Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Worklog'n Showcase: Toyota Celica AT200

- Nå med nytt design på førsteposten!

- Toyota Celica T20

Toyota Celica. Celica. Toyota. Worklog. Norge. T20. AT200

Banner.png

 

Prolog.png

 

Fr.png

 

Bilderfr.png

 

1_low.jpg

2_low.jpg

4_low.jpg

5_low.jpg

6_low.jpg

7_low.jpg

9_low.jpg

 

Idag.png

 

Bilderetter.png

 

mini-IMG_5979.jpg

 

mini-IMG_5980.jpg

 

Planer.png

 

Anlegg.png

 

Specsbilstereo.png

 

Interir.png

 

Eksterir.png

 

Motor.png

 

Understell.png

 

Vedlikeholdogvast.png

 

Sponsorer.png

 

 

Vanlig ordinær tekstversjon:

 

 

Prolog

Velkommen til min worklog!

 

Jeg er en gutt fra Hadeland på snart 20 år, som har fått en ganske stor lidenskap for bil, og modding av denne. Det begynte i det små i denne workloggen, med å bytte anlegg og polere og slikt småtteri... Plutselig var det ting som ble mer interessante, og det ballet på seg.

 

CELICA er ikke en bil som er lett å style med tanke på lykter og slikt, da det finnes svært få forskjellige deler av disse slagene. Derfor henter vi litt inspirasjon fra de Japanske CELICA’ene, og prøver å holde en ren stil stylingmessig.

 

Jeg kjøpte min CELICA i februar 2008, av en gammel mann som solgte den for sin far, så tydeligvis var den ikke ungdomskjørt. Den er blitt stelt pent med, og det skal den jaggu meg bli hos meg også, bare enda bedre.

 

Denne workloggen har utviklet seg betraktelig, og jeg ønsker at alle mine faste lesere og nye lesere vil få en best mulig opplevelse. Jeg håper den blir innfridd, og jeg setter stor pris på om dere legger igjen en kommentar!

 

Let us begin...

 

Bilen før kjøp

CELICA’en var i en utmerket stand. Den eldre herren jeg kjøpte den av hadde som nevnt tidligere tatt godt vare på den. Så alle servicer er fulgt, regelmessig byttet olje og slitedeler, nettopp byttet clutch og bremseskiver foran, nye deler under panseret(lykter, og småtteri). Bilen var visstnok blitt skikkelig påkostet siste året før jeg kjøpte den, noe som var bra for meg. Eneste var at den brukte litt olje.

 

Kort utstyrsliste før kjøp:

 

* 1,8l 115hk

* Nylakkert

* Ny clutch

* Nye bremseskiver foran

* Lettmet. felg sommer

* Elektriske speil

* Midtarmlene

* Radio/CD

* Servostyring

* ABS-bremser

* Airbag foran x2

* Alarm

* Startsperre

 

Alt i alt et godt kjøp for meg, og jeg er svært fornøyd med bilen. Passer min personlighet ypperlig!

 

Bilen idag

Bilen idag kan ikke sammenlignes med hvordan den var når jeg kjøpte den. Omtrent alt som kan fikses på er blitt fikset på, og den ruller nå på veien med en flunkende ny EU godkjenning som den forøvrig skled rett igjennom uten problemer. Jeg har påkostet litt på det mekaniske på bilen i det siste, da det er mye som trengs å byttes på når en bil har gått så og så langt. Motoren har fått nye pakninger, ventiltetninger og stempelringer slik at den er så god som ny. Den bruker nå 0% olje. (Har ikke fylt på siden i sommer(ca 4-5mnd)) Og bremsevaiere til brekket er nå byttet ut slik at det tar skikkelig, en gang for alle. Motoren har fått spandert på litt nye plugger og småtjafs, men skal bytte ut det jeg kan på motoren til sommeren. (Bensinfilter, fordeler, pluggkabler osv) Da blir den så og si som ny!

