Gå til innhold

Hvilke programmer er Vista-klare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

104 av 787 programmer er 13,2% av programmene de testet.

 

Ikke rart at mange bedrifter venter med å gå over til Vista.

 

Etter det jeg klarte å telle så fungerer 24* av de 103 microsoftprogrammene. Altså 23%. Dog, er tallet noe høyt siden de teller mange av programmene sine flere ganger:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Microsoft Corporation Microsoft Office Small Business Accounting 2007 Not provided

Microsoft Corporation Microsoft Office Access 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Excel 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office InfoPath 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Outlook 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office PowerPoint 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Publisher 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Word 2007 Not provided

Microsoft Corporation Microsoft Office Groove 2007 Not provided

Microsoft Corporation Microsoft Office OneNote 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Project Professional 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Visio Professional 2007 Not provided

Microsoft Corporation Microsoft Office SharePoint Designer 2007 Not provided

Microsoft Corporation Microsoft Office Project Standard 2007 Not provided

Microsoft Corporation Microsoft Office Visio Standard 2007 Not provided

Microsoft Corporation Microsoft Office Home and Student 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Basic 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation 2007 Microsoft Office system 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Professional Plus 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Ultimate 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Standard 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Small Business 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Professional 2007 12.0.4518.0

Microsoft Corporation Microsoft Office Enterprise 2007 12.0.4518.0

 

Hva er forskjellen på "Certified for .." og "Works with .."?

 

Hva skal til for å kvalifisere for selvtestingen man får 1000 dollar for? Jeg har en haug gamle mikroprogrammer jeg har laget og tester de gjerne på Vista for 1000 dollar stykket. :p

Lenke til kommentar
Jeg ser at hwno fortsetter å gi inntrykk av at ting ikke fungerer på Vista... Hvor mange artikler skal dere skrive uten å faktisk nevne at det meste funker fint, og at det ikke er en "nyhet" om en urgammel versjon skulle lage problemer når det uansett har kommet ny?

7999768[/snapback]

 

Det er jo interessant å vite at det også er endel som ikek funker fint, og når vista har såpass lite nyttig å tilby kontra XP, så er det i mine øyne en ganske vesentlig invending.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vista er ingenting å satse på for noen som helst enda.

 

Bedritene drivere og masse bugs.

7999704[/snapback]

 

Tja har kjørt Vista lenge,først testutgaven og nå orginalen og det fungerer utmerket, ja hos meg fungerer faktisk Vista like bra som XP og Vista booter opp raskere, programmvaren jeg kjørte på xp fungerer også greit her .

ja kort sagt jeg har ikke funnet noe å klage på enda :)

Lenke til kommentar
Vista er ingenting å satse på for noen som helst enda.

 

Bedritene drivere og masse bugs.

7999704[/snapback]

 

Tja har kjørt Vista lenge,først testutgaven og nå orginalen og det fungerer utmerket, ja hos meg fungerer faktisk Vista like bra som XP og Vista booter opp raskere, programmvaren jeg kjørte på xp fungerer også greit her .

ja kort sagt jeg har ikke funnet noe å klage på enda :)

7999800[/snapback]

 

Problemet for min del er at det ikke er noe spesielt som gjør vista nevneverdig bedre enn XP. Og når det er såpass mange ulemper (selv om det kan argumenteres for at de er små), så ser ikke jeg helt den store fordelen med å migrere i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemet for min del er at det ikke er noe spesielt som gjør vista nevneverdig bedre enn XP. Og når det er såpass mange ulemper (selv om det kan argumenteres for at de er små), så ser ikke jeg helt den store fordelen med å migrere i dag.

 

AtW

 

Nei det kan så være,men problemet er jo at en stor del av websidene skremmer vanlige folk fra å kjøpe maskiner med Vista.

Jeg får jevnlig telefoner fra folk som skal ha seg bærbare maskiner eller stasjonære og at disse har Vista innlagt,derfor tør de ikke kjøpe disse fordi de har lest på nettet at det advares mot enorme problemer.

Ja folk sitter faktisk med inntrykk av at de ikke engang kan overføre sin bildesamling fra sin gamle maskin til en med Vista.

