Gå til innhold

Blu-ray debuterer 23. mai


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og når blir brukervennlighetssperrene brutt? :evil:

5682809[/snapback]

 

Jess, jeg håper det skjer, og jeg håper det skjer fort. Min ønskedrøm er følgende: crackerene begynner å ta krypterinsnøkler fra vanlige stuespillere. Innholdstilbydere svartelister nøklene, og folk som har kjøpt spillere av den typen mister evnene til å se nye filmer. Og slik fortsetter det, til tusenvis av mennesker har fått ubruklige spillere. Kanskje folk da skjønner at dette ikke er en god utvikling.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
At det kommer brunvare-spillere på markedet er jo en ting, men når kommer drev til PC?

5682821[/snapback]

 

Personlig er det neppe aktuelt å kjøpe et sånt drev til PC, igomed at man ikek får kjørt bluray med full oppløsning med dagens skjermkort uansett (mangler HDCP), bare i "DVD-oppløsning". Jeg har svært liten lyst til å støtte et slikt konsument-uvennlig format.

 

AtW

Lenke til kommentar
At det kommer brunvare-spillere på markedet er jo en ting, men når kommer drev til PC?

5682821[/snapback]

 

Personlig er det neppe aktuelt å kjøpe et sånt drev til PC, igomed at man ikek får kjørt bluray med full oppløsning med dagens skjermkort uansett (mangler HDCP), bare i "DVD-oppløsning". Jeg har svært liten lyst til å støtte et slikt konsument-uvennlig format.

 

AtW

5682856[/snapback]

 

Nja, man kan jo svi ut utrolige mengder data i forhold til dagens DVD-R da...

Kjekt hvis man skal ta backup av ting og tang, tar litt tid og ta backup av store hardisker med vanlig DVD-R (4,7GB)

Lenke til kommentar
At det kommer brunvare-spillere på markedet er jo en ting, men når kommer drev til PC?

5682821[/snapback]

 

Personlig er det neppe aktuelt å kjøpe et sånt drev til PC, igomed at man ikek får kjørt bluray med full oppløsning med dagens skjermkort uansett (mangler HDCP), bare i "DVD-oppløsning". Jeg har svært liten lyst til å støtte et slikt konsument-uvennlig format.

 

AtW

5682856[/snapback]

 

Nja, man kan jo svi ut utrolige mengder data i forhold til dagens DVD-R da...

Kjekt hvis man skal ta backup av ting og tang, tar litt tid og ta backup av store hardisker med vanlig DVD-R (4,7GB)

5682900[/snapback]

 

Jess, det er derfor jeg bruker harddisker til backup :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Kommer til å kjøre boikott av dette sålenge det blir produsert DVD-plater og film kommer på dvd-format.

 

Håper veldig at det er mange som meg og at produsentene blir nødt til å skrinlegge helesuppedassen og komme opp med noe nytt.

Lenke til kommentar

Har hørt at de Blue Ray og HD-Filmene vil inneholde både DVD/Blue Ray eller DVD/HD-DVD versjonen av filmen i en og samme cover. Da er det like så greit. Total Recal og Terminator 2 finnes allerede i slike utgaver. Ser frem til både HD-DVD og Blue Ray selv om det tar tid til det kommer hit til Norge da. :)

Lenke til kommentar
Nja, man kan jo svi ut utrolige mengder data i forhold til dagens DVD-R da...Kjekt hvis man skal ta backup av ting og tang, tar litt tid og ta backup av store hardisker med vanlig DVD-R (4,7GB)

5682900[/snapback]

Nå arkiverer jeg mine bilder og musikk på både CD og DVD (DVD som kompakt løsning som jeg kan ha med meg) (har også backup på ekstern hdd). Grunnen til dette at jeg stoler mye mer på CD enn DVD som medium. Har dårlig erfaring med DVDbackup. Dessuten, du har f.eks. en 50GB plate og får en fin ripe på denne, hvor mange GB tror du er uleselige da?

