Gå til innhold

"Windows 7" klar i 2011?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes jeg kan huske å ha lest at Microsoft ikke skulle bruke så lang tid på neste version av Windows?

De innrømte at de hadde brukt for lang tid på Vista. Så får jo håpe for deres egen skyld at de klarer det denne gangen da. Men kommer vel ikke før 2013.

Lenke til kommentar
De lovet jo at det skulle ikke ta så lang tid mellom Vista og "Windows 7" som mellom XP og Vista.

Time will show.

 

Det er vel temmelig historieløst og tro at microsoft skal holde fristene får nye operativsystemer. Prosjektet som kulimenerte med Vista i hvertfall på konseptnivå begynte, en gang på siste halvdel av 90 tallet. Det tok nesten 10 år før Vista kom, og når det kommer var det ikke et helt nytt brukergrensesnitt og helt ny måte å tenke datamaskin. Det var tradisjonell windows med litt ekstra Eye Candy, og noen hurtigtast funksjoner fra OS X.

 

PS. Du som er 84 årgang husker sikkert windows 95 med evige utsettelser og unnskyldninger, samme har hvert tilfelle ved samtlige nye OS siden.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Dette synes jeg var slapt av journalisten å skrive. Først av alt så står det litt mer i den mailen enn det som blir referert til både her og på ITavisen. Bl.a at Windows 7 skal komme ca 3 år etter Vista release.. med andre ord så dreier det seg fortsatt om '09, '10. Tror de vil ta følgende av at Vista kom såpass sent.

 

Men jeg har ingen tro på at 7 blir som Vista kontra XP. Det er vel heller mer 2000 kontra XP sånn forrandringsmessig. Noe utseendet og funksjonalitet, men ellers tror jeg ikke på noen "under".

 

Men igjen, før artikkelforfatter hiver seg rundt og skriver lignende historier, så burde vel kilden gåes litt nærmere i sømmene? Jeg har kritisert HW tidligere for å ha kopiert se&hør stoff fra sites, men ofte blitt reddet av god kildehenvisning og korrekt informasjon. Men denne gangen synes jeg det ble ganske tamt...

Lenke til kommentar

Gleder meg til Windows 7 :)

Men det trenger nok litt tid etter release for å bli modent.

Tenker da på drivere (om det ikke blir mulig å bare gjøre små forandringer på Vista driverne da?) og fiksing av barnesykdommer.

 

Trenger vell hvert fall en Service Pack før den blir brukanes, sånn som alle andre Windows versjoner :p

 

Vista kom i 06 / 07, Windows 7 i 10 / 11, det er 4år det.

Syntes ikke det er for kort tid hvert fall :p

Lenke til kommentar
En av mine store skuffelser med Windows 7 er at det ikke blir 64bit eksklusivt :(

Hvorfor? Jeg ser uansett ikke helt poenget i en evnt. 32bit versjon, da maskiner uten 64bit støtte neppe vil kunne dra Windows 7 uansett. Da tenker jeg først og fremst på det faktum at alle dagens PCer blir levert med CPUer med 64bit støtte og at forrige generasjons CPUer uten denne støtten vil være 5år++ når 7'ern kommer og dermed antageligvis utrangert for lenge siden.. man oppdaterer hvertfall ikke OS på en såpass gammel maskin etter min erfaring.

 

Edit: ellers ingen overraskelse her.. Ville uansett blitt overrasket dersom vi fikk se noen endelig versjon av Windows 7 før 2011.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
En av mine store skuffelser med Windows 7 er at det ikke blir 64bit eksklusivt :(

Hvorfor? Jeg ser uansett ikke helt poenget i en evnt. 32bit versjon, da maskiner uten 64bit støtte neppe vil kunne dra Windows 7 uansett. Da tenker jeg først og fremst på det faktum at alle dagens PCer blir levert med CPUer med 64bit støtte og at forrige generasjons CPUer uten denne støtten vil være 5år++ når 7'ern kommer og dermed antageligvis utrangert for lenge siden.. man oppdaterer hvertfall ikke OS på en såpass gammel maskin etter min erfaring.

 

Edit: ellers ingen overraskelse her.. Ville uansett blitt overrasket dersom vi fikk se noen endelig versjon av Windows 7 før 2011.

 

Det skjønner ikke jeg heller.

I 2010 så vil vell de fleste faktisk fort ha minst 4GiB RAM, og hvert fall en prosessor som støtter 64bit.

Sitter du med en prosessor som ikke støtter 64bit, så har du vell strengt tatt ikke noe behov for Windows 7 heller.

 

Syntes egentlig Vista også godt kunne kommet i bare 64bit utgave.

Det hadde nok også hindret mange med "for dårlig" maskinvare i å få kjørt Vista også.

 

 

Det som skjer er jo at når Microsoft har et bein i den gamle verden (32bit),

så stagnerer 64bit utviklingen fullstendig.

 

Bare se hvor lite fokus produsenter og utviklere har på 64bit i dag.

Det har dukket opp en del 64bit drivere, men det er jo helt klart størst fokus på 32bit drivere.

Men det er jo først når det gjelder applikasjoner og programmer hvor fokuset på 64bit er totalt fraværende.

Det er jo nesten ikke et eneste program som er skikkelig optimalisert for 64bit.

 

Jeg tror knapt et eneste av programmene jeg har på maskinen er optimalisert og drar nytte av 64bit.

Og selv om du laster ned "så kalte" 64bit utgaver av programmer, så er de jo faktisk ikke optimalisert for 64bit,

de er bare blitt konfigurert slik at de klarer å kjøre riktig på et 64bit operativsystem. Ikke noe annet.