Dette bør media ta annsvar for å innformere sikkelig istedenfor "skremselspropaganda" :hmm:

 

Senest i går fikk jeg telefon fra en som hadde lyst på denne maskinen:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=44325

Men turde ikke bestille den siden han hadde lest på flere norske websider at Vista var et problem :no:

 

Hadde ikke det vært en ide for feks Hardware.no å lage en folkelig info om dette, altså laget en sikkelig side som tok for seg Vista og hva som var fordelen,hvilke problemer en kunne støte på og en sikkelig info om at en feks kunne flytte ting fra den ene maskinen til den andre.

Her tenker jeg på en infoside som også den vanlige "dødlige" bruker av en PC forstår,altså alle de tusner av brukere som kunn vet at maskinen heter en PC og ikke aner hva en hd eller grafikkort osv er :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

hvis man veier all gratis reklamen Vista har fått mot disse advarslene som har kommet i det siste, tror jeg Vista kommer godt ut totalt sett... Det har jo vært flust av Vista-artikler opp og ned i mente i en uendelig lang tid nå.. Blir feil å kritisere og syte med en gang noen påpeker at ting faktisk ikke alltid er rosenrødt..

Lenke til kommentar
hvis man veier all gratis reklamen Vista har fått mot disse advarslene som har kommet i det siste, tror jeg Vista kommer godt ut totalt sett... Det har jo vært flust av Vista-artikler opp og ned i mente i en uendelig lang tid nå.. Blir feil å kritisere og syte med en gang noen påpeker at ting faktisk ikke alltid er rosenrødt..

8000477[/snapback]

 

Det er da ingen som syter som du kaller det, jeg setter fingeren på et problem, nemmelig hvordan mange av de uerfarne brukerne oppfatter dette.

At det er reklame for Vista er neppe overraskende for noen,men den er neppe større enn for andre ting.

Problemet er at det slås veldig stort opp når feil finnes,dette leser folk og blir dermed usikre og tør ikke kjøpe maskin med dette, det synest jeg er idiotisk da vi ikke kommer bort fra at Vista er fremtidens OS og at det derfor er sykt at mange nybegynnere skremmes vekk og kjøper et os som er på tur ut for så senere å angre med de ekstra kostnadene det medfører.

Lenke til kommentar
At det er reklame for Vista er neppe overraskende for noen,men den er neppe større enn for andre ting.

8000609[/snapback]

Nja, er vel litt mer reklame/oppmerksomhet de gangene Windows slipper ny versjon av operativsystemet sitt, enn de gangen f.eks. Ubuntu kommer i ny versjon.. Ikke at jeg synes dette er feil. Med tanke på antall personer som sitter i et windows-miljø ville jeg derimot blitt veldig overrasket hvis en ny versjon ikke ble omtalt i media. Og jeg er nøyaktig like lite overrasket over at også feil og mangler kommer frem :)

 

Og helt ærlig: all tidligere erfaring tilsier at første utgaven av et windows-os innehar mange bugs og feil. Er jo en grunn til at det finnes både SP1 og SP2 til WinXP...

 

Hvis folk er usikre på om de bør gå for Vista OS, så får de skaffe seg et annet. Om ikke databutikkene klarer å tilpasse seg kundens behov/ønsker, så ligger problemet hos butikken, ikke hos kunden. Løsning på problemet: Selg en maskin med WinXP istedenfor Vista til kundene...

 

Edit: typo

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Jeg kan jo også nevne at jeg har vært igjennom samme runde tidligere.

 

Myten om at Win2000 ikke var god til "multimedia" varte utrolig lenge. Da det kom så var det folk som sverget til 98 i flere år etterpå pga dette. Og når Xp kom var det mange som gikk rett over fra 2k til Xp fordi de trodde de ville få "bedre multimedia". Fakta er at spillene og film gikk nøyaktig like bra på begge plattformer. Jeg husker fremdeles hvordan enkelte nektet -blånektet- å tro på meg når jeg garanterte for både stabilitet og 3d ytelse på Win2k, flere år etter release. De ville heller ha 98.

 

En annen myte, som fremdeles vedvarer, er at Xp x64 ikke er kompatibel med noe som helst. Jeg har kjørt det siden utgivelsesdato på 2 pc'er, det samme har de fleste jeg kjenner. Det fungerer utmerket.

