Gå til innhold

Dave Hill photoshopteknikk


Anbefalte innlegg

Dave Hill er kjent av mange for sin svært spesielle teknikk, og mange har prøvd å gjenskape noe lignende, men svært få har klart å finne ut hvordan han skaper slike bilder.

 

Kom over denne teknikken av Scott Kelby, og den er vel den beste "replicaen" jeg har sett:

 

Først bør bildet være et svært godt utgangspunkt, og ha en bra lyssetting. Deretter åpnes i bildet i ARC (Adobe Raw Converter) og skrus slik:

 

- Recovery = 100

- Fill Light = 100

- Blacks = Dra denne opp til bildet ser balansert ut.

- Contrast = 100

- Clarity = 100

- Vibrance = 100

- Saturation = Skru først helt ned, deretter opp til du får ønsket fargemetning. Det skal være litt lite farge.

 

Nå etterjusterer du Exposeure og Blacks til du har et fint og balansert resultat.

 

Gå til fanen Lens Correction og under Lens Vignetting:

- Amount = -100

- Midpoint 20-50 (prøv deg frem)

 

 

Deretter kan du gå inn og stille fargemetningen i de forskjellige fargene og åpne bildet.

 

Herfra står du fritt, men airbrushing av hudtoner kan ofte gjøre susen.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå til fanen Lens Correction og under Lens Vignetting:

- Amount = -100

- Midpoint 20-50 (prøv deg frem)

 

 

Deretter kan du gå inn og stille fargemetningen i de forskjellige fargene og åpne bildet.

For oss som har Photoshop Elements, så må vi gjøre disse siste stegene i Editoren da vår utgave av ACR mangler disse funksjonene.

 

Tom

Lenke til kommentar
Dave Hill er kjent av mange for sin svært spesielle teknikk, og mange har prøvd å gjenskape noe lignende, men svært få har klart å finne ut hvordan han skaper slike bilder.

 

Kom over denne teknikken av Scott Kelby, og den er vel den beste "replicaen" jeg har sett:

 

Først bør bildet være et svært godt utgangspunkt, og ha en bra lyssetting. Deretter åpnes i bildet i ARC (Adobe Raw Converter) og skrus slik:

 

- Recovery = 100

- Fill Light = 100

- Blacks = Dra denne opp til bildet ser balansert ut.

- Contrast = 100

- Clarity = 100

- Vibrance = 100

- Saturation = Skru først helt ned, deretter opp til du får ønsket fargemetning. Det skal være litt lite farge.

 

Nå etterjusterer du Exposeure og Blacks til du har et fint og balansert resultat.

 

Gå til fanen Lens Correction og under Lens Vignetting:

- Amount = -100

- Midpoint 20-50 (prøv deg frem)

 

 

Deretter kan du gå inn og stille fargemetningen i de forskjellige fargene og åpne bildet.

 

Herfra står du fritt, men airbrushing av hudtoner kan ofte gjøre susen.

 

 

Lykke til.

 

dette vil vel kanskje også funke i lightroom?

Lenke til kommentar

Lagra det som preset jeg også, men å finne et bilde det virkelig passer på var vanskelig :p Er det bare meg som ofte oppnår veldig negative effekter ved Fill light på 100? Lyset blir på en måte negativt mange steder, og ødelegger totalt.

 

Hvordan Dave Hill mestrer teknikken er absolutt kunstnerisk. :)

Lenke til kommentar
HDR er jo bare bilder med et veldig vidt dynamisk omfang, ikke en "look"

I teorien ja, i praksis nei. Alle HDR bilder jeg har sett, har sin egen "look", og fotograf/poster har påpeker HDR. Vi ser jo også i bildekritikken at bilder som har en viss "look", så kommer spørmålet opp om det er et HDR bilde.

 

Tom

Lenke til kommentar
HDR er jo bare bilder med et veldig vidt dynamisk omfang, ikke en "look"

I teorien ja, i praksis nei. Alle HDR bilder jeg har sett, har sin egen "look", og fotograf/poster har påpeker HDR. Vi ser jo også i bildekritikken at bilder som har en viss "look", så kommer spørmålet opp om det er et HDR bilde.

