Gå til innhold

GPS-blinde sjåfører knuser hus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan gps-enhetene bli satt opp med info om kjøretøyet dem blir brukt i, og velge ut veier som er brukbare for disse?

eller for den del at en kan sette en minste veistandard som en ønsker å kjøre på?

 

om en hadde en eller begge av disse så tror jeg mange av problemene ville forsvinne, så sant saken faktisk blir satt opp rett.

 

pr i dag tror jeg alle gps-enheter tar det for gitt at bruker kjører en liten personbil...

Lenke til kommentar
kan gps-enhetene bli satt opp med info om kjøretøyet dem blir brukt i, og velge ut veier som er brukbare for disse?

eller for den del at en kan sette en minste veistandard som en ønsker å kjøre på?

 

om en hadde en eller begge av disse så tror jeg mange av problemene ville forsvinne, så sant saken faktisk blir satt opp rett.

 

pr i dag tror jeg alle gps-enheter tar det for gitt at bruker kjører en liten personbil...

 

Skal ikke se bortifra at disse små vi handler på elkjøp er gitt at man sitter i en personbil. Og jeg tror ikke man skal forlange at den lukter hvilket kjøretøy den sitter i :p

 

Men burde være en måte å få til et slikt system på. Dog det vil sikkert kreve mye av GPS produsentene.

 

Men jeg greier ikke helt å se for meg scenarioet.... Ser ikke disse sjåførene på veien i det hele tatt? Man bør jo kunne se selv med egne øyne at når en vei er for trang så må man ikke kjøre gjennom der pga. GPS'en sier det :p

Lenke til kommentar
på min gamle GPS kunne jeg velge om jeg ville holde meg unna små veier, grusveier og lignende.

Kunne velge akkurat hvilke veier jeg ville kjøre på og ikke, husker ikke hvilken GSP dette var men...

 

Det finnes sikkert på nyere og. Men om man er for blind til å se at en gate er for trang (eller om at man er for klistra til GPS skjermen) så vet man jo aldri om slike personer finner frem i GPS'en :p hehe

Lenke til kommentar

Problemet er at de blir ledet inn på feil hovedvei, som etterhvert fører inn til en trang bygate. De ser ikke den trange bygaten før etter de har kjørt en time eller to, og da må de enten snu (og tape penger fordi de kjørte tre timer mer enn planlagt) eller ture igjennom bygata (dristig, siden den er trang og bilen er svær) ...

Lenke til kommentar
Problemet er at de blir ledet inn på feil hovedvei, som etterhvert fører inn til en trang bygate. De ser ikke den trange bygaten før etter de har kjørt en time eller to, og da må de enten snu (og tape penger fordi de kjørte tre timer mer enn planlagt) eller ture igjennom bygata (dristig, siden den er trang og bilen er svær) ...

 

:( Trist er det i alle fall at de skal handikappe seg selv pga. en teknologi som de greide seg fint uten tidligere :p

Lenke til kommentar

Det jeg kan tenke meg til at disse sjoførene som bruker GPS sitter å ser i skjermen for å finne ut hvor de er på veien og.

(sånn som de bruker GPS i båter, veldig presis detaljert helt ned til 10-30 cm)

men disse GPS enhetene som er i biler er ikke så himla nøye, de kan ikke se hvor på veien du er, bare retninga.

Erfaringen min med GPS: Da du kjører (eks 50 km/t) flytter du deg såpas fort at GPS'n ikke henger med. har selv erfart at jeg har tastet inn adresse jeg skulle til, å DA jeg SVINGER av veien å retter opp bilen ettepå, ser jeg i skjermen at bilen der kommer etter.

 

Kjører taxibuss daglig og har GPS i den, men den bruker jeg veldig skjelden.

Så konklusjonen min er: ikke bruk GPS'N til å orientere deg om hvor på veien du er..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
kan gps-enhetene bli satt opp med info om kjøretøyet dem blir brukt i, og velge ut veier som er brukbare for disse?

eller for den del at en kan sette en minste veistandard som en ønsker å kjøre på?

 

om en hadde en eller begge av disse så tror jeg mange av problemene ville forsvinne, så sant saken faktisk blir satt opp rett.

 

pr i dag tror jeg alle gps-enheter tar det for gitt at bruker kjører en liten personbil...

 

Jeg tror dette bare ville ført til flere ulykker. Det er ofte at gps'er og kart ikke er helt oppdaterte, og det finnes nok idioter som stoler blindt på teknologien til at et par slike feil ville vært tragisk. Om plutselig gps'en skal vite om brua er høy nok og veien brei nok tror jeg enda flere ender opp i grøfter og klemt under bruer rundt om i verden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...