 

Så jeg ser ikke på det som MS-reklame å fortelle hvor bra ting egentlig fungerer. Jeg ser på det som tidsbesparende for oss som gir folk råd og bygger for folk. Jeg møter fremdeles folk som står fast på at Win2k ikke er egnet til "multimedia", og jeg håper ikke vi må slite med noe liknende angående Vista i flere år fremover....

Lenke til kommentar
Vista er ingenting å satse på for noen som helst enda.

 

Bedritene drivere og masse bugs.

7999704[/snapback]

 

Tja har kjørt Vista lenge,først testutgaven og nå orginalen og det fungerer utmerket, ja hos meg fungerer faktisk Vista like bra som XP og Vista booter opp raskere, programmvaren jeg kjørte på xp fungerer også greit her .

ja kort sagt jeg har ikke funnet noe å klage på enda :)

7999800[/snapback]

 

Problemet for min del er at det ikke er noe spesielt som gjør vista nevneverdig bedre enn XP. Og når det er såpass mange ulemper (selv om det kan argumenteres for at de er små), så ser ikke jeg helt den store fordelen med å migrere i dag.

 

AtW

7999816[/snapback]

 

Bra at du endelig legger til ".. for min del", for det synes jeg ikke du har gjort særlig i denne tråden. Det er en hel andre tankeløse kommentarer som kommer frem i disse Vista trådene, og jeg må være enig her med mad_arab som skriver følgende:

  Jeg ser at hwno fortsetter å gi inntrykk av at ting ikke fungerer på Vista... Hvor mange artikler skal dere skrive uten å faktisk nevne at det meste funker fint, og at det ikke er en "nyhet" om en urgammel versjon skulle lage problemer når det uansett har kommet ny?

 

For det er svært lite positiv omtale av Vista. Greit nok at man ikke synes det er noe positivt, men det er da for pokker meg meget bra produkt som er lagt ut til salg, og at da janteloven her i norge skal ha så forbanna sterke røtter at vi ikke klarer å innrømme det, synes jeg er skikkelig smålig!!

 

Det er ikke meningen å hverken henge ut noen eller å hetse ens person (ATW), men jeg synes det er på tide at noen snakker litt for den andre leieren. Snekker'n tar opp et annet viktig punkt. Media skremmer kundene med omtale som types stort om hvor forferdelig Vista er og hva den endelig dommen er. Det blir til tider temmelig latterlig.

 

Uttalelser som at "vista har fryktelig mye bugs og er bare problemer", uten å kunne sette fingeren på hva som faktisk er feil eller galt, faller også på sin egen urimelighet. Man burde kunne støtte sine argumenter på en litt bedre måte. Og de av dere som har testet Vista RC1, 2 eller BETA og siden har holdt dere til XP: Prøv en litt nyere versjon som har fått godkjente drivere før dere sier noe om ustabiliteten eller annet. For å sitere andre sine feil og mangler som en slags felles oppfatning, er også helt feil når man selv ikke har testet eller vet hva man snakker om.

 

Igjen, sorry for et litt sint innlegg. Og ja, jeg vet at Vista trenger litt tid og at nyere drivere vil løse endel av folk sine problemer. Nyere maskiner derimot har det faktisk helt fint med Vista.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg kan jo også nevne at jeg har vært igjennom samme runde tidligere.

 

Myten om at Win2000 ikke var god til "multimedia" varte utrolig lenge. Da det kom så var det folk som sverget til 98 i flere år etterpå pga dette. Og når Xp kom var det mange som gikk rett over fra 2k til Xp fordi de trodde de ville få "bedre multimedia". Fakta er at spillene og film gikk nøyaktig like bra på begge plattformer. Jeg husker fremdeles hvordan enkelte nektet -blånektet- å tro på meg når jeg garanterte for både stabilitet og 3d ytelse på Win2k, flere år etter release. De ville heller ha 98.

 

En annen myte, som fremdeles vedvarer, er at Xp x64 ikke er kompatibel med noe som helst. Jeg har kjørt det siden utgivelsesdato på 2 pc'er, det samme har de fleste jeg kjenner. Det fungerer utmerket.

 

Så jeg ser ikke på det som MS-reklame å fortelle hvor bra ting egentlig fungerer. Jeg ser på det som tidsbesparende for oss som gir folk råd og bygger for folk. Jeg møter fremdeles folk som står fast på at Win2k ikke er egnet til "multimedia", og jeg håper ikke vi må slite med noe liknende angående Vista i flere år fremover....

