Gå til innhold

Vil fortsette formatkrigen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var nå mer som "trenger vi mer per dagsdato".

 

Jeg skjønner spørsmålet, men svaret er forsåvidt ja. Jo mer lagringskapasitet vi kan bruke, jo mindre trenger vi å komprimere med "lossy" komprimeringsalgoritmer. Dermed kan vi få enda bedre bilde- og lydkvalitet.

 

Dessuten er det alltid dumt å kun basere seg på hva man trenger per dags dato. Hvis man ikke planlegger fremover, begrenser man seg kraftig i forhold til hvilke teknologifremskritt som kan være med på å forbedre formatet uten å gjøre omfattende, ikke-bakoverkompatible endringer.

Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt på dette formatet før. Det virker spesielt spennende på grunn av at det bruker rød laser. Det vil si at både plater og spillere kan produseres til langt under prisene til tilsvarende formater med blå lasere.

 

HD VMD skal også ha en brukervennlighet på nivå med HD DVD blant annet ved at det ikke har soneinndeling eller BD+.

 

Til tross for selskapets optimisme, kan vi ikke foreløpig se at det finnes noen tilgjengelige filmtitler på HD VMD.

 

Fra produsentens hjemmeside:

# Hostage

# We Were Soldiers

# Apocalypto

# Lucky Number Slevin

# Valiant

# Saw II

# Saw III

# Lord of War

# Fireplace & Aquarium

# The Ark

# Help I'm A Fish

# El Cid

# Mid Summer Dream

# Passion of The Christ

# Angeles Ashes

# Babel

# 16 Blocks

# Set up

# Hoodwinked

# Oliver Twist

# Princesse

# La Planete Blanche

# Pulp Fiction

# Sahara

# Demande A La Poussiere

# Gosford Park

# The Descent

# Miss Potter

# The Queen

# Butterfly Effect 1

# Butterfly Effect 2

# Hitcher

# Black Sheep

# Lord of the Rings

# Welcome to LazyTown

# Dr. Rottenstein

# Hero for a Day

# Defeated

# Rottenbeard

# Cry Dinosaur

# Secret Agent Zero

# Sleepless in LazyTown

# Happy Brush Day

# Pixelspix

# LazyTown’s New Super Hero

# Sports Day

# Crystal Caper

# Lazy Scouts

# My Treehouse

# Swiped Sweets

# Sportafake

# The Laziest Town

# Soccer Sucker

# Dear Diary

# Miss Roberta

# Sports Candy Festival

# Remote Control

# Sportacus Who?

# Zap it

# Records Day

# Ziggy’s Alien

# Play Day

# Prince Stingy

# Robbie’s Greatest Misses

# Dancing Duel

# LazyTown’s Greatest Hits

# Sportacus on the Move!

# LazyTown’s Surprise Santa

# Sailor et lula

# Scorpion

# Le caïman

# Spy kids

# Scarie movie 2

# Les chansons d'amour

# Khakar Khakar

# Alaipayuthey

# Pammal K Sambantham

# Panchathanthiram

# Ghilli

# Boys

# Kandukondain Kandukondain

# Water

# Bheja Fry

# Bridge to Tarabitha

# Hanuman

# Malamal Weekly

# Constant Gardner

# Jo Jeeta Wohli Sikander

# Page 3

# Parzania

# Iqbal

# China Town

# Sholay

# Andaz Apana Apna

# Hum Aapke Hai Kaun

# Padosan

# Maine Pyaar Kiya

# Kashmir Ki Kali

# Pyaasa

# Sapoot

# International only

# Khanna & Iyer

# Inquilab

# Namak Haram

# Dil Ek M

SUM: 105 filmer

Lista er kanskje ikke så lang og heller ikke full av kjente filmer men det er i det minste en liste. Det ser ut som dette formatet først og fremst kan bli stort i Asia. Spillerne koster 199 $ = 1040 kr med dagens dollarkurs.

Lenke til kommentar
Hahaha! De er totalt ukjente for mannen i gata, de starter en ny krig med lavere reel ytelse enn komkurrenten og de tror faktisk de har en god kjangs til å vinne ^^

Nå er det langt flere sider av saken enn bare maksimal hastighet. Dette "fellende" punktet er faktisk ikke spesielt fellende heller. Båndbredden på 40 Mbit/s ligger i mellom HD DVDs 36 Mbit/s og Blurays 48 Mbit/s. Hvis utsagnet ditt hadde vært sant så ville det vært hastigheten på HD DVD som felte formatet. Det var det ikke. HD DVD ga i likhet med Bluray glimrende bildekvalitet. Det var en rekke grunner til at HD DVD falt men jeg tror ikke hastigheten var en nevneverdig årsak.

Lenke til kommentar

Dette er patetisk. Men for all del må de få lov til å holde på. Jeg invister hvertfall ikke mine penger i selskapet her, og du får heller ingen fornuftige mennesker til å gjøre....

 

Min spådom er at Blu-Ray er det siste fysiske mediet vi får. Etter dette vil alt komme over nett...

Lenke til kommentar
50Gb er nok, trenger vi mer?

Neste som å høre Bill Gates jo.

 

640K ought to be enough for anybody.

Bill Gates, 1981.

 

Klart vi trenger mer enn 50GB :dribble:

 

Mja. Hadde Bill Gates faktisk sagt det en gang i tiden, kunne det vært gøy å dra frem det sitatet i ny og ne, men han har jo aldri det ...

Lenke til kommentar

Synes ikke dette formatet er så interessant til film / spill etc når en samlet underholdnings industri går for Blu-ray uansett. Det kan derimot være interessant for oss PC brukere som alternativ til brennbare Blu-ray plater så lenge prisen er så høy som den er. Jeg registrerer at prisen per 25GB plate fortsatt er på rundt 100 kroner i norske webbutikker. Prisen per plate bør ned minst til ~25 kroner, optimalt 12 kroner for å slå DVD-R på pris per GB. 4.5 GB grensen på single layer DVD-R begynner å bli slitsom og dual layer DVD-R er fortsatt i grenselandet dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg synes kapasiten på BR og HD-DVD er alt for dårlig med tanke på at formatene skulle holde i mange år.

Da jeg fikk min første CD-ROM (700 MB plass) hadde jeg en HD på 1,6 GB. Man kunne med andre ord fint ta back up av hele harddisken hvis man brukte komprimering. Da jeg fikk min første DVD-ROM hadde jeg en harddisk på ca. 8 GB.

 

Nå har jeg ca. 1 TB med harddisk plass, og så kommer de med format som tar 30-50 GB. Det er bare ikke bra nok. Det holder i dag (så vidt), men jeg ser at det blir alt for dårlig med tanke på framtiden.

 

At dette formatet kan lagre 100 GB er bedre, men jeg synes fremdeles lagringsplassen burde vært mye større.

 

Men men, slik det er nå er jeg bare glad for at formatkrigen er over. For min del kommer BR til å bli det siste fysiske formatet jeg kommer til å bruke. Jeg blir en av de første til å kaste meg over digital distribusjon når det kommer. Valve sa nylig at de tenker på å utvide Steam til også å inkludere musikk og film. Jeg elser Steam, og kan lett se for meg at det blir min eneste fremtidige plattform for underholding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...