Gå til innhold

Snart klart for E-aviser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er lesbarheten. Det finner de en løsning på.

Men så er det selve mediet, avisen må være så liten at man gidder å drasse den med seg. Dagbladet går jo rett i søpla når det er lest.

 

I tillegg bør man kunne pakke inn fisk og fyre i ovnen med den, synes jeg.

Lenke til kommentar

personlig tror jeg det viktigste for at dette skal bli en hit er at den også kan brukes til andre ting. Om jeg først skal drasse rundt på en slik dings, så ønsker jeg også å ha muligheten til å ha hele bok-samlinga mi på den. Blir for dumt om det blir som PSP hvor du ikke har mulighet til å legge inn egne pdf'er f.eks. (Kommer ikke med pdf-leser)

Lenke til kommentar
En ting er lesbarheten. Det finner de en løsning på.

Men så er det selve mediet, avisen må være så liten at man gidder å drasse den med seg. Dagbladet går jo rett i søpla når det er lest.

 

I tillegg bør man kunne pakke inn fisk og fyre i ovnen med den, synes jeg.

6297677[/snapback]

 

Hehe... Og når man er tom for dopapir...?

Lenke til kommentar

300$ (1860 kr) synes jeg er en svært bra pris. Nå begynner det å bli realistisk å kunne kjøpe slike og slippe 350 kg papirsøppel i form av aviser hvert år. Håper det blir mulig å koble de til f.eks mobilen med blåtann og bruke en slik som en stor mobilskjerm for visning av alt mulig fra menyer til nettsider, pdf-aviser/dokumentasjon/bøker, kamerabilder og kanskje film.

Lenke til kommentar
300$ (1860 kr) synes jeg er en svært bra pris. Nå begynner det å bli realistisk å kunne kjøpe slike og slippe 350 kg papirsøppel i form av aviser hvert år. Håper det blir mulig å koble de til f.eks mobilen med blåtann og bruke en slik som en stor mobilskjerm for visning av alt mulig fra menyer til nettsider, pdf-aviser/dokumentasjon/bøker, kamerabilder og kanskje film.

6298054[/snapback]

 

Meget god ide. Kan bli meget intresant det her

Lenke til kommentar
For at dette skal bli en suksess må prisen ned kraftig hvertfall.

6297695[/snapback]

Jeg vil si at det er viktigere å få ned prisen på PDF-avisa enn prisen på E-avis-skjermen.

 

Per i dag koster det jo like mye for PDF-utgaven som for papirutgaven. Hvis man kjøper avisa i butikken hele året så koster det totalt ca 4700kr per år. (12 kroner på hverdager, 15 for lørdag og søndagsutgavene, 365 dager i året). Hvis prisen på PDF-utgaven hadde reflektert at det er billigere å sende noen MB om dagen fra en server enn det er å trykke rundt 300 gram papir og distribuere dette med biler, fly osv over hele landet, så hadde PDF-utgaven kostet f.eks 5 kroner på hverdagene og 7 på lørdag og søndag. Med slike priser ville man tjent inn hele E-avis-skjermen i løpet av bare 8 måneder.

 

PS. Er det noen som vet hvor stor andel av avisprisen som går til trykking og distribusjon? (Tallet mitt på 57% er en ganske løs antagelse) Eller sagt på en annen måte: Hva kunne avisen kostet om man hadde kuttet ut trykking og distribusjon helt?

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at dette kan ta av hvis man får noe äla podcast, hvilket best kan beskrives som en trend. Hva om man kunne få dagens blogg ferdig nedlastet til oled-skjermen. Det eneste som mangler nå er at apple tar dette til sitt bryst og lanserer fancy navn.

 

beware the blogcast, made possible by i-paper

 

 

Edit: Jeg håper at dette kan bli slutten på at utvalget på avisfronten i stor grad dreier seg om tabloide agurknyheter. Kanskje blir det mulig å lese nyhetene rett fra al-qaida eller få servert et politisk syn som er litt utenfor rammen den allmenne arbeiderparti synsvinkelen. :yes:

 

Edit2: Som simen sier, det miljømessige perspektivet er også lovende :yes:

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
300$ (1860 kr) synes jeg er en svært bra pris. Nå begynner det å bli realistisk å kunne kjøpe slike og slippe 350 kg papirsøppel i form av aviser hvert år. Håper det blir mulig å koble de til f.eks mobilen med blåtann og bruke en slik som en stor mobilskjerm for visning av alt mulig fra menyer til nettsider, pdf-aviser/dokumentasjon/bøker, kamerabilder og kanskje film.

6298054[/snapback]

Jeg tenkte på det samme. Skjermene er vel i sort-hvitt? Men animasjon på skjermene tror jeg blir vanskelig med det første.
Lenke til kommentar

Dette er nok en teknologi som vi alle kommer til å bruke om noen år. Vi kan ikke ignorere søppel-problemet vi har i dag med alt av aviser og blader vi kjøper. Forruten det vanvittige behovet vi har for å samle på masse papirsøppel (les: blader som vi mest sannsynlig aldri kommer til å åpne igjen). Personlig prøver jeg alt jeg kan for å unngå å skrive ut noe i jobbsammenheng, for jeg vet det blir liggende på pulten eller i en perm inntil jeg evt slutter jobben og alt går i bosset.

