Gå til innhold

OCZ øker til 1100 MHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OCZ har lansert et sett minnemoduler godkjent for å operere på 1100 MHz effektivt, som er foreløpig ny rekord.

Jeg mener å ha lest at A-data har den foreløpige rekorden med 1200MHz (DDR2-PC9600). Tror det var på CES de ble vist frem.

 

Fordelen med dette settet er vel bare at man har livstidsgaranti ved såpass høye frekvenser.

6685219[/snapback]

Jeg regner med at prisen blir svinhøy nettopp for å kunne erstatte en stor prosentandel av brikkene via livstidsgarantien. De har nok regnet med at så høye spenninger og hastigheter vil medføre en god del brikker som dør.

Lenke til kommentar

Er det slik at man med en Athlon 64 med DDR2 vil få et raskere system jo raskere minne man har? At minnets hastighet utnyttes uansett åssen Athlon64 cpu man har mener jeg? Jeg er vant til de gamle athlon xp prosessoerene der man jo hvis man f.eks har en cpu som har en busshastighet på 2x166mhz ikke ville fått utnytta hastigheten til Pc3200 som jo klarer 2x200... Hvis man nå kjøper en AM2 prosessor og dette minne på 1100mhz, ville minnet da automatisk kjøre på 1100mhz?

Lenke til kommentar
Det er latterlig at raske ddr2 brikker er unaturlig høyt priset!  :thumbdown:

6688764[/snapback]

Jeg vil si at prisnivået hverken er latterlig eller unaturlig mtp den grundige testingen/sorteringen som kreves for high-end RAM. Ikke misforstå, jeg er absolutt enig i at prishoppet er urimelig høyt i forhold til effekten kvalitets-RAM har på den totale systemytelsen, så dyrt minne gir slikt sett lite for pengene.

 

Grunnen til at high-end RAM er såpass dyrt, er først og fremst tiden det tar å teste/godkjenne dem. Sortering skjer både på chip -og modulnivå, og det er en tidkrevende prosess å teste minnet. Kostnadene forbundet med dette hentes tilsynelatende hjem igjen ved å "overprise" toppmodellene, dvs at de eksemplarene som får lavere sortering ikke blir særlig mye dyrere som følge av testingen de går igjennom. Vi kan tenke oss to modeller som benytter samme chiper, la oss si PC6400 og PC8000. Da vil ofte PC6400-brikkene være mye rimeligere, til tross for at de har gjennomgått akkurat samme testingen, og består av samme innmaten. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Er det slik at man med en Athlon 64 med DDR2 vil få et raskere system jo raskere minne man har? At minnets hastighet utnyttes uansett åssen Athlon64 cpu man har mener jeg? Jeg er vant til de gamle athlon xp prosessoerene der man jo hvis man f.eks har en cpu som har en busshastighet på 2x166mhz ikke ville fått utnytta hastigheten til Pc3200 som jo klarer 2x200... Hvis man nå kjøper en AM2 prosessor og dette minne på 1100mhz, ville minnet da automatisk kjøre på 1100mhz?

6691068[/snapback]

Du tenker kanskje på et system basert på sokkel A? I så fall så kan jeg fortelle at minnehastighetene utnyttes bedre enn på sokkel A. På sokkel A hadde man FSB som kunne ha mindre båndbredde enn minnet. Det finner man ikke på nyere AMD-prosessorer. Nå har minnet direkte kobling til prosessoren og går dermed ikke via en FSB som kan bremse både båndbredde og latency.

 

Det som styrer hastigheten på minnebussen er i utgangspunktet prosessoren, så hvis den er spesifisert for DDR2-800 så vil også minnet gå på den hastigheten med mindre man overklokker det med vilje. F.eks må man overklokke en slik prosessor med hele 37,5% for å øke minnebussen med 37,5% fra 800 til 1100MHz.

Lenke til kommentar

Ok, takker for oppklarende svar :yes:

 

Men hvordan finner man ut åssen minne som passer til cpu`n da? Det står vel ikke noe om det i spesifikasjonene der man kjøper cpu`n slik det gjorde med socket-A? Da stod det jo f.eks at XP2800 hadde 333mhz busshastighet og XP3200 hadde 400mhz buss, og man skjønte da at man trengte PC3200 minne. Er f.eks alle AM2 cpu`ene spesifisert for DDR2-800 minne? Er det noen av de som er spesifisert for enda bedre minne?

Lenke til kommentar

Du har rett i at det er dårlig merket. Dette er ikke noe selvbyggere automatisk vet om. Etter å ha tatt en liten stikkprøve av en rekke nettbutikker i prisguiden ser det ut til at bare rundt 1/3 av dem spesifiserer hvilke minnehastigheter som passer til. Godt poeng at det er dårlig merket og bør merkes på lik linje med f.eks sokkeltype, mengde L2 cache, klokkehastigheten osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...