Gå til innhold

TEST: Åtte prosessorkjølere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva skjedde med testbenken fra overklokking.no?

det hadde vært mye bedre og mye tryggere resultater fra den, enn en antakelse i et "levende system"

 

jeg er også skuffet over at det ikke er tester ved forskjellige spenningsnivåer, f.eks. 5 og 7V.

 

dere nevner at zalman sine kjølere ble mye stillere ved lavere turtall, men dere sier ikke noe om hvilket spenningsnivå som gir dette turtallet.

 

ellers så hadde det vært artig med et par bilder fra test systemet, iallefall den passive delen av testen.

 

utenom dette så var det vel en OK test.

Lenke til kommentar

Dette bekrefter forsåvidt at forskjellige ribber er best til forskjellige ting, Scythe Ninja med blader med stort mellomrom er jo typisk en ribbe som egner seg for den som vil ha passe kjøling med lavest mulig lydnivå, mens andre er bedre for de som vil ha best mulig kjøling, men som er villig til å betale med støy for å bruke en kraftigere vifte.

 

AtW

Lenke til kommentar

eh...

 

Mulig jeg er blind, men ble det kåret en vinner i kategorien "lavest opplevd støy ved maks belastning"?

 

Det med støy...

Det burde jo være nok av lydstudio i oslo som har gode mikrofoner og gode rom med lite støy til å teste litt lyd? Bare man er konsisten i utstyret og metoden så funker det jo greit.

 

Hva med å la flere lytte (med bind for øynene), for så å kåre en vinner av den med "opplevd lavest støy"?

 

Hva med modding? Det ble nevnt noe om at Zalman var klart bedre på støy om den ble justert. Hva med å kjøre alle gjennom slik regulering, for å finne max akseptert temp for så å avgjøre hvem som er stillest?

 

Nå kan sikkert ikke alle kjølerene benytte lure vifter kjøpt andre steder. Men hva med å demontere fabrikkvifta, og montert en standard vifte for å se hvem som har den beste ribba?

 

Skulle ønske HW testet støy langt bedre. Det er jo helt sinnsykt deiligt å ha en skikkelig maskin som man ikke hører et pip fra. Det burde vært et bedre fokus på det - for hadde fokuset vært der, så hadde vi sett bedre produkter i den gata.

Men for all del, det er jo mye bra støyprodukter, men det er fortsatt en jungel som man skal ha tunga litt beint i kjeften for å ta de riktige valga.

Lenke til kommentar

passiv kjøling er gambling (med mindre man kjører spesielt treige cpu'er etc) så det blir jo uaktuelt uansett. Spesielt viss du må ha god gjennomluftning i kabinett (det krever jo vifter).

 

Vann er en mulighet ... men jeg er ikke glad i vann. Vann + elektronikk er farligt skal jeg si deg.

 

Men det er mulig å velge riktige komponenter for å lage en så godt som stille pc. Mist PSU, Samsung disker, passivt skjermkort (7600 GT er vel kraftigste for tiden på nvidia siden), vifteløst hk, og en sinnsvakt stille cpu kjøler (zalman med regulator slik jeg forstod det, eller ninja saken?? med papstvifte som er regulert ).

 

Men jeg er litt off på støy for tia, så har ikke de beste anbefalingene tror eg, men er neppe skivebom :)

Lenke til kommentar

Må si at jeg er skuffet over at HW.no ikke skaffer seg en bedre test-benk med tanke på lydtesting. Hvis man ikke har råd til instrumenter som koster skjorta, så få takk i noe billig som kan komme med tall. å komme med en "personlig objektiv" fremstilling av støy syntes jeg ikke er holdbart.

 

kritikk til side, ellers en bra test... :)

 

Frankie

Lenke til kommentar
Men det er mulig å velge riktige komponenter for å lage en så godt som stille pc. Mist PSU, Samsung disker, passivt skjermkort (7600 GT er vel kraftigste for tiden på nvidia siden), vifteløst hk, og en sinnsvakt stille cpu kjøler (zalman med regulator slik jeg forstod det, eller ninja saken?? med papstvifte som er regulert ).

 

Den listen du ramser opp er akkurat den slik den nye pc'en min skal se ut i neste uke :thumbup:

Lenke til kommentar

det var en fin test..... dette med stille system er et evig diskusjon. men det jeg har begynt og gjøre er og kjøre uten kabb dør, sparer et par vifter slik. man må liksom oppretholde et lite inneklima i kabb for og ha fine temps.

 

 

kjører min ninja med 12cm silenX @800 o/min. for og få et stille system må man ta skrittet og investere i skikkelige vifter og de må viftereguleres. den som fulgte med ninja er ganske bra men kan ikke måle seg med silenX.

 

de overkill kjølerne i testen takler nettop dette med lav luftflyt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fin test.

Veldig bra å få demonstrert at hvilken kjøler som er best avhenger også av hva den skal kjøle.

Stemmer bra med min erfaring..

Ett system basert på f.eks. overklokket Presler "krever" andre kjølere enn ett klokket LV X2 eller Core 2 Duo system. Dvs:

Typhoon som vist i testen scorer bedre på ett klokket/volted Presler kontra Zalman 9500, men det er ikke tilfelle på ett "smålokket" Core 2 Duo system.

 

Ad "lydløs" vannkjøling:

Vannkjøling er defintitivt ikke lydløs for de av oss som klokker / "volter" både CPU og ikke minst chipset.

Man *må* ha utlufting av den varme som genereres av 200+ watt for å drive ett "skamklokket" hk, CPU, chipset.. Da må man ha vifter.. og de lager i mer eller mindre gra lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...