Gå til innhold

Amobil.no: Vil at SAR-verdien blir oppgitt


Anbefalte innlegg

Har nå hatt ny mobiltelefon i over 2 mnd, har hatt den i lomma om dagen.

En dag så gjorde det så vondt å ha den i lomma at jeg ikke tålte det lengere. Det gjorde rett og slett vondt. Kommer av strålingen av telefonen.

Savner at amobil skulle oppgi SAR verdien på de telefonene som blir omtalt.

Endret av 1881
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer av strålingen av telefonen.

7325595[/snapback]

Svært så bastant du var på dette da...? :)

 

Men helt enig, dette er noe som bør med, da det interesser ganske mange. For meg er ikke dette noe jeg tenker på ved kjøp av mobil, men mange er redd for stråling så er greit å nevne det i alle tester.

Lenke til kommentar
Savner at amobil skulle oppgi SAR-verdien på de telefonene som blir omtalt.
Amobil oppgir SAR-verdien i flere av sine tester. :)

 

Det er heller ikke vanskelig å finne SAR-verdien på produsentens hjemmeside, feks Nokia og Sony Ericsson.

 

En dag så gjorde det så vondt å ha den i lomma at jeg ikke tålte det lengere. Det gjorde rett og slett vondt. Kommer av strålingen av telefonen.
Jaha? Nå er det mye usikkerhet rundt stråling fra mobiltelefoner, men at regionen rundt lomma (antar du mener en helt vanlig bokselomme) er vel ikke akkurat kjent for å ta skade av stråling. Jeg har faktisk aldri hørt om noen med dokumenterte skader fra mobilstråling hvor skaden har vært andre steder enn i hodet (smerte i hodet fra mobiltelefoner, feks fikk en som testet mobildekning for et britisk teleselskap en slags "mobilallergi").

 

Fint om du sier hvilken mobiltelefoner har du kjøpt. :)

Lenke til kommentar

At telefonen blir varm under samtale kan tyde på at batteriet ikke er helt smellgodt. Jeg tror ikke strålingen er så ille at man kjenner det. At man blir varm på øret under lengre samtaler kommer rett og slett av at øret kanskje ikke er vant til å være dekket, og du vil egentlig få samme effekt ved å holde en treklosse til øret i ti minutter :)

Lenke til kommentar
Har m600 og merker den blir ubehagelig varm når jeg snakker over 10 min. Den har forholdsvis høy sar-verdi. Kjenner ingenting når den ligger i lomma.

Trådstarter: Er du sikker på smerten kommer av strålingen?

7326072[/snapback]

Jeg har hatt telefonen i bukselomme hele dager. Etter at jeg fikk vondt har jeg ikke hatt telefonen i bukselomma lengere. Nå legger jeg telefonen fra meg, hjemme, i bilen, på jobb, ellers har jeg den i jakkelomma. Kjenner ingenting til smerten lengere, men har fremdeles litt ubehag i området.

Endret av 1881
Lenke til kommentar
Savner at amobil skulle oppgi SAR-verdien på de telefonene som blir omtalt.
Amobil oppgir SAR-verdien i flere av sine tester. :)

 

Det er heller ikke vanskelig å finne SAR-verdien på produsentens hjemmeside, feks Nokia og Sony Ericsson.

 

En dag så gjorde det så vondt å ha den i lomma at jeg ikke tålte det lengere. Det gjorde rett og slett vondt. Kommer av strålingen av telefonen.
Jaha? Nå er det mye usikkerhet rundt stråling fra mobiltelefoner, men at regionen rundt lomma (antar du mener en helt vanlig bokselomme) er vel ikke akkurat kjent for å ta skade av stråling. Jeg har faktisk aldri hørt om noen med dokumenterte skader fra mobilstråling hvor skaden har vært andre steder enn i hodet (smerte i hodet fra mobiltelefoner, feks fikk en som testet mobildekning for et britisk teleselskap en slags "mobilallergi").

 

 

 

Jeg synes det er vanskelig å finne sar verdi på nye telefoner, leita lenge før jeg fant sar verdi på samsung z720, ellers så er jeg ikke så interessert i dokumenterte skader, jeg vet vel selv at det gjør vondt.

Endret av 1881
Lenke til kommentar
At telefonen blir varm under samtale kan tyde på at batteriet ikke er helt smellgodt.

Mulig det, skal måle batteriet.

 

Jeg tror ikke strålingen er så ille at man kjenner det.
Begrunnelse ønskes

 

...og du vil egentlig få samme effekt ved å holde en treklosse til øret i ti minutter :)

Neppe...

Lenke til kommentar
Jeg har hatt telefonen i bukselomme hele dager. Etter at jeg fikk vondt har jeg ikke hatt telefonen i bukselomma lengere. Nå legger jeg telefonen fra meg, hjemme, i bilen, på jobb, ellers har jeg den i jakkelomma. Kjenner ingenting til smerten lengere, men har fremdeles litt ubehag i området.
For meg høres det mer ut som gnagsår (hvorfor skal du kun kjenne smerte når den ligger i bukselomma og ikke jakkalomma om smerten skyldes stråling?), men tro gjerne det skyldes to måneders stråling à 0.80 W/kg.