 

Bilen har også fått mange kosmetiske endringer i løpet av tiden jeg har hatt sammen med den. Interiøret blir refresha en gang for alle, slik at det blir så perverst at gutta (og jentene) blir lamslått når de ser bilen. Dette er jo en av Toyotas råeste biler, så da må jeg vi vise den frem på sitt beste! Disse endringene består av blant annet omtrukne dørtrekk, omtrukne midtkonstollpaneler i vinyl, omtrukne seter i ekte skinn med setevarmere. I tillegg interiørlys som er av typen LED og fargen hvit. For å sette krona på verket er speedometerskivene byttet ut med noen som er tøffere enn toget. Interiøret er nå nesten ferdig etter mine planer, og det gjenstår bare omtrent å trekke om taket i noe litt penere enn det er originalt.

 

Lykter utvendig er skiftet til noe som er mange hakk penere, og dette gjelder baklykter og frontlykter. Disse er byttet inn i Japanske originale lykter, som kun satt på luksusmodellene av Celica. Disse gjør bilen mange hakk penere, og nå begynner den å virke som den er nyere enn det den egentlig er!

 

Nye felger og dekk er selvsagt på plass, og dette ble Zito Navarro felger og Nankang dekk. Dekkene ble med vilje bestilt mitt mindre enn felgene slik at man får et litt tøft strekk i bredden på dekkene. Størrelsen er på det maksimale, nemlig 215/35 R18, så her snakker vi store hjul!

 

Drømmen er å få en GT4 motor(270hk) nedi motorrommet mitt, for å erklære denne bilen som betegnelsen rå. Men det er en lang vei med erfaring og penger til den drømmen kan bli oppfylt. Imens får jeg kose meg med nytt effektanlegg og konfilter som kanskje vil lure meg til å tro at jeg har 10 gamper ekstra. Det gjør jo ikke noe det?

 

Jeg vil prøve så godt jeg kan å holde denne tråden så oppdatert som mulig. Den har utviklet seg veldig, og per dags status er den kommet på 50 sider, som jeg tror er noe over snittet. Det føles som jeg kun er halvveis i prosjektet med denne bilen, så følg med dere!

 

Planer fremover

Det er en uendelig prosess jeg nå har steget inn i, og jeg må bare innse at jeg aldri i hele verden kommer til å bli 100% ferdig med denne bilen. Det gjør egentlig godt å tenke på det, da det er en svært praktisk utfordrende hobby som man lærer masse av.

 

Det er også moro å se at bilen blir bedre og bedre i tiden som går, noe som virkelig får en til å bli glad i dette. Videre nedover i her vil dere finne hva som er gjort, og hva som er planlagt.

 

 

Endret av AnaXyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Renovere motoren (forsterke, bytte ventillager greier, pakninger osv)

 

Ventiltetninger er det det heter, rekner med det er det du mener siden den bruker så mye olje... Hadde jeg vert deg hadde jeg fått dei bytta før du fikk lappen så du slipper og sote ned motoren med formye olje og kjøre rundt med blårøyk fra eksosen :)

 

Vet ikke hva du vet om motorer og sånn men er ikke det litt tilig og renovere motoren nå?

Lenke til kommentar
Renovere motoren (forsterke, bytte ventillager greier, pakninger osv)

 

Ventiltetninger er det det heter, rekner med det er det du mener siden den bruker så mye olje... Hadde jeg vert deg hadde jeg fått dei bytta før du fikk lappen så du slipper og sote ned motoren med formye olje og kjøre rundt med blårøyk fra eksosen :)

 

Vet ikke hva du vet om motorer og sånn men er ikke det litt tilig og renovere motoren nå?

Det stemmer ja! ;) Er det et dyrt inngrep mon tro? Syntes jeg bør fikse det fortest mulig jeg også...

 

 

Det med renovere motoren er dog litt tidlig akkurat nå ja, men det er en plan å mekke på den. Kommer nok til å skje en gang fremover i tiden.. ;)

Lenke til kommentar

Har nå spurt litt rundt, og de estimerer alt fra 3-10.000 kr for å bytte ventiltetningene. Skal få det skikkelig taksert og få en pris jeg må ut med nå snart. Men nå er det uansett anlegg som står for tur! Må bare få designa til hvordan det skal se ut bak i bagasjerommet med anlegget osv. Noen som har noen forslag til dette? (Bilder, inspirasjon osv? ) Gjerne bilder av andre Celicaer.. :)

Lenke til kommentar

Takk for cred dere! :) Hyggelig å høre!

