Gå til innhold

Mellomklasse-Radeon snart klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg håper HW.no kan gå litt mot strømmen her og teste AGP versjonen av HD 2600 XT, siden det er mange som kjører AGP enda, og det faktum at kortet har HDMI med bilde og lyd i samme kabel blåser liv i den gammle AGP maskinen som mediacenter :)

8947775[/snapback]

 

Det der har jeg aldri vært helt enig i, mer i en kabel er sikkert kjekt, men nå er det jo ikke slik at disse signalene skal fra og til samme sted. Men det skal de jo som oftest ikke. Bilde skal fra skjermkort til skjerm, og lyd fra lydkort til høyttalere.Etter hva jeg har sett må du ha egen kabel fra lydkort til skjermkort, og da får man liksom ikke så mye mindre kabelrot. Hvis man har integrert både lydkort, og skjermkort i hk, og skal sende alt til en forsterker først, blir det jo en fordel, men ellers...

 

Dessuten forutsetter det jo at du vil ha Digital lyd.

 

Men det er et par fordeler:

Lengre kabler, mindre kabler og kontakter og samme overføringshastighet som dual lunk DVI.

 

Mulig unødvendig innlegg, men blir litt frustrert av og til.

Lenke til kommentar
Jeg håper HW.no kan gå litt mot strømmen her og teste AGP versjonen av HD 2600 XT, siden det er mange som kjører AGP enda, og det faktum at kortet har HDMI med bilde og lyd i samme kabel blåser liv i den gammle AGP maskinen som mediacenter :)

8947775[/snapback]

 

Det der har jeg aldri vært helt enig i, mer i en kabel er sikkert kjekt, men nå er det jo ikke slik at disse signalene skal fra og til samme sted. Men det skal de jo som oftest ikke. Bilde skal fra skjermkort til skjerm, og lyd fra lydkort til høyttalere.Etter hva jeg har sett må du ha egen kabel fra lydkort til skjermkort, og da får man liksom ikke så mye mindre kabelrot. Hvis man har integrert både lydkort, og skjermkort i hk, og skal sende alt til en forsterker først, blir det jo en fordel, men ellers...

 

Dessuten forutsetter det jo at du vil ha Digital lyd.

 

Men det er et par fordeler:

Lengre kabler, mindre kabler og kontakter og samme overføringshastighet som dual lunk DVI.

 

Mulig unødvendig innlegg, men blir litt frustrert av og til.

8947933[/snapback]

 

Jeg mener jeg leste noen om at 2900XT hadde eget "lydkort" innebygget i kortet, får håpe det er det samme her. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det får du den apsolutt beste kvaliteten med en HDMI kabel. Den datamengden den kabelen kan svelge unna er helt utrolig. Har man en plasma/LCD TV og en mediacenterpc med HDMI ut, er det virkelig den optimale løsningen.

Lenke til kommentar
Har tenkt å kjøpe meg nytt skjermkort snart, så hva er det beste kjøpet? HD 2600 XT eller X1950 Pro?

8947780[/snapback]

I lekkede tester på har HD 2600XT slitt å holde følge med 8600GT...

 

Så ut i fra det tipper jeg at x1950 Pro er mye raskere... Spessielt med litt AA og høy oppløsning.

 

2600-serien har desverre 128-bit bus til minnet.

Lenke til kommentar
Jeg håper HW.no kan gå litt mot strømmen her og teste AGP versjonen av HD 2600 XT, siden det er mange som kjører AGP enda, og det faktum at kortet har HDMI med bilde og lyd i samme kabel blåser liv i den gammle AGP maskinen som mediacenter :)

8947775[/snapback]

 

Det der har jeg aldri vært helt enig i, mer i en kabel er sikkert kjekt, men nå er det jo ikke slik at disse signalene skal fra og til samme sted. Men det skal de jo som oftest ikke. Bilde skal fra skjermkort til skjerm, og lyd fra lydkort til høyttalere.Etter hva jeg har sett må du ha egen kabel fra lydkort til skjermkort, og da får man liksom ikke så mye mindre kabelrot. Hvis man har integrert både lydkort, og skjermkort i hk, og skal sende alt til en forsterker først, blir det jo en fordel, men ellers...

 

Dessuten forutsetter det jo at du vil ha Digital lyd.

 

Men det er et par fordeler:

Lengre kabler, mindre kabler og kontakter og samme overføringshastighet som dual lunk DVI.

 

Mulig unødvendig innlegg, men blir litt frustrert av og til.

8947933[/snapback]

Hvis du har en fet hjemmekinoforsterker med HDMI-switch, så er det en del av oss som veldig gjerne vil ha alt i en kabel. F.eks. finnes det ikke noen lydkort der ute som kan levere ukomprimert PCM-lyd i 6+kanaler digitalt. Forhåpentligvis klarer de nye AMD-kortene dette. Det ville gjort ting mye enklere for mange av oss. Å kjøre 3 minijack til RCA-kabler fra lydkortet og inn i forsterkeren er ikke så fett akkurat.

