette er min mening. Jeg har opplevd begge verdener: Fra å stå på toppen på seierspallen i jr.nm til å få ned Illidian. Min mening er basert på erfaringer og jeg mener selvfølgelig at jeg vet best. Det gjør jo tydeligvis du også siden du blir provosert av de som mener noe i den ene retningen eller den andre.

 

Samtidlig bør du være klar over at jeg setter ting litt på spissen for å få frem meningene mine. Dog står jeg for alt jeg skriver og jeg farer heller ikke med løgn

 

Beklager at det tok litt tid før jeg svarte deg.

 

Angående selvrealisering er vi nok uenige, og jeg mistenkte deg heller ikke for å fare med løgn. Min mening er lev og la leve, derfor lar jeg meg provosere av uttalelser som jeg oppfatter som et forsøk på å "se ned på" hva andre foretar seg.

Personlig er jeg ingen aktiv idrettsutøver, ei heller en hardcore raider, men forstår hvor mye arbeid, organisering og planlegging som ligger bak et godt raid, akkurat som jeg ser arbeidet og innsatsen som ligger bak et jr. nm. For min egen del er det å sette seg mål og mestre dem selvrealisering, noe jeg kan få i foran pcen, på lesesalen og i alpinbakken.

 

Det jeg kanskje glemmer er hvordan vi definerer spill, tror ikke Rogge har MMO i tankene når han uttaler seg, men det har tydeligvis både du og jeg.

Lenke til kommentar
Beklager at det tok litt tid før jeg svarte deg.

 

Angående selvrealisering er vi nok uenige, og jeg mistenkte deg heller ikke for å fare med løgn. Min mening er lev og la leve, derfor lar jeg meg provosere av uttalelser som jeg oppfatter som et forsøk på å "se ned på" hva andre foretar seg.

Personlig er jeg ingen aktiv idrettsutøver, ei heller en hardcore raider, men forstår hvor mye arbeid, organisering og planlegging som ligger bak et godt raid, akkurat som jeg ser arbeidet og innsatsen som ligger bak et jr. nm. For min egen del er det å sette seg mål og mestre dem selvrealisering, noe jeg kan få i foran pcen, på lesesalen og i alpinbakken.

 

Det jeg kanskje glemmer er hvordan vi definerer spill, tror ikke Rogge har MMO i tankene når han uttaler seg, men det har tydeligvis både du og jeg.

 

Det er vel ingen av oss som sitter limt til skjermen for å vente på svar, er det det da ;)

 

Rogge har absolutt ikke MMO's i tankene, og i mine øyne er det nok det eneste som kan måle seg med et "virkelig liv" hvis man kan si det sånn.

 

Akkurat for tiden er heller ikke jeg en aktiv idrettsutøver og heller ingen hadcore raider så der stiller vi likt. Forskjellen ligger kanskje i at jeg har vært på begge de "ytterpunktene"? Nå vet jeg ikke om du har vært aktiv utøver eller ikke, men som du ser går jeg ut fra at mange her nettopp ikke har vært det. Akkurat det var nok min absolutt største feilvurdering her, for selvfølgelig har mange her vært det.

 

Jeg har også planlagt raid, forbannet de idiotene som ikke møter opp, hverken til rett tid eller i det hele tatt. Jeg har også irritert meg over de som for 50ende gang drar på deg akkurat DEN patruljen eller de som ikke klarer å skjønne at "stå i ro" betyr nettopp det (kara anyone :p)

 

Samtidlig har jeg fått nye venner av akkurat dette og møtt de irl. Da har vi diskutert game mechanics osv ti llangt på natt. Jeg har også kjent endorfinene flyte villt i blodet etter en lang match og endelig få ned Illidan.

 

På den annen side har jeg tidligere i livet ofret utrolig mye blod og svette for idretten min som jeg nok både er og var over middels glad i;)

 

Jeg har forbant meg over de som ikke møter opp på trening eller de som ikke har med drikkeflaske og må drikke av min. Man vil jo ikke ha kyssesyken, vil man? Jeg har også vært ute i over tjue minusgrader og løpt intervall for jeg kan ikke skippe treningen hvis jeg vil nå mine mål og med dette oppnå det jeg kaller selvrealisering. Jeg har også sittet helt stille de gangene jeg har fått høre at mitt jumpers knee har kommet tilbake og at all løpinga i nettopp tjue minusgrader og alt jeg har ofret er forgjeves. Jeg hadde kanskje også sluppet et par tårer i skuffelsen. (Jeg drev med friidrett, sprint forresten, så det er "begrenset" med helsegevinst i form av økt utholdenhet. O2 opptak på gjennomsnittet).

 

Samtidlig har jeg stått på toppen av seierspallen i jr.nm og jublet for at mine ofringer ikke var det jeg kaller "forgjeves" (husk jeg setter ting litt på spissen for å få frem poenget mitt her). Jeg har også vært med til Spania og løpt for Norge der.