8000716[/snapback]

Hmm, uff da. Nei, dette har jeg ikke merket så mye til selv. Derimot sliter min far med manglende driverstøtte til scanneren sin. Derfor sitter han fortsatt på Win2K. Jeg har selv prøvd å installere XP to-tre ganger, men hver gang må jeg tilbake til Win2K for å få scanneren til å fungere... Etter litt surfing rundt på nett, viser det seg at alle med samme scanner har samme problem. Riktignok ligger problemet hos produsent av scanner (agfa om jeg husker rett), og ikke hos Microsoft. Men det hjelper lite..

 

Selv kan jeg ikke oppgradere til Vista før det blir lansert drivere til tv-kortet mitt.. (XP driverne vil neppe fungere, siden de ikke er vertifisert eller hva det nå kalles)

 

Men Vista er sikkert et godt produkt, og jeg kommer nok til å prøve det ut etterhvert! Men for mannen i gata som kun sjekker mail og nettbank, tror jeg ikke de har behov for Vista før ved nytt pc-kjøp. Kjøper man ny maskin med Vista installert, så trenger man ikke være redd for manglende driver-støtte o.l., siden denne maskinen skal støtte OS fra butikk.. Akkurat det må da selgere klare å overbevise (vrangstilte) kunder om?

 

Igjen, sorry for et litt sint innlegg. Og ja, jeg vet at Vista trenger litt tid og at nyere drivere vil løse endel av folk sine problemer.
Ikke noe galt i å bli engasjert ;) Men du nevner her problemet som noen folk sliter litt med. Uten driverstøtte er ikke Vista mye gøy... Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Bra at du endelig legger til ".. for min del", for det synes jeg ikke du har gjort særlig i denne tråden. Det er en hel andre tankeløse kommentarer som kommer frem i disse Vista trådene, og jeg må være enig her med mad_arab som skriver følgende:
  Jeg ser at hwno fortsetter å gi inntrykk av at ting ikke fungerer på Vista... Hvor mange artikler skal dere skrive uten å faktisk nevne at det meste funker fint, og at det ikke er en "nyhet" om en urgammel versjon skulle lage problemer når det uansett har kommet ny?

 

For det er svært lite positiv omtale av Vista. Greit nok at man ikke synes det er noe positivt, men det er da for pokker meg meget bra produkt som er lagt ut til salg, og at da janteloven her i norge skal ha så forbanna sterke røtter at vi ikke klarer å innrømme det, synes jeg er skikkelig smålig!!

 

Det er ikke meningen å hverken henge ut noen eller å hetse ens person (ATW), men jeg synes det er på tide at noen snakker litt for den andre leieren. Snekker'n tar opp et annet viktig punkt. Media skremmer kundene med omtale som types stort om hvor forferdelig Vista er og hva den endelig dommen er. Det blir til tider temmelig latterlig.

 

Uttalelser som at "vista har fryktelig mye bugs og er bare problemer", uten å kunne sette fingeren på hva som faktisk er feil eller galt, faller også på sin egen urimelighet. Man burde kunne støtte sine argumenter på en litt bedre måte. Og de av dere som har testet Vista RC1, 2 eller BETA og siden har holdt dere til XP: Prøv en litt nyere versjon som har fått godkjente drivere før dere sier noe om ustabiliteten eller annet. For å sitere andre sine feil og mangler som en slags felles oppfatning, er også helt feil når man selv ikke har testet eller vet hva man snakker om.

 

Igjen, sorry for et litt sint innlegg. Og ja, jeg vet at Vista trenger litt tid og at nyere drivere vil løse endel av folk sine problemer. Nyere maskiner derimot har det faktisk helt fint med Vista.

8000723[/snapback]

 

Jeg må innrømme at jeg ikke føler meg helt truffet, hvilke av mine innlegg er det du mener de ikke framkommer tydlig nok at det er snakk om min personlige mening (og det er en personlig mening det er snakk om).

