Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - FAKTISK OVER 2000 BILDER I DENNE TRÅDEN! - [Update: desember 2010]



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du ha turbo må du regne med å legge ut et par titalls tusen iallefall. Med mindre du ikke gjør mesteparten selv kan det fort bli dyrt.

 

Hvor mye det er å hente i din motor avgjøres av hvor solid bygget den er, eller hvor forsterket motoren din er. På min kan jeg doble effekten med turbo på orginal innmat samtidig som det er driftsikkert. Men din motor er svakere enn min, og du vil derfor ikke kunne hente ut noe voldsomt med mindre større inngrep tas i motoren. Det enkleste er selvøflgelig å hone toppen, bytte til ståltoppakning, bytte til sterkere clutch, større dyser og bensinpumpe om nødvendig, progressiv bensintrykksregulator/datasprut, og turbokittet selvfølgelig. Men også med turbokittene må du regne med litt modifisering. Så skal du kjøpe alt dette og få verksted til å montere det, så ville jeg bare ha droppet det og kjøpt større motor istedet. Blir fort dyrt når fagfolk skal gjøre det, pluss at det ikke er billig for slikt i norge heller akkurat. :)

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Ja, det er grusomt dyrt om man skal konvertere en motor til turbo. Frister, men det er mye billigere å kjøpe en turbomotor! Skal se om jeg klarer å rive tak i en motor fra en delebil. Men hvordan er det med å chippe en motor med turbo da? Snakker vi større gain i effekt enn 8hp?

 

 

Noe jeg bør passe på når jeg skal kjøpe en brukt motor? Noen som har noen gode sider? Eventuelt svenske, da jeg veit det er mye billigere over grensa..

Lenke til kommentar

Med turbo kan du oppnå større gain med chip, enn uten.

 

Skal du kjøpe turbomotor bør du få med så mye som mulig, helst komplett motor med hjerne og ledningsnett. Mulig du kansje må bytte girkasse også, men mulig det også går bra uten. Jeg har ikke spesielt kjennskap til celica når det kommer til dette, men har du sjangs til å få med girkasse også så tar du den med. Da vil også utvekslinga på diffen forandres, så her må du også avgjøre om du vil forandre eller ikke. igjen, så vet jeg ikke hvordan dette er på elica. :)

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Ja motorstyringa. Selvfølgelig kan du gjøre det tungvindt også, ved å kjøpe datasprut og konfiguere denne manuelt selv til å passe motoren din, men du sparer mye jobb og penger ved å ta med orginal styring til den motoren.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hehe, ja jeg redigerte det bort i siste øyeblikk av den grunn du poengterte. Tenkte bare på min egen som har bakhjulstrekk, og tenkte at det sikkert ikke stemmer med tanke påat du har FWD. Hvordan det er på FWD har jeg ikke satt meg inn i siden jeg ikke har grevling. :p

Lenke til kommentar
Det er den du lurte på? Skal finne ut jeg vøtt, om jeg veit åssen jeg finner det ut.. :p

Hvorfor det? Lurte på hva turbomotoren på disse bilene yter. :p Mulig det var litt dårlig formulert.

Aha! 173hk tror jeg de yter.. :)

 

Brian: Grevling faktisk.. :p Mulig det er enklere på FWD da? Da trenger jeg rett og slett å erstatte motor og girkasse med det originale, og tute og kjøre. Det er dog masse forsterking av bærearmer og bremser som må til i tilleg, er det ikke?

Lenke til kommentar

Ja, i tillegg må du dimensjonere bremsene etter motoreffekten. I tillegg må du vel ha forsterkede motorfester, og en bensinpumpe som leverer nok iallefall, viktig at den får rikelig, ingenting er kjipere enn svidde stempel. Masse småting som man også må huske på. :)

 

edit: faen, nå fikk jeg så usannsynlig lyst på turbo igjen. Sitter allerede og surfer på turbokit :D Men det får vente til senere.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Prøver du er det gjort, du blir hekta. Jeg satt på en 320 turbo EN gang, og blei helt frelst. Den jeg satt på hadde "bare" rundt 220-230hk, men dæven så det gikk fordi. Med 250hk spant han i 3. giret på tørr asfalt, da begynner vi å snakke. Sparker greit ifra da.

 

Men ikke minst lyden, det motorbrølet opp til 6500rpm, før det poffa og smalt i eksosanlegget når han girte. Herlig! :D

Lenke til kommentar
Prøver du er det gjort, du blir hekta. Jeg satt på en 320 turbo EN gang, og blei helt frelst. Den jeg satt på hadde "bare" rundt 220-230hk, men dæven så det gikk fordi. Med 250hk spant han i 3. giret på tørr asfalt, da begynner vi å snakke. Sparker greit ifra da.

 

Men ikke minst lyden, det motorbrølet opp til 6500rpm, før det poffa og smalt i eksosanlegget når han girte. Herlig! :D

Husker den gangen jeg satt med en BMW M5 jeg, turbo. 350HK, ville HK. Det var helt syykt,

 

 

Veldig fin worklog må jeg si :)

Endret av EspenFe
Lenke til kommentar
Hehe, turbo er virkelig fristende! Har dog ikke prøvd å kjøre med en bil med turbo enda, men jeg bør kanskje unngå det, for lommeboka si skyld? :p

Tenk deg litt om, så går det som regel greit. Den største feilen folk gjør er nok at de starter bilen, kjører bilen hardt fra første minutt.. gjerne helt til de skal parkere, og da slår de av motoren tvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...