 

Nå virker kanskje dette som en "skrytepost" men det er den ikke ment å være. Det jeg mener er at et spill kan gi deg endorfinrus. Ja, det gir også enorme mengder med underholdning. Men helt ærlig, betydde det noe for meg å få ned Illidan? Tja, jeg var jo svært glad, men det betydde egentlig ikke noe. Jeg føler ikke at jeg vokste som en person av den grunn

 

Betydde det noe for meg å være ute i utrivelig vær og få belønning for mine mål? Så absolutt. Dette vokste jeg av, uten tvil. Jeg er notorisk tilhenger av fair play og jeg var sikkert den eneste som ønsket de aller fleste i div. finaleheat lykke til før vi skulle løpe. Mulig noen syntes det var kvlamt i og med jeg var favoritt, men jeg ønsket dem virkelig lykke til. Hadde jeg vært der jeg er som person i dag uten wow? Ja så absolutt! Hadde jeg vært der jeg er i dag uten friidrett? Nei, så langt derfra.

 

Så det er akkurat DET som er poenget. Det som skjer i det virkelige liv gir deg kanskje mer igjen for innsatsen enn et pc-spill/mmo.

 

Så jeg ser absolutt ikke "ned på" hva andre foretar seg. Synes de wow er nok, er det topp. Det er bare synd de ikke får oppleve noe enda bedre, helt ærlig.

 

Så det er ikke sikkert vi mener så utrolog forskjellig du og jeg. Det er bare det at vi vekter det forskjellig :)

 

Kanskje jeg selv har feil fokus på spill også. Det er kanskje lettere og bedre å få mestring i f.eks. CS siden man er i en mer "konkurranserelatert" situasjon?

 

EDIT: Husk at jeg ikke har nevnt helsegevinsten i det hele tatt her ;)

(jo da, jeg har det, men svært kort. Det var bare for å poengtere mitt eget utsagn))

 

EDIT2: Ooops. Jeg har heller ikke nevnt noe av det sosiale i idretten. Dumt gjort av meg, men det kan jeg bruke senere ;)

Endret av Fragment
Lenke til kommentar

Så denne artikkelen på forsiden, og fant ut at jeg skulle komme med et par ting jeg og:) Har ikke lest alle postene så veldig nøye, er litt sent for meg, men skal prøve å få frem hva jeg føler...

 

Dataspill er bra, idrett er bedre (bortsett fra at idretten gjør deg sliten;). Jeg har hatt mange fine opplevelser med dataspill (Norwegianmafia, WOW) og mange fine opplevelser med idretten (Friidrett, fortball) og hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg ikke at jeg kan si at jeg får større lykkefølelse av idretten enn av dataspill der og da. Men nå i ettertid føler jeg at idretten, og mine prestasjoner der, liksom teller mer... Det er kanskje ikke så veldig stor forskjell nå, men om 50 år tror jeg at differansen mellom dem vil være adskillelig større. (Jeg har vel kanskje oppnådd "større" ting gjennom idretten (i forhold), men tror dette ville ha stemt uansett).

 

Jeg synes forsåvidt Rogge har et bra "utspill". Og jeg er vel ganske enig i første del. Dette er vel og merker hvis vi ser bort fra setningen der han bommer helt "Du oppnår ikke noe i et TV-spill". Dette blir feil! Jeg er STOLT av det jeg har prestert innen dataspill, og det kommer jeg alltid til å være. Og forhåpentligvis kommer det etter hvert noen nye, fine Age of Conan-minner i nærmeste fremtid^^ (Må bare passe på at jeg ikke spiller så mye at jeg glemmer treninga. Friidrettssensongen er jo i gang allerede:)

Lenke til kommentar

Eneste jeg er interessert i når det gjelder OL er turning. Men turningen viser de nesten ingenting av på TV, og aldri verden om jeg gidder å betale dyre dommer for å dra til Beijing for å se på... Dessuten så er ikke min sport engang OL gren, ikke engang VM er det i den idretten jeg driver med (Troppsgymnastikk). Og vi innenfor troppsgymnastikk vi har prøvd lenge å få det til å bli VM og OL grener, men vi får avslag hver gang det har blitt tatt opp... EM er det største innenfor Troppsgymnastikk... Gjør idrettsgrenen min til OL-Gren, så skal dere se at det blir flere OL interesserte fra Norge, da troppsgymnastikk er den raskest voksende idretten innenfor "gymnastikk" (Rytmisk Gymnastikk, Apperat turn, hjul og alt det der, Troppsgymnastikk). NGTF (Norges Gymnastikk og Turn Forbund) sitter med totalt forbundsdommere i norge (lov til å dømme nasjonale konkurranser) og 4 internasjonale dommere (selvforklarende) resten er kretsdommere (som kun kan dømme i kretsen, f.eks buskerud turnkrets). I tillegg så er det kun noen få sporter som blir satset på i Norge, Fotball, Håndball og div vintersporter... Hvordan kan han forvente at alle de som driver med svømming, roing, stuping, turning and whatnot skal bry seg så mye om OL når de ikke har mye sjans der uansett pga dårlig satsing på idretten?

 

my 2 cents.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil er vel roing/padling en av grenene der Norge har gjort det skarpt tidligere i OL. I svømming har Norge også et talent som er på vei oppover, så disse to grenene er jo ikke de som kommer værst ut. Ser dog at det er nok av andre idrettsgrener i OL som Norge alrdi kommer til å hevde seg i og dermed er naturligvis ikke interessen for (sommer-)OL like stor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Noen som vet hvor jeg kan få fatt i biletter til beijing OL ? Jeg betaler seriøst mye for åpninsseremonien..

Var i Beijing i desember, men der ville de ikke selge biletter til utlendinger

Har lett litt rundt om kring, men finner liksom ikke helt ut av fremgangsmåten for å skaffe biletter..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...