Gå til innhold

Alienware = Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ved kjøpe opp Alienware slår selskapet flere fluer i en smekk. For det første kommer man inn på entusiastmarkedet der pris i mange tilfeller er underordnet kulhetsfaktor og ytelse. I andre rekke hiver man seg automatisk på AMD-vogna ettersom Alienware nettopp leverer maskiner med AMD64-prosessorer.

Det er spørs hvor lenge AMD regjerer på tronen som det kuleste og beste for entusiastene. Om noen måneder slipper Intel sin Conroe Extreme Edition. Dell kan jo finne på å kjøre en hard linje på mest mulig Intel for alle kundegrupper (inkludert entusiastene) fra den kommer ut.

Lenke til kommentar

Nå spør jeg sikkert litt dumt, men hvorfor kjøpte dell Alienware ?

 

Hvis de skal bygge bedre pc'er er det vel enklere å erstatte de pentium greiene de har i pc'en og putte noe amd inni.

Må være mye billigere enn å faktisk kjøpe opp en leverandør som leverer slike varer.

Lenke til kommentar
Dell kan jo finne på å kjøre en hard linje på mest mulig Intel for alle kundegrupper (inkludert entusiastene) fra den kommer ut.

 

Det er tydelig at intel har et eller annet overtak på Dell som AMD ikke har, siden de har klart å holde seg som eneste leverandør såpass lenge, selv om AMD har gått forbi på pris/ytelse for lengst. Så nå spørs det om dette pressmiddelet intel eventuelt måtte ha, vil smitte over i Alienware-organisasjonen.

 

Jeg har egentlig vanskelig for å tro at det skjer; entusiaster og AMD passer sammen som hånd i hanske, og et radikalt skifte til en fullstendig ny prosessor-type fra intel tror jeg vil være et lite gjennomtenkt prosjekt.

 

Dell er nok klar over hvilken posisjon de har blant entusiastene; derav oppkjøpet av Alienware i stedet for å kjøre hardt med XPS-maskinene, så jeg tror de nok vil gå litt stille i dørene når det gjelder sentrale byggeklosser som CPU-leverandør og slikt til Alienware-maskinene.

 

Edit: Dell kunne nok fint ha laget like gode maskiner som Alienware, med litt ekstra energi trykt inn i oppgaven. Men merkevaret Alienware har veldig mye kred i entusiastmiljøer, og de fleste gamere får nok vann i munnen av å tenke på en slik boks.

Endret av _oDIn_
Lenke til kommentar
Dell kan jo finne på å kjøre en hard linje på mest mulig Intel for alle kundegrupper (inkludert entusiastene) fra den kommer ut.

 

Det er tydelig at intel har et eller annet overtak på Dell som AMD ikke har, siden de har klart å holde seg som eneste leverandør såpass lenge, selv om AMD har gått forbi på pris/ytelse for lengst. Så nå spørs det om dette pressmiddelet intel eventuelt måtte ha, vil smitte over i Alienware-organisasjonen.

 

Jeg har egentlig vanskelig for å tro at det skjer; entusiaster og AMD passer sammen som hånd i hanske, og et radikalt skifte til en fullstendig ny prosessor-type fra intel tror jeg vil være et lite gjennomtenkt prosjekt.

 

Dell er nok klar over hvilken posisjon de har blant entusiastene; derav oppkjøpet av Alienware i stedet for å kjøre hardt med XPS-maskinene, så jeg tror de nok vil gå litt stille i dørene når det gjelder sentrale byggeklosser som CPU-leverandør og slikt til Alienware-maskinene.

 

Edit: Dell kunne nok fint ha laget like gode maskiner som Alienware, med litt ekstra energi trykt inn i oppgaven. Men merkevaret Alienware har veldig mye kred i entusiastmiljøer, og de fleste gamere får nok vann i munnen av å tenke på en slik boks.

5798182[/snapback]

 

Jeg leste en interessant artikkel, og den gikk ut på at hvis dell skulle selge like mye AMD prosentvis som de andre leverandørene, ca 35%, ville det føre til at AMD fikk dobblet antall prosessorer de solgte. Problemet er bare det at AMD nok er rimelig nær grensen av hvor mange prosessorer de kan produsere.

 

Overtaket Intel har ovenfor AMD er rett og slett at de har produksjonskapasitet så det holder, noe AMD definitivt ikke har.

Lenke til kommentar

Hmm.. Ikke helt sikker hva jeg skal synes om dette. Det hele virker litt merkelig egentlig. Om Dell vil lage entusiast maskiner klarer de det helt fint uten å måtte kjøpe opp en annen produsent. Spørs om det ikke er et skalkeskjul for å kunne tilby AMD til entusiaster for å så kunne kalle seg en nøytral leverandør. Men som simen sier så spørs det nok om de ikke vil presse dem over på Intel etter Conroe EE kommer.

Lenke til kommentar

Det har vært mange spekulasjoner hvorvidt Dell skal begynne å tilby systemer med AMD-prosessorer. Med oppkjøpet av Alienware så tilbyr Dell indirekte systemer med AMD-prosessorer, men jeg stiller spørsmålstegn ved om det er grunnen. Konsekvensen kan likegjerne være at dette oppkjøpet betyr at Dell tvinger Alienware til å stoppe å tilby AMD-baserte løsninger, eller slutter å satse 100% på dem slik at de blir som andrerangs å regne i Alienware sammenheng. Det skal bli interessant å se hva som vil skje med Alienware, men jeg er ikke særlig optimistisk ettersom Dell bare overrasker meg negativt.