 

Tom

Du har rett når det kommer til at de fleste som tar den enkle utveien og bruker Photomatix til å lage og tonemappe HDR bilder veldig ofte får den samme looken.

 

I mitt HDR sett derimot er det flere forskjellige typer "look". Felles for de alle er at de først har vært HDR bilder som deretter er tonemappet.

Lenke til kommentar
når det kommer til at de fleste som tar den enkle utveien og bruker Photomatix til å lage og tonemappe HDR bilder veldig ofte får den samme looken.

Sant nok. Og det blir som oftest dårlig.

 

I mitt HDR sett derimot er det flere forskjellige typer "look". Felles for de alle er at de først har vært HDR bilder som deretter er tonemappet.

Du er en av de flinkere her på forumet når det gjelder bruk av HDR, og dine bilder mer diskret enn de fleste; men de har allikevel en overordnet look som lukter HDR. Det tror jeg er fordi HDR er en såpass spesiell teknikk, at den setter sitt preg på bildet slik at det er og blir synlig. Hvis ikke, så hadde man klart å få det til ut ifra en eksponering og litt jobbing i Photoshop. Dette er ikke ment som noe "dissing" av HDR, for mange HDR bilder bra, men det er en teknikk som ender opp med ha sin egen look. Litt som daguerreotyp, egentlig.

 

Tom

Lenke til kommentar

Dave Hill ifm cartoonifisering og HDR er også diskutert her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=884595

 

når det kommer til at de fleste som tar den enkle utveien og bruker Photomatix til å lage og tonemappe HDR bilder veldig ofte får den samme looken.

Sant nok. Og det blir som oftest dårlig.

 

Som oftest, dessverre ja. Heldigvis TRENGER den ikke bli det, men folk er gjerne mer ivrige med spaker og knapper enn med nitidige småjusteringer.

 

I mitt HDR sett derimot er det flere forskjellige typer "look". Felles for de alle er at de først har vært HDR bilder som deretter er tonemappet.

Du er en av de flinkere her på forumet når det gjelder bruk av HDR, og dine bilder mer diskret enn de fleste; men de har allikevel en overordnet look som lukter HDR. Det tror jeg er fordi HDR er en såpass spesiell teknikk, at den setter sitt preg på bildet slik at det er og blir synlig. Hvis ikke, så hadde man klart å få det til ut ifra en eksponering og litt jobbing i Photoshop.

 

Joda, det ER noe spesielt med disse bildene og det er at de ofte er veldig detaljerte, uavhengig av lysmengde. Dette kan man få til med vanlige foto også, men da må det dynamiske område være unormalt smalt og bildet unormalt skarpt for å få ut alle detaljene.

 

I tillegg har man den fordelen at man har enormt mye fargeinformasjon å jobbe med, så (om man jobber utenom Photomatix) man har muligheten til å dra VELDIG mye farger og forskjellige fargenyanser ut av scenen.

 

Dette blir ofte litt uvant for øyet, noe som gir det en viss look, som på disse:

http://flickr.com/photos/audunbakkeandersen/1642857719/

http://flickr.com/photos/audunbakkeandersen/1643686918/

 

Andre kan plassere seg helt i andre enden av skalsen:

http://flickr.com/photos/audunbakkeandersen/1735277434/

 

Mens man til slutt har noen som er litt sånn midt i:

http://flickr.com/photos/audunbakkeandersen/1734432455/

 

Poenget er at dette er HELT opp til den som lager bildet, men det er lett å ta i litt mye når man først har muligheten (som vanligvis ikke er der med så begrensede konsekvenser mtp støy, haloer o.l.)

Lenke til kommentar

Phu gått nesten gjennom hele fotomappa og leita bilder for dette, og må si meg ganske fornøyd med dettan, likte godt looken, desvrerre så var jo det til Dave Hill, av de kara i bilen, ufattelig kult, men vil jo ikke si at dette blir i nerheten engang...

 

Skulle fått til noe sånt som det ja...

 

Men men her er mitt forsøk, blei kult syntes da jeg:)

post-28938-1205620611_thumb.jpg

Eneste som er at blei noe lyst rart i ansiktet, klarte liksom ikke fjerne det uten å fjerne mye av effekten da så..

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...