Gå til innhold

Tøffere for Asus Eee?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo høyere konkurranse i denne delen av markedet jo bedre. Jeg kunne selv tenke meg en liten laptop som ekstra til den jeg har, men den må være brukendes. Slik som EEE (700 serien) er så ting altfor smått og lagringsplass og å måtte sette seg inn i et nytt oprativsystem gjør den for meg mer eller mindre unintressant selv om jeg er en gadetfreak.

Lenke til kommentar
.... å måtte sette seg inn i et nytt oprativsystem gjør den for meg mer eller mindre unintressant selv om jeg er en gadetfreak.

 

Eee er beregnet på websurfing og skrive oppgaver i OpenOffice, noe stort mer kan man ikke bruke den til, så i grunn har du ikke bruk for å vite mer enn hvordan du klikker på et ikon for å åpne et program.

Lenke til kommentar
.... å måtte sette seg inn i et nytt oprativsystem gjør den for meg mer eller mindre unintressant selv om jeg er en gadetfreak.

 

Eee er beregnet på websurfing og skrive oppgaver i OpenOffice, noe stort mer kan man ikke bruke den til, så i grunn har du ikke bruk for å vite mer enn hvordan du klikker på et ikon for å åpne et program.

Man kan forøvrig kjøre windows på dem også.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om Atom støtter 64bit (x86-64, EM64T AMD64)? Jeg finner litt diverse rundt på nettet, men ingenting konkret hos Intel selv. Bare noe tvetydige greier om 64bit FP-instruksjoner og 64bit minnebuss men ingenting om det de kaller EM64T.

 

Hva er det jeg ser? Fem nettverksporter på venstre side? :p
Er nok heller luftinntak...

Lufteinntak for hva? En 2 Watt prosessor trenger ikke luft. Det holder i lange baner med passiv kjøling gjennom chassiet.

 

å måtte sette seg inn i et nytt oprativsystem gjør den for meg mer eller mindre unintressant selv om jeg er en gadetfreak.

Det trenger du ikke. Du kan sikkert kjøpe den med Linux eller oppgradere til Linux selv :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om Atom støtter 64bit (x86-64, EM64T AMD64)? Jeg finner litt diverse rundt på nettet, men ingenting konkret hos Intel selv. Bare noe tvetydige greier om 64bit FP-instruksjoner og 64bit minnebuss men ingenting om det de kaller EM64T.

 

 

EM64T

Extended Memory 64 Technology

 

 

Trodde ikke de brukte det navnet lengre.

Er vel "Intel 64" de kalled det nå?

 

 

Ville det ikke være rart om de ikke støttet det?

Lenke til kommentar
EM64T Extended Memory 64 Technology

 

Trodde ikke de brukte det navnet lengre. Er vel "Intel 64" de kalled det nå? Ville det ikke være rart om de ikke støttet det?

Aha, det navnebyttet har jeg ikke fått med meg. Intel skriver at den støtter Intel® 64, så da er vel det i boks :)

Lenke til kommentar
.... å måtte sette seg inn i et nytt oprativsystem gjør den for meg mer eller mindre unintressant selv om jeg er en gadetfreak.

 

Eee er beregnet på websurfing og skrive oppgaver i OpenOffice, noe stort mer kan man ikke bruke den til, så i grunn har du ikke bruk for å vite mer enn hvordan du klikker på et ikon for å åpne et program.

 

Hva med å bruke Limewire til å laste ned filer? Eller å bruke en skriver som ikke har Linux-drivere?

 

Eee kan gjøre mye mer enn du tror, den kan også leveres med XP.

Lenke til kommentar
å måtte sette seg inn i et nytt oprativsystem gjør den for meg mer eller mindre unintressant selv om jeg er en gadetfreak.

