Gå til innhold

GeForce 8600 i april


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trist å se at minnebussen ble halvert til 128bit i forhold til tidligere rykter.

8080440[/snapback]

Ja, og for å kompansere for dette så bruker de veldig rask ram, helt opp på 2ghz effektiv. Nå vet jo ikke jeg noe om prisen på rambrikkene, men kan iallefall se en fordel med å sette litt tregere minnebrikker på lavere hastighet med 256bit buss, kontra rask ram med halve buss speeden om man skal klokke. Må jo i teorien ha dobbel frekvens for samme båndbredde.

Lenke til kommentar
Trist å se at minnebussen ble halvert til 128bit i forhold til tidligere rykter.

8080440[/snapback]

Ja, og for å kompansere for dette så bruker de veldig rask ram, helt opp på 2ghz effektiv. Nå vet jo ikke jeg noe om prisen på rambrikkene, men kan iallefall se en fordel med å sette litt tregere minnebrikker på lavere hastighet med 256bit buss, kontra rask ram med halve buss speeden om man skal klokke. Må jo i teorien ha dobbel frekvens for samme båndbredde.

8080602[/snapback]

Nå var ikke nødvendigvis alternativet å bruke 1GHz (effektiv) ram med 256bit. De kunne jo inngått et kompromiss ,ed f.eks 1,5GHz 256bit og fått 50% høyere minnebåndbredde enn begge alternativene. 1,5GHz minne er sikkert ganske billig i forhold til 2GHz, og 256bit er sikkert ikke så mye dyrere enn 128bit. Alt i alt tror jeg de kunne tilbudt bedre minnebåndbredde for en lavere pris.

 

Ellers så synes jeg det er litt rart at de skal ha kort med 64bit,128bit, 320bit og 384bit men ikke mellomstørrelsen 256bit. Håper det dukker opp kort i mellomsjiktet med 256bit ogd en effektgjerrig GPU. Kanskje en framtidig geforce 8700 GS eller noe sånt.

 

Det jeg vil ha er altså et kort med lavt effektforbruk og god ytelse. Litt á la geforce go-serien, bare at de er for desktop. Hensikten er å få et fullstendig passivt kjølt system med ganske god ytelse.

Lenke til kommentar
Husk også at ved 256 bit minne så blir det en del mer komplisert pcb.

8081024[/snapback]

PCB er ikke spesielt dyrt. Jeg tror det mer avanserte PCBen koster mindre enn å kompensere ved å ha 2GHz minne i stedet for 1,4GHz minne. Husk at selv 1,1GHz minne vil gi bedre minnebåndbredde med 256bit minnebuss enn det 2,0GHz minne gir på 128bit minnebuss.

Lenke til kommentar
de har 128 bit minne for og få den pinkompatibel med 7600 serien, vilket betyr at det skulle være mulig med en agp versjon ganske kvikt. Husk også at ved 256 bit minne så blir det en del mer komplisert pcb.

8081024[/snapback]

 

7600 var jo pinkompitabel med 6600!

Det får da være grenser for hvor lenge de vil holde på dette.

Så heller aldri noen serlige gevinster fra 7600s pinkompitabilitet.

Lenke til kommentar
Trist å se at minnebussen ble halvert til 128bit i forhold til tidligere rykter.

8080440[/snapback]

Ja, og for å kompansere for dette så bruker de veldig rask ram, helt opp på 2ghz effektiv. Nå vet jo ikke jeg noe om prisen på rambrikkene, men kan iallefall se en fordel med å sette litt tregere minnebrikker på lavere hastighet med 256bit buss, kontra rask ram med halve buss speeden om man skal klokke. Må jo i teorien ha dobbel frekvens for samme båndbredde.

8080602[/snapback]

Nå var ikke nødvendigvis alternativet å bruke 1GHz (effektiv) ram med 256bit. De kunne jo inngått et kompromiss ,ed f.eks 1,5GHz 256bit og fått 50% høyere minnebåndbredde enn begge alternativene. 1,5GHz minne er sikkert ganske billig i forhold til 2GHz, og 256bit er sikkert ikke så mye dyrere enn 128bit. Alt i alt tror jeg de kunne tilbudt bedre minnebåndbredde for en lavere pris.

 

Ellers så synes jeg det er litt rart at de skal ha kort med 64bit,128bit, 320bit og 384bit men ikke mellomstørrelsen 256bit. Håper det dukker opp kort i mellomsjiktet med 256bit ogd en effektgjerrig GPU. Kanskje en framtidig geforce 8700 GS eller noe sånt.

 

Det jeg vil ha er altså et kort med lavt effektforbruk og god ytelse. Litt á la geforce go-serien, bare at de er for desktop. Hensikten er å få et fullstendig passivt kjølt system med ganske god ytelse.

8080772[/snapback]

Nå vet ikke jeg om mitt innlegg framstår uklart, men poenget mitt var akkurat det samme som ditt. Tregere minne og bredere buss burde være billigere å produsere selv med en mer kompleks minnebuss, som sikkert tar noen ekstra transistorer. 128bit buss begynner jo å bli så gammelt som tilbake til 8500 serien til ati om jeg husker rett på highend korta. Husker ikke om det kom på fx 5xxx serien til nvidia eller med 68xx kort på nvidia.

Lenke til kommentar
GeForce 8600 GTS må vel være et bra kort for de fleste uten at det koster skjorta  :hmm:

8081275[/snapback]

 

Det nye 6600GT ;)

(som forøvrig også hadde 128-bit minnebuss, og det ble det klaget på i mange tester).

Merkelig at Nvidia har holdt fast på 128-bit minnebuss i 6600, 7600 og 8600.

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...