 

Og er det et meget bra produkt som er lagt ut for salg? Jeg har installert vista, og jeg er ikke tilfreds, ting går tregere, nettverksytelsen er dårligere, jeg har fått en blue-screen, spill fungerer ikke, enkelte programmer fungerer ikke skikkelig. Grunnleggende "feil" i XP er fortsatt ikke utbedret. Det eneste som har framstått som skikkelig positivt er at alle drivere ble installert "automatisk" (dvs at de fulgte med vista). Jeg synes det er skivebom å blande janteloven inn i dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Senest i går fikk jeg telefon fra en som hadde lyst på denne maskinen:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=44325

Men turde ikke bestille den siden han hadde lest på flere norske websider at Vista var et problem  :no:

Den maskinen der var jo ganske rå, og burde sånn sett ikke ha problemer med å dra Vista (som om et OS egentlig burde slite i hjel en PC :whistle: )

 

Men mange nye PCer selges med bare 1GB RAM, og low-spec maskiner (særlig laptoper) kan ha bare 512MB RAM. Da mener jeg det er god grunn til å advare mot Vista, da det krever så inni granskauen mye RAM. Man kan ihvertfall bare glemme Aero-grensesnittet.Spranget i krav til hardwaren har gått kraftig opp, langt mer enn fra f.eks Win2000 til WinXP. Vista krever også en del mer diskplass, som da også hovedsaklig er et problem på laptoper. Batterilevetiden påstås også at har blitt dårligere :whistle:

Lenke til kommentar
De fleste program jeg har prøvd fungerer mer eller mindre greit (dvs enkelte har noen rare glitcher), når det gjelder spill ser det desverre ikke ut til å være like bra (dog har jeg et noe begrenset utvalg).

 

AtW

7999450[/snapback]

 

 

Ups, nå så jeg ikke dette innlegget før alle de andre her. Scrollet glatt forbi, og det beklager jeg.

 

Forøvrig så fungerte Supreme Commander helt ypperlig på min maskin. Det er det siste spillet jeg har testet. Ingen andre drivere er installert enn fra MS selv.

 

Av andre programmer, har jeg har ikke hatt noen problemer med siden RC2 og rett før nyttår. Men så har jeg konsekvent sett etter programvare som skal fungere utmerket under Vista. Dette er tatt fra en slags Vista Wiki work or not page. Tror de fleste har vært innom denne lista. At den ikke er offentlig godkjent av MS betyr ikke at programmene der ikke funker. Det er jo brukere som oss som har funnet ut av det og skrevet inn ;)

 

Men jeg vil også si at dette er min personlige mening; At Vista fungerer bra hos meg med mine behov, betyr ikke at naboen min synes det er like bra om behovene er helt annerledes. Og som det sier litt lenger opp her: Driverne er ikke helt bra for alle varianter av maskinvare. Nei, det har jeg også opplevd. Men de nyeste kortene produsert, ser ut til å være prioritert. (tenker jeg ikke spesielt på 8800 serien :p )

 

Og bare for å ta et eksempel på hvor bra jeg har opplevd at Vista er, så fant installasjonsrutinenene TV kortet fra Happauge! Det er jo nå et par år gammelt. Det hadde heller ikke problemer med de øvrige driverne. Dette var med RC2 kandidaten. Skal legges til at det her var en tidlig versjon hvor ikke alt fungerte ypperlig.

 

Kan jo legge til at IBM anbefaler 4GB minne til Vista. Hvilket er pr idag ganske vanskelig med 32bit versjoner. Dell på sin side mener det er et min med 2GB. Det er jeg også enig i. Maskiner med 1GB minne vil slite. Men det er ikke hva denne tråden handler om. Programmene kommer på rekke og rad, og selv om de ikke har påklistret en lapp "Vista ready", så er det mange av dem som funker. Bare å ta en titt her!

 

Men jeg vil fortsatt stå for det jeg sa i stad, om at Vista er et meget bra produkt. Det er det også. Men det krever sitt av maskiner pr i dag. Man kan vel si at det snart er Vista kompatible maskiner i salg. For det er unektelig trist at nyinnkjøpte maskiner med 1GB RAM, stor rask disk og kult skjermkort allerede er avleggs i Vista standarden.

Lenke til kommentar
Selv kan jeg ikke oppgradere til Vista før det blir lansert drivere til tv-kortet mitt.. (XP driverne vil neppe fungere, siden de ikke er vertifisert eller hva det nå kalles)

 

Nok et eksempel på at det man "tror" ikke stemmer. På Vista-32 funker usertifiserte drivere. Det er bare Vista-64 som KREVER sertifiserte drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...