Gå til innhold

PS3 tukter Xbox 360 i Norge (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvordan er salget av eksklusive titler? Hvilken konsoll selges det mest spill til totalt? Og omfatter denne testen også kjøp av spill fra nettbutikker? For ikke å nevne at flere brukere har rapportert dårlig dekning av 360-relaterte produkter i Free Record Shop-butikker i Butikk-kategorien. Kan det ha en medvirkende årsak til hvorfor FRS har solgt flest multiplatform-spill til PS3?

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Men hvordan er salget av eksklusive titler? Hvilken konsoll selges det mest spill til totalt? Og omfatter denne testen også kjøp av spill fra nettbutikker? For ikke å nevne at flere brukere har rapportert dårlig dekning av 360-relaterte produkter i Free Record Shop-butikker i Butikk-kategorien. Kan det ha en medvirkende årsak til hvorfor FRS har solgt flest multiplatform-spill til PS3?

 

Ville vel vært overraskende om ikke Xbox solgte flest fremdeles? Men såklart kun synsing fra min side :)

 

Litt overraskende at multiplattform selger bedre på ps3 også egentlig, spill som for eksempel Pro Evo 2008 er mye bedre implementert på Xbox'en faktisk. Men det er vel som artikkelforfatteren sier også, mange av disse spillene har en lang tradisjon på Playstation, og folk anntar derfor ofte at de er best på denne plattformen fremdeles.

Lenke til kommentar

Hmm, i mitt tilfelle kjøper jeg bare PS3 eksklusive spill til PS3'en, men multiplatform spill er enten kjøpt til 360 eller PC-en (avhengig av spillets sjanger og hvor lettfattelig kontroll mekanismen er i spillet). Var på EBGames på Kvadrat igår kveld og kjøpte meg Ace Combat 6 og Drakes Fortune (begge eksklusive spill for hver konsoll som har blitt nevnt ovenfor). Det blir vel generelt flere 360 spill på meg, men grunnen min er vel hovedsakelig p.g.a. at flere av vennene rundt om i verden har den konsollen, og multiplayer matchmaking synes jeg er enklere på XBox'en.

 

Litt OT: Var innom Spaceworld etter EBGames... fant ikke Blu-ray eller HD DVD plater til å begynne med, så gikk og spurte i disken. De sa de tar egentlig ikke inn HD DVD-er siden de tror at Blu-ray vil "vinne" formatkrigen. Eneste de hadde var vel "Transformers"... resten (av det lille de hadde) var Blu-ray filmer. Det er fremdeles det største utvalget jeg har sett i butikk når det gjelder HD filmer. Heh, fant jo flere i Polen mens jeg var der jo!

Lenke til kommentar

Som PS3 eier er det selfølgelig hyggelig å lese gode nyheter vedrørende PS3. Jeg regner med det vil ta en stund før man ser de virkelig gode titlene på PS3, men jo flere som kjøper plattformspill til PS3 jo flere utviklere vil lage spill til den. Minner om at det også tok lang tid før X360 hadde noe spesielt bra titler, da mange later til å ha glemt det nå.

Lenke til kommentar

sånn her ser jeg det, i år har 360 hatt halo, mass effect, bioshock and so on!=)

 

mens vi har hatt det man kaller middels tittler, heavenly sword,ratchet and clank osv osv=) vil si uncharted har god sjangse til å selge en del, solgt 200k i usa alt.

 

mens neste år så ser jeg mgs 4, gran turismo 5, kanskje ff 13, killzone 2 osv

mens på xbox ser jeg middels tittler som ninja gaiden 2, splinter cell conviction og alan wake, for all del alan wake kan eie=)

 

men der ser jeg at korta er snudd, men dette er bare meg. dere trenger ikke rive av huet mitt!=)

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at de to sterkeste grunnene til at PS3 selger fler multiplattform-spill er som nevnt mangel på sterke eksklusive eller halv-eksklusive (altså tilgjengelig på PC eller Wii men ikke på X360), men også at spillene som er multi-plattform tiltrekker samme type kunder som PS3 gjør. F.eks er Guitar Hero, FIFA og NFS spill som har samme målgruppe som PS3 (innenfor Europa i alle fall). Jeg er heller ikke overrasket over å se at Assassin's Creed selger bedre på 360.

