Gå til innhold

Xbox 360 får utvida garanti (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er bra gjort av MS. Da kan jeg kjøpe meg en 360 uten å trenge forsikring i 3 år.

9015042[/snapback]

 

Men dette har jo ingenting å si for norske forbrukere. Kjøpsloven gir jo 5 års reklamasjonsrett på en vare av denne typen. MS kan gi så lang garanti de vil, de plikter uansett til å fikse en defekt maskin gratis i fem år fra kjøpsdato såfremt maskinen er kjøpt i Norge eller i en norsk nettbutikk (Så lenge skaden ikke skyldes ytre påvirkninger)

Lenke til kommentar
Dette er bra gjort av MS. Da kan jeg kjøpe meg en 360 uten å trenge forsikring i 3 år.

9015042[/snapback]

Hæ?

 

Du har 5 års reklamasjonsrett mot det den utvidede garantien til microsoft dekker. Så det er jo uansett ikke noe å tenke på :).

 

Forsikring dekker ikke ring of death.

 

Den dekker om du søler øl på den, velter den, skader den og slikt.

Lenke til kommentar

Bra for kundar i USA og land med tilsvarande svake forbrukarrettar. Her til lands har det vel ikkje so mykje å seie. Det er òg positivt at MS endeleg innrømmer det kundane har visst ei god stund. Sjølv om dei godt kunne ha gjort det tidlegare.

 

Kay

Lenke til kommentar

Akkurat nå er jeg pisst på Microsoft. For ca 50 dager siden leverte jeg xbox'en min for reperasjon, og fikk den for 2 dager siden. OGså fikk jeg fader meg "the ring of death" for 10 minutter siden. Patetisk sier jeg, de er patetiske hele gjengen. Ja, de gir ut bra spill, men først må de prioritere selve konsollen :hrm:

Lenke til kommentar
Du vet at når rep tar over 30 dager så har du krav på heving av kjøp, dvs pengene igjen?

 

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk leverer direkte til microsoft jeg! Lever til forhandleren du kjøpte av, mange gir deg faktisk ny med en gang pga alle feilene...

9015493[/snapback]

 

takk. Skal prøve meg på det nå :)

Lenke til kommentar

Spent på begrunnelsen :). Jeg kan finne fram forbrukerkjøpslovens paragrafer men akkurat nå må jeg ut en tur.

 

Siden jeg vet jeg har rett i hovedsak, synes jeg du kan få begrunne ditt utsagn (ja, jeg selv burde funnet begrunnelser først, men regnet med de fleste kjente til hvorfor det er slik).

Lenke til kommentar
Spent på begrunnelsen . Jeg kan finne fram forbrukerkjøpslovens paragrafer men akkurat nå må jeg ut en tur.

 

Siden jeg vet jeg har rett i hovedsak, synes jeg du kan få begrunne ditt utsagn (ja, jeg selv burde funnet begrunnelser først, men regnet med de fleste kjente til hvorfor det er slik).

 

 

Kan finne fram paragrafene jeg. Det er det eneste jeg finner som omhandler en konkret tid, og dette gjelder utlån mens reparasjonen pågår.

 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Det er riktig at man kan kreve prisavslag eller heve kjøpet dersom feilen ikke rettes innen rimelig tid, men det står ingen steder om noen 30-dagers grense.

Lenke til kommentar

Så nyhetne på BBC World i formiddag, og de hadde dette som toppsaken sin (med den høye feilprosenten, alle pengene Microsoft må bruke på dette etc), og de var temmelig harde i den reportasjen syns jeg.

 

De konkluderte med at dette kunne være slutten på Microsofts ambisjoner om å takle konsollmarkedet (altså; at 360 "dør" ut)....

Skulle nesten Sony sto bak innslaget... :)

Lenke til kommentar
Spent på begrunnelsen . Jeg kan finne fram forbrukerkjøpslovens paragrafer men akkurat nå må jeg ut en tur.

 

Siden jeg vet jeg har rett i hovedsak, synes jeg du kan få begrunne ditt utsagn (ja, jeg selv burde funnet begrunnelser først, men regnet med de fleste kjente til hvorfor det er slik).

 

 

Kan finne fram paragrafene jeg. Det er det eneste jeg finner som omhandler en konkret tid, og dette gjelder utlån mens reparasjonen pågår.

 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Det er riktig at man kan kreve prisavslag eller heve kjøpet dersom feilen ikke rettes innen rimelig tid, men det står ingen steder om noen 30-dagers grense.

9016354[/snapback]

Nei, det står ingenting om 30 dager. Det er helt riktig.

 

Men, alle parter er enige om at 30 dager er maks. Forbrukerrådet mener kortere er maks, 14 virkedager. EE-bransjen mener 21 virkedager. FTU også 21 virkedager. Vel og merke dersom ikke uforutsette ting skjer.

 

Altså mener jeg at jeg har full ryggdekning når jeg sier 30 dager, da alle parter mener at over dette er urimelig :).

Lenke til kommentar
Jeg kan finne fram forbrukerkjøpslovens paragrafer men akkurat nå må jeg ut en tur.

 

Det sto ikke i noen paragrafer nei:) Jeg er enig i det du sier, men å si at man har rett til å kreve en ny vare etter 30 dager blir litt galt, iom. at det ikke er lovfestet.

 

At det er enighet i bransjen er en ting, men loven er ganske diffus på det området dessverre.

 

/OT

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...