Gå til innhold

Test: Nokia 5300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere nevner ingenting om slark. Hvordan er dette i forhold til N80/6280 (evt. og 6288 om dere har den enda)?

 

Dette er mindre Walkman-telefonene fra Sony Ericsson

Mangler et ord.

 

Ettersom 256 MB ikke er nok til å lagre mer enn rundt én time med musikk

Ut ifra mine relativt unøyaktige utregninger ble vel mp3 i 256 kbit/s ca. 2,2 timer om den skal fylle 256 mb. Mulig jeg har regnet noe galt men.

 

Når du plugger inn USB-kabelen dukker telefonen nemlig opp som en vanlig lagringsenhet, slik at du bare kan dra filer til og fra telefonminnet.

Er vel minnekortet som dukker opp håper jeg?

 

Bildene nederst på side 2 vil jeg tro skal være klikkbare?

 

Kamerate i 5300

leif

 

Fin test det her. Er fortsatt ikke helt komfortabel med designet på denne, og tror også de ville solgt bedre med en sort utgave. Men denne er myntet på andre enn meg...

 

edit: mulig de dropper helsort for ikke å konkurrere med den noe dyrere 6288.

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Når det gjelder kamera og oppløsning,så er vel 1,3 MP ikke så verst.

Ville heller hatt et kamera på 1.3 og god optikk,eller 3.2 og dårlig optikk.

Folk ser seg blinde på megapixels,og tror at jo mer MP jo bedre.

Er kun når du trenger å blåse opp bildet på en stor skjerm\stort bilde du har virkelig behov for dette.

Lenke til kommentar
Uttak: Standard USB
Uttaket heter vel miniUSB?

 

Gode taster har vært et av Nokias varemerker helt siden de lanserte 3210 for mange år siden.
Nå lo jeg godt. :!:

 

Nokia har gode taster på mange telefoner, men akkurat varemerke kan man vel ikke si med 3200, 3220, 3650/3660, N81/N81 8GB, 7280/7380, 7600, 5210/5100/5140/5140i og ikke minst min egen N73 i Nokia-porteføljen siden 3210.

 

 

Hvor er taletidgrafen?

 

 

Ser dere nevner A2DP, men hvorfor står det ikke i faktaboksen? For de som leser fort hadde det nok gjør seg om alt var likt på alle tester. :)

 

5300 har trippelbåndsstøtte, slik at du glatt kan ta den med deg til Nord-Amerika eller andre steder der de bruker GSM 1900-nettet.
Glatt er vel litt overdrivelse. Den vil fungere, men for reiser i Nord- og Sør-Amerika ville det vært å foretrekke om telefonen hadde quad-band for dekningens del.

 

5300 har også en omfattende kalkulator, som kan regne ut alt fra kvadratrøtter til sinus og cosinus
Er dette standard i S40v3? :ohmy:

 

[sony Ericsson W710i] er ikke like brukervennlig
Hvorfor ikke? Stort sett sier dere veldig fornøyd med SEs UI, og mener menyene er blant de beste som finnes, så hva gjør 5300s meny mer brukervennlig?

 

 

Siden en forumbruker etterlyste dette kan jeg nevne at SAR-verdien ikke er å finne...

 

Ut ifra mine relativt unøyaktige utregninger ble vel mp3 i 256 kbit/s ca. 2,2 timer om den skal fylle 256 mb. Mulig jeg har regnet noe galt men.
Jeg stusset også på dette. :nei: Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Dere nevner ingenting om slark. Hvordan er dette i forhold til N80/6280 (evt. og 6288 om dere har den enda)?

 

Telefonen har ikke slark nei. At telefonen føles litt skrøpelig skyldes mest materialene, som er litt "plastic-fantastic".

 

Dette er mindre Walkman-telefonene fra Sony Ericsson

Mangler et ord.

Takker!

 

Ettersom 256 MB ikke er nok til å lagre mer enn rundt én time med musikk

Ut ifra mine relativt unøyaktige utregninger ble vel mp3 i 256 kbit/s ca. 2,2 timer om den skal fylle 256 mb. Mulig jeg har regnet noe galt men.

 

Det har du rett i. Forandret det til "rundt to timer".

 

Når du plugger inn USB-kabelen dukker telefonen nemlig opp som en vanlig lagringsenhet, slik at du bare kan dra filer til og fra telefonminnet.