 

E-Ink er løsningen på alle disse problemene, hovedsaklig fordi enheten for å lese er lett å bære med seg og vennlig for øynene. I hjemmet ser jeg for meg at man har en utbrettbar versjon på A3 størrelse for å f.eks. lese aviser - men gjerne også A4 også slik at man kan bla kjapt gjennom på kjøkkenet mens man drikker morgenkaffen. Man må også ha utbrettbare versjoner i mindre format slik at man kan ta de med seg overalt slik som en pocket-bok. De vil også være utstyrt med så pass mye minne (flash minne er billig i dag allerede) at du kan ha med deg et lite bibliotek hvor som helst, for å lese på sengen, på bussen, toget eller flyet. Med en pris på rundt 1000 kr så trenger en husholdning bare ca 10 enheter for å kunne klare seg fint. Med et enkelt docking system for overføring så kan man lett hente siste avis/blad/bok man har kjøpt og lagt ned på husets server - eller i en kiosk hvis man velger å kjøpe den der.

 

Men det fine er også muligheten for å filtrere informasjon. Selv ergrer jeg meg at hvis jeg kjøper en avis så får jeg masse nyheter som er totalt uinteressante (les: sport) så det kunne vært kjekt å betalt mindre for å slippe visse deler av avisen. Det kunne også vært kjekt å kunne sett et "preview" av hva de store nyhetene er slik at man kjøper de artiklene man er interessert i (da mener jeg lengre innlegg, ikke førsteside stoff og slikt). Noe av det største problemet mennesker har i dag er ofte å begrense mengden informasjon vi utsettes for. Det kunne da vært kjekt å kunne velge ut interessante emner - men samtidig alltid få de viktigste nyhetene slik at man ikke blir helt avskåret for hva som skjer i verden.

 

Ser med glede fram til denne teknologiske utviklingen!

Lenke til kommentar

hvis jeg hadde fått en sak på 0.5-0,7 cm, som veier ca 500-600g som viser farger og klarer å lese PDF og tar minnekort/internt minne og bare bruker minimalt med strøm når siden byttes, betaler jeg glatt 2000kr++ for den. At den har wifi eller noe slikt hadde vært ett stort bonus, men jeg kan ikke si at jeg hadde brydd meg om det manglet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvordan får (og oppevarer) disse skjermene energi?

 

Hvor lenge kan jeg lese før den må lades?

Kan den ligge i 14 dager og forstatt leses?

 

Fordelen med trykt papir er at det ikke kreves tilføring av energi under bruk....

Lenke til kommentar

Sånn da var jeg ferdig med å glane på puppene til idol-Sandra i VG, på tide å brette og legge e-avisen i sekken. Oi jeg tror avisen gikk i stykker.

 

"Skeptismen"

Minne løsning?

RSS?

Strøm?

Pris?

Vekt?

 

 

Jeg personlig hadde heller betalt 2000,- for noe ala PDA/Mobil der man får tilgang til bilde, tekst og video. 3G FTW :)

Endret av euroshopper
Lenke til kommentar

nja, PDA/mobil gjenstår å være ett utrolig dårlig medium å lese lange tekster på.

 

Se for deg skoleungdom som slipper å knekke ryggen fordi de må ha med seg X antall bøker...alt ligger i minnet på den dingsen. Ta med deg hele bibliotheket av dine favorittbøker med deg på ferie (og i mitt tilfelle, tilsvarende flere titalls kilo rollespillbøker) uten ekstra vekt...

 

"statisk" bilde som ikke lyser er jo også utrolig mye bedre for øyene dine.

Lenke til kommentar

Det vil nok fortsatt koste en del for denne teknologien. Stort billigere enn papir er det vanskelig å gjøre det.

 

For at dette skal ta av så må det skje noe sånn som:

 

"Tilbud abonnement Aptenpoften:

1 mnd kroner [A],-

3 mnd kroner [A * 2.5],-

6 mnd kroner [A * 5],-

12 mnd kroner [A * 9],-

24 mnd kroner [A * 15],-

 

Nyhet! Nå kan du også få Aptenpoften som eAvis!

Hvis du bestiller 24 måneders abonnement, får du skjermen med gratis!"

 

Selv om andelen av gadgetomane er høy her på forumet, vil folk flest sikkert ikke være villige til å betale mye ekstra for muligheten til å kunne lese nyhetene på en dynamisk transparent i stedet for papir. Spesielt ikke hvis den kan gå i stykker og må kjøpes inn på nytt.

 

Det finnes flere folk som har teknologiaversjon enn teknologipreferanse.

 

.v

Lenke til kommentar
Edit: Jeg håper at dette kan bli slutten på at utvalget på avisfronten i stor grad dreier seg om tabloide agurknyheter. Kanskje blir det mulig å lese nyhetene rett fra al-qaida eller få servert et politisk syn som er litt utenfor rammen den allmenne arbeiderparti synsvinkelen.  :yes:

 

Det du beskriver her kalles vel "internett", og tilgangen til dette "internett" styres vel ikke av hverken arbeiderpartiet eller skjermteknologien.

 

.tommyb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...