Lenke til kommentar
Hvis du har en fet hjemmekinoforsterker med HDMI-switch, så er det en del av oss som veldig gjerne vil ha alt i en kabel. F.eks. finnes det ikke noen lydkort der ute som kan levere ukomprimert PCM-lyd i 6+kanaler digitalt. Forhåpentligvis klarer de nye AMD-kortene dette. Det ville gjort ting mye enklere for mange av oss. Å kjøre 3 minijack til RCA-kabler fra lydkortet og inn i forsterkeren er ikke så fett akkurat.

8948391[/snapback]

ATi-kortene støtter bare HDMI 1.2

Så desverre... Ingen ukomprimert PCM

 

Og desverre så har vel 8600GT også bare 128 bit buss til minnet?

Ja, alle nV 8500/8600 har 128-bit minnebus

 

Hvorfor ATi og nVidia gjør dette?

For å holde kompleksitet på PCB nede, samt billigere. Det er de store OEM-kundene (HP, Dell, osv.) som krever dette... Når de står for 80& av salget så er det ikke noe spørsmål...

Lenke til kommentar
Hvis du har en fet hjemmekinoforsterker med HDMI-switch, så er det en del av oss som veldig gjerne vil ha alt i en kabel. F.eks. finnes det ikke noen lydkort der ute som kan levere ukomprimert PCM-lyd i 6+kanaler digitalt. Forhåpentligvis klarer de nye AMD-kortene dette. Det ville gjort ting mye enklere for mange av oss. Å kjøre 3 minijack til RCA-kabler fra lydkortet og inn i forsterkeren er ikke så fett akkurat.

8948391[/snapback]

ATi-kortene støtter bare HDMI 1.2

Så desverre... Ingen ukomprimert PCM

 

Og desverre så har vel 8600GT også bare 128 bit buss til minnet?

Ja, alle nV 8500/8600 har 128-bit minnebus

 

Hvorfor ATi og nVidia gjør dette?

For å holde kompleksitet på PCB nede, samt billigere. Det er de store OEM-kundene (HP, Dell, osv.) som krever dette... Når de står for 80& av salget så er det ikke noe spørsmål...

8948492[/snapback]

 

Heh, forsterkeren min støtter kun HDMI 1.1, likevel får jeg ukomprimert PCM (via PS3).

 

Fra Wikipedia:

 

"HDMI 1.0

 

Released December 2002.

Single-cable digital audio/video connection with a maximum bitrate of 4.9 Gbit/s. Supports up to 165Mpixels/s video (1080p60 Hz or UXGA) and 8-channel/192 kHz/24-bit audio."

 

Jeg tror nok du tar feil gitt. Alle HDMI-standardene støtter ukomprimert PCM. Det derimot 1.3 støtter som de tidligere standardene ikke støtter, er de nye lydformatene. Dog er dette ikke et så veldig stort problem hvis du har en lydkilde som sender ut ukomprimert PCM.

Lenke til kommentar
Har tenkt å kjøpe meg nytt skjermkort snart, så hva er det beste kjøpet? HD 2600 XT eller X1950 Pro?

8947780[/snapback]

I lekkede tester på har HD 2600XT slitt å holde følge med 8600GT...

 

Så ut i fra det tipper jeg at x1950 Pro er mye raskere... Spessielt med litt AA og høy oppløsning.

 

2600-serien har desverre 128-bit bus til minnet.

8948177[/snapback]

 

 

Da ser det ut som det blir X1950 Pro på meg da. HDMI er fristende, men ikke essensielt.

Lenke til kommentar
Raptor,26/06-2007 : 14:54]
Har tenkt å kjøpe meg nytt skjermkort snart, så hva er det beste kjøpet? HD 2600 XT eller X1950 Pro?

8947780[/snapback]

I lekkede tester på har HD 2600XT slitt å holde følge med 8600GT...

 

Så ut i fra det tipper jeg at x1950 Pro er mye raskere... Spessielt med litt AA og høy oppløsning.

 

2600-serien har desverre 128-bit bus til minnet.

8948177[/snapback]

 

 

Da ser det ut som det blir X1950 Pro på meg da. HDMI er fristende, men ikke essensielt.

8948995[/snapback]

 

For et par hundringser i tillegg får X1950XT.

Lenke til kommentar

... Men så er kort i denne prisklassen beregnet på de som ikke har "et par hundringser ekstra. Dessuten er strømforbruk også av av interesse, samt en del annet.

Var selv litt spent på 2600XT, men jeg tror heller jeg går for et 8600GT-kort, kanskje tilogmed Fatal1ty-varianten. Har et X1950Pro nå, men vifta gjør meg sprø og 8600 klarer høyere detaljenivå med stødigere framerate. DirectX10 bryr meg midt bak, de spillene som krever DX10 kjører ikke akkurat så veldig bra på middelklassekort uansett, med mulig unntak av Halo 2.

Lenke til kommentar

Tror nå at jeg til slutt vil gå for et 2600XT. Har tenkt å oppgradere CPU i år som min største oppgradering(jobber mye med Photoshop, Illustrator og InDesign), og som gamer så lener jeg mer mot konsoll. Mitt gamle X800GT skal nå byttes ut uansett, så endelig valg blir tatt etter jeg har lest testene på internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...