En mye mer relevant statistikk hadde vært totalt spillsalg, med eksklusive eller ueksklusive titler som en underkategori. Det hadde også gjort seg med salg av spill per kjøpte konsoll. Eventuelt telle totale salg av et spill (for alle plattformer) summert for hver plattform. Altså legge totalt salg av BioShock (inklusiv PC) sammen under X360 sine salg, og tilsvarende for Wii eller PS3 spill. Det vil hjelpe å vise hvor sterkt spillutvalget på hver konsoll er. Det er ikke hvor mye ueksklusive spill selger som avgjør hvor bra en konsoll er, men hvor sterke titlene som kommer på hver gitt konsoll er.

Dessuten kan det også nevnes at det er nok en del X360-eiere med Wii og, som eventuelt da må dele budsjettet sitt over to konsoller.

 

Jeg er ikke fanboy (innen den forstand at jeg forstår behovet med konkurranse, og ønsker på ingen måte at SCE skal gå under), men jeg syntes også at en produsent ikke skal slippe unna med en slik arroganse og dårlig produktprioritering som det Sony har gjort med PS3 bare fordi de har et sterkt merkevare. Det er meningen av fri konkurranse: driter du deg ut, tjener du ikke penger. Dermed må man forbedre produktet sitt for å holde seg med i gamet. Og det håper jeg inderlig Sony gjør med PS4, eller hva det nå enn blir hetende.

Lenke til kommentar

Spill som Fifa og sånt, men når jeg ser rundt på nettbutikker, så på samtlige plasser på top 10 listene ligger stor spill som Call of Duty 4 og Assassins Creed på 360 over PS3 versjonene. Som igjen sier, lager man spill for gamere lønner det seg å gi det ut på X360. Men igjen, dette er norge. Norge har ikke en dritt å si, det har forsovidt ikke Europa eller Japan heller egentlig, Når man ser på salgs tall er USA det enste som har noe å si.

Lenke til kommentar
Spill som Fifa og sånt, men når jeg ser rundt på nettbutikker, så på samtlige plasser på top 10 listene ligger stor spill som Call of Duty 4 og Assassins Creed på 360 over PS3 versjonene. Som igjen sier, lager man spill for gamere lønner det seg å gi det ut på X360. Men igjen, dette er norge. Norge har ikke en dritt å si, det har forsovidt ikke Europa eller Japan heller egentlig, Når man ser på salgs tall er USA det enste som har noe å si.

 

ja europa er jo bare en washed out sone!:O bor vel bare hmm vet ikke hvor mange mennesker i europa, er en like viktig sone for en hver som helst av konsollene og ha kontroll over=)

Lenke til kommentar
Åh, dere aner ikke hvor mye dette varmer meg innerst i hjerterota. Viser at folk flest fortsatt har vettet i god behold.

 

Herlig syrlig sarkasme. Sånt liker man. :)

 

Syns det er artig å se hvilke spill PS3-eiere foretrekker. Ser man på de fire første spillene på den grafen (hvor skillet faktisk er ganske markant, i motsetning til resten), så er det hhv. 72, 80, 73 og 74 på metacritic. Middelmådig graps, med andre ord.

Lenke til kommentar

Her er det så mye feil i materialet at jeg knaåt aner hvor jeg skal starte. Det var Dagbladet som kjørte denne saken tidligere i dag og snakk om pissdårlig faktagrunnlag og totalt manglende evne til å skjønne statistikk.

 

1. Free Record Shop har en rammeavtale med Nordisk Film hvilket gjør at Free Record Shop i flere år har prioritert å fronte Sony i sine butikker.

 

2. Prisen ble satt ned på PS3 med lanseringen av ny SKU ca. 1. november og det fører KLART til at salget av PS3 har økt kraftig i en periode, og alle disse ny PS3 eierne skal naturlig nok ha spill.

 

3. Antall gode eksklusive titler til PS3 kan telles på mindre enn en hånd = man kjøper "trygge" og etablerte serier som Need for Speed etc.

 

Fytte rakkern for en vinkling denne saken har fått. Sprøyt fra ende til annen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...