Gå til innhold

SimplyMEPIS baseres på Debian


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En testversjon av en Debian basert SimplyMEPIS er forventet å være klar tidlig denne måneden.
Ein operativsystem?

9191941[/snapback]

??

 

det er ordet "versjon" som avgjør hvilken artikkel som skal brukes, "et testversjon" ville blitt feil.

--

 

 

Noen som har prøvd simplymephis? Hvordan er denne i forhold til kubuntu?

Lenke til kommentar

Innos: Jepp, "Linux-distribusjon" betyr "et Linux-basert operativsystem".

 

Problemet er at Ubuntu stort sett kun oppdaterer pakkene sine med sikkerhetsoppdateringer, og venter med nye versjoner av programvare til en ny versjon av distribusjonen er klar seks måneder senere.

Betyr det at SimplyMEPHIS vil fokusere mindre på stadige sikkerhetsoppdateringer (Debian har uansett høyere sikkerhet og grundigere testing enn Ubuntu) men mer på hyppige programoppdateringer?

Lenke til kommentar

nøyaktig hva det betyr gjenstår å se, det spørs hva utviklerne har planlagt... Men jeg trur at SimplyMEPIS vil gå over til en lengre utviklingsyklus som samsvarer med Debian sine utgivelser (laaaaaang tid), og da er dem vel så og si nødt til å oppdatere programvaren med nyere versjoner og ikke bare sikkerhetsoppdateringer...

Lenke til kommentar

Har sjøl brukt SimplyMEPIS i et par måneder nå(sitter med XP akkurat nå da men).

Det er vel noenlunde likt fra Kubuntu på de fleste områder, bortsett fra at jeg innbiller meg at Kubuntu er ennå litt mer stabilt/har færre bugs, men det kan være meg. Er stort sett godt fornøyd. En ting som gjør det annerledes er at f eks. default-themen ser helt jævlig ut, men sånne ting lar seg bytte ut på 2sec. så ser ikke på det som noen særlig ulempe. Den største forskjellen fra (K)ubuntu er vel medfølgende nvidia/ati-drivere, medfølgende NTFS write/read-support samt medfølgende alt av codecs. Mepis har en egen network-konfigurator samt Xorg-konfigurator, det er nettopp disse tingene mange har litt problemer med i ubuntu.

Det som er virkelig dritt er at simplyMEPIS 6.5 er basert på ubuntu DAPPER og dermed bruker pakker fra steinalderen, og f. eks har det kernel 2.6.15 (!).

Derfor der jeg på dette som en spennende nyhet, kanskje vil pakkene oppdateres oftere og OS'et bli enda mer stabilt nå?

Endret av vatrikk
Lenke til kommentar

http://www.desktoplinux.com/news/NS6170488551.html

 

slik jeg forstår det så var MEPIS basert på en utgave av ubuntu ment for firmabruk, hvor programvare ikke blir oppdatert utenom når det kommer til sikkerhet og direkte feil.

 

dette passet ikke MEPIS som ønsker å være en forbruker-distro, og da ønsker raskere oppdateringer av programvaren. så dem kommer nok til å legge seg seg ett sted mellom debian stable og unstable skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Dette skjer egentlig fordi hovedutvikleren bak Mepis (Warren Woodford) har litt mangelfulle kunnskaper.

 

Han byttet fra Debian til Ubuntu for kanskje to år siden fordi han mente det var for mye aktivitet i Debian etch (som den gang var testning).

At han den gang valgte å basere Mepis på Ubuntu LTS-utgavene, som alle vet kun skal få sikkerhetsoppdateringer, måtte føre til utdaterte pakker. Woodford påstår at han ikke visste dette, selv om det jo er hele poenget med LTS-utgaver!

 

Nå velger Woodford å baserte Mepis på Debian stable, som jo også stort sett vil få sikkerhetsoppdateringer de neste to årene til Debian testing blir til stable. Dette vil dermed igjen sakte men sikkert gjøre Mepis utdatert.

 

Han er ikke så smart den godeste Woodford, men så er jo også Mepis en distribusjon med veldig lite unike løsninger. :nei:

Endret av Øyst
Lenke til kommentar

Det forandrer egentlig ikke så mye. Om han baserer seg på Debian stable og legger til nyere pakker eller han baserer seg på Ubuntu LTS og legger til nyere pakker er jo mye det samme.

Jeg forstod det slik at noe av Woodfords begrunnelse for å bytte fra Ubuntu LTS var at det ble mye arbeid med å legge til nyere pakker.

Problemet til Mepis er at det egentlig er lite som skiller den fra Linux Mint-prosjektet, utenom rotløsheten og en klar stategi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...