 

@Zevs: Håndbrekket er litt nasty ja.. Syntes det ikke er noe godt å holde i en gang jeg.. Må nok oppgradere litt småting interiørmessig!

 

BMW 520i er forresten sabla fin den også..! Sjekka ut workloggen din! :)

 

EDIT: Forresten, noen som veit om noen bra Celica T20 worklogger? Trenger litt inspirasjon.. :)

Og noen som har noen bilder av layouten på anlegget baki på en Celica T20?

 

 

Hva syntes dere om f.eks noe slikt?

 

 

Stereo_uttaking_004.jpg

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Spurte verksted om å bytte ventiltetningene, og de skulle jaggu meg ha rundt 10.000kr for det! Er ikke dette ganske drøyt? Man skifter jo kun noen pakninger etter det jeg har forstått?

 

Skal også bestille anlegget idag, og da kommer det vel denne uka her.. :) Kasse skal også bygges, og den skal bli porno! Har noen saftige planer.. :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Jah, er nok noen timer som må til.. Men 10.000kr?! Da satser jeg heller på og kjøre på noe lurium midler oppi oljetanken, som muligens reduserer oljeforbruket.

 

 

 

Anyway, trenger litt hjelp angående anlegget her. Har postet i en annen tråd også, men poster her også.. :)

 

Om jeg får svar på dette, bestilles det idag!

 

Nå ble jeg plutselig usikker på om Tarantula elementene passer i bilen min. Har skrudd opp litt nå, og tatt noen mål, samt bilder. Kan dere hjelpe meg å finne ut om de passer? Jeg har ingen anelse hvordan Tarantulaene skal festes. Kanskje de passer alikevel.. :)

 

Bilder

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_3713_small.jpg

 

IMG_3717_small.jpg

 

IMG_3716_small.jpg

 

IMG_3715_small.jpg

 

IMG_3715_maal.jpg

 

IMG_3714_small.jpg

 

Hadde vært fett om dere hadde hjulpet til med å finne ut om Tarantulane kommer til å passe! Bare spør om det er noe mer spesifikasjoner dere trenger! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Okay, da var anlegget omtrent ferdig snekret sammen. Mangler bare å lage ei kasse i MDF, og lage trekket som skal være foran.

 

Bildene kommer her!

 

IMG_3750.jpg

Begynte med å rive ut de ledningene jeg hadde mekket midlertidig med en annen sub.. Fysj!

 

 

IMG_3754.jpg

Og slik ser det ut baki. Kassa blir omtrent som oppmålt på bildet.

 

 

IMG_3758.jpg

Fra en annen vinkel.

 

 

IMG_3761.jpg

Og slik mekket jeg inn de nye elementene inn i brakettene.. Strips er rett og slett genialt til tider! Satt som bare det også..

 

 

IMG_3766-1.jpg

Og slik ser det ut bak dørtrekket i døra mi. Dempemateriale bør jeg trå til med her etterhvert, da jeg merket ganske mye vibrasjoner og resonans med de nye elementene i ettertid..

 

 

IMG_3770-1.jpg

Jeg så at det var kommet vann på det forrige elementet, da det var helt vått på baksiden. Da var det frem med noen custom teknikker, og en plastikkpose og teip ble brakt frem!

 

 

IMG_3772.jpg

Da var det bare å begynne å lage en liten "kappe" over elementet, slik at det hindret at vann skulle renne på det. Greit å være på den sikre siden.

 

 

IMG_3773-1.jpg

På med elementet...

 

 

IMG_3774-1.jpg

På med delefilter og lignende..

 

 

IMG_3775.jpg

Og koble til høyttalerkablene med de som sitter i døra.

 

 

IMG_3778-1.jpg

Man kunne til og med justere vinkelen på diskanten!

 

 

IMG_3779.jpg

Vi pekte den oppover, slik at lyden ikke ble helt borte mot gulvet.

 

 

IMG_3780-1.jpg

Og slik ble det ferdig. Litt custom og dinglete, men det sitter godt og løsner ikke.

 

 

IMG_3781-1.jpg

Så var det på med dørtrekket igjen. Ferdig med en dør!

