Gå til innhold

DX10 også for AGP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med det samme vi er inne på Dx10 så vil jeg tipse om en artikkel jeg akkurat kom over:

 

New DX10 Benchmarks Do More Bad than Good

NIMBY writes

"An interesting editorial over at PC Perspective looks at the changing status between modern game developers and companies like AMD and NVIDIA that depend on their work to show off their products. Recently, both AMD and NVIDIA separately helped in releasing DX10 benchmarks based on upcoming games that show the other hardware vendor in a negative light. But what went on behind the scenes? Can any collaboration these companies use actually be trusted by reviewers and the public to base a purchasing decision on? The author thinks the one source of resolution to this is have honest game developers take a stance for the gamer."

 

Ellers så husker jeg en som skulle sykle Trondheim-Oslo i rosa tanga dersom geforce 6800 kom i AGP-versjon... sitat: "AGP er jo fullstendig utdatert og kommer aldri til geforce 6800" :whistle:

Lenke til kommentar

Hmm...og jeg som fikk høre at jeg var en dust som kjøpte nytt agp-kort for over et år siden til hobbypc`en som ellers inneholder et IC7-G, Prescott [email protected] og 2x1GB OCZ XTC PC4000 ram....skjermkortet ble forresten et Gainward Bliss 7800GS med GT-chip.

 

Det går stort sett i BF2 + mods når spilleånden kommer over meg, og systemet holder i massevis til dette enda.

 

Jeg ser for meg at produktene i artikkelen kanskje kan ha mest for seg i HTPC-systemer, hvor det ikke er problemer å bruke halvgamle løsninger så lenge det er skikkelig hardware-støtte for dekoding i skjermkortet. Men det spørs vel om det begynner å bli i grenseland om det lønner seg å kjøpe et slikt kort til spilling, for agp-systemene begynner vel å sakke akterut ytelsesmessig. Det koker vel egentlig ned til hva man har fra før og hva man skal spille.

 

EDIT:

en som skulle sykle Trondheim-Oslo i rosa tanga

Ikke sant. Turen ble vel avlyst av diverse grunner, men jeg har kameraet "nykvesset" i tilfelle uansett...

:p

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Hadde selv lyst på et av toppkortene til nVidia, og de kommer jo aldri lenger til AGP. Så jeg måtte til slutt legge det kapittelet bak meg. Pluss at maskinen min begynte å sakke litt ut, med et X1950 Pro fikk jeg jo ikke utnyttet helt kraften i kortet. Men som sagt, det er jo fortsatt brukere av AGP-kort som har gode maskiner, så det er jo fint at produsentene fortsatt bryr seg.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Ellers så husker jeg en som skulle sykle Trondheim-Oslo i rosa tanga dersom geforce 6800 kom i AGP-versjon... sitat: "AGP er jo fullstendig utdatert og kommer aldri til geforce 6800" :whistle:

8687768[/snapback]

 

Var det ikke snakk om et kort 7xxx serien, og det sitatet var vel "hvis dette kortet ikke kommer på agp skal jeg sykle trondheim - oslo kun iført rosa tanga truse og ballettskjørt"

 

Eller snakker vi om to forskjellige hendelser her?

Lenke til kommentar
Hmm skal tro hvor god prosessor man må ha for at ikke den skal være flaskehals med et slikt kort?

8689460[/snapback]

Det kommer helt an på oppløsningen og innstillingene du velger, samt spill og hvor i spillet man er. Ellers så ser jeg ikke noe grunn til å jage etter at grafikkortet skal være flaskehals. (Noe er jo flaskehals uansett og i spill er det normalt enten prosessoren eller grafikkortet) Dessuten så er det også et viktig spørsmål om flaskehalsen begrenser ytelsen til svært bra, middels bra eller dårlig.

 

F.eks er det lett å få prosessoren til å være flaskehalsen ved å sette oppløsningen til 800x600 og starte opp en runde med CS:S, men hvis prosessoren begrenser ytelsen til 200FPS så spiller det vel ikke noen rolle.

Lenke til kommentar
Hmm skal tro hvor god prosessor man må ha for at ikke den skal være flaskehals med et slikt kort?

8689460[/snapback]

Det kommer helt an på oppløsningen og innstillingene du velger, samt spill og hvor i spillet man er. Ellers så ser jeg ikke noe grunn til å jage etter at grafikkortet skal være flaskehals. (Noe er jo flaskehals uansett og i spill er det normalt enten prosessoren eller grafikkortet) Dessuten så er det også et viktig spørsmål om flaskehalsen begrenser ytelsen til svært bra, middels bra eller dårlig.

 

F.eks er det lett å få prosessoren til å være flaskehalsen ved å sette oppløsningen til 800x600 og starte opp en runde med CS:S, men hvis prosessoren begrenser ytelsen til 200FPS så spiller det vel ikke noen rolle.

8690207[/snapback]

Joda, jeg skjønner hva du sier, men en plass må grensen gå.. Et eksempel: Jeg sitter med en AMD XP 3200+ fra socket A, med et X800GTO AGP kort. Det kortet ga meg en perfekt match med CPU'en (føler jeg i allefall) men jeg tenker ikke engang på et HD200 kort, siden den CPU'en er begynnt å dra kraftig på årene.. Noen invendinger?

Lenke til kommentar

En innvending til TiduZ: Dersom du kjøper deg skjerm med høyere oppløsning så kan du med et nytt skjermkort bevare det du opplever som perfekt balanse mellom prosessor og skjermkort. :)

 

Ellers så er det ikke noen definitive grenser angående ytelse men glidende overganger hele veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...