Gå til innhold

Smått og stort om Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Av en eller annen grunn lukter jeg en smule bitterhet og sarkasme ovenfor vista i redaksjonen. Har jeg rett? Det var uansett ikke mye positivt å se her.
Som de selv sier så oppsummerer de Vista siden den ble sluppet for 100 dager siden - verken mer eller mindre. Mener du kanskje at de burde ha hevet på noen gladnyheter fra fri fantasi? Kanskje skrevet at "Vista går raskere enn forrige versjon, akkurat som Mac og Linux faktisk gjør- selv om den ikke gjør det?

 

Artikkelen gir uttrykk for det samme som du kan lese på andre it sider på Internett - både her til lands og fra utlandet.

Lenke til kommentar

Morsomt at enkelte skal trekke inn mac og linux i dette, som vanlig. To systemer som stort sett ikke er kompatible med utstyr. Jeg liker frihet til å velge akkurat de skjermkortene jeg vil og akkurat den printeren jeg vil, og da er det kun Vista og XP som duger.

Men for all del, linux er en fin servermaskin, og mac er en fin surfemaskin med skrivemaskin og jukebox.

Lenke til kommentar

hvorfor kritisere Vista såååå mye? det er da ikke så mye problemer med programmet... jeg har ihvertfall ikke merket så altfor mye.. driverstøtten var ikke helt optimal i begynnelsen (les nVidia skjermkort og null vifte-kontroll=mye støy)

 

men alle programmer jeg har virket (bortsett fra nero 6.6, men det er jo gammelt).

 

og hvis man klager på at det er tregt: prøv å sett inn en minnepinne av høy kvalitet (høy skrive-og lesehastighet), og bruk "ready-boost"-funksjonen, eller hva det nå heter.. har en geil-pinne på 1 gig, den ga nytt liv i Vista'n min..

 

tror ikke M$ prøver å ta rotta på kundene sine, de gjør sikkert så godt de kan

Lenke til kommentar
hvorfor kritisere Vista såååå mye? det er da ikke så mye problemer med programmet...  jeg har ihvertfall ikke merket så altfor mye.. driverstøtten var ikke helt optimal i begynnelsen (les nVidia skjermkort og null vifte-kontroll=mye støy)

 

men alle programmer jeg har virket (bortsett fra nero 6.6, men det er jo gammelt).

 

og hvis man klager på at det er tregt: prøv å sett inn en minnepinne av høy kvalitet (høy skrive-og lesehastighet), og bruk "ready-boost"-funksjonen, eller hva det nå heter..  har en geil-pinne på 1 gig, den ga nytt liv i Vista'n min..

 

tror ikke M$ prøver å ta rotta på kundene sine, de gjør sikkert så godt de kan

8607952[/snapback]

 

 

så du mener at fordi DU ikke har problemer så er lista falsk? og vista ER tregt i forhold til XP. det sier seg selv at det blir raskere i bruk med bedre minne, men det er fremdeles tregere enn XP.

Lenke til kommentar

jada, det er tregere enn XP, det er det ingen tvil om.. men nå var mest sannsynlig win95 tyngre enn 3.11, og mest sannsynlig er XP tregere enn 98.. utvikling kalles det, om det er utvikling til det bedre vil tiden vise..

 

jeg er ihvertfall ganske fornøyd med Vista.. eneste jeg vil ha er MediaCenter, fikk bare business-versjonen via msdn.

skjønner ikke hvorfor den er strippet i den versjonen... har en følelse av at businessfolk oxo trenger avslapning og tv-titting iblandt de og..

Endret av newman221
Lenke til kommentar
jada, det er tregere enn XP, det er det ingen tvil om.. men nå var mest sannsynlig win95 tyngre enn 3.11, og mest sannsynlig er XP tregere enn 98.. utvikling kalles det, om det er utvikling til det bedre vil tiden vise..

 

Dette holder ikke, det er ingen regel som tilsier at siste OS pga. nye egenskaper skal kreve mer enn forrige versjon. Mac sitt siste OS er raskere enn forrige versjon, men har flere egenskaper i seg. Det samme gjelder for Linux. Så hvorfor skal ikke ms klare det samme?

 

Et annet viktig poeng er at hvis et nytt OS er tregere/krever mer enn forrige versjon pga. økt egenskap/programmer – så må en stille spørsmål om denne “forbedringen” rettferdiggjør reduksjonen i ytelsen. Emm. kan du gjøre alt som kan gjøres på Vista også i XP, ergo rettferdiggjør det overhode ikke noe reduksjon.

Lenke til kommentar
Har ikke vært det raskeste OS'et med tanke på kompatibilitetsproblemer osv. Håper SP1 tar seg av litt av det.