 

 

IMG_3782-1.jpg

Oversiktsbilde inn i bilen.. Litt rot blir det!

 

 

IMG_3783.jpg

Slik ser det ut baki med litt ymse rot..

 

 

IMG_3786-1.jpg

Så var det kommet til høyttalerne bak. Jeg mekket litt på brakettene, og lagde meg en dempeskive som var mellom elementet og braketten for å unngå unødig støy.

 

 

IMG_3787-1.jpg

Så var det panelene og kablingen foran. Av med litt og litt, og vi kommer til mer og mer..

 

 

IMG_3791-1.jpg

Slik ja! Da kan vi dra litt kabler.. :)

 

 

IMG_3794.jpg

Denne skal få æren av å bære lydsignaler bakover i bilen.. :) Skikkelig bra kabel!

 

 

IMG_3795-1.jpg

Oversiktsbilde igjen.. Rot?

 

 

IMG_3799.jpg

Og for å kunne kable skikkelig, må vi av med flere ting for å komme til.. Hanskerom blir tatt vekk!

 

 

IMG_3796.jpg

Jeg som driver og mekker og klundrer..

 

 

IMG_3801.jpg

Ferdig opplagte kabellister er absolutt greit! Her er det bare å legge kablene nedi og lukke igjen.

 

 

IMG_3802-2.jpg

Men vi må jo ha skikkelig strømtilførsel til sakene baki, og da må skikkelig kabel til..

 

 

IMG_3804.jpg

Igjennom torpedoveggen...

 

 

IMG_3805.jpg

Klippe til litt, for å få på sikringsholderen..

 

 

IMG_3807.jpg

På med den. Nesten som en drøm å bruke denne saken fra Connection!

 

 

IMG_3814.jpg

Og da ble det slik..

 

 

IMG_3813.jpg

Oversikt

 

 

IMG_3810.jpg

Og dette blir lagt bakover..

 

 

IMG_3815.jpg

Begynner å få frem noen kabler til spilleren nå..

 

 

IMG_3819.jpg

Så måtte jeg av med litt flere paneler og deksler.. Ut med midtarmlenet, for å kunne stramme litt brekkvaier og lignende..

 

 

IMG_3821.jpg

Var også uhvorvelig med røykeaske nedi der også.. Dette måtte støvsuges..

 

 

IMG_3823.jpg

Slik ser det nå ut baki..

 

 

IMG_3826.jpg

Støvsugde vekk litt sponrester..

 

 

IMG_3827-1.jpg

Og la på noen midlertidige "dempematter" som kassen skal stå på

 

 

IMG_3828-1.jpg

Slik ble det. Har laget ei midlertidig kasse i spon, mest for en mal men også for å kunne teste subben!

 

Ei skikkelig kasse skal lages i 22mm MDF, som skal bli gjort ordentlig! Malen er jo bare skrudd sammen i hytt og pine, og tettet igjen med akrylmasse. Men den fungerer jo!

 

 

IMG_3830-1.jpg

Slik blir det med forsterkeren. Denne var jo så heavy stor, at jeg må plassere den på baksida av kassa på det endelige produktet. Må kunne ha "litt" bagasjeplass også! :)

 

 

IMG_3834.jpg

Midtkonsollen begynner å ligne også.. Har dessverre ingen endelige bilder av denne og spilleren! Det kommer så fort som mulig! :)

 

 

IMG_3837.jpg

Og under testinga av sakene utpå kvelden var jo batteriet flatt.. Selvfølgelig! Godt jeg hadde noen backupløsninger.. :)

 

 

Så, de endelige bildene har jeg faktisk ikke klart å ta, så disse kommer i morra, etter vasking, polering, støvsuging og rydding i bilen! :) Var jo spådd fint vær så, da satser vi jo på det?

 

Har også funnet ut at jeg må dempe dørene, og sikkert mye i bagasjen.. Få se om det blir skikkelig demping, eller matter fra Mekonomen i første omgang.. Er jo mye penger i bare dempinga, noe som jeg ikke har råd til egentlig..

 

 

 

Nå, hva syntes folket? :) Blir så mye diggere når jeg får gjort det finere baki der åss... Hva med å trekke plastikkpanelene med stoff?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Da har jeg polert og vasket bilen, samt finjustert litt på anlegget! :) Nå begynner det å ligne!

