Gå til innhold

Computex i bilder - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye spennende.

 

Dog syns jeg mange av HTPC løsningene må bassere seg på mindre DYPE løsninger. en stor del av meningen med å ha en flattv på veggen forsvinner når du uner må ha noe som bygger en halvmeter ut i rommet .)

 

Uansett likte jeg løsningen til Intel

i_155551-564x376.jpg

 

Men nå har jo allerede PCWorld annonsert at årets mest spennende løsning kommer fra Intel:

 

Link

 

Tror Intel kommende år blir vurdert som inovative med ekstra smarte løsninger .)

Lenke til kommentar

Spennende! 4GiB 667 FBDIMM-moduler fra Hynix og en rekke serverhovedkort fra intel med 16 minnespor. Noe å kjøre forumet på? :p

 

efikkan: Jepp, PC3-8500 = 1066 "MHz datarate" = 8533,33 GB/s per minnekanal. Jeg tror latencyen på DDR3 blir på samme nivå som DDR2 så ytelsen vil kun forbedres av båndbredden og ikke latencyen. Men jeg synes det var en skuffende hastighet. DDR2 har jo allerede nådd 1066 "MHz" med en intern (DRAM) klokkehastighet på 266 MHz, da synes jeg de bør få DDR3 opp på mer enn 133 MHz internt, helst opp til 200MHz internt, DDR3-1600 (PC3-12800), slik som DDR-400 (PC3200) og DDR2-800 (PC2-6400).

 

BTX synes jeg bare ser dummere og dummere ut for hver gang jeg ser det.

 

Ellers skulle jeg gjerne sett flere løsninger med AMDs Geode LX-prosessor.

Lenke til kommentar
Hva f...? :dontgetit:

 

Er det sånn BTX-kortene kommer til å se ut? Må jo være den mest retarderte layouten noensinne :|

6258218[/snapback]

 

BTX er ikke noe annet en rip-off fra Mini atx for så å speilvende det slik at alle må kjøpe nye tårn. Skuffende er det at det ikke er skjedd noe med spec's for psu rail's etc. Blir dessverre for oss entusiaster med rompa først ved denne korsvei. :dontgetit:

 

Men men det er vel ferdigbygde desktopper (ala dell) som dette er tiltenkt.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=214691&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=326832&hl=

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Men, men det er vel ferdigbygde desktopper (ala dell) som dette er tiltenkt.

 

Jepp, min gamle Dell 5000 hadde BTX-hovedkort, og gjorde livet mitt vanskeligere når jeg skulle holde på i kabinettet. Kjøpte deretter nytt kabinett og hovedkort (ATX), og etter det ble livet bedre. Så etter min mening er BTX "ubrukelig" i forhold til ATX.

Lenke til kommentar
Hva f...? :dontgetit:

 

Er det sånn BTX-kortene kommer til å se ut? Må jo være den mest retarderte layouten noensinne :|

6258218[/snapback]

 

BTX er ikke noe annet en rip-off fra Mini atx for så å speilvende det slik at alle må kjøpe nye tårn. Skuffende er det at det ikke er skjedd noe med spec's for psu rail's etc. Blir dessverre for oss entusiaster med rompa først ved denne korsvei. :dontgetit:

 

Men men det er vel ferdigbygde desktopper (ala dell) som dette er tiltenkt.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=214691&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=326832&hl=

6258405[/snapback]

 

 

Trenger ikke kjøpe nytt tårn, flere som støtter både ATX og BTX og man får kjøpt sett som gjør de fleste nye kabinetter om til å støtte BTX.

 

Har selv et kabinett som støtter begge men kommer ikke til å gå over til BTX før ASUS kommer med slike hovedkort

Lenke til kommentar
Er det sånn BTX-kortene kommer til å se ut? Må jo være den mest retarderte layouten noensinne :|

Det mest retardete layouten er nok heller ATX.

IMO har BTX mange fordeler over ATX og jeg håper BTX blir mer og mer vanlig.

 

BTX er ikke noe annet en rip-off fra Mini atx for så å speilvende det slik at alle må kjøpe nye tårn. Skuffende er det at det ikke er skjedd noe med spec's for psu rail's etc. Blir dessverre for oss entusiaster med rompa først ved denne korsvei.  :dontgetit:

Kan du finne spesifikasjonene for mini ATX? Det kan ikke være mye utbredt, for jeg tror aldri jeg har sett noe av det.

 

At BTX krever nye kabinetter er vel absolutt ingen grunn til at BTX ikke skal få leve. Hvor mange tror du som har tenkt å beholde kabinettet sitt ved neste oppgradering i 2007? Jeg vil tippe tallet er nede i under en promille av totalt antall solgte/bygde systemer.

 

Jeg anser meg selv som en "entusiast" og jeg (sitat) "vil hvertfall stå på sidelinjen og vifte med BTXflagget enn så lenge og forhåpentligvis blir det aktuellt med et slikt system ved neste oppgradering om 1-2 år."

 

Med i BTX spesifikasjonen er vel den såkalte "thermal module" som er en vifte+duct/windtunnel. Denne sørger for airflow gjennom CPU kjøler, langs hovedkortet på VRMs, langs hovedkortet på RAM og under hovedkortet. Denne "thermal module" sørger også for at ingen luft blir resirkulert gjennom CPU kjøler, men at alt kommer direkte fra utsiden. Etter at airflow har pasert vindtunellen står MCH og ICH på rekke og blir nedkjølt av samme luftstrøm. Om jeg husker rett så sitter ~50% av verdens solgte grafikkbrikker nettopp i MCH, og i de fleste ATX systemer krever vel nettopp pga dette en kjekk 40mm vifte der, noe som ikke er nødvendig med BTX. Skjermkortet stikker også kjøleren sin direkte inn i den nedre delen av luftstrømmen gjennom kabinettet og passiv kjøling på mange flere kort enn i dag blir mulig. Ved å bruke en PCIe riser kan også skjermkortet vinkles slik at GPU plaseres midt i luftstrømmen.

Slik jeg har fått det med meg er mye av BTX spesifikasjonen gjort for å optimalisere airflow og utnyttelsen av den som den 45 grader vinklede CPU sokkelen som lager en "slipstream" rundt og samtidig gir plass til VRMs.

 

Det er et par ting som sikkert blir forskjellig fra kabinett til kabinett, f.eks plasering og kjøling av HD, men luftstrømmen blir sannsynligvis mye bedre utnyttet med BTX enn ATX.

 

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,119042,00.asp

Mulighet for å kjøle 80% av et system med en 120mm vifte syntes jeg høres flott ut. Det er mange som er negative til BTX, men annet argumenter enn "vi må kjøpe nye kabinetter" tror jeg ikke jeg har hørt.

Lenke til kommentar

hmm, tror nok amd geode lx-baserte håndholdte blir ett alternativ til intel for å kjøre microsoft sin origami platform/løsning, ikke en konkurrent (i hvertfall ikke med tanke på at bildet viser windows xp, komplett med en eller annen advarselballong).

 

den pepperpad derimot vil jeg si er en direkte konkurrent til origami siden den bruker linux. lurer på om den er å oppdrive her i landet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...