 

Kan jeg spørre hvilke telefoner du har hatt tidligere?

 

 

p_edit.gif-tast er en fin ting. :)

 

Jeg tror ikke strålingen er så ille at man kjenner det.
Begrunnelse ønskes
Hold telefonen inntil øret med og uten flymodus og se om du føler forskjell. :)

 

At du føler øret som varmt etter en samtale skyldes nok heller at du har holdt en mobiltelefon (= elektrisk apparat) inntil øret enn varme fra strålingen.

 

En kollega mener at det også har mye å si (mht varmen) hvordan du holder telefonen inntil øret, altså om du presser den inntil eller om du holder den mer avslappet.

 

 

(La det være klart jeg ikke har diskutert hvorvidt strålingen faktisk er farlig, men om man kan føle smerte i området rundt en bukselomme og at øret blir varmt pga stråling.)

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Jeg testet dette i går, med en avskrudd telefon. Tok til og med batteriet ut av den for å være helt sikker på at det ikke skulle stråle noe som helst. Satt med telefonen opp til øret i normal posisjon, med et middels trykk mot øret (bedre å skru opp høyttalervolumet, enn å sitte med telefonen trykt lang inn i øregangen). Merket overhodet ingen forskjell på påskrudd telefon og avskrudd telefon, ble akkurat like varm som vanlig.

 

Telefonen jeg brukte var en Nokia 6310i, og ettersom jeg bruker denne veldig mye i jobbsammenheng syns jeg det var naturlig å sammenligne med denne.

 

---

 

Som kjent er den type stråling som kommer fra mobiltelefoner av den såkalte "non-ionizing"-typen, som er for svak til å kunne ha innvirkning på et menneskes helse ved kortvarig bruk. Det er langtidseffekten noen forskere mener er skummel. Men fortsatt strides de lærde, mange mener det ikke skal ha noen varig effekt, mens andre mener at det har det.

Når forskerene ikke blir enig, tyr jeg til den eldgamle, menneskelige metoden; tro. Og, som jeg sa lenger opp i tråden her, så TROR jeg ikke at mobilstråling er så kraftig at det gir varige men. (Den greia med at du kjenner smerter i låret kommer nok muligens av helt andre ting 1881. Kanskje du ikke varmet godt nok opp før treninga?)

Men, om den dagen kommer at det en gang for alle er bevist at strålingen fra dagens mobiltelefoner er skadelig, så skal jeg selvsagt tro på det. Inntil videre lever jeg godt fornøyd i troen på at det -ikke- er det :)

 

Oppdatering:

Når jeg leser igjennom et forsøk gjennomført av TNO (Nederlandsk research-firma) (sjekk link nummer 2 under her) står det at GSM-signaler hadde ingen merkbare effekter, men at UMTS (altså 3G) kunne ha det. Det skulle tas med en liten klype salt, men kanskje jeg må revurdere mine meninger nå. Uansett er dette egentlig ganske spennende!

 

---

 

Litt info:

http://www.mcw.edu/gcrc/cop/cell-phone-health-FAQ/toc.html

http://www.gr.nl/pdf.php?ID=1042 (PDF)

 

---

 

Edit: Noen omformuleringer for språkets skyld...

Edit2: La til en ny link

Endret av OML
Lenke til kommentar
For meg høres det mer ut som gnagsår (hvorfor skal du kun kjenne smerte når den ligger i bukselomma og ikke jakkalomma om smerten skyldes stråling?), men tro gjerne det skyldes to måneders stråling à 0.80 W/kg.

 

Kan jeg spørre hvilke telefoner du har hatt tidligere?

Har hatt SE T630. Brukte den også alltid i bukselomme.

Hadde også da et ubehag, men ikke slik at det gjorde vondt, men allikavel ubehag. Tenkte ikke over at det kunne komme av telefonen.

Det er ikke gnagsår, men det er en diffus smerte inne i muskelaturen. Mest der hvor telefonen er, men også litt oppover og nedover (10-20cm). Vanskelig å beskrive hvordan smerten var, men den var der.

Forskjellen mellom å bruke den i bukselomma og jakkelomma er stor. I bukselomma så er den inntil kroppen i oppimot 17 timer, mens i jakkelomma er den inntil kroppen i maks 1 time per dag, og det er ikke sammenhengende.

Endret av 1881
Lenke til kommentar
Oppdatering:

Når jeg leser igjennom et forsøk gjennomført av TNO (Nederlandsk research-firma) står det at GSM-signaler hadde ingen merkbare effekter, men at UMTS (altså 3G) kunne ha det. Det skulle tas med en liten klype salt, men kanskje jeg må revurdere mine meninger nå. Uansett er dette egentlig ganske spennende!

