Gå til innhold

SanDisk høster inntekter for flash


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neppe. Sandisk tar den prisen markedet er villig til å betale. Dermed er lisensene for bruk av patentene kun til gevinst for aksjonærene i Sandisk, deres ansatte og advokater.

 

Jeg har en følelse av at dette er i ferd med å gå over fra å være betaling for den forskningen de gjorde i forbindelse med patentet (og annen forskning det ikke ble noe av) til å bli en evighets-melkeku. Håper derfor at patentrettigheten går ut etter en viss periode. F.eks etter 10 år.

Lenke til kommentar
Neppe. Sandisk tar den prisen markedet er villig til å betale. Dermed er lisensene for bruk av patentene kun til gevinst for aksjonærene i Sandisk, deres ansatte og advokater.

 

Jeg har en følelse av at dette er i ferd med å gå over fra å være betaling for den forskningen de gjorde i forbindelse med patentet (og annen forskning det ikke ble noe av) til å bli en evighets-melkeku. Håper derfor at patentrettigheten går ut etter en viss periode. F.eks etter 10 år.

 

hadde ting bare vært så idelle.. er nok et patent som varer er stund... og siden flashdisker er såpass ombredt så dem er.. så tror jeg sandisk går en bra økonomisk fremtid i møtet

Lenke til kommentar
Jeg har en følelse av at dette er i ferd med å gå over fra å være betaling for den forskningen de gjorde i forbindelse med patentet (og annen forskning det ikke ble noe av) til å bli en evighets-melkeku. Håper derfor at patentrettigheten går ut etter en viss periode. F.eks etter 10 år.

Jeg vet ikke hvor lenge slike patenter er gyldige, men jeg er redd det er lengre enn 10 år. Hensikten med patenter er jo å beskytte oppfinneren i en kort periode mot kopister, slik at de kan få uttelling for forskning og utvikling.

 

Jeg mener vi må kjempe for at den perioden blir kortest mulig. Dessuten bør det bli globale regler når vi allikevel har et globalt marked. Slik det er i dag er det USA som i praksis styrer patentbruken, som tillater flest patenterte områder og som har de videste patentlovene.

 

EU bør være en pådriver for å få revidert patentlovene i Europa og samtidig arbeide for en global avtale der USA er med. Man kan godt dele opp områdene, slik at det blir lengre beskyttelse for medisiner enn f.eks. Flash. Programvare synes jeg ikke skulle være anledning å patentere - i hvertfall bare i unntakstilfeller. Slik det er i dag får man alt for lett patenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...