8607849[/snapback]

Det sies at SP1 er fremskyndet og strategisk lagt tidlig fordi mange venter på SP1 før de anser Vista som ferdig med barnesykdommene. Fremskyndelsen gjør at du kan forvente at SP1 inneholder færre reparasjoner og oppdateringer enn den ville gjort om den ikke ble fremskyndet. Men det er jo en avveining. Få oppdateringer og bugfikser tidlig eller mange sent.

 

hvorfor kritisere Vista såååå mye? det er da ikke så mye problemer med programmet...

Vista er ikke et program. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg ser ikke noe kritisk med artikkelen i seg selv, men de artiklene som er oppsummeringen av fordeler, ulemper, tester osv er generelt ganske negative. Hvis det er enkelte punkter du er uenig i så foreslår jeg at du går inn på den aktuelle artikkelen og diskuterer det der.

 

og hvis man klager på at det er tregt: prøv å sett inn en minnepinne av høy kvalitet (høy skrive-og lesehastighet), og bruk "ready-boost"-funksjonen, eller hva det nå heter..  har en geil-pinne på 1 gig, den ga nytt liv i Vista'n min..

Readyboost fungerer kun bra når man har lite minne i maskina. (512MB). Har man 2GB eller mer er det ingenting å hente på Readyboost. Ved 1GB ram så er det littegrann å hente i noen tilfeller. Men mer skikkelig ram er selvsagt veldig mye bedre enn readyboost-minne.

 

tror ikke M$ prøver å ta rotta på kundene sine, de gjør sikkert så godt de kan

8607952[/snapback]

Den setninga kan jo tolkes på flere måter. Trekker jeg ut den verste meningen så må jeg si meg enig i at M$ prøver så godt de kan å ta rotta på kundene sine. :p

Lenke til kommentar

hmmm, føler meg litt overkjørt her.. hehe, mange som er litt skuffet over vista her..

skal si meg enig i at jeg ble litt skuffet over ytelsen til vista.. hadde håpet at det skulle gå litt raskere enn det faktisk gjør..

en ting som irriterer meg ganske mye i windows er ytelsen på fildeling i windows-nettverk. skjønner ikke hvorfor det skal være såå ustabilt og tregt.

kanskje noen kan hjelpe meg litt her

har 3 pc'r i huset, en stasjonær (med vista), og to bærbare. hender jeg kobler opp bærbar mot tv for å se på filmer og serier. det kjiipe er at jeg må overføre filmene til harddisk før jeg kan se dem, da man kan banne på at overføringen bryter eller lagger i løpet av filmen.. og det tar en evighet. (har god signalstyrke)

noen ting man kan gjøre så man slipper å overføre fila før man kan se den??

 

har forresten en 3com trådløs router. stasjonær bruker kabel, bærbare trådløst 54mbit

 

 

og prisen på vista er kriminell, bare så det er sagt

Lenke til kommentar

Prisen er ganske høy ja, men når det er sagt, så har Ultimate utgaven mye mer å gi enn feks Windows XP Professional hadde i forhold til feks Home.

 

Er stort sett fornøyd med Vista jeg. Har ikke hatt noen særlig problemer, bortsett fra at WiFi adapteren min ikke har noen Vista driver :/

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å gå tilbake til XP her om dagen, og det virket mye mindre strømlinjeformet en Vista. Jeg er mer effektiv i Vista enn XP.

 

Men det er min mening, og jeg synes også at artikkelen var ensidig negativ.

8608439[/snapback]

 

Det er fordi Vista er for folk som ikke klarer å bruke riktig stuff som cmd f.eks!..og annet utstyr som dem ikke har peiling på..I Vista er ALLT gitt..man trenger ikke gjøre en dritt sjøl...og man har nesten ikke kontroll på det som skjer.. verdens beste maskin system er mac :thumbup:

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg i hvert fall si at den dagen jeg må gå tilbake til XP fremfor Vista så vil jeg seriøst vurdere å finne noe annet å gjøre på. Vista inneholder mange funksjoner som jeg overhodet ikke vil være foruten på mitt system, slik som integrert søk (nei jeg vil ikke ha XP varianten som ligger på oppgavelinjen), navigeringssystemet i windows utforsker, photo gallery osv.

 

Og for min del så opplever jeg ingen forskjell mellom Vista og XP når det gjelder ytelse, men jeg har forståelse for at andre gjør det. Men det er vel strengt tatt ikke mitt problem, så lenge jeg vet at Vista er fremtiden.

Lenke til kommentar

Her var det ikkje så mye positivt å spore nei... Men det er jo ikkje så mye positivt å si heller... Mest negative nyheter hittil. Personlig venter eg med Vista fordi eg syns det er mye problemer med programkompabilitet, og dessuten så er PC'en min treig som faen fra før(:p) så Vista ville gå treigt som sirup. Men Vista har en del kjekke funksjoner da. :hmm:

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...