Gå til innhold

Elendig trygghet i Apple-brannmur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tror det handler mer om det at heller få bruker OS x sammenlignet med et MS OS.

 

men dette er jo ikke helt gode nyheter for de som bruker OS x da, hmm.. Håper de får en ordning på det snart i alle fall.

 

Nei, jeg tror egentlig ikke det er derfor det er så liten respons på det. For med en gang det er noe sånt på et MS OS, så dukker det opp et lass med Apple/Linux folk for å gjøre narr av eller rakke ned på MS.(edit: og ber folk bytte til Apple/Linux)

 

Jeg skal være den første til å innrømme at MS har flere sånne feil enn Apple, men samtidig mister disse personene all kredebilitet ved å ikke si/gjøre det samme når apple/linux har feil som de gjør med MS. Da blir de jo bare redusert til simple "Fan boys"...

Endret av GA
Lenke til kommentar

hehehe, må le når jeg ser dette, OS X firewallen er utifra beskrever dårligere en første versjon av XP sin firewall, men det er helt greit... er jo apple.. ;) hva kan man forvente.

 

Godt at applefansa ser realiteten. Ikke forvent for mye av selskapet som er mestre på å selge ting dyrt

Lenke til kommentar

Sorce: kan du ikke gå til itavisen med den 14`is holdningen der?

HWforum har alltid vært mere seriøst enn sånt lavmål.

 

Som jeg skrev over så synes jeg dette er dumt, er apple bruker, men synes fremdeles dette er dumt og skal ikke prøve å forsvare dette på noen måte.

Lenke til kommentar

Det var ikke bra, nei. Rart at brannmuren han slike feil. Jeg blir også bekymret for sikkerheten rundt fjernaksess-løsningen deres nå.

 

Skulle tro at noe av BSD-slektskapet til MacOS skulle gjøre den til en bra brannmurplattform også, men slik var det ikke.

 

Men hvis feilen ikke er for integrert i fjernaksessen, bør det jo være trivielt å fikse dette.

Lenke til kommentar
Oy, dette var stygt. Tyder på at de har ofret sikkerhet til fordel for "brukervennlighet", <..>

Jepp, det tenkte jeg også. Ekstrem fokus på brukervennlighet og design går tydeligvis på bekostning av andre ting.

 

Men over til det praktiske her: Dette betyr vel at man bør bytte ut hele Apple-brannmuren med en skikkelig brannmur. F.eks en PC som står mellom lokalnettverket og Internett og som har skikkelig brannmur-programvare installert.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror egentlig ikke det er derfor det er så liten respons på det. For med en gang det er noe sånt på et MS OS, så dukker det opp et lass med Apple/Linux folk for å gjøre narr av eller rakke ned på MS.(edit: og ber folk bytte til Apple/Linux)

Mulig det skyldes at Microsoft dominerer OS-markedet, og at mange mener de ikke fortjener suksessen? Microsoft kan fort ses på som den store, stygge ulven sånn sett.

 

Til sammenlikning har jeg inntrykk av at mistenkelig mange klager på Apples iPod, iTunes og iTunes Musicstore her i forumet. Mye av kritikken er nok berettiget, men jeg mistenker at folk ikke ville vært på langt nær så kritiske hvis Apple ikke hadde dominert markedet med de produktene slik de gjør per i dag. ;)

 

Forøvrig kan jeg som MacBook Pro-bruker si at jeg er skuffet over den svake brannmuren i Leopard, spesielt siden Apple gjør et stort poeng ut av at de tilbyr god sikkerhet. Har riktignok ikke kjøpt dette OS'et selv enda, men hadde jo planer om å oppgradere så snart eventuelle barnesykdommer er ryddet av veien.

 

Men når det er sagt, så har jeg jo ikke sjekket om brannmuren i OS X Tiger er noe bedre enn den i Leopard heller. Er den ikke det, kan jeg jo like godt oppgradere sånn sett. :p

Lenke til kommentar
Sorce: kan du ikke gå til itavisen med den 14`is holdningen der?

HWforum har alltid vært mere seriøst enn sånt lavmål.

 

Som jeg skrev over så synes jeg dette er dumt, er apple bruker, men synes fremdeles dette er dumt og skal ikke prøve å forsvare dette på noen måte.

 

Det er vel akkurat den holdningen MS brukere ser hver eneste dag fra apple/linux fanboys (ikke nødvendigvis deg)...bare sånn ca 10x værre. Uansett...en litt stygg ripe i lakken til Apple.

Lenke til kommentar

Mangler simen1 og ATwindos i denne tråden. Alt programvare har sikkerthetsfeil, ingen ting er "sikkert" er kun snakk om hvor lenge et programvare kan motså ondsinnet forsøk på inntregning. Slik har det alltid vore.

 

Edit: Gjelder både windows,linux,unix,OS X etc.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar

Det finnes nesten ingen sikre datasystemer. De fleste kan en gjøre vanskeligere å trenge inn i ved å slå av funksjonalitet en ikke trenger, men noe funksjonalitet vil en jo alltid ha behov for!

 

Egentlig tror jeg ikke det er så veldig stor forskjell på sikkerheten i selve operativsystemene, men heller at forskjellen ligger i sikkerheten mellom stolen og tastaturet, samt at svært populære platformer er langt mer attraktive å angripe. Derfor er trusselen mot MS systemer langt høyere enn mot OS x eller Linux, men det er nok bare en liten del av denne trusselen som skyldes operativsystemet i seg selv. Faktisk så kan det hende at MS OS er bedre sikret på mange områder fordi de har vært så ekstremt utsatt og patchet i mange år nå. Når populariteten til Linux og OS X øker så vil nok også disse føle trusselen sterkere. Siden di ikke har vært like utsatt for den type angrep som MS plattformen har vært utsatt for så er det heller ikke mulig å si med sikkerhet hvilke hull som finnes.

 

Håper forøvrig at noen kommer med desktop maskiner som er ordentlig sikret mot angrep. Det har så smått begynt å komme på server siden med Secure64. Dette er en plattform som i prinsippet kan tilby full funksjonalitet, top ytelse og en del grunnleggende sikkerhet som ikke kan brytes i software i motsetning til en hardened Linux/Unix/MS plattformer.

Lenke til kommentar
Men over til det praktiske her: Dette betyr vel at man bør bytte ut hele Apple-brannmuren med en skikkelig brannmur. F.eks en PC som står mellom lokalnettverket og Internett og som har skikkelig brannmur-programvare installert.

 

 

 

Det bør vel holde med at det sitter en vanlig router imellom, som nesten alle har mot internett i dag. Den sperrer jo mot det meste utenfra.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror egentlig ikke det er derfor det er så liten respons på det. For med en gang det er noe sånt på et MS OS, så dukker det opp et lass med Apple/Linux folk for å gjøre narr av eller rakke ned på MS.(edit: og ber folk bytte til Apple/Linux)

 

Jeg skal være den første til å innrømme at MS har flere sånne feil enn Apple, men samtidig mister disse personene all kredebilitet ved å ikke si/gjøre det samme når apple/linux har feil som de gjør med MS. Da blir de jo bare redusert til simple "Fan boys"...

Du skriver Apple/Linux som om det var samme greiene (du blander forøvrig firma og OS-familie), det er langt fra korrekt. Mac OSX er et proprietært operativsystem, mens GNU/Linux er et fritt, åpent operativsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...