Gå til innhold

Mer kjøling OCZ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes jo så utrolig mange som er nesten identiske...

 

Men er det noen som vet om noen heatsinks som egner seg til passiv kjøling med _vertikale_ finner? for i en desktop (htpc) så er så å bruke en heatsink som dette passivt nesten like ubrukelig som ingen heatsink overhodet...

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å kommentere det. Scythe ninja ripoff :p

 

Sitter med en ninja nå, som fungerer utmerket ^^ Bare å anbefale. Men må si jeg ble litt overrasket da jeg så denne. Er seriøst HELT lik. Oppheng til viftene tilogmed.

 

Jeg hadde til tider passiv kjøling på min forrige 3800+ X2, som fungerte bra. Satt på en vifte pga overklokking.

Lenke til kommentar
Noen som vet om en passiv kjøler som faktisk kan brukes passivt? Altså til å kjøle ned normale, gode prosessorer uten vifte.

7991716[/snapback]

 

Problemet er at termodynamikken ikke tillater at energi forsvinner, så all energi pc'en bruker blir tilslutt omdannet til varme, så bruker man en 100W prosessor så vil den i prinsipp bli like varm som en 100W lyspære hehe...

 

Det sagt så finnes det noen løsninger med heatpipes som kan få til passiv kjøling selv av varme prosessorer (mCubed hfx f.eks)

Lenke til kommentar
Noen som vet om en passiv kjøler som faktisk kan brukes passivt? Altså til å kjøle ned normale, gode prosessorer uten vifte.

7991716[/snapback]

 

Hvis du skal bruke passiv kjøler må du uansett ha god luftgjennomstrømning i kabinettet (som selcfølgelig krever vifter), eller ha en løsning hvor heatpipes leder varmen ut i en større ribbe utenpå kabinettet. Det finnes kabinetter hvor hele kabinettet fungerer som en stor kjøleribbe, men disse er svært dyre.

 

I min egen PC har jeg to 120mm-vifter som driver luften gjennom, og en Noctua NH-U12 m/vifte som står for kjølingen. En gang jeg byttet hovedkort, glemte jeg å montere viften på kjøleren igjen, men kunne fint spille Oblivion i mange timer likevel. Så anbefaler denne på det sterkeste! :yes:

Lenke til kommentar
Noen som vet om en passiv kjøler som faktisk kan brukes passivt? Altså til å kjøle ned normale, gode prosessorer uten vifte.

7991716[/snapback]

Vel, det kan bli vanskelig med effekter på så mye som 65W. Noe av hovedproblemet er at kjøleren ofte må stå inni et kabinett. Altså inni en kasse som holder godt på varmen om man ikke gjør noe med det. Hadde man kunnet ha kjøleren utenfor kabinettet så ville naturlig konveksjon (luftstrøm på grunn av at varm luft er lettere enn kald og dermed stiger) gjort at man fikk en langt bedre kjøling enn om man holder kjøleren inni en lukket boks. En helt lukket boks kan også avgi varme, men da bare gjennom veggene og det er ikke særlig effektivt.

 

Vi har en mini-ITX-boks med Via C7 på kontoret og hele den boksen bruker bare ca 25W ved lett arbeid og omtrent det dobbelte ved tungt arbeid. Denne boksen har ikke en eneste vifte, men har noen luftehuller på sidene og oppå som gjør at luft kan sige gjennom den etter prinsippet om naturlig konveksjon. Temperaturen på prosessoren varierer normalt mellom ca 40 og 50'C. Så det går an, men ikke på moderne gode CPUer, med unntak av mobile-versjoner på 35W og sånt. Et middels ATX-kabinett med mange huller klarer trolig opp mot 100W i totalt effektforbruk fullstendig passivt.

Lenke til kommentar
Noen som vet om en passiv kjøler som faktisk kan brukes passivt? Altså til å kjøle ned normale, gode prosessorer uten vifte.

7991716[/snapback]

Vel, det kan bli vanskelig med effekter på så mye som 65W. Noe av hovedproblemet er at kjøleren ofte må stå inni et kabinett. Altså inni en kasse som holder godt på varmen om man ikke gjør noe med det. Hadde man kunnet ha kjøleren utenfor kabinettet så ville naturlig konveksjon (luftstrøm på grunn av at varm luft er lettere enn kald og dermed stiger) gjort at man fikk en langt bedre kjøling enn om man holder kjøleren inni en lukket boks. En helt lukket boks kan også avgi varme, men da bare gjennom veggene og det er ikke særlig effektivt.

 

Vi har en mini-ITX-boks med Via C7 på kontoret og hele den boksen bruker bare ca 25W ved lett arbeid og omtrent det dobbelte ved tungt arbeid. Denne boksen har ikke en eneste vifte, men har noen luftehuller på sidene og oppå som gjør at luft kan sige gjennom den etter prinsippet om naturlig konveksjon. Temperaturen på prosessoren varierer normalt mellom ca 40 og 50'C. Så det går an, men ikke på moderne gode CPUer, med unntak av mobile-versjoner på 35W og sånt. Et middels ATX-kabinett med mange huller klarer trolig opp mot 100W i totalt effektforbruk fullstendig passivt.

7992283[/snapback]

 

Men om du monterer passive kjølere på alle tradisjonelt støyende komponenter, og deretter har for eksempel to stillegående 120mm-vifter, en som blåser inn og en ut, vil vel det maksimale effektforbruket du kan operere med øke veldig?

Lenke til kommentar

Jepp, det kan man nok, men da går man bort fra den hellige gralen passiv kjøling er. Først blir det "bare et par 12cm-vifter", så blir det er par til, og noen små for å hjelpe til på noen småkomponenter og så er vi tilbake til dagens situasjon :p

 

Poenget mitt er at kabinettet i seg selv fungerer som et lokk som holder varmen inne. Det kunne vært gjort mye smartere om man hadde tenkt i litt nye baner. F.eks slik Thermaltake gjorde med det nevnte fullstendig heatpipe-kjølte kabinettet.

Lenke til kommentar

På kalde dager (ute) så kunne en tatt kald luft fra vinduskarmen og sugd denne inn i kabinettet med en tykk slange. Husk å slå av varmeovnen i rommet dersom det ikke skulle bli for kaldt på føttene. En kan heller spe på med flere PC'er, eller eventuellt en flyttbar ovn som en kan sette langt vekk i fra vinduet. :) Men det blir vel værre om sommeren.

 

Om sommeren kunne en hatt noe mørkt tøy fuktet, og kledd på utsiden av vindusflaten. Fordampningen ville da kjølt ned vinduet. Det kunne vært artig å ha prøvd det ut.

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke passiv kjøler må du uansett ha god luftgjennomstrømning i kabinettet (som selcfølgelig krever vifter)

 

Mange velger å ta bort sidedøren på kabinettet sitt (slikt jeg har gjort). Da er det fullt mulig å kjøre alt passivt. Kommer ann på hvilke komponenter man har også selvfølgelig. Jeg har en Sempron 4300+. Man må selvfølgelig sette på en vifte når man spiller, for da kan grafikkortet bli varmt, og varmen stiger opp til prosessoren og strømforsyningen.

 

Jeg kjører en Thermaltake Schooner passiv kjøler på graffikkortet. Scythe Ninja uten vifte på prosessoren, en Fortron Source Zen vifteløs strømforsyning, og har pakket inn harddisken min i en Scythe "Quiet Drive" boks.

 

Pc'en er helt lydløs. Deilig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...