Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Flere som kom opp i matematikk R1?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk vite i går at jeg kommer opp i matematikk R1-eksamen... Ikke så aller verst det i grunn. Er det flere her som har kommet opp i det? Så vidt jeg skjønner er det første gangen det er R1-eksamen, og at det tidligere het 2MX? Uansett, jeg skulle gjerne sett noen tidligere eksamen og gjerne med løsningsforslag. Noen som har noen linker? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Henger meg på her jeg og; skulle gjerne hatt løsningsforslag til Eksempeloppgave Matematikk R1 April 2007

 

Fant selv, lå gjemt på its learning: GetFile.aspx.pdf

 

Takk for den. Har du funnet oppgavene også, eller bare løsningsforslag?

 

Never mind, jeg fant den. Men hva i huleste er et terassepunkt? Det har aldri læreren min sagt noe om...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
I terassepunkt er det ikke noen negativ eller positiv endring i veksten. Punktet blir markert med null på fortegnslinja. Den deriverte er lik null i et terrassepunkt.

 

Og hva blir da forskjellen på et terassepunkt og et ekstremalpunkt? :dontgetit:

 

Synes det er rart at terassepunkt ikke er nevnt i det hele tatt i matteboka (Sigma R1), og læreren min har heller aldri sagt noe om det...

Lenke til kommentar
I terassepunkt er det ikke noen negativ eller positiv endring i veksten. Punktet blir markert med null på fortegnslinja. Den deriverte er lik null i et terrassepunkt.

Ett toppunkt eller et bunnpunkt altså?

(1T-elev)

 

Nei....

 

F.eks en graf synker, for så og avta, for så og synke igjen. Terrassepunktet er der hvor den deriverte er lik null, der hvor grafen avtar!(kanskje litt vrient forklart??)

 

utennavnks5.th.png

(Litt unøyaktig, men)

 

- Emit

Lenke til kommentar
Og hva blir da forskjellen på et terassepunkt og et ekstremalpunkt? :dontgetit:

 

Synes det er rart at terassepunkt ikke er nevnt i det hele tatt i matteboka (Sigma R1), og læreren min har heller aldri sagt noe om det...

Terassepunkt endrer ikke i veksten. Den er på en måte helt rett.. Står fint forklart i Matteboka vi har, som jeg forævrig ikke husker hva heter nå. Er ikke Sigma, men er Matte R1 bok.

Lenke til kommentar

Sinus R1? Uansett, se på tegningen til Emit, så skjønner dere hva det er (de av dere som lurte på det).

 

Utifta tegningen til Emit:

Før terassepunktet er stigningstallet negativt. Så kommer terassepunktet hvor stigningstallet er 0. Deretter fortsetter grafen med negativt stigningstal.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Hørt att R1 tilsvarer 3mx? det er 2.klasse realfagsmatten om jeg ikke tar helt feil? greier ikke helt følge emd i det nye kunnskapsløftet :p

Ja, det er forskjøvet noe.

VG1: 1T (1MX + litt 2MX)

VG2: R1 (2MX + litt 3MX)

VG3: R2 (3MX + rep/noe nytt?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Jeg har 2MX-eksamen om et par dager. :hmm:

 

Er vel ganske likt den nye greia, men kapitlene trigonometri og integrasjon har vel ikke de som tar den nye matematikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...