Gå til innhold

Gjør deg klar for 4G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror du vil finne ett og annet i components delen av wikipedia linken din simen1.

 

eller kanskje om en følger noen av underlinkene.

 

men om jeg husker rett så kan umts brukes på gsm frekvenser, det er bare det at det vil ta opp plass for nettopp gsm bruk siden disse ikke kan bruke dele en kanal. altså, valget av høye frekvenser handler ikke så mye om datakapasitet lengre men hva som er ledig.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ingen treff på "Hz" i wikipedia-artikkelen. Treffene på "freq" ga ikke noe gode svar eller gode linker.

 

Høye frekvenser har klart noe med kapasiteten å gjøre. Jo høyere frekvenser jo lettere er det å få brede frekvensbånd. Brede frekvensbånd har signalmessig større kapasitet. En tommelfingerregel er en logisk grense på maksimalt 1 bit per Hz. I praksis er tallet noe lavere selv med moderne modulasjonsmetoder.

Lenke til kommentar

greit greit :)

 

men jeg mistenker disse systemene for å være laget frekvensagnostisk. altså at om en bytter ut en bit her og der så vips kan den snakke på alt mulig rart, med dertil tap av maks kapasitet som du påpeker simen1...

 

alt i alt så tror jeg det kommer an på hvor i verden teknologien blir tatt i bruk som vil ha noe å si, siden usa har andre ledige frekvenshull den europa osv...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...