Gå til innhold

Hvorfor sitter hjerte i ventre sida ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar at våre indre organer ikke er konsekvent organisert symmetrisk fordi det er enklere å "stable" dem da.

Så organ vi kun har ett av er ofte asymmetrisk, mens f.eks. lunger og nyrer er symmetrisk lagt opp pga vi har to.

Det virker for meg fornuftig å organisere organene på den måten, men... hva vet jeg...

 

btw:

Personer som har dextrocardia har hjertet på høyre side.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Nå ville jeg sagt at siden hjertet er større på venstre side så er midtpunket på hjertet til venstre for midten, og dermed sitter hjertet til venstre for midten.

Men du vet; noen sier potet, andre pottitt. :)

 

Hjertet må forresten være større på venstre side siden venstre side pumper blodet rundt i kroppen, mens høyre side kun "diller" med blodstrøm i lungene.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Det finnes folk med hjertet plassert mot høyre og de fungerer helt normalt.. Men er man derimot uheldig og har det helt på midten og symmetrisk er man i faresonen for div. hjertesykdommer.

 

Hvorfor man valgte venstre og ikke høyre er vel en tilfeldighet, men det er mulig at det har med å gjøre at det er litt mindre utsatt på den siden hos et vanlig, høyrehendt menneske.

Lenke til kommentar
kan det ha noe med lungene å gjøre,eller?

og hvilken av lungene er størst høyre eller venstre ?

Tipper omvendt.

Altså at venstre lunge er noe mindre enn høyre pga at hjertet er plassert noe mot venstre. Din venstre lunge gir plass til hjertet ditt.

 

Zethyr hadde et godt poeng i forhold til "hendt-het". Majoriteten mennesker er jo høyrehendte...

Gitt at begge forhold (hjertet plassering og hvilken hånd en bruker) er gen bestemt, tilsier det at "hjerte plasserings"-genet er uavhengig og har prioritet i forhold til "hvilken hånd"-genet. Ellers hadde alle venstrehendte hatt hjertet på høyre side...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...