Gå til innhold

4 TB innen to år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hitachi påstår å ha utviklet teknologi som gir harddisker med 4 TB kapasitet i 2009.

 

Les mer

Dette blir vel å doble kapasiteten hvert år, ikke annenhvert? De største diskene er pr i dag på 1TB såvidt meg bekjent.

tror ikke diskene kommer i salg før 2010

Men uansett skal det bli spennde og se hvor falsh diskene havner om 2 år... for om disse begynner å nærme seg dagens harddisker, så tror jeg vi kan si takk og forvell til den gode gameldagse disken :p

Lenke til kommentar

Håper dette kommer, da man aldri får nok lagringsplass, har bare 4TB i dag, skulle hatt meir men trenger nytt kabinett har ikke plass til flere harddsiker atm.

 

Dersom hitachi klarer dette vil jo de legge press på dei andre harddisk produsentene, for å lage like store eller større disker.

Lenke til kommentar

Det kan jo bli et problem hvis man bare har en disk, da BIOS ikke klarer å boote fra disker større enn 2TB.

MBR standarden bruker 32-bit adresser, og det stopper på 2 TB. Så man må enten bytte BIOS (EFI?) eller ha en mindre systemdisk. Men for lagringsdisker skal det ikke være noe problem, de kan bruke GPT.

Lenke til kommentar
Hva Amal deer med all den plassen? Jeg bruker knapt 50 GB :p

 

da har du særdeles få spill og lite HD inhold på maskinen din,

det mener jeg å...

har 74gb raptor disk...

18gb ledig...

da har jeg forsåvidt lite spill installert, venter på nye PC-en min skal komme ^^

(musikk, bilder, videoklipp etc ligger på serveren min)

Lenke til kommentar
Hitachi's new technology is expected to be implemented in shipping products in 2009 and reach its full potential in 2011.

 

Så artikkelen er riktig mtp. at det skal være klart i 2009, men at fullt potensiale ikke oppnås før i 2011

 

Itavisen skriver:

"I 2009 skal det altså bli lansert harddisker med 4 TB kapasitet."

Hitachi's egenhjemmeside sier:

"2x Reduction of Nanometer Recording Technology Shows Promise for 1TB Notebook and 4TB Desktop PCs in 2011"

Hvordan kan artikkelen være riktig da?

Endret av erik_sve
Lenke til kommentar
Hitachi's new technology is expected to be implemented in shipping products in 2009 and reach its full potential in 2011.

 

Så artikkelen er riktig mtp. at det skal være klart i 2009, men at fullt potensiale ikke oppnås før i 2011

Nei, de annonserer at 4TB vil komme i 2011, men at teknologien som gjør dette mulig vil begynne å komme i produkter fra 2009, men da disker med mindre kapasitet. Med andre ord er ikke artikkelen korrekt, hvis den skulle vært korrekt så skulle det stått at den nye teknologien tas i bruk fra 2009 og at den i 2011 skal kunne gi disker med lagringskapasitet på 4TB. Jeg stiller meg bak at dette ikke er god journalistikk, og nok en gang ser vi at det brukes andre medier som kilde, og ikke pressemeldingen direkte. Personlig synes jeg hardware.no nærmer seg kraftig de andre mediene, som bare refererer til andre og ikke gidder å ta seg bryet med kildesjekk.

Lenke til kommentar
CPP-GMR: current-perpendicular-to-the-plane-GMR

Dette hørtes helt baklengs ut. Dersom strømmen (current) går perpendikulært på planet så må jo magnetfeltet bli liggende som en horisontal ring i planet. Det høres langt mer plasskrevende ut enn når magnetfeltet stables perpendikulært. Er det noen som har en forklaring på hva de mener for de mener jo åpenbart ikke at de vil utvikle langt lavere kapasitet per plate. HW.no har i hvert fall ikke sitert pressemeldingen feil så det må nok finnes en annen forklaring på virkemåten.

 

I første omgang vil man bruke lesehoder med 50 nm sporvidde. Planen er å minske disse ytterligere med 30 nm-teknikk i 2011. Til sammenlikning er man i dag på 70 nm.

Det er imponerende med en mekanisk presisjon på 0,000 05 millimeter.

 

Fra pressemeldingen:

Hitachi believes CPP-GMR heads will enable hard disk drive (HDD) recording densities of 500 gigabits per square inch (Gb/in2) to one terabit per square inch (Tb/in2), a quadrupling of today’s highest areal densities. Earlier this year, Hitachi GST delivered the industry’s first one-terabyte hard drive at148 Gb/in2; the company’s highest areal density shipping in products today is in the 200 Gb/in2 range.

500/148 *1TB = 3,37 TB.

Produktene med 200 Gb/in2 er trolig Travelstar 5K250 og E5K250. (2,5" disker med 125GB/plate.)

Lenke til kommentar
Hva Amal deer med all den plassen? Jeg bruker knapt 50 GB :p

 

Kan nevne:

  • Dersom du ripper musikken din i flac e.l.
  • Dersom du ripper filmene dine (spesielt HD-filmer).
  • Dersom du spiller veldig mange spill
  • Dersom du driver med ekstensiv videoredigering

Det er som regel de tingene som krever mye plass.

 

Dessuten er HDD-plass viktig i flere forskningsgrener i forbindelse med datainnsamling. "Vanlige" folk har som regel ikke bruk for så mye plass i dag.

 

(lol @ Amal deer :p)

Lenke til kommentar

Det blir kjekt med den ekstra kapasiteten, men det vil jo ta mye tid å gjøre en del basic operasjoner på slike disker. Full formatering eller RAID bygging f.eks. Har en maskin med 7.5TB RAID 5 nå og den bruker godt med tid på å initialisere arrayet. Klart det går i bakgrunnen, men en merker den reduserte ytelsen. Skal bli interessant å utvide det til 15TB RAID 6 til helga. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...