Er vel minnekortet som dukker opp håper jeg?

Presisert.

 

Bildene nederst på side 2 vil jeg tro skal være klikkbare?

 

Burde de være ja, må løpe straks, så skal få ordnet dette i løpet av natten.

 

Kamerate i 5300

leif

Fikset.

 

 

Når det gjelder kamera og oppløsning,så er vel 1,3 MP ikke så verst.

Ville heller hatt et kamera på 1.3 og god optikk,eller 3.2 og dårlig optikk.

Folk ser seg blinde på megapixels,og tror at jo mer MP jo bedre.

Er kun når du trenger å blåse opp bildet på en stor skjerm\stort bilde du har virkelig behov for dette.

7422595[/snapback]

 

Klart man ikke skal se seg blind på megapiksler, men 1,3 er fremdeles lite. Bildene ble heller ikke all verdens. =)

 

Uttak: Standard USB
Uttaket heter vel miniUSB?

 

Jepp. Slurv av meg. Standard USB i den ene enden, miniUSB i den andre.

 

Gode taster har vært et av Nokias varemerker helt siden de lanserte 3210 for mange år siden.
Nå lo jeg godt. :!:

 

Nokia har gode taster på mange telefoner, men akkurat varemerke kan man vel ikke si med 3200, 3220, 3650/3660, N81/N81 8GB, 7280/7380, 7600, 5210/5100/5140/5140i og ikke minst min egen N73 i Nokia-porteføljen siden 3210.

 

Enig i at "varemerke" var litt bastant. Forandret det til "et av Nokias sterkeste kort". De har tross alt lansert en del herlige tastesett opp gjennom årene. =)

 

 

Hvor er taletidgrafen?

 

Den er på vei. Vi utsatte taletidstesten til siste liten, men så brøt samtalen før batteriet tok kveld. Telefonen ligger nå inne til ny test, så skal ha graf på plass i løpet av morgendagen.

 

 

Ser dere nevner A2DP, men hvorfor står det ikke i faktaboksen? For de som leser fort hadde det nok gjør seg om alt var likt på alle tester. :)

 

Enig i at det er best å være konsekvent, kanskje særlig i faktaboksene. Har føyet det til nå.

 

5300 har trippelbåndsstøtte, slik at du glatt kan ta den med deg til Nord-Amerika eller andre steder der de bruker GSM 1900-nettet.
Glatt er vel litt overdrivelse. Den vil fungere, men for reiser i Nord- og Sør-Amerika ville det vært å foretrekke om telefonen hadde quad-band for dekningens del.

 

5300 har også en omfattende kalkulator, som kan regne ut alt fra kvadratrøtter til sinus og cosinus
Er dette standard i S40v3? :ohmy:

 

Her kommer jeg til kort, men skal sjekke om vi har en annen s40-liggende, så skal jeg svare på det.

 

[sony Ericsson W710i] er ikke like brukervennlig
Hvorfor ikke? Stort sett sier dere veldig fornøyd med SEs UI, og mener menyene er blant de beste som finnes, så hva gjør 5300s meny mer brukervennlig?

Vi *er* fornøyd med Sony Ericssons grensesnitt. Verken Nokia eller SEs menyer har noen nevneverdige irritasjonsmomenter, så det er vanskelig å peke på noen helt åpenlyse forskjeller. Kombinasjonen av herlig respons og gode taster, et vell av snarveisfunksjoner samt store og logiske ikoner er gjør imidlertid at Nokia trekker det lengste strået når det kommer til brukervennlighet.

 

 

Siden en forumbruker etterlyste dette kan jeg nevne at SAR-verdien ikke er å finne...

 

Ut ifra mine relativt unøyaktige utregninger ble vel mp3 i 256 kbit/s ca. 2,2 timer om den skal fylle 256 mb. Mulig jeg har regnet noe galt men.
Jeg stusset også på dette. :nei:

7422735[/snapback]

Med god grunn. :blush:

 

Det står i en det nettsider at telefoner støtter quadband. Til og med på amobil. Det spørs om det stemmer ?  :hmm:

7424001[/snapback]

5300 kommer i to utgaver. Den ene versjonen er for det amerikanske markedet, og har GSM 850/1800/1900. Den andre versjonen er den vi har her til lands, som støtter 900/1800/1900.

