Gå til innhold

Radeon X1950-kort lanseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si at test resultatene ikke var spesielt imponerende. Den greier i de fleste tester ikke mer enn 7900GTX, ofte litt under i ytelse.

 

Hvis man har X1900XTX eller 7900GTX så er det bortasta penger å oppgradere.

 

De første indikasjonene sa at denne ville krige med 7950GTX2 i ytelse, men den ligger langt unna. Men så er da 7950 også ett SLI kort. Men best pris ytelse i High end segmentet så er det nok 7900GTX eller X1900XTX som fortsatt gjelder.

Lenke til kommentar
Hmm spennende at GDDR4 vil bruke hele 30% mindre strøm. Ellers et artig dualkort på 1 PCB. Blir spennende å se prisen.

 

Kan vel bli noen utfordringer ift. lengden på kortet? mange har vanntanker og disker som kan komme i konflikt?

6734136[/snapback]

30% lavere er ikke noe å hoppe i taket for siden effekt ikke har vært et problem på tidligere minnebrikker. De mest "effektslukende" brikkene jeg har sett til nå er Samsungs 1,1ns (som sitter på geforce 7800GTX 512MiB). Disse bruker opp til 1,6W per brikke. Altså ikke særlig mye. Den store effektslukeren på grafikkort er GPU. Hadde det vært 30% reduksjon i effektforbruket på denne hadde det vært noe å juble for :yes:

 

Men hva mener du med "dualkort på 1 PCB"? X1950 XTX som omtales i artikkelen er en enkelt GPU på en enkel PCB.

Lenke til kommentar

Forskjellen ble vel stort sett mer tydelig når man kjørte høye oppløsninger med mye AA/AF.

 

Men poenget med denne modellen er vel mest prisen i forhold til ytelsen og hva som skjer med resten av topp kortene til ATI. Ser Netshop har den til ca 4000,-

 

Ellers så er vel størelsen akkurat like stor som forgjengeren ifølge bildene.

 

Og grunnen til sen lansering er så vidt jeg forsto at de ønsket å få gitt ut mange kort samtidig så prisen ikke ble for høy. Og den skulle begynne å dukke opp fra 4.sept med volum fra 14.

Lenke til kommentar
Forskjellen ble vel stort sett mer tydelig når man kjørte høye oppløsninger med mye AA/AF.

 

 

Den er ikke veldig tydlig da eller. :)

6734508[/snapback]

 

Skal vel være enig i det :)

 

Så det var stor forskjell på de som har testet kortet også, så det får vel være så som så.

 

Men det er vel egentlig ikke så mye å mase om da produksjonen av 1900xtx er slutt. Uansett så er vel det beste med dette at prisene synker med stor fart nå om dagen.

Lenke til kommentar

Simen1:

Da har ikke jeg gjort hjemmeleksa mi, jeg leste for en stund siden at X1950 kunne bli dualgpu på 1 PCB. Hvilke forskjeller med unntak av GDDR4 er det da snakk om fra XTX? Virker som om produktlinja burde hete X1905 og ikke X1950.

 

Men det forklarer saken og jeg forstår virkelig ikke da hvorfor noen forventer samme ytelse på X1950 som 7950 hvor sistnevnte tross alt er 2 kort i SLI ;).

 

Men lavere effektforbruk på minnebrikkene _kan_ kanskje, og jeg legger trykk på kanskje, gi et godt klokkepotensiale. Ellers var jeg klar over at minnebrikkene er en dråpe i havet på et skjermkort.

 

GDI:

Nok en gang papirlansering? har de blitt lovet før?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Utifra de specs som er kommet yter det bra nok, og har en meget god kjøler. Den lave prisen, og prisfallet på de andre entusiastmodellene er også positivt. Med disse i Crossfire kan man trygt si at ATi/AMD har ytelsestronen, fordi nVidia har ennå ikke klart å lage skikkelige Quad SLI drivere.

Lenke til kommentar

Tror ikke Ati har scort noe særlig her, men kanskje kan det forbedre seg når spill, og nyere drivere er på plass. Hvem vet. Ati har alltid hatt rare drivere, men stadig oppdaterer dem til best mulig ytelse i spill først og fremst. Ellers er det ikke noe vits i å spare og kjøpe dette kortet hvis man har X1900X eller XT. Ser ut som ATi har bare vist hvilke frekvenser det blir forventet på R600 ved bruk av gDDR4 minne.

Lenke til kommentar
Jeg har tro på ATI, blir spennende å se om de faktisk kan love det som står i testene da, at dette kortet skal lage kjøttdeig av GX2 kortet...vi får se...ingen ordentlige tester enda^^

6739022[/snapback]

 

I følge Anantech, så er ikke 1950XTX noen match for GX2. Så i "single card solution" er GX2 en klar ener.......... Noe som forundrer meg dog, er den "store" prisforskjellen de opererer med mellom GX2 og 1950XTX, i norge kan man da få GX2 til rett over 4000kr. bare et par hundre lapper mer enn ATI. Skulle vel være lett å velge GX2 med tanke på pris/ytelse med norske priser.....

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2821&p=14

Lenke til kommentar

Det mest interessante med dette korte er etter min mening at de har satt GDDR4 i produksjon. Med tanke på tidligere erfaringer og problemer med innføring av GDDR2 er det godt å se at dette allerede er på plass, enda det ikke gir den helt store ytelsesøkningen på dette kortet. Men når R600 kommer, tenker jeg at GDDR4 får kommet mer til sin rett; jeg mistenker at GPU-en på X1950 rett og slett ikke klarer å fôre minnet med nok informasjon fort nok. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Artikkel: H.264 støttes via ATIs Avivo-teknologi, og PowerColer lover også støtte for HDCP.

Betyr HDCP-støtte at man kan kjøre signalene fra skjermkortet til HDMI-inngangen på TV-en (f.eks. DVI-->HDMI)? Er det noen som eventuelt har prøvd dette i praksis, og f.eks. sammenliknet bildekvaliteten i forhold til å kjøre signalene gjennom VGA-inngangen på TV-en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...