Gå til innhold

Picasa nå også for Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Meget imponerende må jeg si. Virker som et meget ok bildeprogram.

6199464[/snapback]

 

Det er... greit nok... Mye øyesnop... Min største innvending er at endringer du gjør på bildene ikke blir lagret i bildene, men i en separat fil. Dette gjør at endringene ikke er synlige i andre program. F.eks rotering av bilde. Jeg roterte først i Picasa, så at bildet ikke var rotert i ACDsee, roterte der, og så i Picasa at bildet var rotert to ganger.

Lenke til kommentar

Jeg installerte det i går, og det virker som et greit program for å bla igjennom bilder og gjøre kjappe endringer. Mesteparten av programmet er skinna, men f.eks "filmenyen" er tydelig windows-aktig, så det skiller seg noe ut. Ellers så ble programmet noe laggy når jeg var i mapper med mange filer.

 

Fint at google tenker på oss linux kara, og jeg håper de fortsetter å porte de andre programmene sine også. Ideelt sett uten å bruke winelib, men et sted må man jo begynne.

Lenke til kommentar

Flott at google bidrar med patcher til åpenkildekode-prosjekter som fks wine, men dette er ikke rett vei å gå. Om windowsapien blir standard for krossplattform-applikasjoner, kan en like så godt bruke Windows IMO.

 

Jeg har likevell prøvekjørt programmet. Kan ikke nekte på at det ser OK ut, men det blir uaktuelt å bruke, da det gjør at systemet henger seg, samt at det laster windowskode i linux.

Lenke til kommentar

Dette er veien å gå. Håper Google utvikler flere programmer for Linux slik at det blir lettere for oss forbrukere å kunne ta i bruk andre OS enn Windows.

 

Kanskje dette kan innspirere andre programleverandører til også å lage Linux versjoner av programmene sine.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Kanskje dette kan innspirere andre programleverandører til også å lage Linux versjoner av programmene sine.

6201855[/snapback]

Ja det tror jeg absolutt. Det er bra at noen viser et godt eksempel. Men grunnen til at mange ikke gjør det er nok at programvaren er laget i Microsoft Visual Studio, og siden det ikke finnes en Linux-versjon av denne så blir det en del ekstraarbeid. Men for eksempel finnes det en Linux-versjon av Delphi som heter Kylix, og så vidt jeg har forstått det skal de være helt kompatible. Det finnes blant annet en Linux-versjon av Nero, men den er desverre ikke like god som Windows-versjonen.
Lenke til kommentar
Dette er veien å gå. Håper Google utvikler flere programmer for Linux slik at det blir lettere for oss forbrukere å kunne ta i bruk andre OS enn Windows.
Selv synes jeg dette ikke er veien å gå. Joda, det er fint de (Google) viser omtanke for *NIX-brukere, men jeg hopper ikke akkurat i taket dersom trenden fremover blir å pakke inn Windows-varene med winelib for å spare antall kodelinjer. En slik løsning funker til nød dersom alternativ software for oppgaven mangler (hvilket neppe kan sies i tilfellet med Picasa), men man vil jo få en ytelsesreduksjon i forhold til hva man kunne ha oppnådd med "native" applikasjoner pga avhengigheten av wine og det ekstra laget med Windows-API.
Lenke til kommentar
Dette er veien å gå. Håper Google utvikler flere programmer for Linux slik at det blir lettere for oss forbrukere å kunne ta i bruk andre OS enn Windows.
Selv synes jeg dette ikke er veien å gå. Joda, det er fint de (Google) viser omtanke for *NIX-brukere, men jeg hopper ikke akkurat i taket dersom trenden fremover blir å pakke inn Windows-varene med winelib for å spare antall kodelinjer. En slik løsning funker til nød dersom alternativ software for oppgaven mangler (hvilket neppe kan sies i tilfellet med Picasa), men man vil jo få en ytelsesreduksjon i forhold til hva man kunne ha oppnådd med "native" applikasjoner pga avhengigheten av wine og det ekstra laget med Windows-API.

6204811[/snapback]

Du har et godt poeng der. Google har tydeligvis tatt en snarvei.

En detalj: Linux og Unix er to ulike systemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...