 

På Nokias hjemmeside står det "Tri-band EGSM coverage on five continents (850/900/1800/1900)", som lett kan oppfattes som at telefonen er quadband.

 

Takker for alle konstruktive tilbakemeldinger. Har rensket vekk en del rusk nå, og skal få ryddet opp i bildelinker og grafer i løpet av morgendagen. :)

Lenke til kommentar
I prisguiden står det at telefonen mangler A2DP og flymodus. I testen står det at telefonen har A2DP.

Spørmålet er: Har telefonen A2DP og flymodus?

7431985[/snapback]

 

Den har både A2DP og flymodus ja. Dette, samt at det følger med minnekort, skal være ordnet i prisguiden nå.

 

Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte 5300 i går, og med unntak av kameraet, er jeg meget positivt overrasket.

 

Etter å ha lest tester i øst og vest og på Amobil, var det overveiende positivt forhåndsinntrykk jeg satt med. Kameraet var tydeligvis ikke det store, men ok.

 

Det som imponerer mest, er musikk-delen. Lyden er meget god, og her er plenty bass. Det er bare å stille inn på equalizeren. Som vanlig på Nokia virker ikke disse innstillingene med radioen. Der er det for lite bass.

 

På 5300 endrer Nokia grensesnittet for hodetelefon- og USB-tilkobling. Dessverre er det kun 2,5 mm jack, men det leveres med en adapter for 3,5 mm jack. Adapteren er kun en plugg, så man slipper unna med ledningen på headsettet. På SE sine walkmanmodeller får man adapterens ledning i tillegg, så det blir mye kabel.

 

USB-kabelen er slik man finner til digitalkameraer ol. Heldigvis leveres 5300 med en slik kabel, siden man ikke kan bruke Pop-Port-kabelene. Jeg er skikkelig glad for at 5300 ikke har den hel***** Pop Porten!!

 

En annen nyhet er at lyset i displayet ikke kutter ut etter bare 15 sek. Det lyser 15 sek. på fullt, men lyser deretter videre ned-dimmet i ca 45 sek. Det tar nok litt batteri, men jeg synes det er flott med denne funksjonen.

 

Tastaturet på 5300 er bare konge!

 

Konge er også de dedikerte hurtigtastene for musikkspiller og radio.

 

Ellers er telefonen rask og lettbetjent. Mye kunne vært sagt om 5300, men jeg nøyer meg med det jeg har skrevet.

 

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd!

 

 

Edit:

 

Har hatt telefonen i 2 uker nå. Synes fremdeles det er en alle tiders telefon, men kameraet er kyss-meg-i-ræva.

 

Dersom det ikke er meget godt lys, ute som inne, blir resultatene dårlige.

 

Det øverste bildet er tatt ca kl. 15 om ettermiddagen 6. januar, mens det ennå er lyst ute. Det er også lys på i rommet bildet er tatt. Resultatet er jævla dårlig, for å si det mildt. Hadde det vært malt av Monet, Manet eller Renoir, hadde saken stillet seg annerledes, men de karene drev med malerier, ikke foto.

 

Det midterste bildet er av ovennevnte Auguste Renoir, til sammenligning. Franske impresjonist-kunstnere har laget mye bra de, men Nokia har faen ikke noe med dem å gjøre! Med 5300 kunne Nokia laget "malerier" som kvalifiserte til en plass i Louvre.

 

Nederst et et utendørs bilde tatt omtrent på samme tid, samme dag. Det som ser ut som en grusvei er asfalt. Kvaliteten på bildet er bare for dårlig!

 

 

post-53963-1168108582_thumb.jpg

 

post-53963-1168109758_thumb.jpg

post-53963-1168109233_thumb.jpg

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Lyden i mp3-spilleren er ganske god, med godt trøkk, men skjemmes noe av susing, uansett hvilket spor jeg spiller.

 

Har ikke opplevd dette særlig på andre mobiler jeg har. I så fall har susing kun forekommet på enkelte filer, uansett hvilken mobil jeg bruker.

 

Jeg oppgraderte firmwaren få dager etter at jeg hadde kjøpt telefonen, så jeg husker ikke om lyden var uten denne susingen i forrige firmwareversjon.

 

Jeg oppgraderte til V0392 13-10-06 RM-146. Det er såvidt jeg har sjekket, ikke kommet nyere versjon enda.

 

Flere som opplever susing ved avspilling på 5300?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...