 

Når jeg kjører et 64bit operativsystem så ønsker jeg jo faktisk at de meste (egentlig samtlige) av programmene og applikasjonene jeg kjører er optimaliserte og drar nytte av 64bit.

 

Men når i allverden får vi se FireFox, Thunderbird, Itunes osv optimalisert for 64bit om Microsoft skal fortsette å tilby en 32bit utgave?

Lenke til kommentar

Hva legger dere i 64-bit eksklusivitet?

 

At det ikke kan kjøres på 32-bits CPUer, eller at man ikke kan kjøre 32-bits applikasjoner i 64-bits OS?

 

Når det gjelder førstnevnte, så ser jeg som flere andre her ikke poenget med å støtte gamle 32-bits CPUer, fordi disse uansett vil være altfor gamle til å dra neste Windows-versjon. De kan vel knapt nok dra Vista.

 

Men støtte for 32-bits applikasjoner er kjekt å ha :) (Faktisk eneste grunnen til at jeg fortsatt har Windows på en av mine PCer er jo for å kunne kjøre diverse (gamle) programmer og spill som jeg ikke får kjørt i linux)

Lenke til kommentar
Jeg tror knapt et eneste av programmene jeg har på maskinen er optimalisert og drar nytte av 64bit.

Og selv om du laster ned "så kalte" 64bit utgaver av programmer, så er de jo faktisk ikke optimalisert for 64bit,

de er bare blitt konfigurert slik at de klarer å kjøre riktig på et 64bit operativsystem. Ikke noe annet.

 

Når jeg kjører et 64bit operativsystem så ønsker jeg jo faktisk at de meste (egentlig samtlige) av programmene og applikasjonene jeg kjører er optimaliserte og drar nytte av 64bit.

 

Men når i allverden får vi se FireFox, Thunderbird, Itunes osv optimalisert for 64bit om Microsoft skal fortsette å tilby en 32bit utgave?

Linux? :whistle:

 

Når det gjelder optimalisering for 64-bits så sitter jo ikke de fleste applikasjonsutviklere og koder i assembler. Det man gjør er jo å bruke et høynivåspråk som C/C++ og overlate jobben med optimalisering til kompilatoren. Det viktiste er derfor at man har en god kompilator, for det er jo begrenset med tid man har til å optimalisere noe særlig av koden for hånd (selv om det går an, og gjøres til en viss grad i kritiske deler av kode, f.eks noen loops hvor assembly kan gjøre underverker)

Lenke til kommentar

Microsoft vippes ikke så lett ut av våre PC-er. Mulig at Mac OSX har noe suksess, men Linux er det vel helst entusiastene som bruker ennå.

 

Det kan Microsoft leve en stund på.

Om Microsoft hadde lagt seg i selen, så kunne de satt flere programmerere på utviklingen av neste Windows-versjon. Men det hadde vel gått utover inntjeningen på de andre Microsoftproduktene det da kanskje.

 

Jeg ser gjerne for meg at det vil ta en god stund før vi ser neste utgave. Nå skal jo Vista først selges til lettlurte besteforeldre, foreldre med flere i så stor skala som overhode mulig.

 

Har vi noe fullgodt alternativ, sånn i forhold til å føye seg etter "hva Microsoft måtte ønske", per i dag?

Lenke til kommentar
Snodig, da Vista ble lansert kom besjeden fra microsoft om at det ikke skulle gå like lang tid før neste versjon. Viss vi må vente til 2013 så holder de jo ikke lovnaden sin...

2001 - 2007 = 6 år fra windows xp til vista 2007 - 2013 = nye 6 år til windows 7 :S

 

Gidder ikke du å lese poster som har blitt skrevet før din egen? Jeg har forklart det du lurer på litt lenger opp...

 

Mye mulig jeg pådrar meg en "warning" nå, men hvis den sløve forfatteren hadde giddi å tatt seg tid med å redigere "nyheten" som i grunn bare er søpplete rykter skapt for å lage enda mer hype rundt Windows7, så kanskje de fleste misforståelsene her nå ville ha forsvunnet. MS har ikke sagt noen endelig dato for release av sitt nye OS, men de har sagt at Windows7 kommer til å være siste generasjon av "windows", slik vi kjenner det i dag. De har også sagt at 3 år etter Vista release skal Windows7 kommer. Eksakt når er det vel kun et fåtall mennesker som vet. Alt annet ville vært merkelig. Men igjen, dette er jo informasjon som forfatter av "nyheten" temmelig slapt overså..

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Jeg kommer faktisk til å bli fryktelig overraska hvis det kommer i løpet av 2009/10. Jeg jobbet med MS systemer rundt 2002/03. Da fikk vi disse beta diskene fra MS med Longhorn, og de regnet med at det skulle komme i løpet av 2004.. Det klarte de ikke. Tror ikke de klarer det denne gangen heller. Tror mer på 2011/12 jeg.

Lenke til kommentar
Jeg ser egentlig ikke det negative med at operativsystemet bruker litt ressurser.

Om det fører til bedre ytelse osv, hva er så negativt da?

 

Jeg har da ikke en Core 2 Duo E6600 og 4GiB RAM til pynt?

Gjør meg ingenting om operativsystemet bruker 2GiB RAM og ikke 500MB RAM.

 

 

Det er ikke alle som gidder/har råd til en sånn maskin, men alikevel har lyst til å bruke den til spill o.l. Hvis OS'et tar opp masse resusser så blir det vanskelig å spille på en "standard" maskin for mannen i gata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...