Interresant, jeg tenkte også det samme når telefonen begynte i irritere skikkelig. Slo av 3G på Nokian, syntes selv at det hjalp, men 2 uker senere måtte jeg gi opp. Endret av 1881
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan forresten legge til denne her når vi først er inne i diskusjonen:

 

Dansk forskning viser at det ikke er økt risiko for kreft ved mobiltelefonbruk

 

Sjekk forresten den siste kommentaren om hvorfor livmorkreft hos kvinner faktisk forekommer oftere hos hyppige mobilbrukere:

"– [Livmorkreft] skyldes infeksjonssykdommen Human Papilomma Virus (HPV), som man får av hyppige forskjellige seksuelle kontakter. Man må tro, at de kvinnelige mobiltelefonbrukerne har været mer seksuelt aktive end resten av befolkningen, men det er ren gjetning", sier Schüz til Jyllandsposten.

 

Kvinnfolk med mobil = sluts? Hehe

Lenke til kommentar
Kan forresten legge til denne her når vi først er inne i diskusjonen:

 

Dansk forskning viser at det ikke er økt risiko for kreft ved mobiltelefonbruk

 

Sjekk forresten den siste kommentaren om hvorfor livmorkreft hos kvinner faktisk forekommer oftere hos hyppige mobilbrukere:

"– [Livmorkreft] skyldes infeksjonssykdommen Human Papilomma Virus (HPV), som man får av hyppige forskjellige seksuelle kontakter. Man må tro, at de kvinnelige mobiltelefonbrukerne har været mer seksuelt aktive end resten av befolkningen, men det er ren gjetning", sier Schüz til Jyllandsposten.

 

Kvinnfolk med mobil = sluts? Hehe

7446894[/snapback]

Du må jo være leid inn av mobiltelefonprodusentene, sånn som du forsvarer mobilbruken. Slik gjorde jo tobakkprodusentene det også før i tiden. Hver gang det ble funnet farer med røyking så produserte de en forskningsrapport som motbeviste dette.

Søkte også på Internett og fant disse "norske":

http://www.mozon.no/andre_saker/andre_sake..._er_mobilen_din

http://www.mozon.no/andre_saker/andre_sake..._s_d_av_mobilen

Lenke til kommentar

Joda, jeg ble oppringt (på mobiltelefonen selvsagt, av typen den-mest-skadelige-telefonen-på-markedet-i-dag-LG-C1100) av en hemmelig samarbeidsorganisasjon mellom Nokia, Sony Ericsson, Motorola med flere, der de ba meg om å forsvare mobilbruk til døden på et norsk nettforum. Busted!

 

Fra spøk til revolver; jeg har aldri vært bombastisk på at stråling ikke skader, jeg holder meg stort sett til fakta, men har også sagt at jeg TROR det ikke er skadelig. Jeg har jo til og med sagt at jeg kanskje må endre min tro til å bli kunnskap, når jeg las den nederlandske rapporten. Jeg har heller ingen grunn til å tro at f. eks. TNO lager en rapport med resultater som kommer mobilprodusentene til gode, bare fordi mobilprodusentene ba de om å gjøre det.

 

PS: Mozon, som du linker til, hadde også denne:

Mobil gir ikke kreft

 

PPS: Hvorfor bruker Mozon mobiltelefoner i listen, som ikke er å se, og har aldri vært å se på det norske marked? Ilkone i800 og Vodafone Simply...

Endret av OML
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan forresten legge til denne her når vi først er inne i diskusjonen:

 

Dansk forskning viser at det ikke er økt risiko for kreft ved mobiltelefonbruk

 

Sjekk forresten den siste kommentaren om hvorfor livmorkreft hos kvinner faktisk forekommer oftere hos hyppige mobilbrukere:

"– [Livmorkreft] skyldes infeksjonssykdommen Human Papilomma Virus (HPV), som man får av hyppige forskjellige seksuelle kontakter. Man må tro, at de kvinnelige mobiltelefonbrukerne har været mer seksuelt aktive end resten av befolkningen, men det er ren gjetning", sier Schüz til Jyllandsposten.

 

Kvinnfolk med mobil = sluts? Hehe

7446894[/snapback]

Du må jo være leid inn av mobiltelefonprodusentene, sånn som du forsvarer mobilbruken. Slik gjorde jo tobakkprodusentene det også før i tiden. Hver gang det ble funnet farer med røyking så produserte de en forskningsrapport som motbeviste dette.

Søkte også på Internett og fant disse "norske":

http://www.mozon.no/andre_saker/andre_sake..._er_mobilen_din

http://www.mozon.no/andre_saker/andre_sake..._s_d_av_mobilen

7474108[/snapback]

 

Store feil i den Danske forskningsrapporten les mer her http://www.tryggmobil.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=418 forøvrig en side med grundig informasjon og oppdaterte sar verdi lister

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...