Gå til innhold

Microsoft velger HD DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som blir avgjørende for denne "krigen" er jo prisen. Det har tidligere blitt sakt at produksjonslinjen til Blue-Ray blir dyrere siden produsentene må kjøpe inn nye maskiner for å produsere de.

 

Som "playstation fanboy" og mac bruker så holder jeg min knapp på at Blue-Ray alikevel skal gå seirende ut av krigen.

Lenke til kommentar

eneste som gjør at sony støtter blue ray er så de skal kunne hindre microsoft og nintendo og bruke formatet i sine konsoller....

det kombinert med det brukerfientlige gjør at jeg håper blue ray dør en seig og smertefull død....

 

lenge leve HD-DVD, forbrukerene, brukervennelighet og gode priser

Lenke til kommentar
eneste som gjør at sony støtter blue ray er så de skal kunne hindre microsoft og nintendo og bruke formatet i sine konsoller....

det kombinert med det brukerfientlige gjør at jeg håper blue ray dør en seig og smertefull død....

 

lenge leve HD-DVD, forbrukerene, brukervennelighet og gode priser

5386327[/snapback]

 

Mr.Dark, Sony støtter ikke bare Blu ray, de er "oppfinneren" av formatet, de som leder an Blu ray siden.

Selv er jeg meget usikker på hvordan dette vil gå. Er for øvrig mest som støtter Blu ray men dette er jo egnetlig forbruker fientlige selskaper som støtter blu ray, bla bla nesten alle film gigantene og musikk gigantene støtter blu ray pga de får en hardere kopierings sperre med blu ray i forhold til hd-dvd.

 

blu ray har mere lagrings kapasitet og er teknisk litt bedre men kopisperrene trekker den ned for min del, nytter ikke med mage flere GB når man knapt kan bruke den?

+ prisen som sagt vil bli dyrere, uansett blir det lenge til man får noen lunde god pris på dette utstyret.

 

ingen ting er tapt ennå, begge formatene kommer men vi forbrukere velger kansje en eller blir vi splittet med at noen kjøper PS3 og dermed trenger blu ray? og noen kjøper vista på hd-dvd? Ser litt for meg at kampen går mellom sony og MS, som alltid har vært bitre fiender og sony tåler vel ikke å tape mere pga deres økonomiske sitvasjon har jeg hørt? Er litt film siden mot pc-siden, pc siden med hd-dvd er litt mer åpen for at vanlige folk skal få bruke formatet til lagring brenning, avspilling osv. mens blu ray er mer strikt på at filmselskapene skal bestemme over bruken.

Lenke til kommentar

Tipper begge formatene overlever, jeg, med HD DVD som standarden på pc, og BluRay som standard for film. Det vil nok unntaksvis finnes ting som slippes på motsatt standard (MS vil nok iherdig prøve å få filmer ut på HD DVD), men det blir nok ikke så mye.

 

Bare mine to cents... ;)

 

Edit: Skal vel legges til at det ikke nødvendigvis er slik jeg håper at det blir... :p

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker er det ikke akkurat frie tøyler i HD-DVD formatet heller. Dette kommer jo sånn i skyggen av blu-ray at noen nærmest utroper microsoft til en frihetens tapre ridder når de går for HD-DVD istedet. Er det egentlig noen grunn til det. Tror egentlig alle har samme målet, men ms og andre innser at det må "snikinnføres" i små teskjeer for å unngå opprør fra forbrukerene, og de fortsetter å forholde seg passive og ukritiske, akkurat det som er taktikken med Palladium og Windows. Først implementerer vi det... så blir det litt støy fra entusiastene men det skjer ikke med den vanlige mann i gata fordi det ikke rammer hardt nok og er valgmuligheter, før vi strammer grepet litt og litt og litt og .... Ser jo bare det aktiveringsdritet i Windows XP.

Ved å gjøre det på den måten fører det til at man ikke har noe valg til slutt.

 

Forøvrig en velkjent modell i norsk skatte og politikk; man satser på at forbrukerne er sløve og lite bevisste og man møter ingen reell motstand pga hvis man snikinnfører litt og litt blir det ikke stor nok motstand til at man organiserer seg noe særlig.

Til slutt er galskapen et faktum men ingen kan gjøre noe for å snu utviklingen. ref. bøtenivået.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Ser jo bare det aktiveringsdritet i Windows XP.

Ved å gjøre det på den måten fører det til at man ikke har noe valg til slutt.

5386823[/snapback]

Ja huff og huff!

 

Tenke seg å betale for noe en bruker hvert eneste minutt PC'en er på...

 

Når det gjelder DRM/Kopisperre o.l. for musikk og film så er jo ikke dette noe som Microsoft eller Apple innfører for å gjøre livet vanskelig; de gjør det fordi innholdsleverandører av betydning aldri noensinne kommer til å slippe musikk eller filmer på nett eller nye media uten en eller annen grad av sikring.