Lenke til kommentar

Lite utklipp av Dell's Memo til deres ansatte.

 

"We will not sell or service their products and they will not sell ours. We expect to provide our expertise in supply chain management and logistics, but we will keep our operations separate. In terms of financial reporting, Alienware’s results for external purposes will be recorded in the geographies where they occur"

 

Det gjør ihvertfall jobben veldig enkel for Alienware å benytte Intel deler. Mens de må vente lengre for amd deler samt at det ofte må bestilles fra flere leverandører

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
Hmm.. Ikke helt sikker hva jeg skal synes om dette. Det hele virker litt merkelig egentlig. Om Dell vil lage entusiast maskiner klarer de det helt fint uten å måtte kjøpe opp en annen produsent. Spørs om det ikke er et skalkeskjul for å kunne tilby AMD til entusiaster for å så kunne kalle seg en nøytral leverandør. Men som simen sier så spørs det nok om de ikke vil presse dem over på Intel etter Conroe EE kommer.

5798334[/snapback]

 

Det kalles merkevarehandel. Verken mer eller mindre. Dell betaler for et stempel og en "godfølelse" hos kundene, som igjen kan gni litt over på Dells hovedproduksjon. Dette har nok markedsførerne i Dell kalkulert ut og inn i lange tider. Hvem som helst kan sette sammen en super-PC, og en hvilken som helst mellomstor bedrift vil kunne få et godt tilbud på et spesielt plastikk-kabinett. Omdømme, godfølelse og lignende kan ikke produseres ut av ingenting.

Lenke til kommentar
Konsekvensen kan likegjerne være at dette oppkjøpet betyr at Dell tvinger Alienware til å stoppe å tilby AMD-baserte løsninger, eller slutter å satse 100% på dem slik at de blir som andrerangs å regne i Alienware sammenheng. 

Ja, akkurat dette tenkte jeg også da jeg leste artikkelen. Så lenge Dell nå har en økonomisk interesse i selskapet og vi antar at dette er en av årsakene til at Dell bruker Intel, så er ikke dette ett helt utenkelig scenario. Dog har man merkevaren til Alienware å ta vare på og noe av den baserer seg såvidt jeg har forstått på AMD CPUer.

 

Sitatet til ReVox er også interessant, nøyaktig hva"We expect to provide our expertise in supply chain management and logistics, but we will keep our operations separate" vil bety kan bli spennende å se. Men en annen antatt årsak til at Dell bruker Intel er vel også logistikk.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting annet enn positive erfaringer med Dell. Og som noen her sier at Dell likesågjerne kunne ha laget like gode maskiner er det ikke tvil om. Er ikke så utrolig mange laptoper som slår m170 med 2,13pm, 2gb ram, 7800gtx her til lands. Men Alienware har alikevel et utrolig bra rykte når det gjelder å levere godt speca pc'er.

 

Mest sannsynlig så kjøpte de Alienware for å tjene mer penger, og man kjøper ikke opp et stort firma for å verken lage det annenrangs, eller kvitte seg med esset (amd) som firmaet har god avtale på fra før av. Det blir det ikke god buissiness av. If you can't beat them, buy them!!

Lenke til kommentar

regner med dette blir en kraftig kombinasjon av to selskaper. de har som regel levert det beste av det beste. men om AMD greier å levere like mange prossesorer som Intel er bare å glemme, AMD selger ikke i nærheten like mange Prosessorer som Intel, men siden, Dell kjøpte opp Alienware, kan det jo hende at AMD øker sin produksjon, og derimot fører til billigere prosessorer.. på denne måten tror jeg de vil ganske enkelt kjøre en knallhard konkuranse mot Intel.

 

noe jeg tror vi alle vil tjene på. billigere AMD = billigere Intel. :)

Endret av SiRious
Lenke til kommentar
Ved kjøpe opp Alienware slår selskapet flere fluer i en smekk. For det første kommer man inn på entusiastmarkedet der pris i mange tilfeller er underordnet kulhetsfaktor og ytelse. I andre rekke hiver man seg automatisk på AMD-vogna ettersom Alienware nettopp leverer maskiner med AMD64-prosessorer.

Det er spørs hvor lenge AMD regjerer på tronen som det kuleste og beste for entusiastene. Om noen måneder slipper Intel sin Conroe Extreme Edition. Dell kan jo finne på å kjøre en hard linje på mest mulig Intel for alle kundegrupper (inkludert entusiastene) fra den kommer ut.

5798108[/snapback]

Tja, Dell blir aldri kult uansett hvem de kjøper opp. Dell vil alltid være synonymt med grått og kjedelig Intel-referansedesign, iallefall så lenge de bruker mindre enn 1% av omsetningen sin på utvikling (bransjegjennomsnittet er ~5% til sammenligning). Jeg tviler også på at "Conroe" eller noen annen fremtidig Intel-prosessor noen gang vil bli entusiastenes valg, ettersom deres image etterhvert har blitt like grått og kjedelig som Dell. Det skal mye mer til enn en ny logo og enda et lappverk av en av en såkalt ny arkitektur for at entusiastene bytter, ytelse er en ting men kulhetsfaktoren er noe helt annet. Jeg synes iallefall det blir litt merkelig når ordet kulhetsfaktor nevnes sammen med Dell og Intel, det er noe som skurrer liksom.

 

Dell + Alienware = Dullware :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...