 

IMG_3841.jpg

Her ser dere den før jeg begynte vaskinga. Den har dog blitt vasket før, og er faktisk ikke sååå møkkete nå. Men skal man polere må man jo ta hele regla på nytt!

 

IMG_3842.jpg

 

IMG_3843.jpg

Som dere ser så er det litt møkk og skitt på rompa her. Mer enn dere ser på bildet, da de lyver litt.

 

IMG_3844.jpg

Sidene hadde også ganske mye dritt på seg. Veit ikke om det er asfalt eller hva det kan være jeg men, møkka som satt nederst satt ihvertfall vanvittig godt.

 

IMG_3845.jpg

Inn med litt ustyr. Hadde vært og handlet litt stuff til høyttalerkassa på Biltema forrige dagen.. :)

 

IMG_3846.jpg

Og her har dere slik det ser ut med Pioneer spilleren! :) Ble meget bra.. :)

 

IMG_3847.jpg

Og slik ser det ut bak.

 

IMG_3849.jpg

Og her har vi en krakk med litt utstyr på.

 

IMG_3850.jpg

Har dog ikke kjøpt inn noe store greier med poleringsutstyr fra Meguiars enda, men prøvde ICE'ing istedet. Smell litt væske på padden, smør utover, tørk av med microfiberkluten og gnikk frem glansen. Mer skulle ikke til gitt!

 

IMG_3851.jpg

Og her driver vi og vasker...

 

Og bildene under er når bilen er ferdigpolert.. Ble ganske bra.. :)

IMG_3852.jpg

 

IMG_3853.jpg

 

IMG_3854.jpg

 

IMG_3855.jpg

 

IMG_3856.jpg

 

IMG_3857.jpg

 

IMG_3858.jpg

 

IMG_3859.jpg

 

IMG_3860.jpg

 

IMG_3861.jpg

 

IMG_3862.jpg

 

IMG_3863.jpg

 

IMG_3869.jpg

 

IMG_3870.jpg

 

IMG_3871.jpg

Også måtte vi jo vaske mattene skikkelig også.. De så jo ikke ut etter en lang periode med regn og gjørme..

 

IMG_3872.jpg

 

IMG_3873.jpg

Samt vaske gulvet med noe skumgreier..

 

IMG_3874.jpg

Og setene måtte vi vaske litt og.. :)

 

IMG_3877.jpg

Og her har vi Pioneeren i aksjon! ;)

 

Bilen ble ihvertfall ren og pen!

IMG_3879.jpg

 

IMG_3880.jpg

 

Så, nå har jeg kommet med en plan for hvordan det skal se ut baki også. Som jeg kanskje har nevnt, skal jeg jo lage ei ny og skikkelig kasse i MDF, med riktig volum osv.

 

Denne skal ha ei plate foran seg, med høyttalertrekk som passer perfekt inn så man ikke ser noen glipper. Det skal rett og slett set ut som det er ei hel kasse som står der, som nesten ser formstøpt ut.

 

Men utenom den, så tror jeg at jeg skal trekke om plastikkpanelene baki der, med noe stoff av noe slag. Dette er for å få det litt "smooth" bak der, og det er heller ikke særlig pent å se masse riper i denne hardplasten som nesten er hvite.

 

I tillegg til dette skal jeg bygge opp gulvet noen centimeter. Under der skal det være dempematter, samt at forsterkeren skal ligge der også, samt ledninger. Forsterkeren skal selvfølgelig få et vindu i plata, enten om det blir åpent eller med plexi/lexan.

 

Er ikke dette en god løsning kanskje?

 

Plata er jo null stress å skjære ut, da man bare tar matta som ligger baki som mal! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Nydelig worklog, det her blir bra! :D

 

Vurdert å sote blinklysene bak med rød sotespray? Går en lik Celica med sotede baklykter i nabolaget her, bilen får et mye barskere preg med en gang.. :)

 

Rød sotespray får du kjøpt rimelig på bilextra og andre plasser. Har akkurat sotet baklyktene på russebilen, enkelt å få bra resultat.

 

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...