 

Hadde det bare vært opp til OS-leverandørene så ville de nok helst ha sluppet styret med denne typen beskyttelser, men hadde da fått ekstremt tynt utvalg av media som var offisielt støttet under deres OS.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker er det ikke akkurat frie tøyler i HD-DVD formatet heller.  Dette kommer jo sånn i skyggen av blu-ray at noen nærmest utroper microsoft til en frihetens tapre ridder når de går for HD-DVD istedet.  Er det egentlig noen grunn til det.  Tror egentlig alle har samme målet, men ms og andre innser at det må "snikinnføres" i små teskjeer for å unngå opprør fra forbrukerene, og de fortsetter å forholde seg passive og ukritiske, akkurat det som er taktikken med Palladium og Windows.  Først implementerer vi det... så blir det litt støy fra entusiastene men det skjer ikke med den vanlige mann i gata fordi det ikke rammer hardt nok og er valgmuligheter, før vi strammer grepet litt og litt og litt og ....  Ser jo bare det aktiveringsdritet i Windows XP.

Ved å gjøre det på den måten fører det til at man ikke har noe valg til slutt.

 

Forøvrig en velkjent modell i norsk skatte og politikk;  man satser på at forbrukerne er sløve og lite bevisste og man møter ingen reell motstand pga hvis man snikinnfører litt og litt blir det ikke stor nok motstand til at man organiserer seg noe særlig.

Til slutt er galskapen et faktum men ingen kan gjøre noe for å snu utviklingen.  ref. bøtenivået.

5386823[/snapback]

 

 

At du ikke liker å registrere ditt produkt hos MS tyder vel bare på at du enten er en fanatiker som ikke vil trykke på acept å selge sjela di til Gates eller ikke har lovlig lisens. Tror faktisk de fleste som har lovlig produkt tar seg 2 min å registrere seg og motat alle oppdateringer. verre er det jo ikke?? Men i Din sitvasjon ser jeg jo at det er litt ille at OSet du bruker er ulovlig? :p At påtil så bytter du det ikke ut, men heller klager...lavmål. bytt til linux eller noe om du har noe imot et OS du ikke har lovlig.

 

Og at du sier at MS snikinnfører dritt? (Noe de ikke gjør)

Hva med Sony som snikinnfører rootkit på cder... må bare si jeg ser frem til å få en slik rootkit greie på mine ?fremtidige? blu ray disker som sony leder ann med....

 

Og som det ble nevnt av en annen bruker i forumet her, det er plate og film industriens som er hovedårsaken til at det finnes formater med kopisperrer.

Lenke til kommentar

Ah, da tror jeg faktisk vi vil ende opp med to konkurrerende formater :( Blue-ray med PS3 og Hollywood i rygggen, mens HD-DVD har støtte fra Xbox 360 og PC-plattformen. Forhåpentligvis kommer det spillere/brennere både til PC og stua som støtter alle tre formatene: HD-DVD, Blue-ray og DVD.

 

Uansett frustrerende for kundene.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Ah, da tror jeg faktisk vi vil ende opp med to konkurrerende formater :( Blue-ray med PS3 og Hollywood i rygggen, mens HD-DVD har støtte fra Xbox 360 og PC-plattformen. Forhåpentligvis kommer det spillere/brennere både til PC og stua som støtter alle tre formatene: HD-DVD, Blue-ray og DVD.

5387649[/snapback]

.. og HVD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

HVD kan vel også ende opp som noe for bedriftsmarkedet, uten at jeg vet noenting som helst om det. Hvor sikkert ligger dataene på en HVD disk? Den artikkelen om HVD hos The Register synes å si at de trenger hele året 2006 for å bearbeid ting med HVD. Ser ikke ut til at det vil slå knock-out på HD-DVD og BlueRay med det første.

 

Kanskje de satser mer på å selge produktet med hensyn på datalagringsmengde på HVD formatet, og at de synes det er like greit at oppstyret rundt HD-DVD og BlueRay har lagt seg. Eller at de rett og slett innser at de ikke klarer å lansere det raskere på grunn av ymse årsaker.

Endret av G
Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker er det ikke akkurat frie tøyler i HD-DVD formatet heller.  Dette kommer jo sånn i skyggen av blu-ray at noen nærmest utroper microsoft til en frihetens tapre ridder når de går for HD-DVD istedet.  Er det egentlig noen grunn til det.  Tror egentlig alle har samme målet, men ms og andre innser at det må "snikinnføres" i små teskjeer for å unngå opprør fra forbrukerene, og de fortsetter å forholde seg passive og ukritiske, akkurat det som er taktikken med Palladium og Windows.  Først implementerer vi det... så blir det litt støy fra entusiastene men det skjer ikke med den vanlige mann i gata fordi det ikke rammer hardt nok og er valgmuligheter, før vi strammer grepet litt og litt og litt og ....  Ser jo bare det aktiveringsdritet i Windows XP.