Er faktisk helt enig. Linux er i mine øyne veldig innviklet til tider, selv om skriving og surfing går enkelt, må man da kunne bruke den til noe mer enn akkurat bare det. Å installere småspill o.l. må for eksempel gå bra, som enkelt tidsfordriv underveis på reise osv. Når jeg en gang får meg en slik liten laptop, skal den definitvt kjøre XP :)

Lenke til kommentar
Noe jeg alltid har lurt på.. Er det ikke mulig å bruke en minnebrikke (type f.eks SD) som en fysisk harddisk? I teorien burde vel dette funke, eller hva?

Det skal gå fint. F.eks ved å bruke en USB minnekortleser for SD. Lagringsmediet vil se logisk likt ut for PCen som en ekstern harddisk. De fleste PCer kan starte et OS fra USB-porten. F.eks fra et SD-kort.

Lenke til kommentar

Ikke kjør vista i alle fall, sliti nå en uke for å få SP1 til Vista, grunnen tel at jeg kjører er vista, PGA MS er så homo at de slenger DX10.1 (og dx10) seff på Vista ONLY, Ati lager bare Crossfire X til Vista, så ja, jeg vil gjerne bruke 4 skjermkort og ikke 2, jeg vil gjerne ha DX10.1 dx10 er care.

Dx10.1 med ATI betyr Edge filter, altså, 20-30 % mer ytelse med AA, og det ser bedre ut en vanlig AA, og det er bekrefta, så jaja, fikk endelig SP1, prosedyren var heller tungvindt.

 

Jeg har prøvd clean install flere ganger nå, og BARE 32 bit går smertefritt, vil helst ha 64 bit så ja, jeg måtte slite, så anbefaler XP, pga lavt minnebruk, stabilt, lett, passer bedre på små laptopper.

 

Linux: Enkleste OS't jeg vet om, jeg stappa i CD-en den starta live( ubuntu) jeg trykte install, jeg trykte neste, valgte tidssone, skrev brukernavn, valgte guided use entire disk( bruker engelsk OS over norsk, smak og behag) den installerte, jeg reboota, jeg aktiverte desktop effects(ATI x850XT PE) det funka, jeg lasta ned en bakgrunn gjorde alt like lett som windows, jeg installerte noen små spell(lettere enn windows) og updated og alt innen 2 timer.

 

Alt var installert, jeg lasta aldri ned en driver, jeg åpnet aldri firefox, og jeg skrev ikke noe spesielt, og åpna ikke terminalen( cmd lignende)

 

Så for surfe pc'r og non gaming, de som ikke har bruk for noen spesielle programmer anbefaler jeg Ubuntu på det sterkeste,

 

PS. sjekk at alle driverne er OK i ubuntu, ati sine drivere er fortsatt under stor utvikling, BARE INTEL, ATI R400 serie og lavere funker uten å gjørra en drit, R500 kommer snart også R600 (R400 x800 r500 x1xxx r600 HD 2/3)

Nvidia må man laste ned: ved enkel metode, system-administration-Restricted drivers.

 

Ved problem: Søk på http://ubuntuforums.org/ finner ikke, lag en post, du får masse blabla

Sudo reconfigure xserver-xorg balbla

Sude gedit /etc/X11/xorg.conf balbla som svar, drit i å tenke på det så mye, som regel funker det med copy paste.

funker det ikke da, og du ikke gidder å bruke tid, da skjønner du, hardware'n min er ikke støtta og vi klager på HW produsenten OG ikke linux.

 

linux er lett, bare Software produsenter og Hardware produsenter som burde slå til litt bedre.

 

Og fler spill skulle kommet.

 

Jeg prøvde å gjøre detta enkelt, det kan bli mye vanskeligere, og opp til deg og vurdere om du gidder å gjørra det, eller ikke,

Installers og sånt er veldig lett via APT og DEB, fikser dependencies selv, og installerer de andre pakkene som trengs for installasjonen.

Deb = dobbelt klikk og trykk install, voila!.

apt er via terminal eller synaptic.(er maaange pakker å rote med =) )

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...