Gå til innhold

TEST: Åtte prosessorkjølere


Anbefalte innlegg

Jeg har en standard (medfølgende) AMD Athlon X2 kjøler til min 4400+X2,det jeg lurer på er om det vil bli STOR støyforskjell visst jeg går til innkjøp av fks. en slik Zalman 9500/9700 kjøler,noen som vet? :hmm:

 

Redigert: Jeg mistenker nemlig at det er CPU kjøleren min som bråker mest i maskinen min.....

Endret av naits81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en standard (medfølgende) AMD Athlon X2 kjøler til min 4400+X2,det jeg lurer på er om det vil bli STOR støyforskjell visst jeg går til innkjøp av fks. en slik Zalman 9500/9700 kjøler,noen som vet? :hmm:

 

Redigert: Jeg mistenker nemlig at det er CPU kjøleren min som bråker mest i maskinen min.....

8254958[/snapback]

 

Om du ikke modder vifta på zalmannen er det neppe stor forskjell å hente, den er ikke så stille. Og AMD sin stock sak er ikke alt for ille

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

På nyere hk for AM2 brukes ofte 4-pins (PWM-kontrollert) kontakt.

Da må man ha ei vifte som har en slik kontakt alternativt en Bios som også kan styre vifte via "legacy" (3-pins) spenningstyring.

 

Jeg har hatt (altfor) mange kjølere.. inkludert Zalman'ene som testes her. :blush:

Som ATW påpeker.. denne er absolutt ikke stille på full hastighet, noe den får i ett hk med 4-pins/PWM-basert viftestyring.

Da må man bruke den "hobby-baserte" reostat-kontrollen som for sikkerhets skyld sitter inne i kabinettet med mindre man modder dette og trekker reostaten ut på utsiden (ikke pent).

 

Stock kjøler "hviner" på full speed som noen (inkludert meg selv) vil si er verre støy enn en Zalman'n på "full spiker".

Lenke til kommentar

mye spennende som kommer nå om dagen, tiden da vannkjølig var et must for et stille system er over. slike psyco-kølere som vi har tilgjengelig gjør at man kan klokke bra og kjøre vifter under 1000 rpm.

 

 

men jeg synest det er litt dumt at luftstrømmen styres bort fra hovedkortet, derfor har jeg litt tro på Cooler Master GeminII den blåser lufta ned i hovedkortet og gir kjøling der også

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et lite spørsmål til Zalman CNPS 9700 NT. Følger det med en rheostat? I beskrivelsen til kjøleren står det ingen ting om at dette følger med:

I pakken finner vi, foruten kjøleren:

 

    * Monteringsinstruksjoner

    * Festeklips for ovennevnte sokkel

    * Zalman ZM-STG1 kjølepasta

men senere sier dere:
Støynivået må derfor dempes ved hjelp av enten medfølgende rheostat

Ellers en veldig hjelpsom test :)

Endret av DJMartin
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Et lite spørsmål til Zalman CNPS 9700 NT. Følger det med en rheostat? I beskrivelsen til kjøleren står det ingen ting om at dette følger med:
I pakken finner vi, foruten kjøleren:

 

    * Monteringsinstruksjoner

    * Festeklips for ovennevnte sokkel

    * Zalman ZM-STG1 kjølepasta

men senere sier dere:
Støynivået må derfor dempes ved hjelp av enten medfølgende rheostat

Ellers en veldig hjelpsom test :)

8353978[/snapback]

 

Bare for å svare litt seint her! =)

 

Jeg har 9700NT og fikk ikke med noe som styrer hastigheten. Men jeg fikk maskinen satt sammen for meg, og mottok grenerelt lite esker og sånt.. :/

 

 

Jeg er forresten utrolig missfornøyd med Zalman generelt, det ble Zalman PSU og kjøler på meg pga det gode ryktet dem har. UTROLIG skuffet. Begge disse skal byttes!! Blir Ninja+/Infinity og Crosair PSU på meg!! (venter bare på lønn......)

 

- bIsk

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Selv sitter jeg med en stock Pentium 4 2.8GHz kjøler som går på mellom 3200 rpm og 2300 rpm. Jeg syns ikke denne er noe særlig støyende, selv om jeg hører den.

 

Tror jeg kommer til å bli positivt overrasket når jeg går over til en nyere og "skikkelig" kjøler ved kjøp av ny PC :) Kommer til å bestille TRUE (Thermalright Ultra 120 Extreme) samt en vifte (vet ikke hvilken enda).

 

Men som sagt tusen ganger allerede. Støy oppfattes forskjellig fra person til person.

 

 

Det jeg er litt usikker på, er om kjøleren som er testet hos HW.no i denne testen er Extreme-utgaven av Thermalright kjøleren, eller om det er den vanlig versjonen. Extreme er jo litt bedre enn den vanlig. Og jeg syns ytelsen på kjøleren i HW.no sin test ser veldig rart ut sammenlignet med testen hos f.eks. Anandtech.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...