:blink:

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Nja, man kan jo svi ut utrolige mengder data i forhold til dagens DVD-R da...Kjekt hvis man skal ta backup av ting og tang, tar litt tid og ta backup av store hardisker med vanlig DVD-R (4,7GB)

5682900[/snapback]

Nå arkiverer jeg mine bilder og musikk på både CD og DVD i tillegg til ekstern hdd. Grunnen til dette at jeg stoler mye mer på CD enn DVD som medium. Har dårlig erfaring med DVDbackup. Dessuten, du har en f.eks. 50GB plate og får en fin ripe på denne, hvor mange GB tror du er uleselig da?

:blink:

5683156[/snapback]

 

 

Er akkurat det samme med en harddisk den kan klikke når som helst og da mister du ikke bare 50 GB men gjærne flere 100GB (alternative er Raid 1) eller ta backupå på to HD-DVD plater. ;)

Lenke til kommentar
Nja, man kan jo svi ut utrolige mengder data i forhold til dagens DVD-R da...Kjekt hvis man skal ta backup av ting og tang, tar litt tid og ta backup av store hardisker med vanlig DVD-R (4,7GB)

5682900[/snapback]

Nå arkiverer jeg mine bilder og musikk på både CD og DVD i tillegg til ekstern hdd. Grunnen til dette at jeg stoler mye mer på CD enn DVD som medium. Har dårlig erfaring med DVDbackup. Dessuten, du har en f.eks. 50GB plate og får en fin ripe på denne, hvor mange GB tror du er uleselig da?

:blink:

5683156[/snapback]

 

 

Er akkurat det samme med en harddisk den kan klikke når som helst og da mister du ikke bare 50 GB men gjærne flere 100GB (alternative er Raid 1) eller ta backupå på to HD-DVD plater. ;)

5683173[/snapback]

 

Jepp, og da får man varsle umiddelbart, og kan bytte den inn i en ny (på kjøpsloven), istedet for at ditt primære lager blir ødelagt, og når du skal hente opp backupen, finner du plutselig ut at platen har forvitrert, og du står der uten data.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nja, man kan jo svi ut utrolige mengder data i forhold til dagens DVD-R da... Kjekt hvis man skal ta backup av ting og tang, tar litt tid og ta backup av store hardisker med vanlig DVD-R (4,7GB)

5682900[/snapback]

I følge wikipedia er hastigheten på blueray 9 MB/s på 1x. Det vil si at det tar ca 1,5 time å brenne ut 50GB. (altså de største platene). Det er riktignok forventet å øke hastigheter opp til 8x i fremtiden (2009?) og dermed opp til 72 GB/s så tiden kan nok gå ned til 12 minutter om noen år. (Men hvem vet hvor raske harddisker er da? </retorisk spørsmål>). Så frem til de raske drevene kommer så virker altså harddisk ganske overlegen på backup-hastighet med sine rundt 50 MB/s, altså rundt 17 minutter på 50GB.

 

Prismessig må blueray-platene konkurrere med harddisker som koster under 3 kroner per GB i år. En plate på 50GB bør derfor koste godt under 150 kr i år for at det skal bli attraktivt til tross for alle ulempene* det har i forhold til harddisk. Prisen på drevene må også regned med i prisen. F.eks om man skal ta backup av 1TB så vil man trenge 20 av de største platene og et drev. Hvis drevet koster 1000kr så bør altså 50GB-platene koste under 90 kroner for at drev + plater skal bli like billig som harddisker.

 

* Med ulemper mener jeg at de billigste platene bare blir mulig å skrive til en gang, at aksesstiden blir over 10 ganger så høy på blueray som på harddisker, at man kun kan ha tilgang til 50GB av gangen av hele backupen på f.eks 1TB, at 20 bluerayplater (med cover selvfølgelig for ok oppbevaring) vil ta mer plass enn eksterne harddisker med samme kapasitet, at eksterne USB2-harddisker kan spilles av nærmest hvor som helst, mens det de første årene vil være svært få plasser å spille av bluerayplatene, og at blueray ikke tåler å ligge i vinduskarmen sånn som eksterne harddisker.

Lenke til kommentar
poenget mitt er at det er greit å ha backup spredt på forskjellige media ;)

5683212[/snapback]

 

Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner poenget med det, om man kan ta seg råd til det, så er harddisk best som backup på så og si alle måter. Hvordor bruke dårligere media enn man må?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...