Ved å gjøre det på den måten fører det til at man ikke har noe valg til slutt.

 

Forøvrig en velkjent modell i norsk skatte og politikk;  man satser på at forbrukerne er sløve og lite bevisste og man møter ingen reell motstand pga hvis man snikinnfører litt og litt blir det ikke stor nok motstand til at man organiserer seg noe særlig.

Til slutt er galskapen et faktum men ingen kan gjøre noe for å snu utviklingen.  ref. bøtenivået.

5386823[/snapback]

 

 

At du ikke liker å registrere ditt produkt hos MS tyder vel bare på at du enten er en fanatiker som ikke vil trykke på acept å selge sjela di til Gates eller ikke har lovlig lisens. Tror faktisk de fleste som har lovlig produkt tar seg 2 min å registrere seg og motat alle oppdateringer. verre er det jo ikke?? Men i Din sitvasjon ser jeg jo at det er litt ille at OSet du bruker er ulovlig? :p At påtil så bytter du det ikke ut, men heller klager...lavmål. bytt til linux eller noe om du har noe imot et OS du ikke har lovlig.

 

Og at du sier at MS snikinnfører dritt? (Noe de ikke gjør)

Hva med Sony som snikinnfører rootkit på cder... må bare si jeg ser frem til å få en slik rootkit greie på mine ?fremtidige? blu ray disker som sony leder ann med....

 

Og som det ble nevnt av en annen bruker i forumet her, det er plate og film industriens som er hovedårsaken til at det finnes formater med kopisperrer.

5387230[/snapback]

 

 

Det er vel litt rart at jeg måtte cracke mitt lovlig XP får å få oppdateringene?

Lenke til kommentar

M$ fører jo hele tiden propaganda for HD-DVD.. Btw, Mandatory managed copies (MMC/MC) som HD-DVD skryter av er ikke verdt så mye. For det første tenkes det ut om man skal ta betalt for muligheten, og man har vel nesten bestemt seg for å la opphavsrettighetshaverne bestemme om de vil ha MC på disken sin.

HD-DVD har for liten plass til 1080p materiale (enkeltlag har kun 15GB). Lavere kvalitet på lyden.

Fordelen er ene og alene pris. DRM'en er jo i all hovedsak AACS på begge spillerne.

 

Noe annet som taler mot HD-DVD er at få filmstudioer utelukkende støtter dem. Det hjelper lite om man får spilleren slengt etter seg om man ikke får brukt den til noe.

 

Synes det er rart at databransjen misliker BD. BD har større lagringskapasitet enn HD-DVD. Hvis dere vil brenne BD-disker så er det fullt mulig. Ingen DRM's der.. Spill film.

 

Eneste grunnen til at M$ velger HD-DVD er for å klå Sonys konsoll. Det er jo latterlig at de selger eksterne HD-DVD spillere.. Da kan man like gjerne kjøpe en standalone HD-DVD spiller. Det bør bli en flopp.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn "formatkrigen" bare er en Hype og kjempe PR. kampanje for produktene som vil komme.

 

Jeg tror som mange andre at disse ikke vil være konkurrenter men eksistere sammen hvor de brukes der de passer best. Som allerede nevnt.

 

Selv gleder jeg mest til HVD, og har ingen problemer med å akseptere at konsoll/film ser ut til å velge BD, mens HD-DVD velges av PC bransjen. Dette har lenge sett helt naturlig ut og at de i all tid har siktet mot forskjellige nisjer.

 

X-BOX er for meg en hybrid PC-Konsoll, og naturlig da å velge HD-DVD. Det ville også vært merkelig om MS valgte standarden som konkurrenten står bak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Da kan man like gjerne kjøpe en standalone HD-DVD spiller.

5391148[/snapback]

Selvfølgelig kan man det - og det vil nok mange gjøre også, jeg er en av de som aldri har brukt konsoller til å spille hverken DVD eller CD'er - det har jeg andre avspillere til. DVD-avspilling på PS2 er jo en vits, og Xbox er ikke mye bedre. Xbox 360 er et hakk opp, men fremdeles er det godt merkbar forskjell i forhold til en god standalone-spiller.

 

MEN ikke glem at HD-DVD-tillegget på Xbox 360 sannsynligvis blir ekstremt mye billigere enn å kjøpe en standalone-spiller - det er jo i prinsippet bare en drive, all dekoding o.l. vil jo bli foretatt av hardwaren i Xboxen.

 

Så for folk som er nysgjerrig på formatet - og som allerede har en 360 - så er det jo en grei måte å få en føling på uten å måtte bruke 5-6000 på en separat spiller.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...