Gå til innhold

Triks: Vista og gjenopprettingspunkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

systemgjennoppretting synes jeg er en fin ting. jeg har ikke benyttet meg av det ofte, men på xp fikk jeg behov for det en gang en eller annen driver lagre krøll og bsod.

 

uansett: systemgjennoppretting trengs jo kun på den partisjonen windows ligger på, og bør ikke gjøre noe mer enn å gjennopprette systemtes filer. Mao: filer som brukerne opererer på bør ikke dobbelt- og trippellagres, det er ytterst få som er dumme nok til å modifisere en fil de ikke ønsker å modifisere ... ?

 

selv slår jeg derfor alltid av systemovervåking på alle partisjoner, med unntak av c:\

Lenke til kommentar
De gangene jeg har brukt System Restore ar det ikek gjort annet enn å rote til ting som jeg ville skulle bli værende som de var, og det retta ikek på de tingene som det var noe feil med. Fortrekker å reparere ting selv.

8435508[/snapback]

Alle er ikke som deg, vet du. Med tanke på hvor billing plass er idag synes jeg dette virker som en rimelig løsning for å ikek miste verdifull data. (Gjelder selvsagt ikke hvis hele Vista tryner for godt da)

Lenke til kommentar

Hvis man er av den type bruker som graver litt, og avinstallerer nettverksdrivere som er installert av Trust installer, for å installere produsentens drivere, etter at Vista er aktivert, så er det systemgjennoppretting, godt å ha.

 

For at enkleste måte å deaktivere Vista, enn å fjerne nettverks drivere finner du ikke. Og da mener jeg det du ser "under vis skjulte enheter".

systemgjennoppretting ordner opp for deg.

Lenke til kommentar

Personligt skrur eg alltid av slike funksjoner, pga at eg aldri bruker dei.

Men eg kan forstå at for folk med mindre erfaring med datamaskiner kan slike funksjoner være gull verd.

 

Det kan være verd å nevne at vist du får virus på maskinen, så blir "system restore" infisert også. Med andre ord vist du fjerner viruset, og deretter kjører ein system restore er sjansene store for at du har fått viruset tilbake. Dette er grunnen til at du alltid skal skru av denne funksjonen vist du får virus.

Lenke til kommentar

Mindre og mindre erfaring fru Blom. Jeg er en av dem som stadig experimenterer med nye programmer og beta-versoner av ditt og datt. Det hender inni mellom, at jeg tvinges til å bruke systemgjenoppretting. Og for de fleste, er det å ikke miste data en mer enn god nok grunn til ikke å slå av funksjonen. Og ikke koster 500Gb mye heller i dag...

Lenke til kommentar

systemgjennoppretting er svært nyttig syns nå jeg. Jeg innstalerte den forige ati driveren til skjerm kortet mitt da jeg fikk bluescreens heletiden når jeg skulle logge inn. Dette løste jeg med å starte opp i sikkerhetsmodus og tok systemgjennoppretting den foreslo at jeg skulle gjennopprette til før jeg innstalerte driveren og vips var det problemmet ute av verden

Lenke til kommentar

For de som ikke har hørt om det, så er det et fantastisk program som heter RollbackRX Pro. Systemgjenoppretting er bare tull i forhold. Du kan herpe masiknen (bare programvaren) så mye man ønsker, gjennoprette under boot-up,

og maskinen er 100% oppegående til det image man selv har valgt.

Endret av statfjord
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor har dette blitt en system restore diskusjon?

Artikkelen snakker jo om shadow copy, noe som ikke har noe med system restore å gjøre.

 

Shadow copy lagrer en incremental kopi av filene du jobber på, noe som er flott dersom man overskriver et dokument man jobber på (incremental = bare endringene blir lagret, noe som sparer en god del plass). Teit at man ikke kan slå den av på Home versjonene, men det kommer sikkert en løsning for dette.

 

Såvidt jeg har skjønt, har da Apple's OsX noe lignende?

Lenke til kommentar
Hvorfor har dette blitt en system restore diskusjon?

Artikkelen snakker jo om shadow copy, noe som ikke har noe med system restore å gjøre. 

 

Shadow copy lagrer en incremental kopi av filene du jobber på, noe som er flott dersom man overskriver et dokument man jobber på (incremental = bare endringene blir lagret, noe som sparer en god del plass).  Teit at man ikke kan slå den av på Home versjonene, men det kommer sikkert en løsning for dette.

 

Såvidt jeg har skjønt, har da Apple's OsX noe lignende?

8505712[/snapback]

De kommer med det i Leopard, med fancy GUI.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...